Jump to content
Annons

Bättra än Audition?


Jimmy

Recommended Posts

Hej! Jag lider lite av att mitt favoritprogram Adobe Audition saknar Asio-stöd. Jag gillar programmets upplägg. Det känns exakt att jobba med, smidigt liksom o det mesta ligger där jag behöver det. Men som sagt, saknar Asio-stöd.

Finns det några andra multitrack ljudeditorer (med stöd för Asio) som går att få för rimliga pengar? Jag har testat lite olika cubase-versioner och måste väl säga att känslan är lite junkig. Funktionsmässigt så är det inget fel. Det är bara den där oprecisa, trubbiga känslan. Det är lite "billigt". Nån som har nåt förslag?

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen är jag helt insnöad på Samplitude. För mig, som mest spelare in konserter och sen mixar / mastrar sparar det massa tid och ger mycket bra resultat. Jag hyr programmet till en rimlig månadskostnad. Om det sen passar dig får du fundera över, det finns en relativt komplett demo att ladda ner.

Ett tips i demon, "vanlig automation" med volymkurvor och så används nästan inte alls. I stället klipper jag upp spåret och ger varje objekt sitt eget ljud. Sen lägger jag en crossfade.

www.samplitude.com

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Jag var inne o tittade på deras site. "Samplitude V8 master" kostade 299 Euro och det är väl i nivå med vad Audition kostar. Frågan är bara om den versionen ligger i nivå med Audition? Jag får väl ta o ladda ner demon o börja jobba med det.

Regards / Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Det är ju ett skitbra program! Var ju hur enkelt som helst att "vänja sig". Synd bara att demon var för V8-versionen. Jag antar att det är värstingmodellen och det är ju typiskt att det är utanför min budget. Men dom har en mellanvariant som ligger bra till. Färre spår, lite mindre möjligheter. Men f-n, är det bara i närheten av demon (smidighet, känsla osv) så är det inte så mycket att fundera på. Audition får nog lägga på ett par kol om dom ska kunna hänga med, helt klart.

Tack för tipsen!

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Det är ju ett skitbra program!

Det är bara förnamnet 😆 . Efter ett tags användning hittar du fler och fler funktioner. Att högerklicka i programmet öppnar för nya val, funktioner och inställningar i stort sett överallt. Ett tips är att använda "universal mouse mode" som du ställer in i "options, program preferences, VIP mouse mode". Vid skapandet av "New Virtual Project" är det tacksamt att välja "snap to objects" då man minimerar risken för "luckor" mellan "klistrade filer". Högerklick längst ner i mixern på "StMast" öppnar upp "MIDI-routingen" till DXi/VSTi. Editeringen ÄR fantastisk. Kan räkna upp hur mycket som helst, men som vanligt så är det ju personligt arbetssätt som bestämmer inställningarna.

Precis som trombonisten är jag helt "insnöad" på detta program. Rekommenderar det verkligen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...