Jump to content
Annons

Filmer med Schwein-bra ljud


Signia

Recommended Posts

Såg Titanic (1997) i veckan, och shit vad bra ljudmixningen är på den filmen. Talar alltså om ljudmiljön, atmosfären, dialogen, dynamiken osv. Kanske bästa jag hört i filmväg enligt min smak. Det låter riktigt naturtroget.

Fick blodad tand efter fler filmer med kanon-ljudmixning. Söker tips.

Fyller på själv med Star Wars 'The Phantom Menace' har riktigt bra ljud (men inte flera av dom andra SW filmerna), Tom Cruise Mission Impossible 1:an och Der Untergang (2004).

Fler åsikter och upplevelser om filmer med ruggigt härligt ljud? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag säger Alien. Visst, fotot är grümt men det är ljudmixen gör halva filmen. Skrämmer skiten ur mig varje gång. Soundtracket är också galet bra.

Saving Private Ryan är också fenomenalt mixad; tänk de sista scenerna (typ the last stand i byn) är det så otroligt mycket som pågår (även ljudmässigt) men de har verkligen lyckats med att särskilja alla olika ljudkällor på ett riktigt bra sätt.

Bubblare: the Blair Witch Project för att den bygger helt på spännings- och förnimmelseljud. Grenar som knäcks, fot-tramp utanför tältet och avlägsna ljud som man inte har någon aning om vad det kan vara... Brrr.

Kommer säkert på flera snart... ☺️

Bra tråd, Signia 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Inception är nog min favorit just nu. Både komposition, effekter och ljudmiljöer är djupt rotade i storyn, inte bara ackompanjemang till scenerna. T ex de olika nivåerna mellan verklighet och drömmar och tiden som går långsammare i drömmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inception är nog min favorit just nu. Både komposition, effekter och ljudmiljöer är djupt rotade i storyn, inte bara ackompanjemang till scenerna. T ex de olika nivåerna mellan verklighet och drömmar och tiden som går långsammare i drömmen.

Håller med, allt ljud i Inception är grymt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heat har magiskt ljud i actionscenerna! Har svårt att erinra mig en scen som låter så fläskig som skjutascenen på gatan...

Fick väl pris för ljust ljudet i skottlossningsscenerna. Dom mikade upp hela kvarter eller ja.. block.

Starwars och LotR-filmerna! Och även Hobbit

Den draken går inte av för hackor!!! Dra mig i gatan, det lilla man fick höra i slutet. Biogolvet fladdrade 🙂

Och Prometheus var grymt bra ljud och även musiken. Synd att den inte var så där värst bra. Men jag köpte den på BluRay och dom bortklippta extras-scenerna är vad som fattas för att filmen ska bli godkänd. Hatar när filmbolagen går in och ska korta ner filmerna.

Sen klassikerna Jurassic Park och fotstegen.. eller ja. Dinostegen och plastmuggen 😉 Det ryser i mig när jag ser det!

Avatar var oxå fet.

Men sen för att ta en film som inte är storslaget ljudmässigt så gillar jag The Pianist. Snygga avlägsna ljud och även Der Untergang, bukrarna gillar jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Whupp! Höll på att missa det här!

van caine borde väl "droppa" in med lite tips? 😉

Hää, lilla jag? *försöker misslyckat att inte se för angelägen ut* ;-)

Bland de filmer som ligger mig varmast om hjärtat är framför allt Wall-E, Bourne Ultimatum, Se7en och No Country For Old Men!

Wall-E inleds helt och hållet utan dialog, genom hela första akten sägs det inte så mycket som ett ord. Det är inte lätt för en film att bära under såna förhållanden, men Wall-E lyckades fullständigt lysande! Ben Burrt, som gjorde ljudet, inledde hela sin karriär med Star Wars, och den här är bättre! MYCKET bättre! (ljudmässigt alltså, vilken vilm man föredrar är en ren smakfråga) :-D

Jag gillade de två första Bourne-filmerna, men i Ultimatum tog ljudet ett steg uppåt nåt rent otroligt! Det är både tätare, men även mycket viktigare för filmen som helhet då den bland annat är väldigt skakig, och utan ljudet får folk lätt åksjuka av den. En scen som är särskilt minnesvärd är slåss-scenen på muggen med den korthåriga torpeden, utan ljudet som berättar exakt vad som händer skulle ingen veta något annat än att det är två personer som inte precis älskar varandra. Nu vet man att det är en kniv med, trots att den nästan inte syns alls!

