Jump to content
Annons

Hur mycket färgar din mixer och ljudkort ditt ljud?


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Syftet med min lyssningstest var från början att bilda en uppfattning hur illa eller bra mina egna prylar lät. Dvs, ett försök att förstå hur mycket min billiga mixer och mitt billiga ljudkort "förstörde" musiken.

Har gjort denna test två gånger innan och får kritik på att materialet var för dåligt.

Eftersom vi har haft den fina lyssningstesten från Linus angående DAW summering så passar jag på att återanvända en fil från denna lyssningstest.

Jag frågade Linus om jag fick återanvända den till min enkla lilla test.

I detta fall så har jag tagit en av Linus filer godtyckligt från någon av inspelningsprogrammen.

Denna har sedan fått passera i vanlig ordning mitt M-Audio 2496 PCI ljudkorts DA och AD via min Behringer UB802 mixer.

Lägger sedan tillbaka filen i synk med Linus originalfil och klipper båda filerna så vart annat klipp är originalfilen och vart annat klipp är den fil som passerat den analoga signalvägen.

Jag har gjord 5 klipp som inte ligger i någon speciell ordning eller takt.

Här är klippet som är blandat analogt med Linus originalfil:

http://dl.dropbox.com/u/6897056/analog_vs_digital.wav

Originalfilen från DAW lyssningstesten är denna :

http://dl.dropbox.com/u/6897056/Sum03.wav

Och här är det analoga klippet som passerat genom mina grejer:

http://dl.dropbox.com/u/6897056/Analog%20wav.wav

Och Linus blindtest hittar ni här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;#entry1070314

Och som vanligt är jag den första som erkänner att jag inte hör var klippen är någonstans.

Eftersom testen är enkel att göra så kan var och en som betvivlar sin utrustningskvalité vad gäller AD/DA eller lyssningsappartur göra denna test själv med sin favoritmusik.

Klippen är nomaliserade så att det borde inte skilja för mycket i RMS.

Skillnaderna mellan det som passerat via den billiga analoga utrustningen är försumbar enligt mig.

Så små att dom iallafall inte påverkar mitt omdöme i en mix. Men bedöm själv.

I de förra testerna så la jag inte ut originalfilerna eftersom man då enkelt kan få gyllene öron genom att släcka ut filerna mot varandra.

Denna gång så får ni allt källmaterial.

Lycka till med er lyssning!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du la ut orginalfilen också så är det rätt lått att kolla vart klippen ligger, vilket gör att testet inte kan bli att lita på. Så mitt tips är att du inte lägger ut orginalfilen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Helt riktigt. Mening denna gång är att man faktiskt skall använda öronen och ta beslut själv.

Vill man kan alltid att hitta sina vägar att avslöja en lyssningstest som görs i ett forum.

Dessutom finns redan originalfilerna på sajten, Linus filer.

Jag har gjort blindtester med IRL där ingen kunnat avslöja var klippen ligger så jag är övertygad om att det är svårt att avgöra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt. Mening denna gång är att man faktiskt skall använda öronen och ta beslut själv.

Vill man kan alltid att hitta sina vägar att avslöja en lyssningstest som görs i ett forum.

Dessutom finns redan originalfilerna på sajten, Linus filer.

aha...och jag som skickade PM till dig och allt. Men det blir ju inte bra om testet går ut på om man hör skillnaderna. Hur ska vi veta att man verkligen hörde och inte kollade?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som sagt. Testen är gjord för dom som lyssnar och inte visar sig på styva linan.

Jag har redan gjort testen två gånger innan och bara en rackare har avslöjat var klippen ligger och jag vet hur den gubben gjorde. (edit två rackare är det, vet hur båda gjorde)

Och jag editerade mitt förra inlägg, ber om ursäkt för detta Gizmo, där jag testat IRL andra ljudfiler med duktiga ljudtekniker där vi konstaterade att skillnaderna är mycker små.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Eftersom det mest kritiska är vilken kvalitét man har på EQ / kompressorer, dvs hur snyggt dom jobbar, så känns ett sånt här test helt bortkastat eftersom vi vet att Kalle-Anka företagen idag har helt ok AD/DA och att grejerna inte behöver brusa. Det är när man vill använda billiga EQ / kompressorer för bearbetning som det skiter sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bortkastat tycker jag inte att det är.

Det är nog många som tror att AD/DA och den analoga delen dom använder idag är för dålig och att det beror på dessa att deras inspelningar inte låter som "proffsens".

EDIT: Ja eller låter som proffsens är nog att ge fel förväntningar. Att deras inspelningar inte låter som dom hoppas på skall jag väl skriva istället.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

220px-Acme2.jpg

Man lär sig nåt nytt varje dag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acme_Corporation

The company name is ironic since the word acme is derived from Greek (ακμή; English transliteration: acmē) meaning the peak, zenith or prime, and products from the fictional Acme Corporation are both generic and tend to fail.

A.C.M.E. has also been used as a backronym meaning "A Company that Makes Everything". This can be rendered as a recursive acronym ("Acme Company Makes Everything").

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tipsar om vart klippen ligger.

Siffrorna är sekunderna...

0-11

11-18

18-21

21-28

28-36

28 till slutet

Ni kanske kan roar er med att gissa vilket klipp som börjar. Sedan är det vartannat och ni har allltså 50% chans att får rätt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kan bara instämma skillnaderna är små. Har länge suttit med mitt M-audio ProjectMix och har aldrig jämfört med dom riktigt dyra grejerna då det gäller omvandlare men hade några billigare kort tidigare. Skillnaden ligger främst i vad man vill att ljudkortet ska göra inte i kvalitet. Dom flesta billiga ljudkorten är så pass bra idag så jag tror inte att det största problemet ligger där. På min nivå i alla fall köper man bara ett nytt ljudkort om man behöver fler in och utgångar och eventuell automation och hyfsade preamps.

Då det gäller preamps är det nog ofta en kompromis. I mitt fall är det så så därför har jag även externa preamps.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
drloop (oregistrerad)

Jag har en annan liten intressant test som jag gjort i helgen.

Eftersom många påstår att skillnaden på bra och dåliga ljudkort först dyker upp vid användandet av flera AD/DA kanaler så har jag naturligtvis nu provat även detta.

Filen nedan är byggd på två loopar. Looparna består av 7 stereostems (14 kanaler summerade mao).

I ena fallet så är det en helt digital summering dvs det summerat In the Box i min DAW.

Den andra filen är alla sju stems körda genom AD/DA och sedan har jag summerat dessa i min DAW.

14 kanaler borde vara tillräckligt för att avslöja dåliga AD/DA omvandlare.

I mitt fall använder jag mitt M-Audio 2496 ljudkort. Ett billigt ljudkort.

Praktisk tillämpning av denna metod är när man kör externa outboards, då jag ut grejer via DA och tillbaka via AD.

Så det är inget hittepå test case.

Nåväl, här är den fil som är ihopklippt av det en digital fil och en fil som varit ut och in analogt via M-Audio ljudkortet.

Var klippen ligger avslöjar jag inte.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/in_blue_stem_export_digi_vs_ana.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...