Jump to content
Annons

Vad bör/kan man använda på masterkanalen


Soxic

Recommended Posts

TC Finalizer Plus burk. Den har en mkt bra grej, förutom vanlig bypassknapp har den en variant på bypass som tar bort alla eq, limitrar mm, men först mäter volymen så att den blir exakt den samma när man bypassar. Då kan man inte lura sig att tro att det låter bättre bara för att det är starkare.

Finns samma grej i DAW-programmen?

De enklaste sättet att inte lura sig själv är att kompensera för nivåförändringar i varje process/plugin. Det innebär att du nivåkompenserar i varje steg. Kompressor, multibandare, eq etc.

Kallas gainstaging på engelska och gäller både hårdvara och mjukvara.

Redigerat av Lundin
Redigerat bort en quote från borttaget inlägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 188
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

De enklaste sättet att inte lura sig själv är att kompensera för nivåförändringar i varje process/plugin. Det innebär att du nivåkompenserar i varje steg. Kompressor, multibandare, eq etc.

Kallas gainstaging på engelska och gäller både hårdvara och mjukvara.

Så försöker jag göra i varje steg. Och väldigt små förändringar i varje steg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en jävla salig blandning. UAD Cambridge EQ för att färga så det passar mina öron. Oftast blir det att skära bort en del övre mellanregister.

Kör Waves De-esser för att få bort vissa vassa frekvenser där det sticker ut för mkt. Och sen för att klubba till det en aning så har jag fastnat för Magnetic som har en snygg mellanregisterboost samt så verkar den sopa ihop all bas till en snygg hög, samlat. Och där är det bara att knuffa på om det behöves.

Är helt blåst på det här med M/S. Kan ingenting om det, men är väldigt intresserad. Har funderingar på att köpa Brainworx, verkar lite snittsig.

Men den viktigaste pluggen finns inte, mina öron. Så därför brukar jag bolla bort det till folk som har dom öronen med sig!

Parentes: Ang aggressiviteten här på forumet. Följ ett tips från mig (jag vet eftersom jag vart en rabiat ragata). Stick bort några månader och vädra hjärnan och andas. Det hjälper! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och sen för att klubba till det en aning så har jag fastnat för Magnetic som har en snygg mellanregisterboost samt så verkar den sopa ihop all bas till en snygg hög, samlat.

Hade inte du problem med den pluggen om jag minns rätt? Minns att den lät bra när jag demade den.

Är helt blåst på det här med M/S.

Du är inte ensam om det

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte du problem med den pluggen om jag minns rätt?

Driver du med mig? Ja den var sjukt instabil. Speciellt ihop med andra pluggar. Och den fuckade i ett par/tre månader, och inget uppdatering hjälpte. Till slut så lackade jag ur eftersom supporten sög och jag till slut vädrade mina åsikter om Nomand Factory på en intilliggande forum. Och först då reagerade dom. Fick då fjärrstyrd hjälp online.

Och då ordnade det sig. Nu diggar jag pluggen som fan, har inga problem alls med den längre. Och den är skitrolig att jobba med.

Sen kom ver 2.0 och det var mest en gäspning. Ingen direkt skillnad mot föregående 1.5!

Nu har jag fått upp ögonen för Kush Audio UBK-1 som låter ännu mer ballt. Kolla in videos här: http://www.kushaudio...kush/ubk-1.html Ta dig tid och kolla hela, "Video Manual"

Riktigt intressant plugg!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhrg. Sluta bråka nu!!! Jag har i princip 2 olika Master setups... Den ena snabbmastern för lite mordernare musik. Den består av Wavelab 5 och ett så pass ynkligt ljudkort som Aoundblaster XFI något (klarar dock 24 bitar och 96 Khz) Det använder jag för nertanakde filer som behöver en snabb puts.. Oftast använder jag orginalpluggarna som följde med Wavelab men i bland använder jag också Ozone 4, utgår oftast från nån preset som jag tweaker lite.

Uppsättning 2 använder jag mer på finlir och aukustiskt inspelning.. Då plockar jag in en gammal Lucid AD9624 aningen modifierad men nyare Burr & Brown ICs på analogsidan och kondingar från Elna RFS (modifierat själv). Sen en Manley Massive Passive Stereo Tube EQ och om det behövs en Weiss Engineering DS1-MK3. In ska det hela i datorn igen och då får det bli en Rossetta 800. I värsta fall tar jag ner det hela en sväng på en rullbanderar också om det är mycket dynamiskt och trummor.. Fast jag slutar mer och mer med det eftersom det är så jäkla svårt att få tag i mina favoritband från Maxell..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag applicerade en preset från Ozone 5 och fick snudd på exakt samma resultat.

