Jump to content
Annons

Hur har det ni det med den konstnärliga kreativiteten i höstmörkret?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

De flesta blir sega av mörkret, regnet o kylan, än värre lär det vara för konstnärer och musiker...

Jag blir skitseg, nästan apatisk. När jag kommer hem efter dagens göromål (icke musik eller studiorelaterade) så får jag göra enorma ansträngningar för att orka göra det allra minsta i studion. Och då har jag den så nära som 2,5 meter från tv-soffan. Väldigt lätt att antingen somna eller att bara glo i datorn.

Genom att uppbåda all min kraft nyss så mäktade jag ändå med att hänga upp min spegelboll och belysa den med två nya LED pinspottar i studiotaket. (pojkrumstaket) Av alla flashiga ljuseffekter och lasrar mm, så tycker jag den gamla spegelbollen är bland det mysigaste. Man blir lugn i själen av de små ljusprickarna som dansar runt överallt.

Och även om man blir seg denna hemska årstid så är det ju verkligen fint att ha en studio att krypa in i på vintern, det är ju inte lika säsongsbetonat som att tex segla eller tälta... Sen finns ju studioforumet oxå att dividera på. 😎

Hur funkar ni på hösten?

post-8284-0-76589600-1352905360_thumb.jpg

post-8284-0-55014300-1352905446_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser grymt ut!

Själv känner jag det som min kreativitet gått i overdrive just nu! Efter en lyckosam tillfällighet är jag nu mitt uppe i ett nytt skojigt kortfilmsproject som kommer resultera i en mycket brutal men inte särskilt visuell skräckfilm! Med spöken och gengångare! Kommer ta en del tid då jag måste prioritera de vanliga projecten först och främst, men det är det värt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

När hösten och vintern kommer med mörkret, går man i en djup depression. Agressiviteten ligger och lurar runt hörnet och gråten ligger alltid nära till hands. Det är i dessa tider som kreativiteten är på topp, det får en att genomlida mörkret tills ljuset och våren kommer med livslusten och glädjen igen.

Förresten Fint rum du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

När hösten och vintern kommer med mörkret, går man i en djup depression. Agressiviteten ligger och lurar runt hörnet och gråten ligger alltid nära till hands. Det är i dessa tider som kreativiteten är på topp, det får en att genomlida mörkret tills ljuset och våren kommer med livslusten och glädjen igen.

Förresten Fint rum du har.

Tack för det. Lite svårt att hålla ordning där bara när det är så litet, jag har PA o grejer som svämmar över även i andra rum, tur jag har en så bra sambo som inte bråkar om sånt. Men att ha det hemma i huset uppväger ganska rejält den lilla storleken...

Det där med att använda höstångesten till att få till bra musik som kanske tar tag i lyssnaren är smart, det svåra är bara att komma igång. Det här blir första vintern med en studio som jag kan spela in band i för min del, få se om det blir nåt... När det är fullmåne brukar jag kunna spela bra. Nu lyssnar jag på riktigt gamla Elvistagningar, "Dont ya think its time" sjunger han. Det är nog dax nu, Elvis kan ju inte ha fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tiden på året är förfärlig på alla sätt. Tur att det är fotbollslandskamp i kväll.

Fotboll o hockey osv har jag aldrig orkat ta till mig. Det kan faktiskt vara så att jag saknar den förståelsen eller vad det kallas, typ ungefär som en del önskar att de lärt sig att spela nåt instrument. Friidrott är lättare att se på, stavhopp och sånt där! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väll samma gamla leda som vanligt. Man pysslar väll inte med konst för att man är 100% demonfri ☺️

Jag tycker tvärt om att det är lättare att inspireras på mörka årstiden när inte världen kallar och i princip tvingar en att gå ut och rummla "för att det är ju fint väder!!!".

Vill ha lika fin belysning som dig dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Men att ha det hemma i huset uppväger ganska rejält den lilla storleken...

[...]

Erhm... Thank you for sharing, Nilsson...? 😳😕😛

Personligen älskar jag hösten och behöver således inga externa kickar såsom discobollar och/eller andra stimulantia 🙂 Håller dock med om att det såg lite mysigt ut, Nilsson ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det. Lite svårt att hålla ordning där bara när det är så litet, jag har PA o grejer som svämmar över även i andra rum, tur jag har en så bra sambo som inte bråkar om sånt. Men att ha det hemma i huset uppväger ganska rejält den lilla storleken...

Det där med att använda höstångesten till att få till bra musik som kanske tar tag i lyssnaren är smart, det svåra är bara att komma igång. Det här blir första vintern med en studio som jag kan spela in band i för min del, få se om det blir nåt... När det är fullmåne brukar jag kunna spela bra. Nu lyssnar jag på riktigt gamla Elvistagningar, "Dont ya think its time" sjunger han. Det är nog dax nu, Elvis kan ju inte ha fel...

Håller med det här med att det ibland kan vara svårt att komma igång. Men när det väl kommer igång då jäklar åker man i medvind. Elvis har aldrig fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Erhm... Thank you for sharing, Nilsson...? 😳😕😛

Personligen älskar jag hösten och behöver således inga externa kickar såsom discobollar och/eller andra stimulantia 🙂 Håller dock med om att det såg lite mysigt ut, Nilsson ☺️

Discoboll är en lite märklig benämning tycker jag. Typiska discoeffekter är strob, gobos, snurror och chockljus.. Den lilla snälla spegelbollen är mer av typen soffmys och nervlugnande. Jag är inte riktigt nöjd med ljuset från pinspottarna, det är kallare än de gamla "analoga" äkta.

http://www.thomann.de/se/american_dj_pinspot_led_3w.htm

Men det får gå ändå. Nu när jag har studion att greja i känns faktiskt höst o vinter så mycket trivsammare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag peakar rent kreativt typ oktober till och med december/januari. Hösten får mig att skriva som tusan. Jag vet inte vad det är, musiken bara kommer. Och det är alltid jazzen som är katalysatorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...