I No Country For Old Men finns det inte så mycket som en ton icke-diegetisk musik (diegetiskt=kan höras av folk i filmvärlden. Icke-Diegetiskt=Hörs enbart av tittarna, exempelvis musik och vissa ljudeffekter). Likförbannat leds man känslomässigt genom hela filmen, med ljuddesignen som fullständig bärare.

Den har verkligen inte bäst ljudkvalitet, den har ändå bra många år på nacken, men Se7en har en av de bästa design-jobb jag någonsin hört! Något som aldrig upphör fascinera mig är exempelvis scenen med Somerset (Morgan Freeman) i sovrummet. Han bor mitt i en stökig storstadsdjungel som aldrig är tyst, men med hjälp av en metronom som fokuspunkt lyckas han fokusera bort omgivningen, för att slutligen kunna somna.

Filmen har åsså helt sinnessjukt snygga ambiancer! (bakgrundsljud, alltså, exempelvis regnsmatter, trafikljud och annat mer avlägset)

Frontiere(S) är en Fransk Nazi Exploitation/Tortyr-film med ett rent otroligt ljudspår. Med mycket detaljer, strävhet, och ren ondska gör det filmen MYCKET obehaglig, och en av de bästa exploitation-rullar jag sett någonsin!

Saw 4 är den filmen, enligt min mening, som har bäst ljud av dem allihop. Det är lite väl åt det diskantiga hållet, men det är snyggt och detaljerat, ljuddesignat så man kan höra både senor som går av och ben som krossas på ett synnerligen realistisk sätt!

Once Upon A Time In The West är ett mästerverk. Bara introt... Har man sett den så behövs knappast någon närmare förklaring varför jag älskar den här filmen, och ljudet i synnerhet! Har man inte sett den så skäms människa! Gå GENAST och hyr/köp/vaffan-som-helt den! Livet är inte komplett innan man sett denna rullen!

Indiana Jones - The Raiders Of The Lost Ark är grym på många sätt, men den var även stilbildande. Det var den första film där käftsmällar var högre än pistolskott exempelvis, och hela intron med ambiance (vissa fågelljud var gjorda med synth, vilket verkligen inte hörs för ovanlighetens skull), giftpilar (ljudet av linjal mot träbänk), den stora jävla stenkulan (en Oldsmobile som rullar nedför en grusbacke), och piskan (oxpiska kort och gott. Låter fortfarande sjukt bra!) är bara några få orsaker varför denna rulle är ett ljudmässigt mästerverk!

I Das Boot är hela deras liv och potentiella död ubåten, och därför har ubåten sitt eget liv och ljud. Små knirr och missljud ger en kuslig känsla av att livet hänger på en skör tråd....vilket var exakt vad det gjorde åsså. Sjukt bra ljudjobb, men det tog en stund innan jag insåg exakt vad jag hörde! DÅ har man lyckats :-)

Jag vill inte förstöra The Book Of Eli för de som inte sett den än, men ljudet har en väldigt framträdande roll, och det av en orsak. Extremt bra film!

Terminator 2...börjar dräggla bara jag tänker på den! Nu snackar vi en hel del år innan Pro Tools gjorde livet i Hollywood lättare, och det till trots är ljudet här helt otroligt bra! Det finns grymt mycket att lovorda här, men då listan redan börjar bli ganska lång nöjer jag mig med att kommentera det viktigaste imho.

Hagelgeväret var..speciellt. Det innehåller bland annat kanon, och är till skillnad från riktigt hagelgevär, som låter mer som en Champagne-kork på anabola, fet utav helvetet och explosiv. Motorljuden är gudomliga, lyssna på den Harleyn eller lastbilen! T-1000's ljud består av många olika saker, men bland några av de saker som gjort ljudet så unikt hör aluminium-bitar och...hundmat på burk. Av ett speciellt märke, det var det enda som funkade till just det :-)

Saving Private Ryan är först och främst EXTREMT realistisk. Brukar vara ett skällsord från mig, men här funkar det helt otroligt bra!

The Beyond (Lucio Fulci, 1981) är som alla Italienska rullar från 70-80-talet inte nåt man ser på för den fina läppsyncen precis, men det råa & dissonanta som genomsyrade hela Giallo- och Italo-skräck-genren gav en grym dimension åt våldet och skräcken! I Beyond finns det dessutom en bra scen där huvudrollen inser att en tjej med dito Schäfer inte är vad hon borde då tjej med hund springer i full galopp men fullständigt ljudlöst genom huset. Detta blir man uppmärksammad på genom hennes ögon på ett snyggt sätt! Även exempelvis Zombie Flesheaters och New York Ripper är filmer från den perioden som imponerar trots pissiga tekniska förutsättningar.

