Jump to content
Annons

Sound City - Filmen


Naymari

Recommended Posts

Sound City filmen släpptes idag. Precis sett den färdigt.

En film om studion Sound City, Analoga prylar, och mänskligheten inom musik.

Ressigerad av Dave Grohl, en av mina personliga legender.

Den kostar $13 men det är den värd. Riktigt bra!

http://buy.soundcitymovie.com/

Har du sett filmen? Vad tyckte du?

(Varnar också för ev. spoilers som kan uppkomma i tråden)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

är hela filmen endast om massa analog crap? Det kan va kul, men helt ointressant i utbildningssyfte, för mig :/

Det analoga sitter ju på en pedistal.

Men de pratar mycket om känsla och mänsklighet hos musiker. Du lär dig ett och annat. Även fast du enbart jobbar digitalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analog crap?

Det är historien om en anrik studio där alla, från Barry Manilow till Bachman Turner Overdrive,

till Nirvana och en massa andra har spelat in. Grymt bra film tycker jag!

Sen om det är ointressant så kan man ju sätta sig framför datorskärmens digitala värld istället, och göra nåt annat:)

Filmen handlar om riktiga musiker som gjorde riktig musik (på analog utrustning, eftersom

datorer inte fanns).

Utbildningssyftet är väl att om man övar och spelar med andra människor så kommer man

någonstans. Det tyckte jag kom fram i filmen.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Sevärd

mvh Jon

[...]

Det är historien om en anrik studio där alla, från Barry Manilow till Bachman Turner Overdrive,

till Nirvana och en massa andra har spelat in. Grymt bra film tycker jag!

[...]

+1:or all over!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Analog crap?

Det är historien om en anrik studio där alla, från Barry Manilow till Bachman Turner Overdrive,

till Nirvana och en massa andra har spelat in. Grymt bra film tycker jag!

Sen om det är ointressant så kan man ju sej framför datorskärmens digitala värld istället, och göra nåt annat:)

Filmen handlar om riktiga musiker som gjorde riktig musik (på analog utrustning, eftersom

datorer inte fanns).

Utbildningssyftet är väl att om man övar och spelar med andra människor så kommer man

någonstans. Det tyckte jag kom fram i filmen.

herregud vad jag hatar folk som resonerar sådär. Musiken var bara "äkta" när man spelade in analogt, när man inte snyggade till allt i efterhand, i datorn.

Exakt lika dumt som att påstå att man inte kan vara en riktigt konstnär som gör riktig konst med hjälp av photoshop eller dylikt istället för papper och penna.

jag såg trailern och den verkade hyffsat bra. Jag trodde först att det bara var mer "hej och det är är ssl-bordet från '72 bla bla bla bla".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske var lite dåligt formulerat av mig, jag menar inte att musik som görs framför

datorn inte görs av riktiga musiker, eller är mindre riktig eller har mindre känsla, men den görs ofta av en ensam person eller några personer.

Vad jag menade var att man gjorde riktig musik tillsammans, och känslan av musiker som spelar

ihop är ganska svår att hitta i datorprogrammerad musik.

Och: jag har aldrig sagt att musiken var mer "äkta" för att man spelade in analogt, bara att det var de verktygen de hade då!

Och är man intresserad av musik, så har filmen ett stort värde.

Jag kollade också på en dokumentär om Avicii på nätet som var väldigt intressant. Kul att se hur musiker

och producenter jobbar.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Terror tycker kanske att den som uppfann hjulet var extremt dum jmf med de som bygger Ferarri bilar idag? För att inte tala om den gamle idioten Les Paul? Fy fan vad vi hatar honom.

Nej, jag är ingen sur gammal gubbe, eller ung liten idiot. Jag vet att du är extremt kåt på dina analoga leksaker och att du försvarar dem till 110%. Men man ska inte vara rädd för ny teknik. Du kanske trodde att jorden skulle gå under när det blev 2000. Du vet, micron exploderar när klockan blev 00:00?

Jag har inget emot analoga instrument/studioutrustning, jag är bara inte intresserad av att betala pengar för att se en hel film om just analoga prylar, därav frågan. Ditt inlägg är extremt idiotiskt, men tyvärr så är det precis sånna här inlägg jag brukar förvänta mig av dig, så jag är inte så förvånad. Tyvärr. Ett helt inlägg fyllt av dynga riktat mot mig för att jag valde orden "analogt crap"? Humf.

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske var lite dåligt formulerat av mig, jag menar inte att musik som görs framför

datorn inte görs av riktiga musiker, eller är mindre riktig eller har mindre känsla, men den görs ofta av en ensam person eller några personer.

Vad jag menade var att man gjorde riktig musik tillsammans, och känslan av musiker som spelar

ihop är ganska svår att hitta i datorprogrammerad musik.

