Jump to content
Annons

billigt ljudkort för sånginspelning?


JoannaD

Recommended Posts

Jag ber om ursäkt om någon finner den här frågan upprepande mot andra frågor här inne, men känner att jag skulle vilja ha lite specifik hjälp med (externt) ljudkort... Kan verkligen ingenting och det finns så många. Tips om olika jag kan kolla efter begagnat elr någon vet nåt riktigt billigt men "bra".

Jag ska använda det till en mac (jag vet inte om det gör någon skillnad, säkert inte) och använder mest garageband, men ibland logic. Jag har en midi-klaviatur som jag använder, fast den går väl lika bra att koppla in till datorn, för det är så jag gör nu..?(ska man göra så?) Isåfall ska jag BARA ha ljudkortet för att spela in sång. Så det behövs väl bara en ingång då.

Till det använder jag en studio projects B1. Det är alltså en budgetmic, men den kan ändå låta bra så jag vill ju inte "förstöra" ljudet med ett dåligt ljudkort. Å andra sidan så vill jag inte lägga ut onödigt mkt pengar om det inte gör någon skillnad (är student och skitfattig 😛)

Det jag har haft hittills är ett mbox mini 2 och det har varit bra tror jag (har inget att jämföra med) men nu har det blivit gammalt och gått sönder =(

Tacksam för svar såklart 🙂 Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det finns en uppsjö men t ex: http://www.musikbors...52&artno=198673

Eller den här på vend: http://www.vend.se/ad.php?124652

Plöj igenom ljudkortavdelningen också.

Det brukar finnas en del begagnade ljudkort på Blocket också och om man vill kunna spara in varje slant man kan så är det värt köpa där.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar.. skitfattig student = allt över 1500 är i princip omöjligt =( Det går helt enkelt inte hur mkt jag än skulle svälta mig, haha... elr spara i flera månader under liknande förhållanden 😄 Så jag hoppades att någon kunde rekommendera något som var så billigt som möjligt, men inte under "lägstanivån" , jag menar , micen jag har är ju inte den dyraste så jag tänkte att det kanske inte gör så stor skillnad då..

Mbox mini 3, funkar den att spela in på? Eller är den på nåt sätt inte ämnad för det? Även om det går? Det ser ut som det sitter hörlurar bara vid ingången..

Och förresten, ska ett ljudkort ha usb-ingång? är det bra? Eller är det det enda alternativet om det ska till en dator? (kan inget om datorer heller, vet knappt vad usb är)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska använda det till en mac (jag vet inte om det gör någon skillnad, säkert inte)
De flesta professionella ljudkort har drivrutiner till både Windows och Mac - men visst finns det kort som är mer eller mindre lämpade för varje plattform.
Jag har en midi-klaviatur som jag använder, fast den går väl lika bra att koppla in till datorn, för det är så jag gör nu..?(ska man göra så?)
Absolut, har den USB-kontakt är det bäst att koppla direkt till datorn.
Isåfall ska jag BARA ha ljudkortet för att spela in sång. Så det behövs väl bara en ingång då.

Till det använder jag en studio projects B1.

Bra, den behöver strömförsörjas för att fungera så du behöver ett ljudkort där mikrofoningången har fantommatning.
skitfattig student = allt över 1500 är i princip omöjligt =(
Då säger jag Presonus Audiobox USB.
Och förresten, ska ett ljudkort ha usb-ingång?
Externa ljudkort finns med antingen USB-kontakt eller Firewire-kontakt, där det senare håller på att bli mer ovanligt. Samtidigt har USB-ljudkorten förbättrats avsevärt de senaste åren. I prisklassen du efterfrågar hittar du enbart USB-ljudkort.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det behövs väl bara en ingång då. Till det använder jag en studio projects B1. Det är alltså en budgetmic, men den kan ändå låta bra så jag vill ju inte "förstöra" ljudet med ett dåligt ljudkort.
Köper du ett ljudkort för 1000 kr och uppåt så behöver du inte vara orolig att det ska "förstöra" ljudet. speciellt med en SP B1. De ljudkorten är tillräckligt bra för att spela in hemmaprojektsång utan värre defekter.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren!! Jättebra svar.. Känns som jag vet det jag behöver, tror jag.

LINUS, dina svar var superbra och tydliga. Det kanske blir en sån presonus! Ska bli spännande att jämföra sen om jag hör någon skillnad mot min gamla mbox mini 2. Hoppas, och troligen kanske, inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett E-mu 0404 USB förut. De är väldigt prisvärda. Vet dock inte vad de kostar idag. Du verkar inte ha ambitionerna att spela in Toto-ljudkvalite hemma. Men generellt måste jag ändå säga att man gör sig en lite otjänst genom att försöka komma så billigt undan som möjligt. Hellre en billig mic än ett billigt ljudkort/billiga pre-amps tycker jag. Lycka till med inköpet i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett E-mu 0404 USB förut. De är väldigt prisvärda. Vet dock inte vad de kostar idag. Du verkar inte ha ambitionerna att spela in Toto-ljudkvalite hemma. Men generellt måste jag ändå säga att man gör sig en lite otjänst genom att försöka komma så billigt undan som möjligt. Hellre en billig mic än ett billigt ljudkort/billiga pre-amps tycker jag. Lycka till med inköpet i alla fall.

Alltså , ambition och ambition.. egentligen är det så att jag inte kan välja... jag spenderar pengar på , typ ingenting förutom det nödvändigaste, men har inte en billig hyra och lever på bara csn... hade verkligen gärna lagt mer pengar om jag kunnat. Gärna köpt en lite bättre mic och ett ännu bättre ljudkort men fan, tills jag har nåt jobb så känns det omöjligt. 😛 Men det är ju därför det är viktigt att kolla runt och se hur bra man kan hitta ändå i en billig prisklass... För jag är inte döv för om det låter dåligt, och det känns som det som med mickar finns bra och dåliga även i den lägsta prisklassen. Och jag diggade min B1 iaf som den lät med mboxljudkortet!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du behöver inte orao dig för ljudkortet, det mesta låter bra idag. Speciellt om du väljer en mick som tex B1 som inte behöver så mycket förstärkning från preampen.

Bättre att lägga pengar på mick eftersom det hör man med en gång. B1 är ett bra val.

Link to comment
Dela på andra sajter

LINUS, dina svar var superbra och tydliga. Det kanske blir en sån presonus! Ska bli spännande att jämföra sen om jag hör någon skillnad mot min gamla mbox mini 2. Hoppas, och troligen kanske, inte!

Tack, jag är tämligen säker på att du inte hör någon skillnad om du spelar in i samma miljö där du använt Mboxen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bah, studenter är inte fattiga. Ni har ju råd att gå ut och supa varje helg. Inte lustigt det tryter i kassan då 😉 *fniss*

Jag hade kalasbra med pengar när jag studerade. Köpte mikrofoner, ljudkort och uppdateringar av mitt musikprogram om vartannat. Plus ett klädkonto på ett par tusen kronor. Och alkohol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...