Jump to content
Annons

två kickar


Modern Rockstar

Recommended Posts

Sidechaina? Vad skulle jag vilja sidechaina i en vanlig basgång? Rent fysiskt sett, och då snackar jag akustisk bastrumma, innehåller den inte mycket lågbas i sig, det mesta håller sig inom högre basen, medan en basgitarr eller bra bas-synth kan spela nedåt enstaka hertz. Okey, så lågt använder man inte i vilket fall, men det är fullt möjligt.

Visst blir det ett annat ljud att vända på förhållandet kick/bas, men att låta bastrumman ta över fundamentet ifrån basgången tenderar göra hela ljudbilden något vekare och mycket enformigare.

Ett instrument som skulle behöva extra bas-tillskott trots att det är menat att fungera som bas hade jag bytt ut direkt. Själv brukar min JUNO-60 få stå för den biten, och ibland min Ensoniq SQ-80. Fett ljud på båda som går hela vägen ner i källaren.

Du vet att det är house det pratas om här va? En fet kick och lite sidechain så är man ju nästan halvvägs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vet att det är house det pratas om här va? En fet kick och lite sidechain så är man ju nästan halvvägs.

Sant, men sitter och lyssnar på Black Box just nu, och även om bastrumman är väldigt hög i volym så fyller den fortfarande det högra basregistret och basen det lägre. Inom house är ju 808 och 909 de vanligaste trummorna, och ingen av dem går ner i källaren :-)

Vad menar ni med sidechain förresten? Jag använder sånt flitigt till att få basen att pumpa (har ett ursprung i Industrial, Rock, Goth och Ethno), men vad syftar ni på? *nyf*

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig låt! Men bastrumman är ganska tunn. Det är basgången som går samtidigt som ger tyngd :-)

Jag arbetade mycket så när jag började! Bastrumman i mitt gamla Yamaha DSR-2000 (föregångare till PSR vad jag vet) var inte jättebra, så jag fyllde ut den med perfekt syncad basgång för att det skulle funka alls. Det blev senare något jag tog fasta på i vilket fall!

Jag tror vi har för mycket olika definitioner för att kunna mötas i något, vad som är "fett" t.ex. så blir det ibland när man diskuterar subjektiva ämnen som musik.

Jag använder fab-filter pro-q, den är riktigt bra och jag kan rekommendera den! Låg cpu, genomskinlig och inbyggd frekvensanalys före/efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi har för mycket olika definitioner för att kunna mötas i något, vad som är "fett" t.ex. så blir det ibland när man diskuterar subjektiva ämnen som musik.

Jag använder fab-filter pro-q, den är riktigt bra och jag kan rekommendera den! Låg cpu, genomskinlig och inbyggd frekvensanalys före/efter.

Mycket möjligt! Oavsett vilket så är en metod enbart fel om den inte funkar :-)

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, men sitter och lyssnar på Black Box just nu, och även om bastrumman är väldigt hög i volym så fyller den fortfarande det högra basregistret och basen det lägre. Inom house är ju 808 och 909 de vanligaste trummorna, och ingen av dem går ner i källaren :-)

Vad menar ni med sidechain förresten? Jag använder sånt flitigt till att få basen att pumpa (har ett ursprung i Industrial, Rock, Goth och Ethno), men vad syftar ni på? *nyf*

Nu börjar jag få dryga viktigpetter-vibbar av dig och måste säga ifrån lite. Om du måste fråga vad sidechain är i en tråd som handlar om dansmusik så har du absolut ingen koll på vad du gör och därigenom inget mandat att försöka säga vad som gäller. Och vad snackar du om angående 808? 808an är ju i princip definitionen för "subkick" när vi snackar dansmusik idag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå!? Det finns 808-kickar med jävligt mycket sub.

Sant, det går att kräma en hel del ur en äkta 808:a om man vill (har inte rört en på länge, varför jag hade glömt bort hur lågt de kan gå...pinsamt 😊 ), men den enda stil jag känner till som utnyttjar det är Trance, och där är problemet löst med komposition och inte mixning.

Sen är det inte nödvändigtvis att man skär bort allt som inte används, det är ofta mer en fråga om att sänka oönskade frekvenser si eller så mycket, så att de instrument man önskar vara dominanta i det speciella området är starkare än de som man vill gömma mer. Som med så många andra problem inom mixningen är lösningen inte nödvändigtvis att skära bort en massa, även om det kan funka det mä, utan att klura ut vad som är viktigast i de respektive ljudkällorna, gröpa ur det område som instrumenten slåss om där det gör minst påverkan på ljudet som helhet, och förstärka det som är viktigt.

