Jump to content
Annons

Dallas Rangemaster DIY byggsats


therocker

Recommended Posts

Tjenare!

Inspirerad av Vallhagens pedalbyggen beställde jag en variant av trebleboostern "dallas rangemaster" som använts av bla Tony Iommi och Marc Bolan som byggsats från http://pedalparts.co.uk/

Fick hem den igår, så här ser det ut:

post-16893-0-34241100-1351975650_thumb.jpg

Tanken är att jag skall löda ihop den inom det närmaste, det är inte så många komponenter och jag hoppas det inte skall bli så stora problem med det. Tänkte dock slänga upp en tråd, dels då det är en del grejjer jag funderar på dels hoppas jag på generella råd för att undvika onödiga misstag.

Kopplingsschema finns här http://pedalparts.co...MangeRaster.pdf

Vad jag förstår är karaktären på pedalen väldigt beroende på vilken transistor man väljer, orginaltransistorn som användes skall enl sidan jag beställde på vara svår att få tag på. Beställde 4 olika transistorer så jag får väl prova mig fram 🙂 Någon som har en aning om hur olika transistorer påverkar ljudet? Skillnad NPN, PNP, germanium osv.....?

De transistorer jag har är:

NPN

AC176

PNP

AC128, Russian M?206 samt EFT83B

Återkommer säkerligen med fler funderingar framöver och naturligvis ljudexempel när den är klar 🙂

"Tjing" som vi pedalbuilders säger..... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Coolt projekt! Jag har också blivit inspirerad av Vallhagens pedalbyggen. Kan tyvärr inte tillföra något vad det gäller val av transistor. Ta det lugnt med inte allt för stor lödpenna så går det nog bra. Jag brukar sätta en kylfläns (ombyggd krokodilkläma) på komponenten när jag löder. Ser fram emot att se / höra resultatet sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo!

Ja har kollat lite på schemat. NPN eller PNP transistorer borde inte ge någon ljudskillnad. Men man ska aldrig vara för säker så testa går ju. Kondensatorerna C1 och C4 är s.k. kopplingskondensatorer. Byter man dessa kan man påverka ljudet eftersom de släpper bara fram växelspänning (det du har i gitarrsignalen). Beroende på värde släpper de fram olika mycket bas och diskant. Dioden D 1 och kondensatorerna C 2 och C 3 har ingen påverkan på ljudet. Däremot BIAS är lite intressant tycker jag. Påminner om presens som fanns på gamla rör Marshall. Vore kul om du la ut lite ljudprov om du har tid att byta transistorerna så kan man få lära sig nåt nytt.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tack slejnard!

Någon tanke kring soundet från de transistorer jag har tillgång till?

Tror också jag läste någonstans att transistorer är väldigt värmekänsliga, är risken stor att pajja dom vid lödning?

Har man bara en lödpenna avsedd för elektronik är det inga problem. Dvs en temperatur reglerad. Statisk elektricitet kan vara värre, speciellt fetar. Men du hade bara bipolära.
Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt projekt! Jag har också blivit inspirerad av Vallhagens pedalbyggen. Kan tyvärr inte tillföra något vad det gäller val av transistor. Ta det lugnt med inte allt för stor lödpenna så går det nog bra. Jag brukar sätta en kylfläns (ombyggd krokodilkläma) på komponenten när jag löder. Ser fram emot att se / höra resultatet sen!

Tack för tipset med krokodilklämman, skall testas!

Hallo!

Ja har kollat lite på schemat. NPN eller PNP transistorer borde inte ge någon ljudskillnad. Men man ska aldrig vara för säker så testa går ju. Kondensatorerna C1 och C4 är s.k. kopplingskondensatorer. Byter man dessa kan man påverka ljudet eftersom de släpper bara fram växelspänning (det du har i gitarrsignalen). Beroende på värde släpper de fram olika mycket bas och diskant. Dioden D 1 och kondensatorerna C 2 och C 3 har ingen påverkan på ljudet. Däremot BIAS är lite intressant tycker jag. Påminner om presens som fanns på gamla rör Marshall. Vore kul om du la ut lite ljudprov om du har tid att byta transistorerna så kan man få lära sig nåt nytt.

Kolin

Tack för att du hjälper mig tolka schemat, var ett tag sen jag läste sånt, gick el-tele teknisk på gymnasiet för länge länge sen och var väl inte den mest engagerade studenten..... Kommer att koppla för PNP transistorer då jag har flest såna att testa med, ska jag testa NPN måste jag ju vända polaritet samt vända några komponenter så det tror jag inte jag gör.

