Jump to content
Annons

Omöjligt att intonera min bas, eller bara fel strängar?


Terror

Recommended Posts

har en sådan där apbillig skitbas.. Supreme heter den.

fender_squier_p-bass.png

Den är HELT omöjlig att stämma. Om jag stämmer tjockaste strängen till ett D (ska köra drop-D), och sedan tar 12:e bandet på samma sträng så visar den nästan en ton högra. Försökte att skruva på dem 2 små skruvarna vid stallet (finns 2 för varje sträng), vilket gör att strängen kommer högre eller lägre upp. Stämmer jag efter den, så blir det öppna D:et en halv ton lägre istället. Vad ska jag göra? Det går alltså inte att intonera den. Helt jäkla omöjligt! Har också prövat att stämma den till drop-C, drop-B och vanlig standard men har samma problem på alla.

Kan det vara mina nya strängar som är problemet? Köpte dessa: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1135956&artno=67953

Just för att kunna stämma ner den lite. Eller är det helt enkel att basen är för värdelös för att kunna stämma ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du intonerar inte ett stränginstrument genom att justera stränghöjden vid stallet. Det görs genom att justera stränglängden, och det gör du med skruvarna som sitter bakom stallet, vilka stallsadlarna sitter fast i. Är tonen för hög så ska du göra strängen längre (skruva sadlarna bakåt) och vice versa.

Enligt mina erfarenheter bidrar alltid låg stränghöjd till bättre intonation, men man ska såklart undvika allt rassel som hörs genom en förstärkare och även vara vaksam på att inte strängarna känns onödigt döda i tonen. Rasslar det på låga band ska dragstången justeras, rasslar det på höga band ska stränghöjden vid stallet justeras. Typ.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Är långt ifrån expert på strängar och hur tjockleken på dem påverkar intoneringen men kanske behöver du en tjockare sträng. Kan du köpa en lös (tjockare) sträng behöver det inte kosta skjortan att testa. Strängset till bas är annars rätt trist för plånboken.

Någon annan här kanske kan bekräfta/dementera denna teori. En annan idé är ju att korta av fjädern i stallet om det är åt det hållet det kärvar.

Redigerat av Radiomorph
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är långt ifrån expert på strängar och hur tjockleken på dem påverkar intoneringen men kanske behöver du en tjockare sträng.

Är det 55-110 som på bilden så behöver han definitivt ingen tjockare sträng för att köra drop-D. Billiga instrument kan vara helt omöjliga att intonera och stämma bra. Man får inte snåla hur mycket som helst Terror. Snålheten bedrar visheten som sagt. Men antar att du inte har råd köpa något bättre med tanke på Kempern nyligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det 55-110 som på bilden så behöver han definitivt ingen tjockare sträng för att köra drop-D. Billiga instrument kan vara helt omöjliga att intonera och stämma bra. Man får inte snåla hur mycket som helst Terror. Snålheten bedrar visheten som sagt. Men antar att du inte har råd köpa något bättre med tanke på Kempern nyligen?

haha ja just nu har jag väl 2500kr kvar fram till lön ^^ Så det blir köpstopp fram till nästa år. Jag brukar inte snåla på musikgrejer. Saffire pro 40, Schekter diamond atx solo 6, kemper. Så jag gillar att slänga iväg en extra slant. Bas är det enda jag snålat på. Köpte den billigaste från blocket bara för att ha något. But I'm paying for it now I guess.

Såg den här btw, http://www.blocket.se/stockholm/LTD_B_55_Bas_Black__NY__Bortvrakes_42213715.htm?ca=11&w=1

Tror ni de är samma sak där? "Billigt skit". Tänkte på skallängden på den. Den är ju bra för lågstämt. Plus att det är en 5-strängad. Eller ska jag spara ihop runt 5 lax och köpa något bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det 55-110 som på bilden så behöver han definitivt ingen tjockare sträng för att köra drop-D. Billiga instrument kan vara helt omöjliga att intonera och stämma bra. Man får inte snåla hur mycket som helst Terror. Snålheten bedrar visheten som sagt. Men antar att du inte har råd köpa något bättre med tanke på Kempern nyligen?

Nä, drop D är ingen extrem stämning för en vettig bas med standardsträngar. Tänkte mer om det gick att påverka resultatet med tanke på vad han har att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det hjälpt med längre skruvar eller att flytta stallet?

