Jump to content
Annons

Den perfekta mixen mellan jämna och ojämna övertoner i en modern mix.


Martin

Recommended Posts

Annons

Nu är jag kanske ute och cyklar, men är det inte ganska svårt att göra musik utan övertoner? Allt utom rena sinusvågor innehåller övertoner (gjorde de inte det skulle alla instrument som spelade samma ton låta likadant), så även om man inte använder effektburkar eller pluggar för att producera övertoner så har man automatiskt övertoner i grundmaterialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med utgångspunkt ur den artikeln med bra information om detta ämne vill jag få höra er tankar kring hur ni väljer att blanda dessa olika övertoner.

Ni kanske inte alls använder er av övertoner? Ni kanske vill ha allt platt? Berätta om hur just DIN process går till när du färgar ljud.

Alla här inne använder övertoner - de naturliga som kommer från källan (röst/intrument). Men jag förstår att du syftar på övertoner orsakad av

distorsion, ville bara klargöra att det är skillnad.

Därutöver är distorsion är ett begrepp som innefattar mkt mer än bara apparaternas tillagda övertoner också.

Att det skulle bli platt för att man väljer att undvika distorsion håller jag inte alls med dig om.

Jag använder distorsion på den musik där det passar eller som en effekt, om det är jämna eller udda övertoner är inget

jag fokuserar på - huvudsaken är att resultatet blev subjektivt bättre än innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cranesong's Phoenix är hela kedjan sen har jag oharmonisk och harmonisk tapestimulerad saturation på det jag vill jobba med för att det låter bättre.

Tyvärr så har jag inte grävt mig djupare i det där men har sett lite klipp på han som gjorde den här pluggen och han verkar ha vigt hela sitt liv till att förstå hur saturation fungerar och hur det påverkar ljudet och varför det låter bra så det var spännande att kika på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...