Jump to content
Annons

Overdrive i flera frekvensband, gitarr


Vallhagen

Recommended Posts

Annons

Första 20 sekunderna i bypass.

Gitarr->Blüe Monster->POD 2.0->Mixer->Ljudkort->DAW

https://dl.dropbox.com/u/10190945/Blue%20Monster/turkey/Blue_Monster_take1.mp3

haha där ja!

inte illa att få till en färdig hel jävla pedal!

några snabba frågor: hur funkar Active LP?

hur har du delat den? (och skulle det inte vara intressantare att LP-ratten justerade delningen)?

det låter inte riktigt som jag föreställt mig utan mer som distad gitarr brukar göra - inte alls illa dock

hur långt ifrån ligger denna från att göra en med tre band?

vilken roll spelar poden i kedjan? tyckte inte bypass lät så bypass

bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

haha där ja!

inte illa att få till en färdig hel jävla pedal!

några snabba frågor: hur funkar Active LP?

hur har du delat den? (och skulle det inte vara intressantare att LP-ratten justerade delningen)?

det låter inte riktigt som jag föreställt mig utan mer som distad gitarr brukar göra - inte alls illa dock

hur långt ifrån ligger denna från att göra en med tre band?

vilken roll spelar poden i kedjan? tyckte inte bypass lät så bypass

bra jobbat!

Hej igen. Jajjemen, en hel j¤%&/%//)el blev det. Stor dessutom. More is more!

Bra frågor.

* hur funkar Active LP?

Det är den sista kretsen i signalkedjan, som alltså sätts in i steget efter summeringen av det höga och låga bandet. Det är ett svepbart two-pole (jösses, jag kan inte det svenska ordet... två-polig låter fel) LP-filter som i princip sveper från helstängd (ett par Hz) till helt öppen (15k). Craig Anderton-design (skall vara precis samma som sitter i boxen i denna tråds förstapost). Man kan väl säga att jag lade dit den för att ha någon form av tone-shaping efter själva distkretsarna. Ett alternativ kunde varit en enkel tonkontrol eller bas-o diskant eller bas-mid-diskant. Jag testade lite och tyckte att den här lät ballt. Även om det är ett filter som man helst skulle vilja kontrollera med en expressionpedal. Det går ju iofs att fixa oxå.

* hur har du delat den? (och skulle det inte vara intressantare att LP-ratten justerade delningen)?

Vid 194 Hz. Jo, det kunde vara ballt att LP-ratten justerade crossoverfrekvensen (för det är så du menar?). Håller med om det, och Joachime lade väl dit samma förslag tidigare. Problemet blir dock för praktiskt omfattande; för att justera crossover så måste jag skruva på både ett LP- och ett HP-filter samtidigt; och det är fyra komponentvärden/parametrar som måste skruvas på med samma ratt. Det skulle nog gå att fixa, men jag skippar det pga överdriven bökighetsfaktor.

* det låter inte riktigt som jag föreställt mig utan mer som distad gitarr brukar göra - inte alls illa dock

Ok. Ok. Tack. Det är lurigt med ljudklipp. Jag upplever en separation mellan bas och diskant som jag faktiskt inte kunnat känna/fixa med andra boxar med mycket dist. Mindre gegg i botten sas:)

* hur långt ifrån ligger denna från att göra en med tre band?

Jag har redan börjat fundera på det. Om jag sätter igång nu så är det kanske klart till jul. Tyvärr så har ju dock inte dygnet 48 timmar avsatta BARA till pedaldesign... Och jag har lite annat på g oxå. Men en uppföljare/utveckling kommer. Tre eller fyra band.

* vilken roll spelar poden i kedjan? tyckte inte bypass lät så bypass

Jag ställde in Poden på ett "hyfsat rent" ljud som gifte sig hyggligt med pedalens overdrive. Lite för att simulera den verkliga situationen (om uttrycket tillåts) distbox-ren förstärkare. Så det bypassade ljudet är alltså "bara" podens ljud.