EDIT: Såg att problemet var att det blev för hög ton på 5:e...

Stämmer allt bra på vanlig stämning? Har du marginal på vanlig E så kan du ju testa att flytta bak stallet.

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

försökte med skruvarna bakom stallet. men dem var ine tillräkligt långa för att de skulle bli rätt :/ Jag märkte resultat, men det blev tyvärr inte exakt ändå. Fortfarande ospelbart.

Hm... Du säger att tonen på 12te bandet blir för hög... Och att skruvarna inte är långa nog? Då skruvar du nog åt fel håll, dra åt dem i stället, då blir ju strängarna längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Du säger att tonen på 12te bandet blir för hög... Och att skruvarna inte är långa nog? Då skruvar du nog åt fel håll, dra åt dem i stället, då blir ju strängarna längre.

har testat både att låssa dem så mycket som de gick = lägre stränglängd. Och att skruva åt dem = längre stränglängd. Men det gör knappt någon skillnad overall. Samma problem kvarstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

har testat både att låssa dem så mycket som de gick = lägre stränglängd. Och att skruva åt dem = längre stränglängd. Men det gör knappt någon skillnad overall. Samma problem kvarstår.

Flyttar du tallsadeln typ 2 cm borde det bli rejäl skillnad oavsett om det är en billig bas...

Mät avståndet både från stallsadlarna till 12te bandet, och från sadeln uppe vid stämskruvarna, de måtten ska ju vara ungf lika. Det kan ju teiretiskt vara så att de skruvat fast hela stallplattan fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever att det är svårare att intonera en bas än en gitarr, eller har jag bara haft otur?

Har haft mängder med gitarrer i olika prisklasser och har aldrig haft problem att få till intoneringen, vad gäller basar har jag haft 2st riktigt bra och dyra basar och båda har varit svåra att intonera när jag bytt tjocklek på strängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttar du tallsadeln typ 2 cm borde det bli rejäl skillnad oavsett om det är en billig bas...

Mät avståndet både från stallsadlarna till 12te bandet, och från sadeln uppe vid stämskruvarna, de måtten ska ju vara ungf lika. Det kan ju teiretiskt vara så att de skruvat fast hela stallplattan fel...

Question. Hur fan flyttar jag sadeln? Den sitter ju fadt där den sitter. De finns ju en skruv vid huvudet (som antagligen reglerar halsen).. men ja kommer inte åt den om jag inte har en 90 graders insektsnyckel.

Basen har varit intonerad. Jag lämnade in den förut och sa "jag vill spela i drop c", och dem ficade det. Men nu efter strängbyte är de sämst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson menar nog sadlarna i stallet. Skruven i huvudet justerar dragstången i halsen.

Jag är ingen höjdare på justeringar, men att det inte blir någon skillnad att tala om mellan de två extremlägena tycker jag låter konstigt. Jag brukar aldrig skruva mer än ett kvartsvarv i taget på skruvarna som justerar stränglängden då det sällan krävs mer än typ två kvartsvarv för att jag ska hamna där jag vill. Och idag är de flesta prylar så bra att jag aldrig stött på ett instrument som inte går att intonera. Och i egenskap av gitarrlärare har jag fått se det värsta av nybörjarbudgetprylar.

Hur exakt går du till väga när du intonerar? För att gå på löjlig detaljnivå så förklarar jag stegvis hur jag gör.

1. Fixa stränghöjden så lågt som möjligt enligt det jag skrev tidigare i tråden.

2. Stäm strängen öppet.

3. Jämför flageoletten på 12:e bandet med öppen sträng (den bör stämma oavsett justering) och kolla skillnaden i tonhöjd mellan flageoletten på 12:e bandet och när du trycker ner strängen på 12:e bandet. Den skillnaden vill man få så liten som möjligt. Då bör ditt instrument intonera dugligt.

Hade själv nyligen problem med min bas; allt såg ut att stämma men när man spelade upp mot 5:e bandet så lät det hemskt ostämt. Den gången var det stränghöjden som hade ställt till det; när jag hade ställt den så lågt som möjligt och intonerat utifrån det så stämde basen kanon.

Edit: Och skillnaden mellan flageolett och nedtryckt sträng är något som kan vara svår att avgöra med örat, använd stämapparat!

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson menar nog sadlarna i stallet. Skruven i huvudet justerar dragstången i halsen.

