Jump to content
Annons

Hur får ni era syntar att inte låta så midi?


Mr Lance

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om någon har ett bra knep för att få midi att inte låta så himla...ja, midi.

Gillar att använda mycket el pianon, synt pads/leads och stråkar för att nämna några.

Men hur mycket jag än vrider och vänder på ljuden så finns det där stela, opersonliga, halvdöda midi ljudet i dom. Ibland mer och ibland mindre.

Vad använder ni för pluggar för att liva upp instrumentpluggar och få dom leva lite mer som riktiga instrument?

Sitter med Logic 9, Kontakt (Alicia Keys och strings), Nexus, Rob papen och lite andra grejer.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Numera är det väldigt sällan fel på ljudet som sådant, utan problemet ligger i hur man spelar. Spelar man med för lite dynamik och för lite variation, så låter det stelt och trist. Spelar man dynamiskt och lagom varierat, så låter det bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.

Tack. Glömde tillägga att jag inte är någon pianist, men finns det något litet knep för att lätta upp det lite bara?

Har testat att skära bort basfrekvenser och kompressat hårt med SSL Channel. Då blir det lite mer liv i det, men det lämnar ändå något att önska om man inte sitter på skillsen på klaviaturet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det finns inga genvägar och Claes gav dig svaret. Man kan inte fixa det i mixen. Spela in med dynamik. Ingen EQ eller kompressor kommer att göra någon skillnad. Det är inte där dynamiken sitter i ditt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Claes och andra säger ligger mycket i hur man spelar. Fast jag tycker också man får pilla mycket med ljuden ändå, för det är väldigt lätt, oavsett ljudkälla att de flesta ljud tenderar att låta ganska sterilt om man inte "livar" upp dom lite.

Att programmera t ex piano lir, tycker jag däremot är näst intill omöjligt. Men då får man väl gå in och justera velocityn på varje anslag lite som man tycker det borde låta. (Nu vet jag inte om det finns expression maps för pianon, men om det gör det borde det gå att få fram någon patch som fixar den biten hyfsat).

Jag finner mig oftast ändå få mangla ljuden i diverse effekter, som olika sorts dist (typ av dist varierar, men allt från tubescreamer-ish, rör"värmare" till soft clipping/tape saturation, olika modulationseffekter (som man får se upp med så det inte oavsiktligt låter för mycket 70-80 tal av), diverse delayeffekter, korta som långa beroende på sammanhang. Delay med någon form av modulation brukar vara coola, rums effekter (helst riktiga rum man mikar upp) etc. synt emulerade elpianon brukar kunna må bra av att köras genom en förstärkare och lite soft kompressor och möjligen lite avrundning i toppen eftersom elpiano "härmljud" ofta låter som sämst i de övre registren.

Lead och typiska synt pads bör, enligt min åsikt inte ha velocity, eftersom (gamla) analog syntar sällan var utrustade med anslagskänsla. De har också en tendens att göra dynamiken lite okontrollerbar. Där brukar det vara bättre att styra dynamiken med t ex ett filter.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

För att hoppa över biten om att man ska spela in med ett midi-klav:

Lägg en liten delayskugga. En repetition, skär lite topp och botten på delayet, ca 80-100 ms decay. Blanda försiktigt ut med det torra ljudet. Kombinera detta med någon bandplugg eller liknande så tycker jag ofta att synthljud känns lite mer inspelat istället för midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också helt färsk när det gäller MIDI-programering, och även jag tyckte att mitt pianospel lät stelt efter kvantisering. Jag körde undo för att få tillbaka mitt inspelade "felspel" och gick istället in och kvantiserade enbart de toner där det avvek för mycket. Sedan lät det mer äkta.

Vissa sekvenser som jag gjort manuellt får jag gå in och "förstöra" lite genom att flytta tonerna en aning tidigare eller senare för att det ska låta levande.

