Jump to content
Annons

Kiss Festival röstnings tråden, avslutas 20okt kl.20.00


sixties

Recommended Posts

Fan, alltså. Det är fantastiskt hur olika vi alla ser på hur KISS ”ska” låta. Jag tänker på såväl tävlingsdeltagarna som recensenterna. För mig som har varit en die hard fan sedan 1976, och som idag formligen hatar att fortfarande gilla KISS (eftersom de faktiskt är rätt så medelmåttiga, trots allt), så framstår de flesta kommentarerna som helt käpp rätt åt paprikan. Särskilt Vallhagens.

Med det inte sagt att jag är KISS-bästast av alla. Inte nödvändigtvis, i alla fall.

Hursomhelst. Om vi tar oss an bidragen, då.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att det trots allt inte är så jävla enkelt att få till en ”äkta” KISS-låt. Jag tror dock att jag vet varför. De flesta producenterna i den här tävlingen har nämligen koncentrerat sig alldeles för mycket på att få till ett (enligt sig själva) så KISS-igt sound som möjligt. Ingen har lyckats fullt ut. Orsaken är simpel: det låter inte tillräckligt halfass om produktionerna! Och då menar jag såväl sound som utförande. För om vi ska vara riktigt ärliga mot oss själva: Majoriteten KISS-skivor (till och med 1981) var ju rent ut sagt slarvigt producerade. Och medlemmarna var medelmåttor på sina instrument.

Det rätta receptet för ”halfass” i det här fallet är:

1. Två delar taskigt sound

2. En del slarvigt utförande på instrumenten

3. EXAKT 2,48 kryddmått simplifierad rockfaktor. För lite, och det blir Status Quo. För mycket, och det blir Ted Nugent.

4. 24x33cl starköl

5. Fyra gram kokain

Alla bidragen gjorde sitt bästa i den här tävlingen, det hör man. Men tyvärr blev ingen tillräckligt halfass. Låt oss kika på dem mer i detalj:

1. Drive In Movie

Det första jag tänkte var: ”Deuce”! När låten därefter drog igång tänkte jag ”Riding around in my automobile…” [Chuck Berry]. Och det där är lite för boogie-woogie för att någonsin ska ha kunnat upphetsa låtskrivare som Stanley/Simmons, allra minst Frehley. Kanske Criss, för på sina håll fick jag lite den där Be-Bop-Rock:en som Criss ofta kom med. ”Do You Love Me”-flirten, där i mellanpartiet, tyckte jag var det läckraste i den här låten.

2. Everybody Says She’s Looking Good

Den här gillade jag! Fick lite Alive II-feeling (studiolåtarna) – en sådan där låt där Paul ville visa sina konstnärliga låtskrivarmuskler. Ibland blev det dock en aning för komplicerat i kompositionen och jag började, ve och fasa, tänka på Psycho Circus. Aj, aj, aj… Gitarrsolot var ett av de bättre i tävlingen.

3. Hotter Than Fire

Jävlar, vad ARG den här låten lät! Bra solo. Och rätt så halfass, faktiskt. Men, fan… vad ARG!

4. Rock N Roll Anthem

Jag tror jag vet vem upphovsmannen/artisten till den här låten är. Jag har alltid gillat det knarkiga i hans låtar samt hans T-Rex-aktiga framtoning i sången. Fast… den här låten – andades den ändå inte lite väl mycket The Rolling Stones? Som sådan är den i och för sig helt fantastisk, ett vinnarbidrag. Här hörde jag de typiska Keith Richards-riffen och det luftiga "Jumpin' Jack Flash"-soundet. Kompositionen var lysande. Ace fanns med på ett hörn i låten, hörde jag. Men inte de andra, tyvärr.

5. Say My Name

Sett till komposition och arrangemang så anades några KISS-ingredienser – t.ex. ”Mr. Speed”, ”Rip It Out” och ”It’s Alright”. Soundmässigt lät det OK (någon nämnde Rock And Roll Over, och jag håller med), med undantag för det något för rena trumljudet. Men kontrasten mellan musiktemat och den rimligen förväntade sången var i det närmsta katastrofal. En cool KISS-låt med Emil i Lönneberga på sång, skulle man kunna säga. Farlig antiklimax…

6. Take It

Hmmm… Här hängde jag nog inte med riktigt. Om detta var en tolkning av hur KISS skrev eller lät, så resulterade det dessvärre i ett rejält stolpskott. Däremot applåderar jag modet hos såväl utförarna som i själva bidraget. Det blir lite falskt här och där och låten sticker ut som ett pepparkorn bland saltkornen. Mycket balls finner jag i den här låten. Men KISS – i stort sett inget alls.