Jag har klurat lite på varför det brukar vara kicken som ligger över basen och inte vice verca. När jag kollade på vad jag hade samplat från 808:an insåg jag att det fanns bastrumma med bra fet bas. Jag skulle tro det är för att bastrumman är den mest rytmiska stöttepelaren i den mesta musik, även om basen är själva fundamentet, och det därför är viktigast att den slår igenom på alla system, medan en tunnare bas fortfarande funkar på sämre radio-system.

En riktig bastrumma har dessutom ett väldigt rikt register i den lägre midden, som sträcker sig en bra bit, vilket gör att den ligger väldigt fint lite högre upp, medan en bra basgång ska kunna få kulorna att ta permanent semester långt upp i magen i rätt system.

Vidare så är loudness beroende på ihållighet. En bastrumma ger bara ifrån sig ett kort "domm" som mest, vilket betyder att den, för att ge ett lika hårt som tungt ljud, måste vara bra högt i volym. Det funkar bra live, men inte alls på en modern platta som vill ha styrka. Basen däremot är, även när den spelas mer staccato, mycket mer kontinuerlig, vilket gör att den uppfattas som mycket starkare på lägre volym.

Genom att då använda hela basens register, som sällan sträcker sig över den lägre midden (ju mer övertoner som passerar in på den centrala midden och vidare, desto mindre lågbas kommer man uppfatta i mixen), och kombinera den med klicket och den fasta högbasen (80-100Hz ungefär) ifrån bastrumman, så kommer hela låten kännas både rikare och tyngre.

Ett annat trix vi använde när jag spelade i band var att låta kicken kombineras med en puka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar jag få dryga viktigpetter-vibbar av dig och måste säga ifrån lite. Om du måste fråga vad sidechain är i en tråd som handlar om dansmusik så har du absolut ingen koll på vad du gör och därigenom inget mandat att försöka säga vad som gäller. Och vad snackar du om angående 808? 808an är ju i princip definitionen för "subkick" när vi snackar dansmusik idag..

Det ber jag om ursäkt för, min avsikt är enbart att debattera det tekniska. Jag säger inte vad som gäller, tvärtom hävdar jag att alla regler är till för att brytas om man kan hitta en bra metod att bryta dom på. I det jag ska skriva nu ligger det ingen som helst artistik åsikt, såna är personliga, det är enbart mina åsikter om något jag anser väldigt svårt att arbeta med jämfört med det mesta annat:

Jag vet vad en sidechain är, och jag använder det själv till allt ifrån de-essing/smalbands-compression, till att få både basgången, gitarrer, och synthar i både Industrial och dansmusik att pumpa triggat av bastrumman. Vad jag undrade var vad exakt dom menade i just det här tillfället, finns mycket att välja på...

Som jag skrev i det tidigare inlägget, att glömma bort exakt hur lågt en 808 kan gå var ett pinsamt misstag, ja 😊

Vad jag försöker säga är att basen, i min fasta åsikt, är svårast av allt att tämja. Om man väljer att lägga bastrumman eller bassynthen överst är en smaksak, men man kan inte lägga båda på samma område. Även detta är en regel med undantag, i Trance har man löst det med att hålla basen i baktakt och bastrumman helt fri, på så sätt krockar dom aldrig.

Sen går det givetvis att köra sidechain-trigging från kicken till en compressor på basen med väldigt hög kompression för att få bastrumman fri från basgången, men det är inte lika effektivt som att helt enkelt inte låta dom krocka från första början.

Många gillar åsså att lägga till en sinuston till basen. Misstänker att det kan vara det som hänvisas till med "sidechaining". Jag gjorde så en del i början, fast med en subharmonizer (lägger till en sinuston en oktav under grundtonen på monofona material), men la ner det till fördel för nedpitchade mer komplexa ljud då sinusvågen försvann helt från många system vid lyssning.

Vad jag tror många glömmer bort är att fetheten i ett ljud inte sitter i subbasen. Lågbasen (under 80) känns mer än den hörs, och det kan absolut förstärka tyngden, men inte fetheten (om ni förstår vad jag menar). Och för mycket av den gör saker grumliga. Det man gärna betraktar som fethet är den mer hörbara basen, och den går dessutom igenom i stort sett överallt.