Och: jag har aldrig sagt att musiken var mer "äkta" för att man spelade in analogt, bara att det var de verktygen de hade då!

Och är man intresserad av musik, så har filmen ett stort värde.

Jag kollade också på en dokumentär om Avicii på nätet som var väldigt intressant. Kul att se hur musiker

och producenter jobbar.

mvh/Peter

DET kan jag hålla med om till 100%. Det är bra stor jävla skillnad på en gammal Sabbath-låt framfört live och ett liveframträdande av/med tex Guetta (eller vad nu den rika fransmannen heter),

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmen handlar ju inte bara om analoga prylar. Det är även berättelser om hur det gick till på den tiden, bl.a. hur den sista versionen av Fleetwood Mac bildades och massor av musiker intervjuas om allt möjligt, det är ju rätt intressant tycker jag. Man tar upp varför folk gillade att spela in i den studion (p.g.a. dess grymma trumsound), och även hur övergången till den digitala inspelningstekniken gjorde så att analogtekniken blev passé.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

DET kan jag hålla med om till 100%. Det är bra stor jävla skillnad på en gammal Sabbath-låt framfört live och ett liveframträdande av/med tex Guetta (eller vad nu den rika fransmannen heter),

Kan jag hålla med om:-)

Men man dansar inte lika mycket till Children Of The Grave. Kanske hoppar mera:-)

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni missat det så kommer det ju också ett album i Mars som de trackade genom samma bord med flera av artisterna från Sound City.

3 låtar har släppts so far!

http://www.youtube.com/watch?v=jBd9330h9kI ( Nirvana fast med Paul McCartney i spetsen )

http://www.youtube.com/watch?v=d2GCp8vs168

http://www.youtube.com/watch?v=WYku9p8mOZ8

Tungt! Måste inhandlas:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har sätt hela filmen och den är riktigt bra. Jag känner igen de flesta av artisterna. Kul med gamla bilder och lite intervjuer. Bra film helt enkelt. Borde finnas flera som denna. Inte just om gammla analoga prylar, utan lägre studiodokumentärer i största allmänhet. Älskar att se "making of's", tex så har Linkin Park dryga timme långa making ofs av i stort sätt alla deras skivor. Mycket intressant att se!

Förutom alla jävla metalcore band mixade av tex Sturgis eller Cam Mizell. Deras making of består typ av 5% musik och 95% nonsens crap där dem bara leker runt, oftast inte ens i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sätt hela filmen och den är riktigt bra. Jag känner igen de flesta av artisterna. Kul med gamla bilder och lite intervjuer. Bra film helt enkelt. Borde finnas flera som denna. Inte just om gammla analoga prylar, utan lägre studiodokumentärer i största allmänhet. Älskar att se "making of's", tex så har Linkin Park dryga timme långa making ofs av i stort sätt alla deras skivor. Mycket intressant att se!

Förutom alla jävla metalcore band mixade av tex Sturgis eller Cam Mizell. Deras making of består typ av 5% musik och 95% nonsens crap där dem bara leker runt, oftast inte ens i studion.

Ja Linkin Park's making of är väldigt bra. Andra som är bra.

Opeth "Lamentations" Making of Deliverance och Damnation'

letar efter trummis

Dream Theater: Chaos In Progress: The Making of Systematic Chaos

Muse: The making of - The resistance

Muse: Making of The 2nd law

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Linkin Park's making of är väldigt bra. Andra som är bra.

Opeth "Lamentations" Making of Deliverance och Damnation'

letar efter trummis

Dream Theater: Chaos In Progress: The Making of Systematic Chaos

Muse: The making of - The resistance

Muse: Making of The 2nd law

Chaos in progress har jag sätt, de va riktigt bra. Sjukligt duktiga musiker. Muse måste jag kolla in. Avenged Sevenfold har också, helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
pme (oregistrerad)

Exakt lika dumt som att påstå att man inte kan vara en riktigt konstnär som gör riktig konst med hjälp av photoshop eller dylikt istället för papper och penna.

Humpf. Oj vad jag känner mig gammal.
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt lika dumt som att påstå att man inte kan vara en riktigt konstnär som gör riktig konst med hjälp av photoshop eller dylikt istället för papper och penna.

och nästan lika dumt som att tro att man inte kan lära sig nåt av det analoga bara för att man jobbar digitalt med en dator

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte filmen var bra till en början, men sen blev det ju bara tragiskt. Urartade i ett enda stort reklamjippo för Dave och hans skiva. Kändes lite som att det var Save själv som satte spiken i kistan för Sound City genom att plocka hem mixerbordet. Kunde de inte spelat in sin coola polar-skiva i den riktiga Sound City studion istället? Då kanske det hade gett lite boost till studion så de kunde fortsatt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...