Jump to content
Annons

Får inget "tryck" i låten? [LJUDEXEMPEL]


Fanti

Recommended Posts

Hej!

Vet att jag gör en hel del trådar här just nu men det är för att jag jobbar med det här dagligen och stöter på olika saker. Har sökt men hittade bara en annat tråd som handlade om mitt dilemma och där hade jag redan gjort alla tips som skrevs +att det var en annan genre.

Men nu till saken.

Jo, jag får inget "tryck" i refrängen i min låt. Om man lyssnar på proffsen så får de till ett riktigt drag i sina låtar, har de så mycket mer ljud än mig? Det låter iaf inte som det 😛

Här har ni låten, refrängen kommer ganska direkt efter introt.

Vad tror ni det kan vara? Något tips för att få med "tryck"? Vad tyckte ni annars om mixen/låten?

Undrar även om någon vänlig skäl som skulle vara intresserad av att hjälpa mig med att mastera låten. Behöver inte vara perfekt. Det kanske är det som kan få mer "tryck" i låten? Langa iväg ett PM isf 🙂

Edit: Tycker ni vocalsen ska vara kvar eller ska jag försöka hitta på något annat mellan refrängerna?

Tack på förhand!

*Låten är klar*

HÄR finns den att lyssna på, den gamla är borttagen

Redigerat av Fanti
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har ingenting som skapar ett groove i refrängen.

Antingen sidechaina basen mot kaggen eller lägga en hi-hat eller liknande som svänger.

Och som det sagt mixen är inte riktigt där. Kaggen försvinner i refrängen , och refrängen kanske är lite för torr , Alla ljud vill vara " in your Face " och bråkar om uppmärksamhet.

Så kan nog få mer tryck om du städar upp i frekvenser och i volym samt alla ljud behöver inte vara torra , du får mer 3D känsla ( rymd ) om något av ljuden har lite reverb och kanske delay.

Att mastra låten kommer inte ge nån större effekt på " Trycket " . Om låten inte har tryck i mixningen kommer den inte få så markant mycket mer i mastringen.

Högre volym ja , men inte mer " Tryck "

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Linus, men det räcker nog inte med filter och kompressor. Du har liksom dödat allt vad percussion heter.

Jag skulle nog riva mixen, hålla basen på lägre nivå, inkludera Linus tankar samt låta BD ligga över basen vad gäller volym.

Basen kanske skulle behöva vara djupare, och ligga på ganska rejält lägre nivå.

Det blir som sagts tidigare en enda röra av alla ljud....

...[edit]

Håller även med Piccazzo....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

(Ej lyssnat på din låt, detta är mer ett generellt tips)

Det handlar mycket om dynamik, hur låten är producerad. Se till att versen "låter mindre" så blir det mer naturligt i övergången till refrängen. Exempel: lite mindre sub/bas i basen, lite svagare virvel, mindre panoreringar, mindre reverb. volymåkningar osv, sen när refrängen kickar igång så drar du på med allt, utan att behöva lägga till "massa nytt". Så brukar i alla fall jag jobba.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska ta mig ett kik!

Är typ andra låten jag ger mig på att mixa så har inte stenkoll på kompressor inställningar och dyl. Det finns inget standard som man kan utgå ifrån?

Du kan börja här:

*

*

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer sångsamplingen från en vinyl där pitchhjulet råkat aktiveras? Eller är den kanske stretchad utan att bevara pitch? Låten går i Am men sången ligger i en tonart mellan Dm och Ebm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...