Jump to content
Annons

Kicken tappar sin "fyllighet" i sidechain...?


Fanti

Recommended Posts

Tjenare!

Jo, min kick tappar sin "fyllighet" när jag sidechainar den med lead/basgång. Det låter som om man spelar kicken genom ett par gamla sprängda högtalare. Jag använder mig av Fruity Limiter när jag sidechainar.

Någon som har någon idé om hur man kan fixa det?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bergstrom93 (oregistrerad)

Har du använt något HP-filter på basen? Om inte, testa att skära bort lite där! 🙂 Svårt att få kicken och basen att dominera båda två så det gäller att bestämma vilken man vill fokusera på, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du använt något HP-filter på basen? Om inte, testa att skära bort lite där! 🙂 Svårt att få kicken och basen att dominera båda två så det gäller att bestämma vilken man vill fokusera på, typ.

Tror att jag använde en lite för trött kick med, men den kom absolut fram mer med high-pass filtret på basen. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

om du har tänkt sidechaina ett lead så kan du använda dig av en kick sample tex för att göra sidechain med hjälp av peak controller och länka den till fx kanalen för kicken...

ser iaf ingen anledning att sidechaina en kick i en låt dock? 😛 så gissar på att det är leadet eller basen du vill ha sidechain på..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Kort sagt. Antingen har du sidechainat för lite eller så har du skärt bort för lite av de lägre frekvenserna på basen som gör att kicken får mindre spelrum. Det senare är en satans balansgång och något man får kämpa med i varenda projekt, i allafall för min del.

Kolla i Parametric EQ2 vart kicken jobbar och vart basen jobbar. Finns det onödiga frekvenser så ska du med fördel skära bort dem. När det kommer till relationen mellan basen och leads så delar dem väl för mycket på mellanregistret. Samma sak där. Skär bort de höga frekvenserna på basen och de låga på leadsen. Som sagt, alltid en balansgång dessa emellan och du får se det ur den totala ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ha ett spår som styr sidechainen och sen ett som är den faktiska kicken som hörs ut. Börjar med att lägga ett midispår med bara kick som jag sen exporterar till ett audiospår. Kopplar audiokicken till sidechainen men mutar spåret. På så vis styr den sidechain men hörs inte i sig själv. Sen kan jag lägga trummor hur jag vill utan att det påverkar sidechainen på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...