Jump to content
Annons

Sound Forge kommer till Mac


Linus

Recommended Posts

Nu är det slutligen bekräftat. Ljudredigeringsverktyget Sound Forge har fått sitt grafiska gränssnitt omarbetat från grunden och släpps nu för första gången i en version för Mac.

Källa: http://www.finallyonthemac.com/

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanon! Äntligen!

Skumt att det tog så lång till för Sony att utvecka detta program till Mac?

Och nu med Bias Peak som lagt ner så finns det ett riktigt bra masteringsprogram tll Mac 🙂

Undar vad det kommer att gå på? Hoppas att det inte blir hutlösa priser som Bias hade.

Hoppas det dyker upp i App Store framöver, så har man en bra backup på det. Och att man kan få installera på fler än en dator!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara 21 år senare släpps det till Mac, nog är Apple framtiden alltid, innovativa och före sin tid.

"The very first version of Sound Forge was released in 1991."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara 21 år senare släpps det till Mac, nog är Apple framtiden alltid, innovativa och före sin tid.
Ligger det på Apples ansvar att se till att Sony (eller ja, då var det Sonic Foundry) skriver applikationer?
"The very first version of Sound Forge was released in 1991."
Mmm, det var på den tiden när hårddiskinspelning knappt existerade. Mac-användarna redigerade redan ljud i Digidesign Sound Designer. PC-folket suktade efter SAW+ och Digidesign var på väg att släppa en produkt med namnet Pro Tools.

Det har runnit lite vatten under broarna sedan dess.

Mac OS X har alltid haft ljudredigeringsprogram, bara att de hette saker som BIAS Peak eller TC Works Spark... Numera har de lämnat in handsken för Steinberg Wavelab, Audiofile Engineering Wave Editor, Adobe Audition etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Och om jag inte minns fel så köpte jag min Amiga 500 runt 1984 som kicka rumpa på båda platformarna länge

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Sound Forge är inte ett mastringsverktyg, ljudredigeringsprogram täcker andra behov än flerspårig musikinspelning.

Jag finner det nästintill omöjligt att klippa/putsa samplingar perfekt och skapa loop-metadata med en DAW. Eller ljudfiler till ett spel. Eller radioreportage.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad finns det i sound-forge som jag inte kan göra tex göra med Reaper?

vet inte varför du ställer den frågan när det inte handlar om vad man kan eller inte kan i första hand utan om hur man kan

det är väsentligt lättare att redigera ljudmaterial med en ljudredigerare än med ett program som jobbar med "takes" i blockformat

testa själv http://www.sonycreativesoftware.com/soundforge/edit

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte varför du ställer den frågan när det inte handlar om vad man kan eller inte kan i första hand utan om hur man kan

det är väsentligt lättare att redigera ljudmaterial med en ljudredigerare än med ett program som jobbar med "takes" i blockformat

testa själv http://www.sonycreat...soundforge/edit

Jag var nyfiken. Ska testa när den kommer till Mac.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

bredda ditt sinne

ljudredigering behöver inte innefatta traditionell populärmusik

det finns många andra ljudsammanhang

Uj det är brett som en laggårds dörr redan, i början så handlade det väl mest om att normalisera och göra loopar och sånt. Har nog fortfarande SF från Win 95 eller kanske rentav 3.11 tiden på nån skiva här. Det är nog mera krut i det nu för tiden förhoppningsvis.

Frågan kvarstår väl dock, är det inte bättre att göra eget än att redigera ihop från andras även om det är fritt material eller till och med köpt? Visst spar full fart tid men ..........

Som effekt i reklamsammanhang etc etc kan det ju iofs. vara lite coolt men hur originellt blir det i slutänden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju så många att det känns onödigt att räkna upp dem till och med. Redigering? Det är väl ändå ytterst vanligt när det gäller inspelning. Gjordes t o m på tape-tiden. Ta bort onödiga ljud, ställa volym, korrigera detaljer... etc etc..

Dessutom behövs det väldigt ofta en ljudredigerare för slutleverans av ljudfiler av olika slag. Utöver det innehåller Soundforge massvis av andra bra funktioner, ex batch-processering.

Riktigt nice för övrigt att det kommer till Mac. Saknas där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ytterst goda skäl att redigera även helt fenomenala inspelningar. Det har inget med den sortens kvalitet att göra.

+1
det är väsentligt lättare att redigera ljudmaterial med en ljudredigerare än med ett program som jobbar med "takes" i blockformat

+1000

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan kvarstår väl dock, är det inte bättre att göra eget än att redigera ihop från andras även om det är fritt material eller till och med köpt?

varför utesluter det ena det andra? 🤪

du kan inte tänka dig situationer där du redigerar eget material?

Link to comment
Dela på andra sajter

varför utesluter det ena det andra? 🤪

du kan inte tänka dig situationer där du redigerar eget material?

Håller med, snacka om instängt tänkande.

Jag redigerar ofta eget material, från synth, samplat med ipaden eller digital inspelare m.m , inget som man kan spela in för att få precis som man vill ha det , utan måste klippas och donas med för få till det man vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som har med ljud att göra behöver inte vara i musiksammanhang.... Ljudeffekter till spel?(sysslat lite med det för länge sedan....satt med tusentals små ljudfiler som skulle slipas och optimeras, därav batchprocessering) Filmer? Tvreklam, radioreklam, ljudböcker, framställning av ljudeffekter rent generellt..... Listan kan göras lång....finns väl hundratals anledningar till att man kan behöva redigera ljud i ovan nämnda sammanhang..!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

varför utesluter det ena det andra? 🤪

du kan inte tänka dig situationer där du redigerar eget material?

1. Varför inte

2. Jo men jag är ju inte direkt i en situation där jag tar betalt för mina inspelningar. Vore jag det så såg jag till att det låter bra direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Varför inte

för då kan kan man snacka om stora skygglappar

2. Jo men jag är ju inte direkt i en situation där jag tar betalt för mina inspelningar. Vore jag det så såg jag till att det låter bra direkt.

vore du det skulle du veta lite bättre vad du pratar om

det är bara att titta på exemplen som mr keys radar upp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...