Jag antar att det finns "humanize" eller "swing"-funktioner man kan använda för detta. I mitt program kan man välja att kvantisera till "50%" och utelämna tonlängdskvantisering för att det inte ska låta för stelt.

Jag använder Music Studio 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in i ett rum med halvbra akustik, Alltså ett som inte är för torrt men heller inte låter jättedåligt, så kan du ju pröva att ställa ett mikrofonpar i rummet och liksom spela in utljudet från dina monitorer. På så vis får du ju lite mer äkta rumskänsla. Passar förmodligen bäst för orkestrala ljud eller piano och orgel.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ofta är det arret som är kass och val av ljud i som kombination med varandra som gör att låten blir stolpig.

Allt annat är mer eller mindre underordnat...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Man får inte mer "liv" i spelandet genom att lägga på fler effekter eller förändra ljudet genom re-amping eller på andra sätt. Om man spelar dynamiskt, så låter det "äkta" även om man använder samplingsbiblioteken rakt av utan effekter, eftersom samplingsbiblioteken nu för tiden håller så hög kvalitet som de gör.

Om det låter stelt så måste man börja vid källan - alltså hur det spelas (eller om det redigeras på ett bra sätt, om man - som jag - inte kan spela så bra på klaviatur som man hade önskat). Ingenting annat hjälper - utan då kommer det fortfarande att låta precis lika stelt, men med lite annat sound.

Dynamikvariation är dessutom MYCKET viktigare än timingfel om man vill få det att svänga och låta "äkta".

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Man får inte mer "liv" i spelandet genom att lägga på fler effekter eller förändra ljudet genom re-amping eller på andra sätt. Om man spelar dynamiskt, så låter det "äkta" även om man använder samplingsbiblioteken rakt av utan effekter, eftersom samplingsbiblioteken nu för tiden håller så hög kvalitet som de gör.

Om det låter stelt så måste man börja vid källan - alltså hur det spelas (eller om det redigeras på ett bra sätt, om man - som jag - inte kan spela så bra på klaviatur som man hade önskat). Ingenting annat hjälper - utan då kommer det fortfarande att låta precis lika stelt, men med lite annat sound.

Dynamikvariation är dessutom MYCKET viktigare än timingfel om man vill få det att svänga och låta "äkta".

Eftersom jag inte kan noter så spelar jag det som låter bra och passar låten. Sen finjusterar jag det i midi editorn. Sen lägger man på effekter och bouncar tracket. Det blir en väldigt stor skillnad när man sedan lägger på effekter. Från att låta som man sitter och spelar i ett kök till att det låter som en konsertflygel i sydneys opera hus. Så enligt mina öron gör effekterna än väldans stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes och Henber77:

Ni tänker nog på varsin sida om problemet. Om man gjort ett dåligt programeringsjobb så spåret låter väldigt midi men inte spelad kan man inte med effekter får det att låta spelat. Däremot om man har ett bra programmerat eller kanske på midiklav spelat midipiano kan man med effekter som delay eller reverb få det att låte lite mer som ett faktiskt piano i ett faktiskt rum.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nu framgår det inte om du programmerar dina midikeyboards (vilket jag misstänker) eller om du spelar materialet live vid varje inspelning såsom en riktig keyboardspelare med största sannolikhet väljer att göra.

Som skolad pianist skulle jag aldrig spela in ett piano eller flygel via plug-in, det går bara inte även om 100.000 medlemmar säger att det visst låter bra, men det gör det inte, Hammond B4 och div. synthar/samples är en helt annan sak och jättekul med dagens möjligheter, spela in det live och du kommer bli nöjd, som jag alltid säger flygel och trummor måste vara äkta oavsett men det är min fasta åsikt och arbetsmetod som skänker mig stor glädje!

:-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes och Henber77:

Ni tänker nog på varsin sida om problemet. Om man gjort ett dåligt programeringsjobb så spåret låter väldigt midi men inte spelad kan man inte med effekter får det att låta spelat. Däremot om man har ett bra programmerat eller kanske på midiklav spelat midipiano kan man med effekter som delay eller reverb få det att låte lite mer som ett faktiskt piano i ett faktiskt rum.

