Jump to content
Annons

Hur användbar är egentligen en hårdvarukompressor?


Terror

Recommended Posts

Ja.. mitt rack har endast 2 saker. Saffire pro40 och Engl e530.

Satt och kollade runt på tysken på lite olika rackleksakeroch fick tanken "åh, en kompressor vore coolt! Gärna en sån där med rör för dem ser så coola ut!". Men hur pass användbar är en sådan egentligen? Om man jämnför med mjukvara.

Det enda jag spelar in analogt är gitarr och sång (väldigt sällan).

Så hur pass användar är en kompressor för mig? Och om de nu r ett bra köp, finns det någon bra för runt 2500 - 5000kr? Vart ska den sitta i kedjan i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man har en kompressor, så har man den normalt mellan micpreampen och ljudkortets ingång - eller som en inserteffekt, om det finns insertjack på preampen.

Vet du vad du är ute efter från början eller om du bara ska ha den som ett försiktigt skydd mot överstyrning, så kan det vara användbart. Om du däremot råkar göra fel med någon inställning så att du inte blir nöjd, så går det inte att reparera i efterhand utan du måste spela in från scratch igen.

Man kan också lägga på den i efterhand, genom att skicka ut ljudet från två utgångar från ljudkortet och spela in ljudet på ett nytt stereospår - något som tillåter dig att experimentera mer eftersom du inte riskerar att få en irreparabel inspelning, utan alltid kan backa till originalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan också lägga på den i efterhand, genom att skicka ut ljudet från två utgångar från ljudkortet och spela in ljudet på ett nytt stereospår - något som tillåter dig att experimentera mer eftersom du inte riskerar att få en irreparabel inspelning, utan alltid kan backa till originalet.

+1 på Det där

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en kompressor, så har man den normalt mellan micpreampen och ljudkortets ingång - eller som en inserteffekt, om det finns insertjack på preampen.

Vet du vad du är ute efter från början eller om du bara ska ha den som ett försiktigt skydd mot överstyrning, så kan det vara användbart. Om du däremot råkar göra fel med någon inställning så att du inte blir nöjd, så går det inte att reparera i efterhand utan du måste spela in från scratch igen.

Man kan också lägga på den i efterhand, genom att skicka ut ljudet från två utgångar från ljudkortet och spela in ljudet på ett nytt stereospår - något som tillåter dig att experimentera mer eftersom du inte riskerar att få en irreparabel inspelning, utan alltid kan backa till originalet.

ja det var exakt det där jag satt och fundera på. Det fungerar alltså likadant med dem flesta rackgrejer, så som limiter och tex stereo widers n stuff?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det var exakt det där jag satt och fundera på. Det fungerar alltså likadant med dem flesta rackgrejer, så som limiter och tex stereo widers n stuff?

Absolut - MEN man ska upp en bit i pris för att det ska vara lika bra som plugineffekterna som följer med dagens DAW-program...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör numer nästan alltid lite kompressor på väg in i datorn, precis som jag gjorde på tapetiden. Funkar kanon, lite extra kontroll så det inte distar in i ljudkortet och så låter det gött när man sjunger också.

Olika sätt att jobba bara.

FMR RNC kompressorn skulle jag rekommendera, mycket kompressor för lite pengar. Snäll och fin kan det vara perfekt när man trackar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör numer nästan alltid lite kompressor på väg in i datorn, precis som jag gjorde på tapetiden. Funkar kanon, lite extra kontroll så det inte distar in i ljudkortet och så låter det gött när man sjunger också.

Olika sätt att jobba bara.

FMR RNC kompressorn skulle jag rekommendera, mycket kompressor för lite pengar. Snäll och fin kan det vara perfekt när man trackar.

tack för svaret 🙂 ska spana in. Anledningen till att jag fråga är för att jag satt och surfa runt på tysken, och hittade massa roliga (och prisvärda) rackleksaker. Men jag stannade och frågade mig själv "har man verkligen användning för det här?"

Det här var det jag kollade på

* Behringer DEQ2496

* DBX 166 XS

* Behringer SX 3040 Sonic Exciter

Men jag antar att ingen är något att ha egentligen ^^

Absolut - MEN man ska upp en bit i pris för att det ska vara lika bra som plugineffekterna som följer med dagens DAW-program...

aah i see 🙂

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

CLA Classic Compressors bundle går ju att hitta för runt 1500 nu, det skulle jag lägga mina pengar på i första hand

EDIT: iofs pluggar, men jävla bra.

har redan en del WAVE-pluggar 🙂 några CLA faktiskt. Men nu var det hårdvara jag tänkte på 🙂 liksom, hårdvara kontra mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du tyckte att många håller på med musik av fel anledning och ni tillstår jag att du funderar på hårdvara av fel anledning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En bra artikel i SOS som inte handlar om kompressorer men väl preamps. Är dyrt så mycket bättre? Billig preamp mot dyra.

http://www.soundonsound.com/sos/oct12/articles/preampsmedia.htm

Om jag tager en styck SSL channelcompressor i Reason så beter den sig som jag förväntar mig att hårdvaruditton gör. Good enough för mig, jag har en snabbtest jag gjorde med Reasons SSL buscompressor mot någon SSL kopia i hårdvara. Inga dramtiska skillnader.

Favoritkompressorer (hårdvara) är för tillfället Distressor, LA2 och FMR RNC. Dom passar till olika saker, trots priskillnad kan jag lika gärna amvända LA2 eller RNC på sång. Bra båda två på sitt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra artikel i SOS som inte handlar om kompressorer men väl preamps. Är dyrt så mycket bättre? Billig preamp mot dyra.

http://www.soundonso...reampsmedia.htm

Om jag tager en styck SSL channelcompressor i Reason så beter den sig som jag förväntar mig att hårdvaruditton gör. Good enough för mig, jag har en snabbtest jag gjorde med Reasons SSL buscompressor mot någon SSL kopia i hårdvara. Inga dramtiska skillnader.

Favoritkompressorer (hårdvara) är för tillfället Distressor, LA2 och FMR RNC. Dom passar till olika saker, trots priskillnad kan jag lika gärna amvända LA2 eller RNC på sång. Bra båda två på sitt sätt.

Nice läsning! 🙂

HUr är det med converters då? De flesta (alla?) ljudkort har ju inbyggda converters, varför skulle man vilja ha en extra? Någon större skillnad i ljudkvaliten?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Aj... ställ inte frågan. En oändlig debatt. Så mycket kan jag säga att AD/DA ger mindre skillnad än preamps.

Sedan får andra slåss om hur stor skillnad det faktiskt är.

Sug på den här så länge.

http://www.gearslutz.com/board/gear-shoot-outs-sound-file-comparisons-audio-tests/335267-lynx-aurora-16-vs-behringer-ada8000.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alltid kompressor vid inspelning i mer eller mindre grad. Tycker det är klart bättre effekt än att slaska på ett gäng plugins efteråt.

Vi har testat jättemånga kompressorer och ska man ha en grym kompressor till lågbudget så spana efter Aphex 651 !!! Shit vilken kontroll den har och går verkligen att komprimera utan att få ngn ful bieffekt. Brukar gå loss på 2500-4000 kr i bra skick. Kolla bara att dom inte varit i ett smutsigt PA-rack och misshandlats. Köp inte på E-bay, kolla in den innan köp, dom är ganska gamla - men SHIT vilken suverän kompressor!

Vi har Distressor och 1176 (tyvärr inte Urei) i studion men våra Aphex används ofta ändå.

Det säger en del.

Hälsningar Tompa

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...