Jump to content
Annons

tvÄ kickar


Modern Rockstar

Recommended Posts

Tjabba! 🙂

Har en snabb frÄga bara angÄende housekicken.

Vad jag sett sÄ Àr det vanligt att man har tvÄ kickar i house, en med mer sub och en klickigare. runt vilka frekvenser ska subkicken vara som starkast sÄ att jag vet ungefÀr vad jag ska leta efter. 50-80 Hz?

Även samma frĂ„ga angĂ„ende den klickigare kicken.

Vet att man fĂ„r trĂ€na örat lite hĂ€r, men tĂ€nkte att det kan vara schysst med nĂ„gon utgĂ„ngspunkt i alla fall.. om det nu finns 🙂

Ni fÄr gÀrna berÀtta era kicktips!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Prova med subkick runt 35-60 och klicket TROR jag funkar frÄn 5000 upp till en 10 k...prova runt lite och kÀnn efter sÄ att det inte blir för pÄtrÀngande bara...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ofta Àr det ju sÄ att subkickar Àr stÀmda i en viss ton, och passar dÀrmed vissa tonarter men inte andra.

Har man svÄrt att höra borde man kunna oktavera upp den och lyssna vad det Àr för ton. Eventuellt lÀgga pÄ en Tuner-plugg ifall man fortfarande har svÄrt att höra.

Men det bĂ€sta Ă€r ju sĂ„klart bara att lyssna och kĂ€nns den rĂ€tt sĂ„ Ă€r det rĂ€tt 😉

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det bÀsta Àr att köra en synth som sub pÄ kicken, dÄ slipper du stÀmma den och du fÄr mer kontroll pÄ decay osv, en klickig kick + sub

Har nog missat det hÀr med att kicken Àr i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument.

Menar du att jag ska anvÀnda en bas i synthen som subkick? Hur vet man var man ska lÀgga den om man har en lÄt som gÄr i tex C, och den mÄste vÀl passa bra med den klickiga kicken?

Verkade vara mycket jag inte visste, vet du nÄgon video eller text som förklarar detta djupare?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ofta Àr det ju sÄ att subkickar Àr stÀmda i en viss ton, och passar dÀrmed vissa tonarter men inte andra.

Har man svÄrt att höra borde man kunna oktavera upp den och lyssna vad det Àr för ton. Eventuellt lÀgga pÄ en Tuner-plugg ifall man fortfarande har svÄrt att höra.

Men det bĂ€sta Ă€r ju sĂ„klart bara att lyssna och kĂ€nns den rĂ€tt sĂ„ Ă€r det rĂ€tt 😉

Lycka till!

Har nog missat det hĂ€r med att kicken Ă€r i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument. 😳

Verkade vara mycket jag inte visste, vet du nĂ„gon video eller text som förklarar detta djupare? Om inte du orkar förstĂ„s 😉 Tack!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har nog missat det hÀr med att kicken Àr i en viss tonart, utan trodde dem fungerade för vilken musik som helst. Att trummor i överhuvudtaget var tonlösa instrument.

Menar du att jag ska anvÀnda en bas i synthen som subkick? Hur vet man var man ska lÀgga den om man har en lÄt som gÄr i tex C, och den mÄste vÀl passa bra med den klickiga kicken?

Verkade vara mycket jag inte visste, vet du nÄgon video eller text som förklarar detta djupare?

Det beror ju pÄ kicken, har den en tydlig sub sÄ har den antagligen en utprÀglad ton typ en 808 kick, resten av kicken ligger utbrett över mÄnga frekvenser sÄ dÀr gÄr det kanske inte att bestÀmma en ton, men tumregeln Àr att man alltid ska stÀmma kicken tillsammans med basen, dÄ lÄter det bÀst.

Finns en tutorial dÀr man lÀgger en kick och en operator i samma drum pad. Ska leta

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det beror ju pÄ kicken, har den en tydlig sub sÄ har den antagligen en utprÀglad ton typ en 808 kick, resten av kicken ligger utbrett över mÄnga frekvenser sÄ dÀr gÄr det kanske inte att bestÀmma en ton, men tumregeln Àr att man alltid ska stÀmma kicken tillsammans med basen, dÄ lÄter det bÀst.

