Jump to content
Annons

Ljudet på Way Out West


FreddeHstd

Recommended Posts

Hoj!

Fler än jag som upplevde ljudet på WOW som mycket svagare i år?

Förra året var det öronproppar i på varenda konsert, men i år kände jag inte lika ofta behovet.

Dock tyckte jag att ljudbilden för det mesta lät bra, men några av akterna hade vunnit på starkare volym.

Någon som vet vad dessa begränsningar (för jag antar att det är myndigheterna som pressat på) beror på?

Kan det vara den extra dagen som medförde begränsning i dB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Upplever ljudet med mina Bellman & Symphon Elacin Biopact med ML01 filter (ca 25 dB dämpning) som acceptabelt. De konserter som jag såg och hade bäst ljud enligt mig var Kraftwerk, Ane Brun, Miike Snow, Feed Me och Hot Chip. I övrigt var det ganska vanligt att basen tog överhand och ibland fick väldigt stor del av ljudbilden på bekostnad av övriga frekvenser. Upplevde inte att ljudet var på tok för högt, eller lågt under någon konsert men är övertygad om att våra myndigheter ställer krav på arrangörerna att hålla sig inom givna normer för konserter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man öronproppar går man därifrån.

Det håller jag inte alls med om. Mycket av den musik jag själv spelar förutsätter till stor del öronproppar hos både musiker och publik. Visst, det är ett gissel. Men det går liksom inte att hantera på annat sätt. I alla fall inte inomhus (där obefintlig akustikbehandling snarare är regel än undantag). Är trött på att höra snacket om att om man inte klarar att spela på låg volym så är man en dålig musiker. Vissa former av musikaliska uttryck går helt enkelt inte att återskapa på låg volym. Tex att sätta sin elgitarr i självsvängning genom kontrollerad rundgång. Känns lite klyschigt att dra exemplet John Bonham, men försök att återskapa denne mans trumspel utan att behöva öronproppar.

Förespråkar alltid att inte spela högre än absolut nödvändigt, men hög volym och öronproppar kommer alltid att vara ett nödvändigt ont inom viss musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller jag inte alls med om. Mycket av den musik jag själv spelar förutsätter till stor del öronproppar hos både musiker och publik.

Du spelar alltså in, och spelar, musik som den mänskliga hörseln inte klarar av? Har du verkligen tänkt igenom detta? Jag kan ju inte va den första som ifrågasätter detta eftersom du är trött på att höra snacket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Saddam. är öronproppar nödvändigt är hela skiten ointressant. Allt det där beror på att fullständiga idioter står bakom mixerborden i de flesta fall. Hatar dessa jävla döskallar som sabbar för tusentals personer.

Edit: Att det inte går att spela tung rock med ak trummor inne i en liten lokal och få detta att låta svagt som en köksradio är en annan sak, nu var det ju fråga om festivaler.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju vara ett svårt problem att få till ett bra ljud på festival. Oftast har de bara högtalare vid scen som blåser på i 200db. En lösning kanske vore att sätta upp högtalarsystem som i ett 5.1 system. alltså även vid sidorna och bakom publiken? Då kanske man kunde få ut bättre ljud och hålla lagom ludnivå.

Jag har haft min hörselskada i 10år nu så jag är van att ha öronproppar vid konsert etc. Inget större problem faktiskt.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Nu var jag inte på way out west, men Metaltown började dra ner volymen för några år sen och då fick man välja mellan att stå längst fram (jobbigt som fan) eller att acceptera att folk som stod en meter bort överröstade musiken..... värdelöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du spelar alltså in, och spelar, musik som den mänskliga hörseln inte klarar av? Har du verkligen tänkt igenom detta? Jag kan ju inte va den första som ifrågasätter detta eftersom du är trött på att höra snacket.

Jag spelar musik som jag anser inte kommer till sin fulla rätt live förrän man kommer upp i ljudnivåer som kräver öronproppar, om man inte befinner sig på lämpligt avstånd i en gott akustikbehandlad lokal. Nämnde två exempel i mitt förra inlägg på varför det kan bli så. Men vidare så kan jag säga att jag tycker att det är hopplöst att få till ett bra gitarrljud som funkar i vårt band utan att det blir svårthanterligt högt. Men inte förrän vid de ljudnivåerna kommer min 30W rörstärkare till sin fulla rätt, vilket gör att inte gitarren gör det innan det heller. Det finns ju attenuators, men det är en kompromiss och ger inte samma spelkänsla vad gäller akustisk interaktion mellan gitarr och förstärkare (vad jag hört, har själv inte haft förmånen att testa själv än.)

Den största boven i det hela är dock skramliga cymbaler. Jag spelar garagepunk med en trummis som är helt fenomal på att mata åttondelar i höga tempon, och det oljudet är mer eller mindre en grundläggande del i vårt sound. De som lyssnar på oss är införstådda i det och aldrig har någon i publiken klagat på att vi spelat för högt (då de ser till att skydda hörseln.) Däremot hänvisar ljudtekniker ofta till decibellagen - vilket jag har full förståelse för och bemöter efter bästa förmåga.