7. Two Wrongs

Ännu en farligt nära The Rolling Stones… Likt ovan fanns ingen KISS-övertygelse i helheten. Men här fanns däremot, till skillnad från de andra låtarna, en diskret passning till Wicked Lester – det ger några avgörande stilpoäng. Jag gillar låten (och titeln, faktiskt, jävligt läcker!) och jag gillar soundet. Bästa leadsångaren i den här tävlingen.

Och så poängen:

1 point goes to: #4 - Rock N Roll Anthem

2 points go to: #3 - Hotter Than Fire

3 points go to: #1 - Drive In Movie

4 points go to: #2 - Everybody Says She’s Looking Good

And - 5 points go to...

#7 - TWO WRONGS! Whooo hooo!!!! Yeaaaah!!!!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

... de flesta kommentarerna som helt käpp rätt åt paprikan. Särskilt Vallhagens.

Hehe, den där kommentaren har du sugit på en vecka. Känns skönt;)?

Det rätta receptet för ”halfass” i det här fallet är:

1. Två delar taskigt sound

2. En del slarvigt utförande på instrumenten

3. EXAKT 2,48 kryddmått simplifierad rockfaktor. För lite, och det blir Status Quo. För mycket, och det blir Ted Nugent.

4. 24x33cl starköl

5. Fyra gram kokain

Utmärkt analys. Jag tillåter mig utveckla punkt 2:

2a) Om du är gitarrist; lyssna för guds skull inte på övriga instrumentalister, särskilt inte den andra gitarren, så att det skulle kunna bli tajt.

2b) Ansträng det hela lite för att få det kantigt och osvängigt. Eftersom att vi är från USA och året är 1974, tror vi att det liksom blir tuffare så. Sväng är discotönteri och trummisen fixar det inte ändå! Här finns ingen motsättning mot punkt 2. a. (<-- se, tre meningar som rimmar!)

Jag har faktiskt återlyssnat på lite Kiss i veckan, bla skivan Destroyer. Och jag kan fortfarande inte ändra min åsikt.

*******************

Men det är smak. Smak kan man diskutera ibland, det kan vara kul, men i det här fallet så känns det rättså... fruktlöst. Så jag ber härmed alla Kissfans om ursäkt för att jag inte diggar ert favoritband, och backar därmed ur eventuella följdfrågor.

******************

Det positiva då: Nästan alla bidrag är ju riktigt bra. I sällsynta fall så är tributen bättre än originalet, så är det här.

Nu ska jag rösta.

1p går till: låt nr 2. Ohoohhyeah!

2p går till: låt nr 1. Eddie meduza goes Thin Lizzy. Fina bananer.

3p går till: låt nr 5. När Emil kliver in i bilden så blir det hela liksom mycket bättre än Kiss.

4p går till: låt nr 4. Det där med...In the mornin'... ohyggligt puckad textfras. Fantastiskt bra! huh!

5p går till: låt nr 7. Ja. jävlar. Den där frasen; "Maybe...shes the kinda babe..." är som den där dajmglassen stor som ett lillfinger. Man vill bara ha mer.

Gott gry, gossar!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Min femma var solklar direkt, men sen blev det svårt. Lyckades iallafall få ihop en

lista efter att ha lyssnat 5-6 gånger 🙂

5 poäng till låt nr 1: Drive in movie

4 poäng till låt nr 5: Say my name

3 poäng till låt nr 7: Two Wrongs

2 poäng till låt nr 2: Everybody says she's looking good

1 poäng till låt nr 4: Rock'n roll anthem

Redigerat av Filip95
Link to comment
Dela på andra sajter

5 poäng: låt 5 Say my name

4 poäng: låt 1 Drive in movie

3 poäng: låt 2 Everybody says shes lookin good

2 poäng: låt 7 Two wrongs

1 poäng: låt 3 Hotter then fire

En eloge till alla som ger omdömen och röstar! Pallar inte ge feedback/omdömen denna gång eftersom det var så svårt att rösta 😳 . Anar en del KISS-influenser i samtliga låtar. Ett kanonjobb av alla och väl framförda alster!

KISS rules!!! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppla... Den blev kanske inte så poppis som jag trodde att den skulle bli, den här festivalen. Får slipa lite på siande-förmågan där. Har klantat mig förr. Med ESC, inte minst.

Men å andra sidan... KISS är ute.

Monster i all ära. Det är god rockmusik, men det är nog den sämsta KISS-musik jag har hört på ett tag. Nästan alla melodier går i banalskalaor som a-a-c-a-c-a-c-d-e-d-c-a... etc. Fantasilöst. Lite som mina låtar. (På tal om "mina" låtar... Jag tyckte soundet på Monster påminde lite om Hellvalla Burn II och/eller Hellvalla Burn III.)

