Jump to content
Annons

Budget DAW-kontrollhenheter?


oscarb15

Recommended Posts

Jag söker efter en DAW-controller med motoriserade faders, play/record/stop/osv för under 10 000.

Mina DAW's för tillfället är Pro Tools 10, Reason 6 och Reaper 4.

Har tittat lite på Avid Artist Mix, men känns som att man får för lite för dom pengar man lägger ut.

Vad har ni för tips på prisvärda DAW-kontrollenheter?

(Ledsen om detta har diskuterats förut, gjorde en sökning men fick inga resultat)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

bcf2000 skulle inte jag rekommendera. Reglagen låter nå fruktansvärt mycket, man får vad man betalar för.

Så jag har skrapat ihop lite pengar och satsat på något annat.

Icon har jag ingen erfarenhet av.

Dock så kan man enkelt åtgärda de problemen med att öppna enheten och spänna remmarna. Enligt uppgift blir reglarna mer finkänsliga efter det också (med fabriksinställningarna beter de sig lite "hoppigt".)

Tiden att få fason på reglarna tycker jag är väl värt vad man sen kan få ut av BCF2000, som jag inte haft några invåndningar mot i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så kan man enkelt åtgärda de problemen med att öppna enheten och spänna remmarna. Enligt uppgift blir reglarna mer finkänsliga efter det också (med fabriksinställningarna beter de sig lite "hoppigt".)

http://www.youtube.com/watch?v=5tq3WJXvoqk

Tiden att få fason på reglarna tycker jag är väl värt vad man sen kan få ut av BCF2000, som jag inte haft några invåndningar mot i övrigt.

Ja du ser!

Hade ingen aning om detta. Gjorde mig av med min för någon månad sedan. Och då har den legat i garderoben i över ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

bcf2000 skulle inte jag rekommendera. Reglagen låter nå fruktansvärt mycket, man får vad man betalar för.

Så jag har skrapat ihop lite pengar och satsat på något annat.

Icon har jag ingen erfarenhet av.

Vad har du satsat på då? 🙂

Schyssta förslag allihopa, behringer verkar lite väl lågt och Mackie Universal lite väl dyr. Men Icon Qcon Pro verkade ju inte helt dum.

Finns det fler förslag att rekomendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du satsat på då? 🙂

Schyssta förslag allihopa, behringer verkar lite väl lågt och Mackie Universal lite väl dyr. Men Icon Qcon Pro verkade ju inte helt dum.

Finns det fler förslag att rekomendera?

Just nu har jag min AKAI MPK61 och iPad som controller.

Har inte haft ett direkt behov av en just nu. Har inte gjort så mycket musik på senare tiden tyvärr.

Men det är klart att det är bra mycket roligare att mixa med en rekorderlig kontrollenhet. Framförallt när man lärt sig den och får upp arbetsflödet.

Skulle jag slå till på en idag skulle det bli en Mackie alla gånger. Men som sagt det är ju om jag skulle köpa en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på väg att beställa Qcon men sen kom CMC till Cubase så det var enkelt val i det läget.. Mackie protokollet använder de flesta enheter och det funkar bra i de allra flesta fallen.. jag har som Topp Floor testat det som finns därute, SSL Nucleus, Euphonix, Novation, Behringer, Steinberg, Doepfer och har även en 32 kanals digitalmixer för 75 papp som jag påbörjade ett Cubase controllerscript till men det föll på några funktioner som inte gick att invertera i Cubase för att passa till funktioner i mixern. men som sagt, jag har inte testat Qcon.. Dock så ser det intressant ur då den är baserad på Mackie till halva priset MED motorreglar.. däremot kanske motorreglarna inte är kvalitativa och tystgående så det kan ju bli en chansning.

