Jump to content
Annons

Kiss Festival röstnings tråden, avslutas 20okt kl.20.00


sixties

Recommended Posts

Annons

Jag låg bakom rock n roll anthem, spelar mixar å sjunger allt. Kommer snart en ny version med arocker på trummor! Gott va? 😄

Ååå.. vad kul 😉 den måste du dela med dig av .. när det är färdigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som fan! 🙂 Jag vann alltså… Med en poängs marginal, dessutom! 🙂

Vill å min låts vägnar tacka å det ödmjukaste. Det är alltid trevligt med bekräftelse på att det man gör tilltalar, i alla fall för oss fåfänga skitstövlar. Ändå kan jag oftast tycka att musiktävlingar aldrig blir rättvisa. Det handlar mer om tur än om att något faktiskt skulle vara ”bättre” än något annat.

En tanke som slår mig: Här har nog ödets ironi slagit till med full kraft. För det är nämligen andra gången jag vinner en Studio Forum-festival. Första gången när temat var dansband, och så nu med en ”KISS”-låt. Två genrer som jag inte bara i stort sett växt upp med, utan även älskar att lyssna på – men som jag är så jävla trött på att spela…

Ett stort tack till alla deltagare, de som röstat, och inte minst Forumets Oslagbare KISS-producent: aROCKER!

Hursomhelst! En liten analys av min låt. För dem som pallar:

“Say My Name” skrevs på rekordtid (exklusive det slutgiltiga arret). Jag lovar. Jag tror fan aldrig jag har skrivit en låt på så kort tid utan att samtidigt känna press. Texten tog som vanligt längst tid, eftersom jag HATAR att skriva texter, och det tog någon timme. Men musiken, alltså… tio minuter, kanske? Å andra sidan så har jag medvetet stulit i stort sett alltihop. Och jag skulle bli förvånad om inte de värsta KISS-fansen här inne faktiskt hörde det. Kolla här:

Intro: En hybrid mellan ”It’s Alright” och ”Mr Speed”.

Verserna: Ingången till versen är sååå stulen från ”Ladies Room”. Själva sångmelodin och rhythmgitarrerna kommer, återigen, från ”It’s Alright”, med en touch från ” Tomorrow And Tonight”. Strax innan vi går in på refrängen tänkte jag egentligen sno ”Take Me”:s uh-uh-o-uh-uh-yeah (”so take me…”). Men det fick bli uh-uh-o-honey!

Refrängerna: Detta är en 95%-ig ”Rip It Out” rip off. I både sångmelodi och komp. Det enda som avviker något (förutom texten, förstås) för att inte bli för patetiskt likt är kompets rytmik. Men det går alldeles utmärkt att sjunga ”Rip It Out” till min refräng. Prova.

Trumbreaket innan solot: Först hör vi ”Strutter”, sedan ”Shock Me”, sedan ”Making Love” och sist ” Rock and Roll All Nite”.

Solot: Här kunde jag inte stjäla så mycket. Jag kan helt enkelt inte lira a la Ace Frehley. Min Hellvalla Burn-kollega, Hellpig, tycker att jag låter ”Stanley” när jag solar. Och det är ju inte fy skam det heller. Men ändå, när jag skrev solot (för det är vad jag gör, skriver; det är sällan jag improviserar mina solon) lyssnade jag ett par vändor på ”Rocket Ride” och ”Dr Love”.

Ljudbilder: Mina gitarrer är hämtade från Rock And Roll Over. Basen vet jag inte (lite platt och så en matsked dist, sådär! Låter som vilken KISS-bas som helst). Trummorna försökte jag skita ner så mycket jag kunde, och jag misslyckas fan alltid. Men mitt mål var at uppnå något emellan Dressed To Kill och Rock And Roll Over. Något helhetssound sökte jag i ärlighetens namn inte, jag hoppades på att mitt ”hybridtänk” skulle leda till ett rimligt jämförbart KISS-sound.

En kul grej angående trummorna (kompositionen). Efter som jag bokstavligen avskyr att programmera trummor, mer än att skriva texter, så hade jag inget annat val än att plocka färdiga trumkomp från tidigare, diverse Hellvalla Burn-låtar (sparat i MIDI-format). Detta för att få en lite mer mänsklighetsfaktor i liret. Så utan att han vet (visste) om det, så är det faktiskt Hellvalla Burns trummis, Onion (Tomas), som lirar 😄

Kul det här!

Igen, tack!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Valle! Bra låt, men lät nästan mer som hellvalla burn än Kiss 🙂

Själv kom jag på delad tredjeplats med Everybody says.... Tackar aROCKER för trummorna! Låten kom till ganska snabbt och sångmelodin jobba jag fram med hjälp av texten till "Strutter" där jag också snodde titeln ifrån. Har egentligen skitdålig koll ffa på tidiga kiss och gillar inte det där jobbiga rena soundet dom hade, min låt blev ju också ganska grötig och skitig.

Kul tävling och gott jobbat allihopa!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Valle!

Tyckte det var en j-a jämn tävling. Bra gjort allihop.

Det kanske går att föra in upphovsmannen/männen i samma tråd där slutpoängen står?

Edit: Valle, har du lagt allting själv?

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med redovisning och stort GRATTIS Valle!

Rock on!

Vart grymt förvånad att det inte blev mer drag på inlämningar!?

Vart ju helt fel då jag i princip var och pillade på nästan alla bidrag.

Drive in Movie...gjorde jag med en gitarrkollega och kopplade på Burnie att lyfta med sin Genesång i bryggan.

Bluesboy har lagt piano och sedan ville jag ha in Harpsichord samma som KISS har på Destroyer-plattan så det grejade han också.

hade två ytterligare låtidér som jag inte genomförde en med therocker...han bad istället om trummor till sin egna KISS-låt...jag referenslyssnade på Destroyer´s "Do you love me" och det är så nära som jag åtminstone kunde komma...vart tvungen att backa av på reverbet, det är ju helt galet stort på Destroyer.

Sedan PM:a jag Wernborg om att, skulle hans grymma KISS-riff dyka upp så kan vi göra nåt och då kom en vända riff och sedan satte han snabbt ihop det med två andra partier och sedan löste jag melodin på det efteråt och dammade in trummor och sång.

Precis innan deadline så hörde Sixties av sig och ville ha sånghjälp och klart man ställer upp så det blev lite kraxande...hann inte ta in melodin och hur jag skulle uttrycka mig men det funkade hyffsat tycker jag.

Sådär...nu kan vi återgå till att göra en festival som får en att tänka på vargar och då kommer man osökt in på indianer så temat ska låta som en "Byggnadsarbetare i New York" som spelar Broadwaymusikal.

EDIT: Tack Sixties för hjälp med omröstning och låtutlägg.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en CD och har med i bilen. Fan, vad roligt det är att lyssna på detta.

Tänkte återkomma med recension och betyg senare, mycket senare för det

här tar sin tid. Rock, rock, rock...

Frågan är...hur mycket senare, hehe!? 😛😆

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...