Jump to content
Annons

Hur får man till detta röst ljud?


Johan Brynte

Recommended Posts

Annons

Låter inte så kruxigt. Först och främst ska du spela in någon som HAR den där rösten. Sen låter det som en viskad dubb, komprimering och lite höj lite från 10kHz och upp. Plus ett delay.

Fy fan vad osvängigt beat det var. Clapen pajar allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min analys är en bra röst inspelad väldigt nära en stormembrans-mick, pitchad neråt, med en väldigt mjuk men tung komprimering (alltså hög ratio men runt knä), med en flanger som kronan på verket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som den är en del rum i ljudet? Dock är det det faller på tyvärr att rösten inte är helt lämpad för just detta, samt att den är hårt beskuren runt 200Hz ungefär.

Inte menat som en diss mot din röst som så, själv låter min röst verkligen fan nerpitchad för jag har för lite skårr i den (inget alls, för att vara exakt...), men det är schyssta puckar för jag använder den till annat :-)

Vad använde du för mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Jupp, den som fanns i exemplet du visade upp var allt annat än billig :-)

Sen glömde jag säga, du kan gärna lägga på lite tyngre phaser åsså! Först tyckte jag det lät flanger för att jag var lite (mycket) för trött, men vid närmare lyssning insåg jag att det var en inte så aggressiv phaser. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

De nada :-)

Kom på ett förslag på mick som funkar bättre förresten! Line Audio's CM3 må se liten & löjlig ut, ungefär som ett litet läppstift, men har ett grymt stort ljud för sitt pris! Faktum är att den käkar körsbär med mickar sjukt långt över sin egen prisklass! Den har ett rundare diskantområde än de flesta andra mickar, men allt finns där, så det är bara att EQ:a fram :-)

Mina gav jag en tusenlapp för per styck, men vad jag vet har dom inte gått upp i pris sen dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjung nära micken så den plockar upp så mkt bas som möjligt. S.k proximityeffect. Skär sen bort all töntig diskant och höj runt 100-200hz. Pitcha ner med lämplig plugg. Phaser på det. Delay, sen reverb med mkt botten. Så ska du se att det blir vackert! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte den micken, möjligt att det låter täääskigt om man gör så med den, men du får skära bort det under 100hz oxå(människoröst går inte så lågt) så att det inte är massa grumlig bas som örat inte kan uppfatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

En mänsklig mansröst kan gå bra mycket lägre än så. Jag brukar skära mellan 75-80Hz ungefär, beroende på filtret.

Örat uppfattar bas ner till 20Hz. Runt 35 vill jag minnas att jag började höra de enskilda oscilleringarna tydligt på en sinuston.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

En mänsklig mansröst kan gå bra mycket lägre än så. Jag brukar skära mellan 75-80Hz ungefär, beroende på filtret.

Ja det är individuellt. Slarvigt förklarat av mig. Menar att man skär inte så snävt kanske med 12-18db/oct. Men väldigt låga frekvenser i rösten brukar inte tillföra så mkt, snarare stjäla utrymme från bas och kick. Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

True :-)

Dock är det ju skillnad på vad man kan & vad som är lämpligt för stunden. Man vill ju inte att rösten ska krocka med baskaggen eller själva lågbasen. Rätt använt blir det sjukt effektfullt med röster som går så djupt, men det kan ju som bekant även gröta till basen ganska hårt...

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det är vad det gör. Min röst är så mörk 😛 HAHAHAH! Måste ju gå fixa på något sätt. Visa gärna en bild på eq vad du menar med hz-en. Jag testar mig mest fram i FL. Men antar att skära 75-85 hz är att dra ner längst fram på eq.

Precisamundo! Vet inte vad du jobbar med för Eq men "vanligt" är väll att den går från 20hz till 20000hz. Alltså från vänster till höger på eq:n.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skär inget alls i rösten.

Kryp nära micken, käka upp den om du inte har en basröst.

Pitcha ned.

Jag gjorde detta på en studio festival låt för några år sedan. Jag ville få en sådan där amerikansk DJ röst.

Det är inte lika djupt som ditt första exempel, men rätt ok ändå.

http://soundcloud.co...ne/into-my-life

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...