Jump to content
Annons

Monitorinköp


Joakimbuller

Recommended Posts

Hej igen folket!

Som ni ser så byter jag ut och fixar i studion och tänkte även be om er expertis inom detta området också.

Budget: är även här kring 6000:- men att om jag för betydligt mer för någon eller några lappar till så fixar jag det 🙂

Jag gör ganska mycket olika musik, men till största del så gör jag, HipHop, House, Post rock/Ambient Rock, Akustisk och lite jazz.

Det jag vill ha av dom är väl sånt som dom flesta vill, en rak frekvenskurva, men jag vill att den ska jobba tydligt och bra ner i basen i relativt låga frekvenser men det får inte ta över men det förstår ni säkert.

Har jag skrivit luddigt eller om ni vill ha mer information så skriver jag gladerligen mer!

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I det prisläget är det svårt att få djup bas om du inte skaffar en sub också.

Även om det var någon som reagerade i tråden om mickar angående länkar till egen sida, så dristar jag mig till samma "hemska" tilltag även i denna 😉 och tipsar om ADAM A5X: http://webshop.holmerup.biz/lyssning/adam/adam-a5x.html .

Om plånboken orkar lite längre, så föreslår jag A7X: http://webshop.holmerup.biz/lyssning/adam/adam-a7x.html , som av naturliga skäl går längre ner i basen.

Bor du i närheten av Malmö så kan du provlyssna hos mig om du vill. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I det prisläget är det svårt att få djup bas om du inte skaffar en sub också.

Även om det var någon som reagerade i tråden om mickar angående länkar till egen sida, så dristar jag mig till samma "hemska" tilltag även i denna 😉 och tipsar om ADAM A5X: http://webshop.holme...m/adam-a5x.html .

Om plånboken orkar lite längre, så föreslår jag A7X: http://webshop.holme...m/adam-a7x.html , som av naturliga skäl går längre ner i basen.

Bor du i närheten av Malmö så kan du provlyssna hos mig om du vill. 🙂

Jag har tänkt på det och har funderat på om jag möjligen ska köpa till en sub. Jag har varit inne rätt mycket på KRK, men har sett i flera av trådarna på detta forum att ni föreslår Adam monitorer.

Finns det något som utmärker dessa om man jämför med exempelvix KRK VXT6 eller VXT8?

Jag bor i göteborg men tack ändå 🙂 Och för min del för du gärna länka till egen webshop:)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bästa är att lyssna, jag testade små monitorer och skrev lite i forum bloggen om detta.

https://www.studio.se/index.php/blog/48/entry-238-att-valja-nya-monitorer-nar-ens-gamla-favoriter-gatt-sonder/

Enklaste är att gå in och lyssna på några olika modeller.

Det finns lådor som ger ganska bra djup under 6 000 spänn paret så det är inte omäöjligt att hitta.

Jag kör små lådor ihop med subbas, skönt att höra lågbas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mina egna preferenser så om du ska köra krk så satsa på vxt-serien

De monitorerna jag kör med idag mår jag hur bra som helst med och kände direkt när jag bytte till dem att mina mixar blev bättre.

Det är inga mindre än:

http://www.thomann.de/se/fostex_pm_841_left.htm

http://www.thomann.de/se/fostex_pm_841_right.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla förslag som verkligen varit toppen 🙂 Jag fastnade faktiskt mest för KRK RP-10 Rokit, tyckte dom hade ett ljud som va väldigt tydligt och jag hörde verkligen allt känns det som. Dom hade tyvärr inte VX serien inne vilket var lite segt.. Testade även bland annat adam som ni tipsat om men dom föll mig inte helt i smaken, till viss det kändes dom riktigt bra men jag tycker att vissa frekvenser flöt runt för mycket, kanske bara jag.

Inte helt säkert på att det kommer blir KRK RP-10 men i dagsläget så lutar det verkligen mot dom!

Några synpunkter på saker jag bör tänka igenom en extra gång innan jag fattar beslutet?

Tack igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har haft rokit 5:or och 8:or och fick dem inte riktigt att konvertera bra till andra system. men beror nog en hel del på obehandlat rum och att jag inte lärt mig dem till viss del. har dock haft mer lycka med yamaha hs80m förr. ok subbas är väl inte hs80m starka sida men kollar av dem i hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla förslag som verkligen varit toppen 🙂 Jag fastnade faktiskt mest för KRK RP-10 Rokit, tyckte dom hade ett ljud som va väldigt tydligt och jag hörde verkligen allt känns det som. Dom hade tyvärr inte VX serien inne vilket var lite segt.. Testade även bland annat adam som ni tipsat om men dom föll mig inte helt i smaken, till viss det kändes dom riktigt bra men jag tycker att vissa frekvenser flöt runt för mycket, kanske bara jag.

Inte helt säkert på att det kommer blir KRK RP-10 men i dagsläget så lutar det verkligen mot dom!

Några synpunkter på saker jag bör tänka igenom en extra gång innan jag fattar beslutet?

Tack igen 🙂

Det är väldigt svårt att jämföra monitorer eftersom örat (eller snarare hjärnans hörselcentrum) är lättlurat, så även om man tror att man är helt objektiv, så är det otroligt lätt att trilla dit och tycka "fel"... 😉

Om du jämför två monitorer, så måste de först och främst vara placerade identiskt, så att ingen av dem är närmare en vägg eller ett hörn, än den andra. I annat fall så kommer basresponsen från den med närmast till väggen, att bli starkare - och det uppfattar man som "bättre".

Om den ena bara har aningen starkare volym, så uppfattar man den som "bättre".

Om man inte kopplar om mellan monitorerna omedelbart och alltså inte A/B-testar med hjälp av en switch, utan måste koppla om kablarna mellan lyssningarna, så blir jämförelsen inte relevant, eftersom man inte kan lita på hörselminnet mer än några sekunder.

Om man flyttar sig under lyssningen och alltså inte kommer tillbaks till precis samma position, så kommer rummets inverkan att röra till bedömningen.

Om man inte lyssnar på musik som man är mycket väl förtrogen med, så kommer man att lyssna mer på musiken, än på hur ljudet låter - så använd alltid musik som du har lyssnat massor på och där du känner alla detaljer väl.

Ett par andra fabrikat som du gärna också kan lyssna på innan du bestämmer dig slutgiltigt, är Focal och Dynaudio, som också gör fina monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för all hjälp och tips 🙂

Jag införskaffade idag ett par Yamaha HS80m efter lite snack med farsan som är gammal ljudtekniker! 🙂 Jag tror såhär att jag hade nog varit supernöjd med KRKna som högtalare men att Yamahana blir bättre till monitorbruk!

Å andra sidan, kanske man gör musik som man mest själv bara lyssnar på.... 😊 Då kan det ju vara gött med ett par monitorer som spelar lite mjukare och som inte skjuter ut stenhårt mellanregister...

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan, kanske man gör musik som man mest själv bara lyssnar på.... 😊 Då kan det ju vara gött med ett par monitorer som spelar lite mjukare och som inte skjuter ut stenhårt mellanregister...

Där håller jag inte helt med, att köpa monitorer som bara låter gött känns som att köpa godis när du vill bli slim, det är gött men det kommer inte hjälpa dig. 😉 Dock är ju dom KRK:na väldigt bra med så liknelsen passar inte helt in men du fattar nog 🙂

Redigerat av Joakimbuller
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...