* bra jobbat!

Tack:)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är ett svepbart two-pole (jösses, jag kan inte det svenska ordet... två-polig låter fel)

Det heter två-polig och refererar till s-planet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lurigt med ljudklipp. Jag upplever en separation mellan bas och diskant som jag faktiskt inte kunnat känna/fixa med andra boxar med mycket dist. Mindre gegg i botten sas:)

det förklarar

i min skalle hörde jag ett ljud som skulle behålla disten i botten men låta briljansen och harmonierna från dom tunna strängarna vara klarare

men det antar jag hänger på hur man skruvar?

tror därför det skulle va riktigt intressant med en trevägs

Jag ställde in Poden på ett "hyfsat rent" ljud som gifte sig hyggligt med pedalens overdrive. Lite för att simulera den verkliga situationen (om uttrycket tillåts) distbox-ren förstärkare. Så det bypassade ljudet är alltså "bara" podens ljud.

tycker det skulle va intressant om du bara körde poden som högtalarsim så man bara hör pedalen

tror faktiskt du kan utveckla det här till nåt riktigt gångbart för fler än dig själv

mår iss ålwejs mår!

Link to comment
Dela på andra sajter

tror därför det skulle va riktigt intressant med en trevägs

Jag håller med. Det är oxå möjligt att ljudet du söker, eller "hör i huvudet", skulle vara behagligare att skruva fram med en något snällare OD-krets. Den jag valt att jobba med nu är lite av en elak jävel, som låter bäst nånstans mellan "mycket OD" och "en satans massa OD". Lådan - som den är nu - kommer helt enkelt mest till sin rätt med rätt mycket gain på diskanten.

tycker det skulle va intressant om du bara körde poden som högtalarsim så man bara hör pedalen

Jag borde väl kunna meka ihop fler ljudklipp:) .

tror faktiskt du kan utveckla det här till nåt riktigt gångbart för fler än dig själv

Kul. Tack. Faktum är att det small till lite grann, det har redan dykt upp tillräckligt intresse så att jag kommer bygga och kränga ett par av den här. Vill du tinga ett ex? Eller väntar du på flerbandarn;) ?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där verkar ju vara en helgrym pedal!! När börjar du ta order? 🙂

Goddagens! Kul att du verkar digga prylen!

Om du är seriöst intresserad; skicka ett PM. Utan att lova för mycket, så kommer jag att kunna kränga ett par inom en rimlig tidsperiod. Ett smärre avtal med en kretskortdesigner är i röret, sen borde det bara vara att köra:)

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Shiitt.. Lätt den snyggaste gitarrboxen jag sett på år och dar.. och det lät ju nice om klippet också...Jag kan tänka mig att köpa en trebandsvariant bara för att sätta i bokhyllan.. och så får jag en ursäkt att ta tag i gitarrspelandet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Goddagens! Kul att du verkar digga prylen!

Om du är seriöst intresserad; skicka ett PM. Utan att lova för mycket, så kommer jag att kunna kränga ett par inom en rimlig tidsperiod. Ett smärre avtal med en kretskortdesigner är i röret, sen borde det bara vara att köra:)

Tjing

Jopp, seriöst intresserad 🙂. Sedan kanske tre-bandarn egentligen är mer intressant även för min del trots att jag egentligen är ett fan av konceptet "keep it simple".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul. Tack. Faktum är att det small till lite grann, det har redan dykt upp tillräckligt intresse så att jag kommer bygga och kränga ett par av den här. Vill du tinga ett ex? Eller väntar du på flerbandarn;) ?

tjing

jag väntar ut flerbandaren å tipsar gärna folk i min omkrets

själv spelar jag inte guran 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag väntar ut flerbandaren å tipsar gärna folk i min omkrets

själv spelar jag inte guran 🙂

Helt ok!

... jag måste nog revidera ett tidigare uttalande i tråden. Som jag skrev i ett PM till en annan intressent nyss; jag kommer inte hinna fixa en flerbandsvariant innan det här året är slut. Almanackan har en tendens att tjocka till sig i december.