Jag är ingen höjdare på justeringar, men att det inte blir någon skillnad att tala om mellan de två extremlägena tycker jag låter konstigt. Jag brukar aldrig skruva mer än ett kvartsvarv i taget på skruvarna som justerar stränglängden då det sällan krävs mer än typ två kvartsvarv för att jag ska hamna där jag vill. Och idag är de flesta prylar så bra att jag aldrig stött på ett instrument som inte går att intonera. Och i egenskap av gitarrlärare har jag fått se det värsta av nybörjarbudgetprylar.

Hur exakt går du till väga när du intonerar? För att gå på löjlig detaljnivå så förklarar jag stegvis hur jag gör.

1. Fixa stränghöjden så lågt som möjligt enligt det jag skrev tidigare i tråden.

2. Stäm strängen öppet.

3. Jämför flageoletten på 12:e bandet med öppen sträng (den bör stämma oavsett justering) och kolla skillnaden i tonhöjd mellan flageoletten på 12:e bandet och när du trycker ner strängen på 12:e bandet. Den skillnaden vill man få så liten som möjligt. Då bör ditt instrument intonera dugligt.

Hade själv nyligen problem med min bas; allt såg ut att stämma men när man spelade upp mot 5:e bandet så lät det hemskt ostämt. Den gången var det stränghöjden som hade ställt till det; när jag hade ställt den så lågt som möjligt och intonerat utifrån det så stämde basen kanon.

Tack förtipsen! Ska testas! Jo visst blev de skillnad när jag vred på skruvarna för att reglera sträng längden. Först stämde jag öppet, låt oss säga ett e. Då var 12e bandets not e# på gränsen till f. Därefter skruvade jag på stallet så att 12e bandet blev e.. men då blev den öppna tonen d - d#. Så där gick jag fram och tillbaka i en timme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack förtipsen! Ska testas! Jo visst blev de skillnad när jag vred på skruvarna för att reglera sträng längden. Först stämde jag öppet, låt oss säga ett e. Då var 12e bandets not e# på gränsen till f. Därefter skruvade jag på stallet så att 12e bandet blev e.. men då blev den öppna tonen d - d#. Så där gick jag fram och tillbaka i en timme.

Ännu ett förtydligande: Du måste alltid stämma om strängen vid minsta justering av stränglängden. Sen kollar man hur det nya förhållandet mellan flageolett och nedtryckt sträng ser ut. Tror vi hittat anledningen till varför det inte blivit rätt.

Vidare så har jag funderat på det här lite. Hur många intonerade sina instrument förr? Min farsa är självlärd gitarrist och spelade aktivt från säg mitten av 70-talet fram till tidigt 90-tal. Mig veterligen har han aldrig intonerat sin elgitarr (i alla fall aldrig påtalat vikten av det eller dylikt) och jag kan tänka mig att kunskapen inte var lika lättillgänglig då i (avsaknad av internet.) Dessutom fanns det väl inget annat verktyg än stämpipor att tillgå? Har Nilsson någon kommentar till mina funderingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidare så har jag funderat på det här lite. Hur många intonerade sina instrument förr? Min farsa är självlärd gitarrist och spelade aktivt från säg mitten av 70-talet fram till tidigt 90-tal. Mig veterligen har han aldrig intonerat sin elgitarr (i alla fall aldrig påtalat vikten av det eller dylikt) och jag kan tänka mig att kunskapen inte var lika lättillgänglig då i (avsaknad av internet.) Dessutom fanns det väl inget annat verktyg än stämpipor att tillgå?

Är gitarren väl intonerad/justerad då man köper den och man kör med samma typ av strängar finns kanske sällan behov att intonera om?

Köper man ett lite billigare instrument så är risken större att det kommer taskigt inställt, och långt från alla butiker fixar det i samband med köpet.

Än lustigare är att akustiska (iaf nylon) oftast inte ens går att intonera om, stallet sitter där det sitter.

Själv har jag väl intonerat om några få gånger under alla år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett förtydligande: Du måste alltid stämma om strängen vid minsta justering av stränglängden. Sen kollar man hur det nya förhållandet mellan flageolett och nedtryckt sträng ser ut. Tror vi hittat anledningen till varför det inte blivit rätt.

huh, didn't know that. Det behövde jag inte på min schekter. Där stämmde jag öppet, och sen efter 12:e bandet - done. Men jag ska göra ett nytt försök!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett förtydligande: Du måste alltid stämma om strängen vid minsta justering av stränglängden. Sen kollar man hur det nya förhållandet mellan flageolett och nedtryckt sträng ser ut. Tror vi hittat anledningen till varför det inte blivit rätt.

