Jump to content
Annons

Spela in sång på en hel skolklass...


Bloeas

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har fått en förfrågan om att spela in en hel skolklass som ska ta studenten. Dom ska sjunga tillsammans på en färdig bakgrund och dom vill att alla ska höras lika mycket, det är bara tjejer.

Någon som har lite tips på hur det kan göras på smidigast sätt?

Min spontana tanke är att kanske spela in dom 3 och 3 med en mick för att få mer kontroll på inspelningen och att jag då har möjlighet att panorera ut kanalerna och även sänka vissa kanaler utan att jag talar om det =) Vad tror ni om detta?

Dom frågade om det gick att spela in hela klassen samtidigt, men med brist på mickar och bra rum vet jag fan inte hur jag ska få till?

//Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som ett bra upplägg.

Ett alternativ är att spela in så många elever samtidigt som du har mickar och hörlurar till. Då får du maximmal kontroll över varje stämma.

Ett snabbare alternativ är att spela in hela klassen samtidigt med en 2-3 mickar, som en kör. Spela upp musiken i högtalare och spela dessutom in en hel tagning där alla står kvar men är tysta. Den kan du sedan använda för att släcka ut musiken med.

Link to comment
Dela på andra sajter

man fasar ut musiken mot varandra genom att spela upp båda spåren mot varandra. kören blir då det som är kvar eftersom den inte är med på "omtagningen". tar du bort kören från omtagningen utan kör så kommer bakgrundmusiken att spela helt annorlunda in tillbaka mot mikrofonerna och då funkar det inte.

du kan inte heller lägga den ursprungliga bakgrundsmusiken på bara ett spår av bakgrund och kör för att göra detta. mikrofonerna måste ha två likadana tagningar för att göra detta.

då spelar du i slutänden upp

spår1: förinspelad bakgrund

spår2: bakgrund + kör

spår3: bakgrund - kör

då spelar bakgrunden på spår 2 och 3 bort varandra och kören är det som är kvar. solar du eller mutar något av de spåren får du tillbaka bakgrundsmusiken

Link to comment
Dela på andra sajter

Om tillräckligt stor och bra lokal, försök få till bra balans i ljudbilden med placering av de som sjungen, sen kör du vanlig stereotagning med överhäng.

Hmm, har ingen bra tillräckligt stor inspelningslokal. Jag skulle kunna flytta dator och grejer, men inte så sugen på det.

Överhängsmickar har jag, men jag antar att det är vilktigt med ett par likadana mickar. Det enda jag har fler av är SM58 och SM57 och jag antar att dom inte lämpar sig för sånt.

Låter som ett bra upplägg.

Ett alternativ är att spela in så många elever samtidigt som du har mickar och hörlurar till. Då får du maximmal kontroll över varje stämma.

Ett snabbare alternativ är att spela in hela klassen samtidigt med en 2-3 mickar, som en kör. Spela upp musiken i högtalare och spela dessutom in en hel tagning där alla står kvar men är tysta. Den kan du sedan använda för att släcka ut musiken med.

Är det mitt upplägg du menar eller Wellness?

Tack för tipset med att spela upp en tom tagning, inte tänkt på det! =)

jag har en 5-6 mikrofoner och ett gäng med hörlurar så jag tror det lutar åt att spela in några åt gången.

TAck för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

man fasar ut musiken mot varandra genom att spela upp båda spåren mot varandra. kören blir då det som är kvar eftersom den inte är med på "omtagningen". tar du bort kören från omtagningen utan kör så kommer bakgrundmusiken att spela helt annorlunda in tillbaka mot mikrofonerna och då funkar det inte.

du kan inte heller lägga den ursprungliga bakgrundsmusiken på bara ett spår av bakgrund och kör för att göra detta. mikrofonerna måste ha två likadana tagningar för att göra detta.

då spelar du i slutänden upp

spår1: förinspelad bakgrund

spår2: bakgrund + kör

spår3: bakgrund - kör

då spelar bakgrunden på spår 2 och 3 bort varandra och kören är det som är kvar. solar du eller mutar något av de spåren får du tillbaka bakgrundsmusiken

Då var det alltså så enkelt som jag trodde! Fast man måste såklart fasvända spår tre antar jag.

Blir det bra då? Låter nästan för enkelt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...