Dessutom; jag är väl en affärsmässig jubelidiot som börjar snacka om uppföljaren innan den befintliga börjar rulla... hehe. Å andra sidan så ÄR det en rätt spännande tanke med ett diskantband till.

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tror du den funkar mot bas? Ligger det någon lowcut eller liknande i signalvägen?

Jag har funderat lite på det där; och boxens egentliga användningsområde. Iron Ether (trådens förstapost igen), bygger sin box även för bas, men jag är skeptisk. Kanske kan du övertyga mig?

Jag har främst haft "feta ackord och komp på gitarr" i tanken när jag designat. Strängseparation trots mycket dist när man spelar "unchained-riffet" med drop-D stämning eller hela powerchords. Och den effekten/funktionen efterlyser man inte som bassist? Eller?

Dessutom tror jag att man bör ha en lägre delningsfrekvens om man siktar på bas.

Delningen i boxen består annars av ett rent LP- resp HP-filter, så ingen lo-cut i den delen. Däremot så sker en viss rolloff både på basen och diskanten i OD-kretsen. Så för den delen så "funkar" den ju för bas, som vilken distlåda som helst. Men jag har inte testat den speciellt med bas.

Coolt som bara den, blir själv lite sugen med... men skulle nog vilja ha efterföljaren/uppgraderingen i så fall 🙂

Nej för fan, vänta inte. Beställ NU! 😎

Najs jobbat, Vallhagen!

Gillar designen! 🙂

Tack herrn!

Link to comment
Dela på andra sajter

... jag har märkt att många dist- och od-pedaler kapar botten när man kör bas igenom dom.

Yes. Jag ser att jag svarade lite tvetydigt "funkar för bas som...". OD-kretsens rolloff ÄR ljudmässigt en lowcut. Och det är vanligt i distpedaler. Det är fiffigt - om man vill ha basdist - att designa speciellt för bas. Min låda är designad för (en vanligt stämd sexsträngad) gitarr.

Nu var jag möjligen tydligare:)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ursäkta sent svar, jag trodde jag hade fullkoll på den här tråden, men har slarvat.

Grymt snygg pedal och ett grymt ljud. Synd bara att plånboken skriker vid den här tiden på året.....

Tack:) ... och jo jag hajjar att julekonomin är vad den är, och själv börjar jag se en uppbokad december torna upp sig... dra dig inte för att höra av dig längre fram om du känner för det. Jag kommer få en påse fabrikstillverkade kretskort till denna, men jag lär inte ha dem innan jul.

Två eller tre band?

Jag beställer härmed ett exemplar som har fyra band. ☺️

Delning vid 120, 800 och 6000 Hz.

Skicka PM om du är seriöst intresserad. Annars skickar jag dig ett PM istället. Det går ju liksom oxå.

Jag har dykt ner lite i filtrens ljuva värld. Med fokus på full faskompensering. Det är inte trivialt men rimligt enkelt för två band (BLÜE MONSTER som ni ser den här), minst dubbelt så komplext för tre band och dubbelt så komplext igen för fyra.

Allt går, om det får kosta. Och man vill ha en distpedal stor som en hallmatta:D

Och jag håller med DP om motfrågan... 6kHz? Verkligen? Det finns väl inget kvar av gitarrens rena signal över 6k? Argumentera gärna, jag är idel öra.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu handlade tråden om elgitarr men jag skulle kanske nämnt att min baktanke faktiskt var en monosynt, vilken har mycket karaktär över 6k att trasa sönder... Nåja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu handlade tråden om elgitarr men jag skulle kanske nämnt att min baktanke faktiskt var en monosynt, vilken har mycket karaktär över 6k att trasa sönder... Nåja.

Ja då förstår jag. Makes sense. Och när vi ändå är på tråden, varför inte en polysynt.

Edit: Fast du måste köpa två burkar om du vill ha stereo;)

Tjing

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...