Finns en tutorial dÀr man lÀgger en kick och en operator i samma drum pad. Ska leta

Okej tror jag börjar hÀnga med lite i alla fall. Dock har jag aldrig fattat det dÀr med siffrorna i tex kick som du precis sa nu, 808. Har sett dem en del, vad betyder dem siffrorna i trummsammanhang?

Ja det vore guldvĂ€rt om du kunde hitta den tutorialen! 🙂 Tack för svaret

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och bara för att en del har tvĂ„ kickar sĂ„ mĂ„ste man inte ha det. VĂ€lj en kick du gillar och placera den i din mix. Om det kĂ€nns som att kicken har för lite botten eller sub, addera dĂ„ en kick med mer botten och/eller sub. Samma sak om kicken har lite för lite attack. Addera dĂ„ en kick med mycket attack. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och bara för att en del har tvĂ„ kickar sĂ„ mĂ„ste man inte ha det. VĂ€lj en kick du gillar och placera den i din mix. Om det kĂ€nns som att kicken har för lite botten eller sub, addera dĂ„ en kick med mer botten och/eller sub. Samma sak om kicken har lite för lite attack. Addera dĂ„ en kick med mycket attack. 🙂

Jo det Ă€r sant, mĂ„ste börja trĂ€na pĂ„ att anvĂ€nda öronen mer 🙂

Fortfarande lite förvirrad angÄende kicken ton som dem tidigare har nÀmnt. Nu anvÀnder jag logic och vi sÀger att jag har en egen kick sample som jag öppnar i ultrabeat, Àr det nÄgot med kickens ton jag mÄste tÀnka pÄ dÄ ocksÄ?

tack! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Trummor Àt ofta stÀmda efter en ton. I en ganska punchig kick mÀrks det inte lika vÀl som i en basigare kick med lÀngre utklangstid. Den basen Àr oftast en ton (typ en lÄg sinusvÄg) som ringer. Den tonen vill man ha sÄ att den matchar din lÄt. Kanske ligga en oktav under din bas? Jag lyssnar aldrig efter tonen och slÀnger in kicken i en sampler och trycker "sort note after pich detection" sÄ hittar den basens ton sjÀlv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Trummor Àt ofta stÀmda efter en ton. I en ganska punchig kick mÀrks det inte lika vÀl som i en basigare kick med lÀngre utklangstid. Den basen Àr oftast en ton (typ en lÄg sinusvÄg) som ringer. Den tonen vill man ha sÄ att den matchar din lÄt. Kanske ligga en oktav under din bas? Jag lyssnar aldrig efter tonen och slÀnger in kicken i en sampler och trycker "sort note after pich detection" sÄ hittar den basens ton sjÀlv.

SÄ om basen spelar i C ska kicken helst vara i C? Eller Àr jag helt ute och cyklar nu eftesom basen kanske gÄr i Cdur men spelar ju sÀllan bara tonen C.

UrsÀkta min okunnighet :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis, har du en lÄt i C-dur sÄ borde en kick i C passa. Man kan lÄta suben i kicken följa ackorden.

Okej dĂ„ börjar jag fĂ„ en bild pĂ„ det hela. Efter din beskrivning sĂ„ fick jag Ă€ven en blick pĂ„ vad jag ska söka efter pĂ„ internet för att fĂ„ en Ă€nnu större bild pĂ„ det. SĂ„ nu har jag nĂ„gonting att göra ikvĂ€ll 😄

Tack!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hittade inte just den tutorialen men konceptet Àr helt enkelt att lÀgga bassynth med hÄrd attack och EQa den sÄ att den smÀlter ihop med resten av kicken, experimentera med olika ljud, ett tips Àr att göra en sk. pitch glide pÄ den ocksÄ vÀldigt snabb, dÄ blir det fett!