The Dark Knight och Dark Knight Rises har ett snyggt, gritty, och evil ljud som få filmer kan mäta sig med, och Dark Knight Rises har rakt av bland det absolut bästa ljudmässigt jag hört i år (2012 alltså)! Bland det bästa jag sett 2012 åsså, älskade den :-)

Tron var grymt imponerande för sin tid! Samma sak med THX 1138!

Inception, Hurt Locker, District 9, Matrix Reloaded, Blade Runner, Pirates Of The Carribean, Apocalypse Now, Casino Royale (Bond 21), Harry Potter and the Order Of Fenix, och Death Sentance är fina! Det finns inte så mycket specifikt att peka på bara sådär, dom har helt enkelt ett väldigt snyggt och berättande ljud som jag älskar :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Wall-E inleds helt och hållet utan dialog, genom hela första akten sägs det inte så mycket som ett ord. Det är inte lätt för en film att bära under såna förhållanden, men Wall-E lyckades fullständigt lysande! Ben Burrt, som gjorde ljudet, inledde hela sin karriär med Star Wars, och den här är bättre! MYCKET bättre! (ljudmässigt alltså, vilken vilm man föredrar är en ren smakfråga) :-D
+1

Jag har en video av Bens 40 minuter föreläsning om ljudet i Wall-E, riktig guldgruva.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

+1

Jag har en video av Bens 40 minuter föreläsning om ljudet i Wall-E, riktig guldgruva.

I second that! Följde med på DVD'n, bara den featuretten gjorde plattan värd pengarna :-)

Musiken är bäst i Hajen. Man behöver bara två toner.

Damn right! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag gillar när filmen låter väldigt okomprimerat, öppet och har en där lite kalla mellanregister-rika klangen som verkligheten har. Det ska verkligen låta som man är inne i handlingen.

Saving Private ryan har lite av det, även Phantom Menace, men enligt min åsikt bräcker Titanic och Der Untergang dem båda.

Första gången man såg Star Wars ep 1 på bio, när maffiga introt kommer in så tyckte man YEEaaöööh ... nähää?! Orkestern lät lite mesig och ljudet var rätt lågt. Orkestern brassar på mindre än orkestrarna på 70- o 80-talet gjorde för de första tre filmerna. Men sen, när första smällarna kommer då höll man på och skita ner sig. Speciellt när handelsskeppet spränger skytteln som Obi-Wan och Qui-Gon anlände med, och strax därpå när dom håller på att ta sig genom dörren till bryggan och en av dom där sköld-robotarna skjuter på dom båda men missar och träffar dörren istället.

Kollade just på Wall-E. Ruggigt mycket jobb, nästan bara syntetiska ljud. Väldigt välbalanserat och amerikanskt mixat. Men jag saknar den där öppenheten. Amerikanarna har så överdriven tendens till att suga livet ur mellanregistret. Även LOTR, Fifth element och THX1138 har välgjort ljud.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar när filmen låter väldigt okomprimerat, öppet och har en där lite kalla mellanregister-rika klangen som verkligheten har. Det ska verkligen låta som man är inne i handlingen.

Saving Private ryan har lite av det, även Phantom Menace, men enligt min åsikt bräcker Titanic och Der Untergang dem båda.

Första gången man såg Star Wars ep 1 på bio, när maffiga introt kommer in så tyckte man YEEaaöööh ... nähää?! Orkestern lät lite mesig och ljudet var rätt lågt. Orkestern brassar på mindre än orkestrarna på 70- o 80-talet gjorde för de första tre filmerna. Men sen, när första smällarna kommer då höll man på och skita ner sig. Speciellt när handelsskeppet spränger skytteln som Obi-Wan och Qui-Gon anlände med, och strax därpå när dom håller på att ta sig genom dörren till bryggan och en av dom där sköld-robotarna skjuter på dom båda men missar och träffar dörren istället.

Kollade just på Wall-E. Ruggigt mycket jobb, nästan bara syntetiska ljud. Väldigt välbalanserat och amerikanskt mixat. Men jag saknar den där öppenheten. Amerikanarna har så överdriven tendens till att suga livet ur mellanregistret. Även LOTR, Fifth element och THX1138 har välgjort ljud.