Exakt! Precis som i alla andra lägen så måste grundarbetet först vara bra innan det är lönt att gå vidare.

Självklart gör effekter stor skillnad, men de kan som sagt inte göra så att en dålig grund blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nu framgår det inte om du programmerar dina midikeyboards (vilket jag misstänker) eller om du spelar materialet live vid varje inspelning såsom en riktig keyboardspelare med största sannolikhet väljer att göra.

Som skolad pianist skulle jag aldrig spela in ett piano eller flygel via plug-in, det går bara inte även om 100.000 medlemmar säger att det visst låter bra, men det gör det inte, Hammond B4 och div. synthar/samples är en helt annan sak och jättekul med dagens möjligheter, spela in det live och du kommer bli nöjd, som jag alltid säger flygel och trummor måste vara äkta oavsett men det är min fasta åsikt och arbetsmetod som skänker mig stor glädje!

:-)

Det kan säkert vara så att det blir bäst med att spela in det på riktigt.

Men om du tar tex ez keys så har dom använt sig av en steinway and sons model d som är inspelad i en världsklass studio med dom bästa mickarna och förutsättningar. Jag tror inte det finns en enda här som får en bättre inspelning än så här. Möjligtvis lika bra eller sämre. 

Edit: steinway.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes och Henber77:

Ni tänker nog på varsin sida om problemet. Om man gjort ett dåligt programeringsjobb så spåret låter väldigt midi men inte spelad kan man inte med effekter får det att låta spelat. Däremot om man har ett bra programmerat eller kanske på midiklav spelat midipiano kan man med effekter som delay eller reverb få det att låte lite mer som ett faktiskt piano i ett faktiskt rum.

Absolut, läste igenom clas inlägg för snabbt. Grunden är viktigast i vad man än skall göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan säkert vara så att det blir bäst med att spela in det på riktigt.

Men om du tar tex ez keys så har dom använt sig av en steinberg and sons model d som är inspelad i en världsklass studio med dom bästa mickarna och förutsättningar. Jag tror inte det finns en enda här som får en bättre inspelning än så här. Möjligtvis lika bra eller sämre.

Steinberg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan säkert vara så att det blir bäst med att spela in det på riktigt.

Men om du tar tex ez keys så har dom använt sig av en steinberg and sons model d som är inspelad i en världsklass studio med dom bästa mickarna och förutsättningar. Jag tror inte det finns en enda här som får en bättre inspelning än så här. Möjligtvis lika bra eller sämre.

Jodu, det finns massor av samplade flyglar "à la dåb" sedan åratal tillbaka, men hur kan du jämföra det med ett riktigt instrument då det till syvende och sist handlar om känslan eller som jag skulle vilja säga; icke känslan i ett midiklaviatur mot en vst hur "fin" den än är????

(samma sak gäller givetvis gitarrsamples, huvva det går ju fetbort)

Hoppas ni andra greppar resonemanget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodu, det finns massor av samplade flyglar "à la dåb" sedan åratal tillbaka, men hur kan du jämföra det med ett riktigt instrument då det till syvende och sist handlar om känslan eller som jag skulle vilja säga; icke känslan i ett midiklaviatur mot en vst hur "fin" den än är????

(samma sak gäller givetvis gitarrsamples, huvva det går ju fetbort)

Hoppas ni andra greppar resonemanget...

Det finns en hel drös med mög samplade trummor, gitarrer och bas osv.

Men på dom sista åren har det kommit riktigt bra bas trum och gitarrsamplingar, som är inspelade i dom bästa miljöer av dom bästa, som jag personligen bara kan drömma om och där det i mitt tycke är väldigt svårt att höra någon skillnad. Möjligtvis om grunden är kass från början.

Här är en melodi inspelad med midi ljud och Med en midi gitarr. Och det låter hyfsat bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...