Om du kör logic och vill lÀra dig hur man gör dansmusik tror jag detta Àr ruskigt vÀl spenderad dryga hundralappen:

Olav basoski Àr vÀldigt erfaren och han ska visa den tekniken:

http://www.macprovideo.com/tutorial/logic9404

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hittade inte just den tutorialen men konceptet Àr helt enkelt att lÀgga bassynth med hÄrd attack och EQa den sÄ att den smÀlter ihop med resten av kicken, experimentera med olika ljud, ett tips Àr att göra en sk. pitch glide pÄ den ocksÄ vÀldigt snabb, dÄ blir det fett!

Om du kör logic och vill lÀra dig hur man gör dansmusik tror jag detta Àr ruskigt vÀl spenderad dryga hundralappen:

Olav basoski Àr vÀldigt erfaren och han ska visa den tekniken:

http://www.macprovid...orial/logic9404

LĂ€t nice! Ska testa runt lite och hoppas pĂ„ att det Ă€r lika lĂ€tt som det lĂ„ter 😄

Haha kul att du tog upp den videon, köpte den faktist för 2 dagar sedan.. sĂ„ den ska jag nöta! Tack för svar 🙂

Ps - hör gÀrna av dig om du nÄgon gÄng skulle hitta pÄ den dÀr videon!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag inte lÀst alla svar, sÄ ursÀkta om nÄgon redan sagt detta men... NÄgot som jag testat som fungerade bra nÀr kicken hade för lite sub var generera en lÄng sinusvÄg i rÀtt ton, lÀgga den över hela lÄten och lÄta kicken sidechaina en gate pÄ sinusvÄgens spÄr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har aldrig hört nÄn som stÀmmer trummorna efter musikens tonart, alltid nÀr jag stÀmt trummor sÄ har det varit för att hÄlla konsekvens sinsemellan, och inget annat.

Det hÀr Àr givetvis en smaksak, men sjÀlv lÄter jag aldrig bastrumman ha nÄn subbas (under 80) alls. Den sÀtter jag helt och hÄllet pÄ sjÀlva basen, be it bassynth eller basgitarr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har aldrig hört nÄn som stÀmmer trummorna efter musikens tonart, alltid nÀr jag stÀmt trummor sÄ har det varit för att hÄlla konsekvens sinsemellan, och inget annat.

Det hÀr Àr givetvis en smaksak, men sjÀlv lÄter jag aldrig bastrumman ha nÄn subbas (under 80) alls. Den sÀtter jag helt och hÄllet pÄ sjÀlva basen, be it bassynth eller basgitarr.

Det beror pÄ hur du vill att det ska lÄta, att lÄta kicken ha sub eller basgÄngen ha sub Àr 2 olika ljudbilder, man kan prova vad som lÄter bÀst i lÄten. Att lÄta kicken ha sub med lÄng release Àr ett knep för att fÄ en fattig basslinga att lÄta fetare, ett snabbt knep för att slippa lÀgga pÄ sub pÄ basgÄngen och sidechaina.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sidechaina? Vad skulle jag vilja sidechaina i en vanlig basgÄng? Rent fysiskt sett, och dÄ snackar jag akustisk bastrumma, innehÄller den inte mycket lÄgbas i sig, det mesta hÄller sig inom högre basen, medan en basgitarr eller bra bas-synth kan spela nedÄt enstaka hertz. Okey, sÄ lÄgt anvÀnder man inte i vilket fall, men det Àr fullt möjligt.

Visst blir det ett annat ljud att vÀnda pÄ förhÄllandet kick/bas, men att lÄta bastrumman ta över fundamentet ifrÄn basgÄngen tenderar göra hela ljudbilden nÄgot vekare och mycket enformigare.

Ett instrument som skulle behöva extra bas-tillskott trots att det Àr menat att fungera som bas hade jag bytt ut direkt. SjÀlv brukar min JUNO-60 fÄ stÄ för den biten, och ibland min Ensoniq SQ-80. Fett ljud pÄ bÄda som gÄr hela vÀgen ner i kÀllaren.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, men det Àr ett vÀl anvÀnt knep att lÀgga en sub pÄ kicken i ex. C som blöder ut mellan takterna och sedan köra en basgÄng med stabs i ex. G med ett basljud runt 2-300 hz som skulle lÄta klent annars men lÄter fett med en blödande sub under

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grejen Àr att det Àr ju svÄrt att höra det om man lyssnar, det lÄter som att subben tillhör basgÄngen

