Jump to content
Annons

Dämpa ljudet till grannarna?


ramoand

Recommended Posts

Finns nåt man kan göra för att minska ljudet till grannarna? Tänker främst på grannen under mig som borde vara värst drabbad.

Har inga planer på att dra på högt sent på kvällen men vill ändå göra så mycket som möjligt för att inte störa.

Bor i ett lägenhetshus från 40-talet ifall det spelar någon roll...E

EDIT: kör enbart house på ett par Adam A7X monitorer.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är kanske ett uppenbart & ganska tråkigt tips men om det är gitarr eller bas du spelar, köp en Pod (eller liknande) o hörlurar. Har en känsla att det är mest kostnadseffektiva tipset om du inte ska bygga ett stenullsdämpat extragolv eller en isobox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att ljudisolering måste göras i princip perfekt för att ha mer än marginell effekt. Ljudisoleringen blir inte bättre än den svagaste punkten, till skillnad från akustikbehandling, som har effekt redan vid relativt små åtgärder. Att bara göra ett flytande golv reducerar visserligen stomljud, på samma sätt som dämpkuddar under monitorerna - men direktljudet fortplantar sig fortfarande med oförminskad styrka i väggarna...

Du kan tyvärr inte heller räkna med att akustikbehandlingen har någon nämnvärd ljudisolerande effekt, utan det påverkar bara akustiken i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bastoner letar sig igenom nästan allt fast material. Kompis bor på tredje våningen i ett hyreshus. 200 meter ifrån i ett helt annat hus är det en krog med disco i källaren osv. Inne i sovrummet hör de basdunket, det letar sig genom backen från krogen och upp i kåken. Går de ut på balkongen som vätter mot krogen hörs ingenting!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bastoner letar sig igenom nästan allt fast material. Kompis bor på tredje våningen i ett hyreshus. 200 meter ifrån i ett helt annat hus är det en krog med disco i källaren osv. Inne i sovrummet hör de basdunket, det letar sig genom backen från krogen och upp i kåken. Går de ut på balkongen som vätter mot krogen hörs ingenting!

Det va som fan.. Tur att man inte har en krog i närheten då 😄

Det måste ju vara fler än jag här på forumet som har en hemmastudio i lägenheten. Är det nån som upplevt problem/grannar som klagat när ni suttit och mixat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska ju mixa ganska svagt för att inte trötta öronen, inte mycket mer än den volym man kör TVn på när man ser på nyheter eller Kalle Moreus. Och TV-ljudet brukar ju grannar tåla, det lilla som hörs. Har du dessutom ett par bra lurar att mixa i sent på kvällen stör du ju inte nån. Mycket joxande i mixen går ju lika bra att göra genom lurar.

Jag bor i gammal villa i trä så jag har det lämpligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem, brukar säga till mina grannar och förvarna dom när ja när jag ska spela. Men är lite trött på detta. Bor på första våning och de vägg i vägg hör inte mkt men de över mig har lite mer problem med detta. Så funderar på att isolera taket, fungerar ljudisoleringsplattor till detta tro? (Sådana som brukar finnas i sjukhus-taken)

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem, brukar säga till mina grannar och förvarna dom när ja när jag ska spela. Men är lite trött på detta. Bor på första våning och de vägg i vägg hör inte mkt men de över mig har lite mer problem med detta. Så funderar på att isolera taket, fungerar ljudisoleringsplattor till detta tro? (Sådana som brukar finnas i sjukhus-taken)

Nej - sådant gör som sagt bara nytta för akustiken i rummet - inte för ljudisolering mot omvärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...