Sen finns det fler sätt att få bas och kick att samsas på. Jag är inte bra på det själv, har ärligt talat inte ens försökt (när jag klurade ut en metod så jobbade jag inte så mycket med musik längre), men det är genom faskontroll och lite som att pilla in instrumenten ungefär som en dragkedja, om lott.

Undras om det inte var lite så som producenten till Rammstein jobbade?

@DrivKraft: Schysst klipp!

Det där påminner om ytterligare en viktig sak jag tycker kan vara besvärlig att få att platsa i en mix: feta vackra pukor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen går det givetvis att köra sidechain-trigging från kicken till en compressor på basen med väldigt hög kompression för att få bastrumman fri från basgången, men det är inte lika effektivt som att helt enkelt inte låta dom krocka från första början.

Effektivt eller inte, men Isåfall skulle inte tech-house finnas, varenda låt har kicken och basen i samma register.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice låt! Dock så är basen långt under kicken tyngdmässigt.

Hur kan jag höra den i hörlurar i så fall? De måste ockupera samma frekvens, annars skulle jag inte höra basen i hörlurar eller så skulle baskaggen inte ge tryck på dansgolvet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan jag höra den i hörlurar i så fall? De måste ockupera samma frekvens, annars skulle jag inte höra basen i hörlurar eller så skulle baskaggen inte ge tryck på dansgolvet...

Um, hur menade du här?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=DsSaqIS491Q

Den här typen av spansk tech-house är något jag klurat på länge hur de gör med kicken och basen

Jag kan ha fel, de stående vågorna här hemma gör den ganska jobbig att lyssna på, men jag TROR att dom gröpt ur ett område på bastrumman, runt 90Hz känns det som, där dom låter basen husera fritt. Det låter som basen är väldigt smalbandig, & bastrumman är sjukt fet :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha fel, de stående vågorna här hemma gör den ganska jobbig att lyssna på, men jag TROR att dom gröpt ur ett område på bastrumman, runt 90Hz känns det som, där dom låter basen husera fritt. Det låter som basen är väldigt smalbandig, & bastrumman är sjukt fet :-)

Men som du hör så är det 2 olika toner som alterneras i basen, menar du att de gröpt ut för båda? Varje ton har ju en egen frekvens, då blir det för stort hål i kicken, samtidigt låter det inte grötigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen!

Har svårt att analysera särskilt noggrant just nu, jag har en lastbil som nåt as till byggarbetare har hållit i tomgång i en timma nu minst, och den håller på att driva mig till vansinne. Den ger en 60Hz-våg som går genom hela huset...

Dock, om man ska hålla sig teoretisk, så kan man göra ett område väldigt smalt så länge basen i övrigt har ett väldigt rikt register, vilket jag uppfattar deras bas som att ha. Att man inte kan höra grundtonen är inte hela världen, det kan man varesig i vissa walkie-talkies eller i vanliga timpani heller. Det viktiga är att man kan höra övertonerna då de inte går i oktaver, utan i jämna dubblingar. Exempelvis en ljudkälla med 100Hz grundton har sin första överton på 200, nästa på 300, osv. Gör man basen riktigt låg och med mycket övertoner, så kan den fortfarande låta bra fet på ett ganska smalt band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du från en redan tryckt platta? Den kontamineras av basen. Dock spelar det ingen närmare roll, jag skulle bara behöva ta en titt direkt på rullbanden. Vilket jag gjort många gånger.

Inom Old-School-techno och eurodance har dock bastrumman väldigt framträdande roll. Misstänker att det berodde på att sånt mest spelades in på gamla digitala synthar där basen inte var så skojig, och att det sen suttit i. Trance är dock en stil där bastrumman och synth-basen sitter i exakt samma område, vilket producenterna vet väldigt väl, så de spelar aldrig samtidigt, basen går i baktakt. Det är en del av Trance-soundet! :-)

Jag tänkte ge dig svart på vitt varför det är en skitidé att skära allt under 80 på en kick.

Kick: https://dl.dropbox.com/u/14938577/kick%20analyze/kick%20drum.wav

Frekvenskurva: https://dl.dropbox.com/u/14938577/kick%20analyze/kick%20drum.jpg

Kick: https://dl.dropbox.com/u/14938577/kick%20analyze/kick%20drum2.wav

Frekvenskurva: https://dl.dropbox.com/u/14938577/kick%20analyze/kick%20drum2.jpg

Två helt skilda genrer, och ändå har de något gemensamt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...