LÀttare med ett exempel kanske, spola fram tills basen hörs (runt 30 sek), den lÄter fet och bra.

http://soundcloud.com/getmoist/sets/mst003-say-what-ep-eddie/

Sen kollar vi pÄ stemsen:

Kicken Àr fet (Kick1), men basgÄngen (Bass)kÀnns tunn, men tillsammans blir det bra.

http://soundcloud.com/getmoist/sets/say-what-eddie-stephens-get/

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sidechaina? Vad skulle jag vilja sidechaina i en vanlig basgÄng? Rent fysiskt sett, och dÄ snackar jag akustisk bastrumma, innehÄller den inte mycket lÄgbas i sig, det mesta hÄller sig inom högre basen, medan en basgitarr eller bra bas-synth kan spela nedÄt enstaka hertz. Okey, sÄ lÄgt anvÀnder man inte i vilket fall, men det Àr fullt möjligt.

Visst blir det ett annat ljud att vÀnda pÄ förhÄllandet kick/bas, men att lÄta bastrumman ta över fundamentet ifrÄn basgÄngen tenderar göra hela ljudbilden nÄgot vekare och mycket enformigare.

Okej. SlÀng upp en frekvensanalysator och hitta en kick frÄn en professionell produktion som inte har en peak runt 50-90Hz. Att slÀnga en highpass pÄ 30-50Hz kan jag gÄ med pÄ men att ta bort ALLT under 80...

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grejen Àr att det Àr ju svÄrt att höra det om man lyssnar, det lÄter som att subben tillhör basgÄngen

LÀttare med ett exempel kanske, spola fram tills basen hörs (runt 30 sek), den lÄter fet och bra.

http://soundcloud.co...-what-ep-eddie/

Sen kollar vi pÄ stemsen:

Kicken Àr fet (Kick1), men basgÄngen (Bass)kÀnns tunn, men tillsammans blir det bra.

http://soundcloud.co...e-stephens-get/

Trevlig lÄt! Men bastrumman Àr ganska tunn. Det Àr basgÄngen som gÄr samtidigt som ger tyngd :-)

Jag arbetade mycket sÄ nÀr jag började! Bastrumman i mitt gamla Yamaha DSR-2000 (föregÄngare till PSR vad jag vet) var inte jÀttebra, sÄ jag fyllde ut den med perfekt syncad basgÄng för att det skulle funka alls. Det blev senare nÄgot jag tog fasta pÄ i vilket fall!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag undrar ocksÄ vad du anvÀnder för filter för att fÄ bort allt under 80, med det filter jag anvÀnder skulle jag lÀtt pÄverka upp till 100 hz och dÄ försvinner hela kaggen

Jag jobbar uteslutande med Waves LinEQ Lowband i basen. Ett av fÄ Waves-pluggar jag har. Letar dock efter nÄt bÀttre och mindre krÀvande.

Man mÄste dock vara medveten om att det inte nödvÀndigtvis Àr dÀr filtret Àr instÀllt som effekten först blir hörbar om man inte har ett grymt brant Q-vÀrde.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej. SlÀng upp en frekvensanalysator och hitta en kick frÄn en professionell produktion som inte har en peak runt 50-90Hz. Att slÀnga en highpass pÄ 30-50Hz kan jag gÄ med pÄ men att ta bort ALLT under 80...

Menar du frÄn en redan tryckt platta? Den kontamineras av basen. Dock spelar det ingen nÀrmare roll, jag skulle bara behöva ta en titt direkt pÄ rullbanden. Vilket jag gjort mÄnga gÄnger.

Inom Old-School-techno och eurodance har dock bastrumman vÀldigt framtrÀdande roll. MisstÀnker att det berodde pÄ att sÄnt mest spelades in pÄ gamla digitala synthar dÀr basen inte var sÄ skojig, och att det sen suttit i. Trance Àr dock en stil dÀr bastrumman och synth-basen sitter i exakt samma omrÄde, vilket producenterna vet vÀldigt vÀl, sÄ de spelar aldrig samtidigt, basen gÄr i baktakt. Det Àr en del av Trance-soundet! :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...