Vidare så har jag funderat på det här lite. Hur många intonerade sina instrument förr? Min farsa är självlärd gitarrist och spelade aktivt från säg mitten av 70-talet fram till tidigt 90-tal. Mig veterligen har han aldrig intonerat sin elgitarr (i alla fall aldrig påtalat vikten av det eller dylikt) och jag kan tänka mig att kunskapen inte var lika lättillgänglig då i (avsaknad av internet.) Dessutom fanns det väl inget annat verktyg än stämpipor att tillgå? Har Nilsson någon kommentar till mina funderingar?

Det går ganska bra att göra det utan stämapparat också. Men på riktigt gamla inspelningar med Sven-Ingvars hörs det tydligt hur katastrofalt dåligt elbasens intonerar på E-strängen. Men de gamla hjältarna som Jimi Page mfl har ett sånt superöra att de säkert var noggranna att intonera. Och i en gammal artikel om när Hurriganes var här i Söderhamn o spelade på 80-talet var det en bild på hur gitarristen satt och skruvade på intoneringsskruvarna i logen...

Jimi Hendrix var jävligt slarvig med att stämma gitarren, det hör man när han snabbt lyssnar igenm ett ackord innan han drar igång. Sen när han spelar hörs det absokut inget ostämt alls, ha stämmer även gitarren blixtsnabb mitt i låtarna.

Ett bra sätt att kolla intoneringen utan apparat är att lyssna på ett vanligt öppet D-ackord, sen flytta upp de tre fingrarna till fjortonde bandet, en oktav upp. Är det minsta fel då hörs det tydligare. Bassträngarna kan vara lite marigare. E-strängen kan man trycka ner på 10de bandet och lyssna om den stämmer med lösa d-strängen. Diverse flageoletter kan man också använda.

Gitarrbyggarpolaren visade ett sätt ahn använder för att intonera utan stämdosa som är mkt säkrare än med stämdosa, och tom enklare! Ska klura lite hur det nu var återkommer jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var 12e bandets not e# på gränsen till f. Därefter skruvade jag på stallet så att 12e bandet blev e.. men då blev den öppna tonen d - d#. Så där gick jag fram och tillbaka i en timme.

så efter att du skruvade var skillnaden större?

du skruvar åt fel håll isf

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kortare stränglängd dvs lossa skruven innebär högre ton och vise värsa. Det vill säga att om du har för låg ton på flashioletten på 12 jämfört med nedtryck sträng så kortar du strängen. Kom bara ihåg att lossa strängen lite om du behöver skruva åt/göra strängen längre. Lossa så mycket som du uppskattar att tonen blir högre efter att du skruvat. Efter varje justering måste du stämma om i och med att du gör strängen mer eller mindre spänd beroende på om du gör strängen kortare eller längre.

Lycka till

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud alltså. Nu har jag testat massa olika lägen. Strängen så långt ner som möjligt, strängen så långt upp som möjligt, maximal stränglängd OCH minimal stränglängd. Men uppnår exakt samma resultat. Öppet D och D i flageoletten på 12:e bandet, men nertryckt ton/ på 12:e bandet visar alltid D# (med visaren längst till vänster, alltså på gränsen ner till D).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fem-sex basar och intonerar sällan någon av dem faktiskt. Om man behöver intonera någon gång så beror det på att

olika strängmärken skiljer sig åt lite, och det behövs sällan någon större justering. Kanske jag skruvar några varv åt ena

eller andra hållet.

Min elgura mycket känsligare för olika strängmärken.

Om din bas har varit intonerad förut och låtit bra, så är det väl troligast att det är strängarna det beror på. Mensurerna

brukar det aldrig vara fel på, de är ju som de är (såvida inte någon har flyttat stallet - vilket man inte ska göra!)

Long scale-basar stämmer oftast mycket bättre än short scale-basar.

Det var ju nån tidigare som förklarade hur man intonerar, men är man inte säker på hur man gör, lämna in basen

till nån som kan.

mvh/Peter

Edit:felstavning, fel ord

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...