Jump to content
Annons

Bra reverb/multieffekt man kan hitta beg?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Ger snart upp att få mitt Lexicon MPX1 att fungera. Är för dum för att förstå manualen. Några få ggr har jag fått fram skitsnyggt reverb som får reverben i min snikmodell liverackseffekt från TC att låta rena skiten. Men hur jag gjorde då vet jag inte. Och hur man tex kan ställa längden på befintliga reverb är obegripligt.

Finns det multieffekter som låter bra och som man kan få att fungera utan att läsa flera hundra sidor manualer på fackengelska?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kastar den nog i soptunnan. Kan jag inte använda spelar det ingen roll hur bra det låter. Det är väl inte så länge sen såna här Lexicon användes överallt, det säljs ju nya utombordarreverb för fullt också. Men ingen vet hur man får igång denna idag. Den kunde lika gärna vara 1000 år gammal.

Det gör mig så förbannad att jag helt lessnat på studion, hatar hela jävla skiten. Om det gick att åka typ hundra mil och få nån att visa hur den fungerar skulle det vara värt några tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sånhär pedal är kanske nog så bra?

http://youtu.be/XXb4OVd_p80

Låter säkert bra, men jag är ute efter en rackgrej som kan ge både reverb o delay. Chorus och såna grejor får man ju oxå med då, men personligen avskyr jag allt sånt och använder det aldrig. Ak gitarr med både reverb o chorus är helt avskyvärt enligt Fender King.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Lexicon alltid har varit krångliga att jobba med. Bortsett från Alex och halvracksmodellen LXP-1.

Sedan fanns det ju en viss logik i 480-systemet. Men då snackar vi helt annan prisbild.

Synd att det är så. Det blir ju som att tvingas spela på en skitjobbig gitarr eller nåt.

Jag har börjat kolla lite på ett sånt här TC Electronic M-ONE XL

http://www.thomann.de/se/tc_electronic_m-one_xl.htm

Den får nästan bara supernöjda rewiews, man får scrolla ner lite här

http://www.musiciansfriend.com/pro-audio/tc-electronic-m-one-xl-effects-processor#review

De TC-grejer jag har förut är enormt lättanvända. Lurt för en sån burk med lite högre pris o bättre ljud än det TC M300 jag kör live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lexicons nya PCM-serie (PCM92, PCM96) är jättelätta att använda.

Dom viktigaste funktionerna finns direkt på framsidan med tre stora rattar.

Låter gudomligt bra också. Finns vissa reverbalgoritmer som gör att

det låter som att ens intrument har galet lång sustain istället för att

låta som ett reverb - det är sååå läckert!

Men kostar förstås lite mer. Lätt värt pengarna för ett reverb i högsta ligan tycker jag.

Håller med om att äldre Lexicon är lite ogästvänliga, man behöver manualen

dom första gångerna om man vill gå in på djupet.

Sälj den du har och skaffa annat om du inte trivs med den.

Jag är själv inte förtjust i TCs reverb, tycker Lexicon är så köttiga,

feta och musikaliska.

Lycka till herr Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Lexicons nya PCM-serie (PCM92, PCM96) är jättelätta att använda.

Dom viktigaste funktionerna finns direkt på framsidan med tre stora rattar.

Låter gudomligt bra också. Finns vissa reverbalgoritmer som gör att

det låter som att ens intrument har galet lång sustain istället för att

låta som ett reverb - det är sååå läckert!

Men kostar förstås lite mer. Lätt värt pengarna för ett reverb i högsta ligan tycker jag.

Håller med om att äldre Lexicon är lite ogästvänliga, man behöver manualen

dom första gångerna om man vill gå in på djupet.

Sälj den du har och skaffa annat om du inte trivs med den.

Jag är själv inte förtjust i TCs reverb, tycker Lexicon är så köttiga,

feta och musikaliska.

Lycka till herr Nilsson

Det där sista om Lexicons köttighet jmf med TC känner jag igen. TC låter inte lika bra, med Lexicon kan man lägga på mer utan att det låter illa. Tittade på vad de nya Lexiconen kostade och shit, det är för mycket för mig...

Var finns en fysisk person som kan visa mig hur mitt MPX1 funkar? Jag vill bara använda standard presetsen, ev ändra decaytiden lite.

Ställer jag in ett ljud tex så displyen visar "Brigth Room" så börjar det efter en kort stund rulla en sorts reklamtext på displayen, den talar om hur jävla bra burken är med dubbla engines och easy. Fan. Med denna burk skulle jag kunna göra inspelningar med riktigt hög klass på, det är bara den som fattas nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med at trycka på knappen "System" välj "Initalize" sedan "All" i undermenyn. Låter som om den inte riktig beter sig som från fabriken.. Du börj ju kunna använda någon av alla 200 prestes den har i alla fall..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallelulja! Efter ett antal försök lyckades jag få fram initializingrutan och fick den att stå och tugga en stund. Och nu har jag faktiskt fått fram vettiga ljud, utgår från ett reverb som heter PCM60 ROOM. 😛

Men den irriterande reklamtecten rullar alltid efter några sekunder om man inte fortsätter trycka på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kan man tydligen oxå göra. http://www.proaudios...initialize.html

Det där verkar gå annorlunda till än på min burk, Verkar som att jag kommit en bit på väg ändå nu.

Kanske svarar Lexicons support på mitt nödrop också. Men de kanske skiter i såna som köpt beg och utgångna modeller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kanske svarar Lexicons support på mitt nödrop också. Men de kanske skiter i såna som köpt beg och utgångna modeller?

Finns det inget användarforum för deras prylar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid älskat Lexicon's prylar, särskilt reverben, men måste faktiskt säga att jag är väldigt förtjust i Roland's SE-50 åsså!

Den är verkligen inte något om man är ute efter vackra och realistiska katedraler eller rum, den är lo-fi så det står härliga till (blandar 32KHz med lite 48KHz-effekter tillsammans med väldigt färgande omvandlare), men jag älskar det skitiga råa soundet man kan få ur den :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...