Det jag förundras över är att hög ljudnivå ofta ses ner på som något rent omusikaliskt. Visst, man har sett skräckexempel på tekniker som mördar musikalitet med för hög ljudnivå. Däremot är det ju knappast någon ny företeelse att rockband spelar högt. Jag ser det inte som förenat med hörselskada då öronproppar mer eller mindre (i alla fall för mig) är en del av grejen. Jag har alltid öronproppar med mig och mitt senaste hörseltest visade inga tecken på nedsättning.

Menar du att det skulle finnas någon motsättning eller direkt svårighet i att spela in ett högljutt band? För det här är ju i högsta grad "musik som den mänskliga hörseln inte klarar av."

http://www.youtube.com/watch?v=xtqy4DTHGqg

Och nu ser jag att den här tråden inte alls handlade om Way Out Wests klubbspelningar, som jag från början trodde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det skulle finnas någon motsättning eller direkt svårighet i att spela in ett högljutt band? För det här är ju i högsta grad "musik som den mänskliga hörseln inte klarar av."

För mig handlar det när det gäller den här typen av musik om vad som kommer ut ur högtalaren. Är man hemma och lyssnar kan man själv styra volymen, är man på en konsert kan man inte det. Kan jag inte lyssna utan öronproppar tycker jag hursomhelst att något är fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag repade med Apotekets öronproppar i flera år, helt utan problem. 🙂 Enda anledningen till att jag nyligen bytte var för att jag inte gillar den nya formen dom börjat med.

Vänligen,

Micke H

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är helt okej att köra med hörselskydd. Kör med apotekets julgranar. de tar ned det mesta till behaglig nivå. Och förvränger inte ljudbilden allt för mycket 🙂

Vänligen,

Naymari

Hjulgrahnarna är okej iofs 😑

Jag repade med Apotekets öronproppar i flera år, helt utan problem. 🙂 Enda anledningen till att jag nyligen bytte var för att jag inte gillar den nya formen dom börjat med.

Vänligen,

Micke H

Jäpp i repan är hörselskydd oslagbara men hur är det på konserterna?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp i repan är hörselskydd oslagbara men hur är det på konserterna?

Vänligen,

CHAE

Samma sak - jag har aldrig haft problem med dom. Och jag skäller alltid ut mina polare när dom inte använder öronproppar. xD Det är lixom inte svårt.

Vänligen,

Micke H

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp i repan är hörselskydd oslagbara men hur är det på konserterna?

Vänligen,

CHAE

Det är ju bättre med skydd än utan ifallatt något skulle hända? Bättre att ta det säkra före det osäkra. Hörslen är det bästa verktyg man har!

Vänligen,

Naymari

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju vara ett svårt problem att få till ett bra ljud på festival. Oftast har de bara högtalare vid scen som blåser på i 200db. En lösning kanske vore att sätta upp högtalarsystem som i ett 5.1 system. alltså även vid sidorna och bakom publiken? Då kanske man kunde få ut bättre ljud och hålla lagom ludnivå.

Jag har haft min hörselskada i 10år nu så jag är van att ha öronproppar vid konsert etc. Inget större problem faktiskt.

Vi har sånt på alla större evenemang idag!

Det heter LineArray.

Detta i kombo med delaytorn gör at vi med lätthet kan hålla gränsen på 100 dB oavset vart vi står och lyssnar.

Det blir lite knas om du skulle köra ett regelrätt 5.1 system vid livegigs!

Dom stackars personerna som står på motsatt sida högtalaren kommer få stora problem att höra en högtalare vars information är begränsad till den högtalaren.

Avstånden kan ju vara riktigt långa tvärs över publikhavet right!!

Det är ofta en fråga om pengar likaså.

Firmorna jag jobbar med drar allt mer och mer mot delayade högtalare även inne på mindre klubbar för att med det hjälpa tydlighet och på så sätt minska risken för akustiska problem.

100 dB är förbannat starkt!!! I alla fall om hela registret är med i mixen.

Slutligen....

Största trubblet utomhus är dessa förbenade partiklar i luften som vi vill trycka ihop.

Dom drabbas ofta av vind.

Detta åthjälps åter med flera delayade högtalare.

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året var det öronproppar i på varenda konsert, men i år kände jag inte lika ofta behovet.
Det var väl bara bra?
Någon som vet vad dessa begränsningar (för jag antar att det är myndigheterna som pressat på) beror på?
Ljudnivåerna får ha en genomsnittsvolym på 100 dB SPL under en timmes konsert. Maxpeak på 115 dB.

FOH-teknikerna har goda mätare och skärmar som visar "hur man ligger till". Så de kan hålla igen volym på vissa låtar avsiktligt för att få lite extra kräm till andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...