Jump to content
Annons

Hur får ni era syntar att inte låta så midi?


Mr Lance

Recommended Posts

Annons

Jodu, det finns massor av samplade flyglar "à la dåb" sedan åratal tillbaka, men hur kan du jämföra det med ett riktigt instrument då det till syvende och sist handlar om känslan eller som jag skulle vilja säga; icke känslan i ett midiklaviatur mot en vst hur "fin" den än är????

(samma sak gäller givetvis gitarrsamples, huvva det går ju fetbort)

Hoppas ni andra greppar resonemanget...

Jo naturligtvis, men rätt många av oss är inte tränade pianister, och har inte möjlighet att micka upp en Bösendorfer, men vill ändå ha ett pianoljud som låter så bra som möjligt, i våra öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel drös med mög samplade trummor, gitarrer och bas osv.

Men på dom sista åren har det kommit riktigt bra bas trum och gitarrsamplingar, som är inspelade i dom bästa miljöer av dom bästa, som jag personligen bara kan drömma om och där det i mitt tycke är väldigt svårt att höra någon skillnad. Möjligtvis om grunden är kass från början.

Jag vet inte vad du drömmer om för ställen men så enkelt är det att allt kan du göra själv med rätt miljö och mikrofonval + givetvis folk som kan traktera sina instrument, annars vore det väl rätt jävla astrist???

Kanske är detta forum inte avsett för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Visst är det roligt med riktiga instrument och musiker. Men nu var inte ursprungsfrågan hur spelar jag in en flygel med en duktig pianist utan hur får jag det att låta lite mindre midi när jag använder tex pluggar.

Mycket sitter i dynamiken och inte att man låter saker vara "naturligt" otajta. Detta är redan sagt.

Balansen mellan intsrumenten är också viktigt att få till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du drömmer om för ställen men så enkelt är det att allt kan du göra själv med rätt miljö och mikrofonval + givetvis folk som kan traktera sina instrument, annars vore det väl rätt jävla astrist???

Kanske är detta forum inte avsett för mig...

Har man möjligheterna och pengarna så givetvis hade man köpt alla mickar, flyglar och hyrt in dom bästa inspelnings teknikerna och pianister. Men nu går ju allt detta att få för en bråkdel av vad det skulle kostat att köpa allt detta ovan i tex ez keys. Det är min högsta dröm att ha en proffstudio till förfogande med personal i världsklass.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

ez keys är bra då man inte behöver spela själv... men som piano-plugg så finns det ju bättre. Allt hänger ju förstås på hur mycket slantar man vill kasta bort.

Givetvis är det ett stort + om man KAN spela piano. Då räcker det gott med en 88-tangenters midikeyboard och en "BRA" piano-plugg. Eller ett el-piano med bra ljud.

Dynamiken (som sagts i tidigare inlägg) är ju viktigt förstås om man inte vill låta allt för mycket midi. MEN hur göra om man inte är pianist?

Ja i min värld vinner man mycket om man tar sig i kragen och börja lära sig spela...

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nu framgår det inte om du programmerar dina midikeyboards (vilket jag misstänker) eller om du spelar materialet live vid varje inspelning såsom en riktig keyboardspelare med största sannolikhet väljer att göra.

Som skolad pianist skulle jag aldrig spela in ett piano eller flygel via plug-in, det går bara inte även om 100.000 medlemmar säger att det visst låter bra, men det gör det inte, Hammond B4 och div. synthar/samples är en helt annan sak och jättekul med dagens möjligheter, spela in det live och du kommer bli nöjd, som jag alltid säger flygel och trummor måste vara äkta oavsett men det är min fasta åsikt och arbetsmetod som skänker mig stor glädje!

:-)

Är det ett lite knepigare piano-arr brukar jag spela in det live på klaviaturet sedan kvantisera eller flytta manuellt bitarna på plats. Däremot beror det lite på musiken jag gör.

Är det ett hiphop beat så brukar jag kvantisera allt exakt på plats, men då uppstår problemet med att jag inte får till den ljudbild jag vill.

Jag har även ett riktigt piano och en nord electro, men då uppstår istället problemet att jag ibland får sitta i evigheter tills jag får det som jag vill då det inte är lika enkelt att behandla ljudfiler som midi, MEN dom har ett mycket bättre grundljud.

Jag är ingen pianist och kommer aldrig bli någon avancerad historia. Jag pysslar mest med låtskriveri. Det är INGEN genväg jag söker utan jag undrade hur ni gör för att få liv i era midi-inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våga ha olika velocity-värden på tonerna t.ex. Välja rätt ljud i sig kan liva upp en del oxå. Beror på vad du är ute efter egentligen.

Kan ju vara så att du livar upp inspelningen med att plocka bort en del ljud oxå. Arrangering.

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Numera är det väldigt sällan fel på ljudet som sådant, utan problemet ligger i hur man spelar. Spelar man med för lite dynamik och för lite variation, så låter det stelt och trist. Spelar man dynamiskt och lagom varierat, så låter det bra...

Den skriver jag under på...

Link to comment
Dela på andra sajter

@Henber77

Episkt piano riff! 😉

Tack!

Håller med Carle där att det låter bättre än grundljudet mot slutet, men ändå midi.

Och tack alla andra för bra tips! Mycket hjälpsamt.

Jag håller på med den mestadels på med pop, rock, blues och hiphop så visst är det lite knepigt att beskriva vad man vill ha, men nu är jag en del idéer rikare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...