BIAS spänningen skall enl schemat ligga mellan 6,8-7,1 volt, skall testa olika varianter däremellan, ljudprov kommer!

Är lite fundersam på D1, den är en "power supply polarity protection", jag tolkar det som att den skyddar kretsen om man råkar vända batteriet fel genom att kortsluta batteriet??

Har man bara en lödpenna avsedd för elektronik är det inga problem. Dvs en temperatur reglerad. Statisk elektricitet kan vara värre, speciellt fetar. Men du hade bara bipolära.

Jag kan inte ställa temperaturen på min penna men nog är den avsedd för elektronik, testar med försiktighet tillsammans med kylflänsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här, du får min!

The KING!

EDIT:

The Slider

By the time this album was recorded, Bolan had developed a taste for transistor HH amps, as they were more reliable than the valve driven Vampowers, and the distortion channel on the IC100 and IC100S works like a dream with a Dallas Rangemaster, which incidentally does not suit every amp

post-17279-0-49744000-1352104093_thumb.jpg

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack slejnard!

Någon tanke kring soundet från de transistorer jag har tillgång till?

Tror också jag läste någonstans att transistorer är väldigt värmekänsliga, är risken stor att pajja dom vid lödning?

Jag brukar löda dit en sockel så att det blir enkelt att byta mellan olika transistorer. Bryt sönder en sockel till en IC-krets eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

aROCKER: The real thing.... jadu den skulle man haft 🙂

arha: Han skrev att han skulle "slänga med en extra socket" för att snabbt kunna testa olika transistorer om man beställde fler, det gjorde han inte och jag fattade inte vad en "socket" va men det gör jag nu 🙂 Tack. Har dock lött på tre trådar i stället och skiftar på dom i stället.

Har lött ihop kretsen nu utom brytare och ledlampa för att testa men fastnat vid BIAS'en, mäter jag upp den växlar den mellan -8,3 - -9,5 volt när jag vrider på poten, alltså en bit från -6,8 - -7,1 v.

Har testat med två olika transistorer och får samma värden. Har kollat resistorerna en extra gång och jag har satt dom rätt. GAinkontrollen påverkar inte spänningen, har testat.

Kan jag ha växlat collektor och emitter på transistorn? Kanske jag rentutav SKALL vända på collektor och emitter när jag kör PNP transistor??

Har för avsikt att testa hur den låter efter att jag ätit lite grand, har ni någon tanke gärna snabbt svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

aROCKER: The real thing.... jadu den skulle man haft 🙂

arha: Han skrev att han skulle "slänga med en extra socket" för att snabbt kunna testa olika transistorer om man beställde fler, det gjorde han inte och jag fattade inte vad en "socket" va men det gör jag nu 🙂

Sorry menade ju sockel. 🥰 Jag tar en med 6 pinnar och bryter den på mitten. Perfekt att trycka ner trissan i. Ingen risk att värma sönder något och lätt att byta trissan.

https://www.elfa.se/...459&q=IC+sockel

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry menade ju sockel. 🥰 Jag tar en med 6 pinnar och bryter den på mitten. Perfekt att trycka ner trissan i. Ingen risk att värma sönder något och lätt att byta trissan.

https://www.elfa.se/...459&q=IC+sockel

Han som jag beställde den av skulle slänga med en "socket" (vilket han inte gjorde), då fattade jag inte vad han menade men när jag läste ditt förra inlägg fattade jag. Tack för tipset, skall använda sådan nästa gång.

Har testat spela med den nu med tre olika transistorer och resultatet det samma, det blir lite mer "treble" men ingen som helst "boost"...... har alltså byggt en eq med fast läge....

Höjer jag kollektorspänningen mha BIAS poten upp över ett visst läge tystnar den, visst är det väl så att spänningen på basen blir för låg? Har precis för mig att den behöver en viss "driftsspänning"...

Hur fasen ska jag gå vidare? Lägger ner för dagen nu men skulle va jäkligt tacksam för input....

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jamendåså...... plockade fram den igen, tänkte att det måste ju bara gå, vände på kollektor/emitter och vips..... 😛

Testat lite snabbt nu i kväll, första transistorn ut var ändå ingen höjdare, dåligt med kräm i. Provade nr två som lät riktigt bra, ungefär som jag hoppats på tror jag. Så snart jag hinner skall jag även prova den tredje. Tyckte inte att det gjorde så mkt för ljudet när jag vred på BIAS ratten.

