Jump to content
Annons

Enkel fråga om Cubase


SamuelKarlsson

Recommended Posts

Hej, jag är helt ny till Cubase och har nu lärt hur man får rätt inputs o.s.v. Jag har fixat så de tracks som visas är mina inputs (d.v.s 7 trummikrofoner). När jag spelar så syns det i Cubase att alla mikar plockar upp ljudet. Jag har markerat "Record Enable" och "Monitor" på alla tracks. Hur kan jag nu spela in och sedan spela upp inspelningen? När jag trycker "Record" så syns de olika sekvenserna, men jag vet inte hur man spelar upp dem och vad "play" knappen gör. Svaret är nog enklare en vad frågan får det att verka, det är bara jag som är helt ny och inte förstår mig på denna enkla funktion.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har för mig att det finns möjlighet att ställa in det i inställningarna. Tror det hette "tape*******" eller något, kommer inte riktigt ihåg. Funktionen är dock den att monitor automatiskt avmarkeras när du trycker play.

Stämmer, tyvärr inte Cubase framför mig så jag kommer inte ihåg exakt vad den heter, men smidigt att få lyssning avstängd per automatik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att avmarkera "monitor" när du ska lyssna.

Tack! Det verkar ha hjälpt, för nu visas ljuden i den turkosa stapeln, vilket återigen visar att det fångas upp och att det faktiskt spelades upp. Tyvärr kan jag fortfarande inte höra det, vilket väl lär bero på outputs? Jag har provat att ha både stereo out och 2x mono out från mitt ljudkort, men jag hör ändå inget. Problemet kan mycket väl ligga någon annanstans, jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du har installerat alla drivrutiner och så till ljudkortet? Hur ser det ut i kontrollpanelen till ljudkortet, så att du får in allt där?

Jag har installerat nya drivrutiner till både Saffire Pro 24 och datorns ljudkort (Realtek HD audio driver). Så här ser det ut när jag klickar på "Manage Audio Devices" i kontrollpanelen: http://img690.imageshack.us/img690/1269/kontrollpanelen.png

När jag testar "Speakers", kommer det ljud i hörlurarna som är kopplade till datorn.

När jag testar "Realtek Digital Output" kommer inget ljud i hörlurarna som är kopplade till datorn. Jag är inte riktigt säker på vad detta är för något.

När jag testar "Speakers (Saffire Audio)" kommer inget ljud när hörlurarna är kopplade till datorn, men det kommer ljud när hörlurarna kopplas direkt till ljudkortet (Saffire Pro 24).

Kan problemet ligga här någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har installerat nya drivrutiner till både Saffire Pro 24 och datorns ljudkort (Realtek HD audio driver). Så här ser det ut när jag klickar på "Manage Audio Devices" i kontrollpanelen: http://img690.images...rollpanelen.png

När jag testar "Speakers", kommer det ljud i hörlurarna som är kopplade till datorn.

När jag testar "Realtek Digital Output" kommer inget ljud i hörlurarna som är kopplade till datorn. Jag är inte riktigt säker på vad detta är för något.

När jag testar "Speakers (Saffire Audio)" kommer inget ljud när hörlurarna är kopplade till datorn, men det kommer ljud när hörlurarna kopplas direkt till ljudkortet (Saffire Pro 24).

Kan problemet ligga här någonstans?

Om du går in på egenskaper på ljud (i Windows)och kollar uppspelning/inspelning vilket av korten står som default? Vad har du för drivrutin för ljudkortet i Cubase? borde finnas en Asio drivrutin som du bör kunna välja. Tror REaltek Digital Output används om du t.ex. kör med spdif alternativt tar ljud via HDMI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har installerat nya drivrutiner till både Saffire Pro 24 och datorns ljudkort (Realtek HD audio driver). Så här ser det ut när jag klickar på "Manage Audio Devices" i kontrollpanelen: http://img690.images...rollpanelen.png

När jag testar "Speakers", kommer det ljud i hörlurarna som är kopplade till datorn.

När jag testar "Realtek Digital Output" kommer inget ljud i hörlurarna som är kopplade till datorn. Jag är inte riktigt säker på vad detta är för något.

När jag testar "Speakers (Saffire Audio)" kommer inget ljud när hörlurarna är kopplade till datorn, men det kommer ljud när hörlurarna kopplas direkt till ljudkortet (Saffire Pro 24).

Kan problemet ligga här någonstans?

Ah, OK.

Det spelar ingen roll vad som står i windows. Du vill spela upp ljudet genom cubase och då behöver du välja att du vill spela upp med ditt ljudkort. Som Evil_E säger så behöver du välja den asiodrivrutinen i cubase. devices setup, vet inte fullt vilken väg eftersom jag inte sitter vid cubase nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du går in på egenskaper på ljud (i Windows)och kollar uppspelning/inspelning vilket av korten står som default? Vad har du för drivrutin för ljudkortet i Cubase? borde finnas en Asio drivrutin som du bör kunna välja. Tror REaltek Digital Output används om du t.ex. kör med spdif alternativt tar ljud via HDMI.

Det ser ut såhär: http://img201.imageshack.us/img201/4452/recordingh.png

Ah, OK.

Det spelar ingen roll vad som står i windows. Du vill spela upp ljudet genom cubase och då behöver du välja att du vill spela upp med ditt ljudkort. Som Evil_E säger så behöver du välja den asiodrivrutinen i cubase. devices setup, vet inte fullt vilken väg eftersom jag inte sitter vid cubase nu.