Åfan, själv gillade jag inte ljudet i Phantom Meanace alls, och Lord Of The Rings tyckte jag var välproducerat och funktionellt men platt. Revenge Of The Sith gillade jag bättre då, även om Empire Strikes Back är min favorit vad gäller Star Wars-ljud :-)

Vad gäller Wall-E så är nästan allt ljud organsikt. Ben Burrt jobbar så. Det enda som är syntetiskt är blipp-ljud och lite statics, rösterna exempelvis är Ben Burrt själv (Wall-E och den lille städar-roboten. Förmodlien fler åsså), och en tjej som normalt sett har som jobb att lägga temp-röster innan de riktiga skådisarna kommer in (EVE). Dock är ju Granulering en form av synthes :-)

Mellanregister skulle jag säga det finns en hel del av i den, vad som möjligen fattas lite är diskant. Inte helt underligt dock, Burrt är inte ung precis, vilket påverkar hörseln, och arbetar med all säkerhet utifrån detta. Öppenheten sitter inte i midden, den sitter i den höga diskanten och ambiancen.

Vad som huvudsakligen skiljer musik från film åt är framför allt hur man hanterar ambiance och reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar när filmen låter väldigt okomprimerat, öppet och har en där lite kalla mellanregister-rika klangen som verkligheten har.

Verkligheten har ingen klang, verkligheten är helt neutral. Olika ljudkällor har klang, och den ser helt annorlunda ut beroende på ljudkälla, väder, och omgivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åfan, själv gillade jag inte ljudet i Phantom Meanace alls, och Lord Of The Rings tyckte jag var välproducerat och funktionellt men platt. Revenge Of The Sith gillade jag bättre då, även om Empire Strikes Back är min favorit vad gäller Star Wars-ljud :-)

Vad gäller Wall-E så är nästan allt ljud organsikt. Ben Burrt jobbar så. Det enda som är syntetiskt är blipp-ljud och lite statics, rösterna exempelvis är Ben Burrt själv (Wall-E och den lille städar-roboten. Förmodlien fler åsså), och en tjej som normalt sett har som jobb att lägga temp-röster innan de riktiga skådisarna kommer in (EVE). Dock är ju Granulering en form av synthes :-)

Mellanregister skulle jag säga det finns en hel del av i den, vad som möjligen fattas lite är diskant. Inte helt underligt dock, Burrt är inte ung precis, vilket påverkar hörseln, och arbetar med all säkerhet utifrån detta. Öppenheten sitter inte i midden, den sitter i den höga diskanten och ambiancen.

Vad som huvudsakligen skiljer musik från film åt är framför allt hur man hanterar ambiance och reverb.

Nu när du säger det, upplevder jag nog lite samma med LOTR, lite platt men välgjord. Och kan hålla med om att öppenheten i Wall-E känns som den sitter högre upp.

Verkligheten har ingen klang, verkligheten är helt neutral. Olika ljudkällor har klang, och den ser helt annorlunda ut beroende på ljudkälla, väder, och omgivning.

Ja, jo, jag tror jag menade att det ljudet känns lite väl hi-fi ibland, lite urgröpt mellanregister, spetsad bas/diskant och för lite skillnad mellan starka och låga ljud liksom. Tror det är mycket det jag gillade i Phantom Menace, att det låter rätt högt när det smäller, i relation till dialog osv.
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, vilken lista, van Caine. Nu måste jag ju nästan kolla/lyssna på lite filmer, hehe.

Kollade i och för sig nyligen på Dark Knight Rises, men lade inte så stor notis på ljud/musik.

Jag visste väl att du hade massa att komma med. 😉

Kul med lite info om hur vissa ljud är gjorda också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Satt just och slökollade på "The Expendables II". Shit vad illa musiken låter ibland, på många ställen i filmen. Nån fler som sett och reagerat?

Låter som är två orkestrar, som är grymt ostämda sinsemellan. Måste ju vara nåt produktions fel ...

Klippte ut ett kort avsnitt av musiken direkt från DVDn (ingen spoiler): http://samander.comule.com/Expendables_Katastrof.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Klippte ut ett kort avsnitt av musiken direkt från DVDn (ingen spoiler): http://samander.comule.com/Expendables_Katastrof.mp3
😆

Är det du som skämtat till den där med någon effekt? Roligt var det iaf. Det där kan omöjligt vara det rena ljudspåret från DVD:n. Hur har du bandat ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...