Jump to content
Annons

Omöjligt att intonera min bas, eller bara fel strängar?


Terror

Recommended Posts

Annons

Har en likadan no-name P-bas från rusta. Inga problem med stämning och intonation. Jag har inte bytt strängar någon gång så det kanske blir problem om jag gör det.

Spelmässigt är den nästan i klass med Fenders P-bas, åtminstone den jag testade på musikbörsen eller vad de heter numera. Ljudmässigt har jag inte jämfört. Misstänker att det är skillnad.

Kvalitetsmässigt kan jag tänka mig att det är stora variationer på dessa billiga basar. Man säljer väl allt som tillverkas och byter ut om någon klagar. Kommer ihåg att ett exemplar hos rusta var krokig som en banan, så det är väl ett lotteri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så enkelt att du använder för mycket kraft i fingret när du tar ton?

På en bas på 12:e bandet så kan du definitivt flytta tonen ett halvt tonsteg uppåt om du trycker an för hårt.

Om nuu så är fallet, rätta till tekniken i ditt spel för du lär få muskelproblem i dina händer om ett par år annars.

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så enkelt att du använder för mycket kraft i fingret när du tar ton?

På en bas på 12:e bandet så kan du definitivt flytta tonen ett halvt tonsteg uppåt om du trycker an för hårt.

Om nuu så är fallet, rätta till tekniken i ditt spel för du lär få muskelproblem i dina händer om ett par år annars.

/Mojje

Ere så pass? Möjligt.. fast jag trycker tills jag får ton, och inte hårdare än så. Men jag har beslutat mig för en ny bas iaf! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...