Jag hittade en bild, där det står Master asio driver ska det vara ditt ljudkort som är aktivt. Eller har du fixat detta redan?

http://www.live-lapt...ice-setup-2.jpg

I Cubase har jag valt ASIO drivrutin för mitt Saffire Pro 24 ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade tidigare var att du skulle in på ditt ljudkorts kontrollpanel. Där borde du kunna se om ljudet kommer in, ut och hur stor latency och liknande du har. Har du inte kollat det så gör det.

Vad menar du med mitt ljudkorts kontrollpanel? Hur ser jag den?

Bad jag förstår efter att ha tittat lite så kommer det med någon mixer till ljudkortet? Där borde du se om det kommer in, och kunna adressera ljudet till vart du vill ha det i cubase. Eller är jag helt ute och cyklar?

http://media.soundon...Pro24DSP_02.jpg

Det finns ett sådant program ja, men där verkar jag inte kunna göra mycket. Jag ser att ljudet kommer in, för när jag utsätter mikrofonerna för ljud, så visas utslag i mjukvaran. Hur menar du med att kunna adressera ljudet? Jag hittar ingen sådan funktion i det medföljande programmet. Såhär ser det ut: http://img12.imageshack.us/img12/8281/saffiremixcontrol.png

Redigerat av SamuelKarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville bara vara säker på att du får in ljudet. Men efter att ha läst första inlägget igen så har du ju spelat in ljudet, ursäkta att jag inte läste det.

Med kontrollpanelen så menar jag mjukvaran till ljudkortet, brukar ofta vara med någon typ av mixer eller bara så att man kan ställa in latencyn.

Då kan du alltså spela in ljudet men inte spela upp det? Och du ser att det kommer ut i mjukvaran, och till cubase. Och du har kopplat sladdar ut från ljudkortet till högtalare så att allt det är klart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville bara vara säker på att du får in ljudet. Men efter att ha läst första inlägget igen så har du ju spelat in ljudet, ursäkta att jag inte läste det.

Med kontrollpanelen så menar jag mjukvaran till ljudkortet, brukar ofta vara med någon typ av mixer eller bara så att man kan ställa in latencyn.

Då kan du alltså spela in ljudet men inte spela upp det? Och du ser att det kommer ut i mjukvaran, och till cubase. Och du har kopplat sladdar ut från ljudkortet till högtalare så att allt det är klart?

Jag använder hörlurar och de kopplar jag till datorn, måste man koppla till ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder hörlurar och de kopplar jag till datorn, måste man koppla till ljudkortet?

Japp. Så till vida du har ditt ljudkort som aktivt i audio device, och det sa du ju att du hade. Skönt, jag som var lite orolig att du skulle känna att jag skrev dig på näsan...

Du kan ju också välja ditt vanliga ljudkort som aktivt, men kommer då inte allt kunna köra med så kort latency. Så det är att rekommendera att använda ljudkortet som uppspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Så till vida du har ditt ljudkort som aktivt i audio device, och det sa du ju att du hade. Skönt, jag som var lite orolig att du skulle känna att jag skrev dig på näsan...

Du kan ju också välja ditt vanliga ljudkort som aktivt, men kommer då inte allt kunna köra med så kort latency. Så det är att rekommendera att använda ljudkortet som uppspelning.

Okej, jag har nu kopplat in lurarna i ljudkortet och får därmed allt ljud från datorn genom ljudkortet in i lurarna, när jag t.ex. ser på ett videoklipp, funkar det galant. Men jag får fortfarande inget ljud i Cubase, fastän jag har ASIO Saffire drivrutinen och fastän ljudet registreras. Jag uppskattar din hjälp sjukt mycket och det sker framsteg, fastän detta förmodligen enkla problem fortfarande inte är löst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag har nu kopplat in lurarna i ljudkortet och får därmed allt ljud från datorn genom ljudkortet in i lurarna, när jag t.ex. ser på ett videoklipp, funkar det galant. Men jag får fortfarande inget ljud i Cubase, fastän jag har ASIO Saffire drivrutinen och fastän ljudet registreras. Jag uppskattar din hjälp sjukt mycket och det sker framsteg, fastän detta förmodligen enkla problem fortfarande inte är löst.

Har du i playback menyn (kontrollpanel) kollat så att ditt safire är förvalt? om inte pröva det och starta om Cubase och se om du då får ljud. För jag antar att den registrerar ljud när du spelar in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag har nu kopplat in lurarna i ljudkortet och får därmed allt ljud från datorn genom ljudkortet in i lurarna, när jag t.ex. ser på ett videoklipp, funkar det galant. Men jag får fortfarande inget ljud i Cubase, fastän jag har ASIO Saffire drivrutinen och fastän ljudet registreras. Jag uppskattar din hjälp sjukt mycket och det sker framsteg, fastän detta förmodligen enkla problem fortfarande inte är löst.

Som Evil_E säger så kan starta om ibland lösa de svåraste problemen.

Det är ju skönt att du har fått ljud i alla fall, då ska det inte vara så långt kvar tycker jag. Nu vet inte jag hur ditt ljudkort fungerar, men det kan vara något med att hörlursutgången bara kör de spår som du vill ha som monitor.

Jag tror att du behöver bekanta dig med kontrollpanelen/mjukvaran för ljudkortet. Jag vet inte hur det ser ut, men skickar du en skärmdump så kan vi spåna lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag kan tänka mig är att realtek kortet fortfarande ligger kvar för playback trots att du valt Safire kortet i Cubase, om du inte använder/tänkt använda Realtek ljudkortet (för det mesta inbyggd i alla moderkort) så kan du i bios stänga av det kortet alternativt välja Safire i Playback menyn enl. tidigare inlägg, och bara köra via Safire kortet, så har iaf. jag gjort med min studio dator där jag både kör lurar och monitorer igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...