Nåja. En sak är säker: KISS är stora nog för att kunna suga utan problem.

Seså, rösta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det dax för mina röster, många bra låtar och kul att lyssna men svårare att rösta 🙂.

lite omdömen:

01. drive in movie

snyggt producerad, tycker det mesta låter bra och Kiss likt, kanske aningen "soft" , gillar det partiet i mitten där "Gene" kommer in, snyggt slut med virveln, tonar ut som väldigt många kiss låtar gör på skiva.

02. Everybody says she´s looking good

tycker denna låt fångat Kiss soundet väldigt bra, Fills, solon och låt arr låter mycket Kiss, bryggan efter solot är verkligen Kiss.

03.Hotter Than Fire

mycket Kiss här med men kanske för mycket dist på gitarrerna och mixen är lite grötig, bra solon och både paul och Gene sång, tonarten kanske ligger lite för högt för att passa sångaren?

04. Rock N Roll Anthem!

anstränger jag mig så kan jag ana detaljer som låter Kiss, annars tänkte jag mest på Stones och Black Crowes. Var tvungen att gå igenom Kiss plattorna för att lyssna om de gjort nått sånt här, det som låg närmast är väl Mainline och hard luck woman, tycker detta hamnar ganska långt från de mest karakteristiska Kiss gjort. Men låten är ju bra och väl framförd.

05.Say my name

bra Kiss gung här, ljudbilden känns lite ren och tunn, svårt att hitta ETT Kiss ljud eftersom deras plattor låter så olika, skitsnygga peter Criss Fills! bra arr av låten.

06. Take it

Gillar låten fast den låter inte Kiss i mina öron, Svårt att få till det utan riktiga gitarrer (ett samarbete men nån gitarrist till nästa gång?!) låter som deep purple, uriah heep orgel ibland.

07.Two Wrongs

Här är det också lite Stones varning men mer Kiss grejer och bra låt. vet inte om annat gitarr ljud kunde gör det mer Kiss likt?

poängen blir som följer:

5p till 02. Everybody says she´s looking good

4p till 05.Say my name

3p till 01. drive in movie

2p till 07.Two Wrongs

1p till 04. Rock N Roll Anthem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj...dax att rösta.

Dåligt med tid för kommentarer.

5p till "Everybody says... (Har fångat ett nästan identiskt Destroyer-sound och lite andra små flörter med originalKISS...kanske Burnie på sång och då hade huden rest sig!?)

4p till "Say my name" (Här har vi ett lite renare KISS med Love Gun-ljudbild...snygga trummor, lite synd på det sterila Hi-hatljudet.

Gillar KISS-gitarrerna...vet inte om KISS-låten känns retro i tonspråket, blir lite grann mera det nyare KISS, men bra skit detta!)

3p "Hotter then fire"...låten i sig har KISS i sig, lite för grötiga gitarrer och komprimerad ljudbild...trummorna får Peter Criss att vilja dra i sig en lina lika stor som siljanssjön, svänger noll! :-(

2p Rock n roll Anthem (Med trummor så hade denna bytt plats direkt med låt nummer tre...kanske lite väl mycket spelat av alla gitarrerna ingen riktig struktur...lite KISS på "Haschkollo" ;-)....Svänger nåt jävulskt iallafall.

1p Take it...Kanske skulle ha tagit produktionen mera mot Creatures of the night...fast det fick man ju inte, då hade denna blivit mördartung!

Tack för trevlig medverkan...You got nothing to loose...(Bend over) 😱😆

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

aRocker bad mig lägga upp resultatet, tyvärr har han inte berättat vika som ligger bakom alla bidragen men så här blev slut ställningen:

första plats:5. Say my name 45p

andra plats:1.Drive in movie 44p

tredje plats:2.Everybody says shes looking good 37p

tredje plats: 7.Two Wrongs 37p

fyra: : 4.Rock N Roll Anthem 21p

femma:: 3.Hotter then fire 10p

sexa: 6.Take It 1p

Link to comment
Dela på andra sajter

min låt var hotter than fire. fick hjälp med sång av aRocker och gitarrsolo av therocker.

tog trumtakter och fills från olika midiversoner av kisslåtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du lämnat in två bidrag?

Nejdå...men på en kafferast så fick jag för mig att spela in två låtar...skippade två förslag med en annan lade sång på en femte....gjorde trummor till en låt...och fick förslaget att jobba klart en sista variant...den bästa låten "Two wrongs"...den som låter som gamla KISS..är på fest...hörs senre!!!

FURYBURNINGEVENING!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...