Har en behringer BCF och BCR 2000 i garderoben som jag använt i 3 timmar och de funkar ju hur bra som helst, men de saknar ju andra saker som var kritiskt för mig så de fick lämna plats för 8st CMC + en Novation Remote Zero. (Automap)

Ska du använda controllern universellt till Protools, Reaper och Reason så kanske en hårdvara baserad på Mackie protokollet är svaret på din fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på väg att beställa Qcon men sen kom CMC till Cubase så det var enkelt val i det läget.. Mackie protokollet använder de flesta enheter och det funkar bra i de allra flesta fallen.. jag har som Topp Floor testat det som finns därute, SSL Nucleus, Euphonix, Novation, Behringer, Steinberg, Doepfer och har även en 32 kanals digitalmixer för 75 papp som jag påbörjade ett Cubase controllerscript till men det föll på några funktioner som inte gick att invertera i Cubase för att passa till funktioner i mixern. men som sagt, jag har inte testat Qcon.. Dock så ser det intressant ur då den är baserad på Mackie till halva priset MED motorreglar.. däremot kanske motorreglarna inte är kvalitativa och tystgående så det kan ju bli en chansning.

Har en behringer BCF och BCR 2000 i garderoben som jag använt i 3 timmar och de funkar ju hur bra som helst, men de saknar ju andra saker som var kritiskt för mig så de fick lämna plats för 8st CMC + en Novation Remote Zero. (Automap)

Ska du använda controllern universellt till Protools, Reaper och Reason så kanske en hårdvara baserad på Mackie protokollet är svaret på din fråga.

Reglagen på Mackie ska (om jag inte minns fel) låta lite dom också. Om dom inte åtgärdat det nu.

Inte har du en kort liten recension om Nucleus att dela med dig av? 😉

Man har haft lite våta drömmar om den, så det vore kul om du ville dela med dig av dina erfarenheter av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reglagen på Mackie ska (om jag inte minns fel) låta lite dom också. Om dom inte åtgärdat det nu.

Inte har du en kort liten recension om Nucleus att dela med dig av? 😉

Man har haft lite våta drömmar om den, så det vore kul om du ville dela med dig av dina erfarenheter av den.

Nä, helt tyst blir det nog aldrig. jag behövde inte spekulera om motorreglarna.. Det finns en recension här av nya Qcon pro och det verkar inte vara något att fundera över.. den verkar även ha full support för protools nu.. enligt det

klippet från NAMM 2012.

SSL Nucleus ja, jag får se om jag kan sätta mig ner och försöka komma ihåg allt som var positivt, vad som var irriterande och vad som var dåligt.. det är i princip en Mackie MCU om man skalar bort preamp och det inbyggt ljudkortet eftersom den bygger på det protokollet.. men den har en jädra pondus när man sitter vid den, helt klart

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på väg att beställa Qcon men sen kom CMC till Cubase så det var enkelt val i det läget.. Mackie protokollet använder de flesta enheter och det funkar bra i de allra flesta fallen.. jag har som Topp Floor testat det som finns därute, SSL Nucleus, Euphonix, Novation, Behringer, Steinberg, Doepfer och har även en 32 kanals digitalmixer för 75 papp som jag påbörjade ett Cubase controllerscript till men det föll på några funktioner som inte gick att invertera i Cubase för att passa till funktioner i mixern. men som sagt, jag har inte testat Qcon.. Dock så ser det intressant ur då den är baserad på Mackie till halva priset MED motorreglar.. däremot kanske motorreglarna inte är kvalitativa och tystgående så det kan ju bli en chansning.

Har en behringer BCF och BCR 2000 i garderoben som jag använt i 3 timmar och de funkar ju hur bra som helst, men de saknar ju andra saker som var kritiskt för mig så de fick lämna plats för 8st CMC + en Novation Remote Zero. (Automap)

Ska du använda controllern universellt till Protools, Reaper och Reason så kanske en hårdvara baserad på Mackie protokollet är svaret på din fråga.

Det verkar finnas en stor mängd av Steinberg CMC. Finns det någon form av precentation av vad som skiljer de åt någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohej, är oxå ute efter en kontroller.

Har kikat en del nu och det verkar som att " icon qcon pro" är ett bra val, men sen hittade jag även ett program till ipad som verkar vara jäkligt bra..den heter "v-control pro" .

.

Vilket är mest att föredra, gamla hederliga midi mixern eller ipad med v-control??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...