Ljudprov och bilder kommer kanske i helgen, nu njuter jag bara av att jag fått det att fungera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du kan inte byta plats på en NPN och en PNP transistor. Basen, som för den strömen som ska förstärkas är på samma pinne. Men sen ska du ta ut förstärkningen på kolektorn på en NPN transistor. På en PNP är ju electronflödet åt ett annat håll. Så i en teoretisk värld så är det ett motsatsförhållande. Men det fanns väl med ett kopplingsschema för PNP transistor? Om inte så ska jag se om jag får lite tid att rita ett så du kan testa. Men som Vallhagen påpekade så kan man inte bara byta ut dom. Ja, kan och kan... nog kan man det. Ingen kommer ju att dö, vi pratar bara om 9 V "lik"ström. 🙂

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite fundersam på D1, den är en "power supply polarity protection", jag tolkar det som att den skyddar kretsen om man råkar vända batteriet fel genom att kortsluta batteriet??

Hej igen. Kul att man råkat inspirera;)

Jag ser att min hastiga varningsflagg kring förväxling PNP-NPN redan var avklarad. Gott så. Schemat funkar visst för vilken modell du än väljer, dock, vill du testa bägge varianterna så måste du polvända inte bara batteriet utan även C2 och C3. Annars smäller de.

D1 är som du säger till för att idiotsäkra kretsen för bakvänd spänning. Måste oxå vändas om du byter polaritet i kretsen.

Transistorsocklar har jag i byrålådan, om du vill ha två stycken så skicka mig ett PM med din adress. Val av transistor är nog bara att prova sig fram, det finns många rätt att välja, men du skall absolut ha germanium (och det har du ju). Jag tror att alternativen du köpt är helrätt. Själv skulle jag chansat på AC128, ett av dina val.

Germaniumtransistorer kan vara lite inbördes svajiga (breeeeed spec). Det finns entusiaster som köper hundratals (av en sort) för att hitta rätt. Eller betalar 100 spänn för ett matchat par.

***

Ang bygget i sig, så har jag ingen sån själv. Men om jag hajjar saken rätt så gifter den sig bättre med rörhäckar än solidstateprylar. Om du ökar värdet på C1 (prova med 10-22 nF) så ökar du bredden på den boostade frekvensen.

Tjing

*********

Edit: Psst, go nörd! http://www.geofex.com/Article_Folders/Rangemaster/atboost.pdf

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nej, du kan inte byta plats på en NPN och en PNP transistor. Basen, som för den strömen som ska förstärkas är på samma pinne. Men sen ska du ta ut förstärkningen på kolektorn på en NPN transistor. På en PNP är ju electronflödet åt ett annat håll. Så i en teoretisk värld så är det ett motsatsförhållande. Men det fanns väl med ett kopplingsschema för PNP transistor? Om inte så ska jag se om jag får lite tid att rita ett så du kan testa. Men som Vallhagen påpekade så kan man inte bara byta ut dom. Ja, kan och kan... nog kan man det. Ingen kommer ju att dö, vi pratar bara om 9 V "lik"ström. 🙂

Kolin

Jo. denna är möjlig om man följer instruktionen. Fast denna varianten blir en kollektorföljare i det andra emitterföljare. Och det blir naturligtvis väldigt olika ljud då.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar. Kopplade kretsen från början till en PNP men det stod ingenstans att man skulle vända även transistorn, eller så fatta jag fel vilka pinnar som var vad men nu funkar den ju.

Kul att du dök upp i tråden vallhagen:) PM kommer. Ska läsa era inlägg mer ingående sedan, på väg till nytt jobb som verkligen sugen musten ur en.....

Ja just det, av de två jag testat lät AC128 klart bäst, har ännu ryssen kvar att prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte vända transistorn. Emitter på emitterplats oberoende av om det är npn eller pnp. Och ja, du kan ha vänt den fel från början, det är faktiskt ganska lätt hänt.

Dock så är det ju såhär, vilket är rätt kul: När man pysslar med effekter av (t.ex.) typ boost/överstyrning, så gör vi tvärtemot HIFIfolket; vi jobbar med komponenters värden precis när de slutar fungera "som de ska" för att få "just det där rätta (sjuka) soundet". Därför funkar det ibland att chansa fel; du kommer få nånsorts effekt om du felvänder transistorn 180 grader. Kanske t o m en bra effekt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag provade den med felvänd transistor så kändes det som den funkade som en eq med ungefär samma ton som min VST rangemaster men ingen som helst boost. Kanske ska vända på någon av elektrolytkonningarna?........ 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...