"Snudd på samma resultat" var nog lite snällt uttryckt"..

Det jobb, de finjusteringar jag gjort, är knappast något du hittar i en "preset", det garanterar jag dig.

Tråkigt med en så klen respons på ett kontrollerat och korrekt utfört, in i detalj, masteringjobb....

Med tanke på din respons som var enligt följande:

"woaw! De va riktigt riktigt bra! över förväntan faktiskt!

Vad hade du för pris? Vi har 7-8 låtar. Alla har samma ljudnivåer, samma sound ect. Så egentligen kan du applicera samma master på alla låtar. Du behöver alltså inte mastra varje låt inviduellt."

Jag blir jävligt förbannad när någon baktalar mig, och detta är fanimej det lägsta!!!! En gratis master, och sen detta?

Stå för i helvete vad du tycker!!!!

Näh, FY FAN säger jag!!!

Ta dina mastering-jobb och gör dom någon annan stans, eller applicera gärna "Ozone 5", jag skiter i vilket, men om du tror att en preset ersätter det jag gjort så tror du fel.

Bilda Er egen uppfattning, forum-medlemmar!

/MikeY

u mad bro?

Ja, jag var imponerad av ditt resultat, för det lät bättre än orginalet. Jag diskuterade saken med våran sångare men han var inte så imponerad och sa "Det låter ju ungefär som de du gör. Försök lite mer". Så jag gjorde det. la ner lite mer tid på det och pillade. Hittade en preset, pillade lite, och fick ett resultat som var mer än tillräckligt bra för att spara dem pengarna jag annars hade betalat. Du behöver inte brusa upp och säga att jag baktalar dig? Du behöver inte vara orolig, jag kommer inte använda din master. Så jag snor inget gratis. That's not the way I play.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är självklart upp till dig att använda mastern om du vill, den är gratis som utlovat.

Dock så kanske du ska lyssna in dig mer på detaljerna, små detaljer, där jag jobbat ganska hårt med att "filtrera bort" en del fel i ljudbilden.

Men att säga att min master är lika med en "preset" är inte ok....

Låt forum-medlemmarna uttala sig!

Mvh.

Mikey

ja har väl aldrig sagt att din mastring var lika med en preset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en hel del, för många antagligen, öl i kroppen 🙂 ...... sorry 🙂

/Mikey

haha, verkar som de. Nej men de är lugnt. Jag har aldrig påstått att din master var dålig, tvärtom. Din ÄR fortfarande bättre än min. Självklart. Men.. den jag lyckades få fram var mer än tillräckligt bra för att släppa skivan, och spara pengarna till annan musikutrustning. Ibland måste man spara och prioritera vettu 🙂 Däremot, hade det varit en "riktig seriös release" så hade det inte var någon fråga om saken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

får man sitta med vid mastringen om man anlitar tlx cutting room?

Vi tekniker har alltid suttit med när vi gjort våra masteringar i externa masteringstudios, i ett antal fall har till och med stora delar av banden varit med. Jag förutsätter att de flesta ser det som en självklarhet.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Det får du absolut. Vet dock inte om det kostar mer då?!....

Hos mig är du välkommen att sitta med any time 🙂

/Mikey

jag lägger dig på minnet.. 🙂

men jag är inte där ännu

däremot har jag inte hört någon master som känns värd att betala för på dessa forum ännu

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tekniker har alltid suttit med när vi gjort våra masteringar i externa masteringstudios, i ett antal fall har till och med stora delar av banden varit med. Jag förutsätter att de flesta ser det som en självklarhet.

bra 🙂

jag bara förforskar

men har inte blitt såld på några ljudexempel ännu

men är det praxis att få sitta med så är jag lugnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Jag gillar låten riktigt mycket! Fantastiskt bra låt!

Hoppas verkligen det går vägen!

Vänligen

Mikey (ja, jag vet vad jag skriver 🙂 )

Man tackar man tackar. Men jag hoppas fan inte att de blir en hit.. svårt att spela alla instrument själv samtidigt live. Nej du, skapa lite musik som man själv tycker om hemma är mer än lagom. Sen om några flera uppskattar musiken, så är ju bara det ett plus 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör jobbet själva, eller anltita någon med erfarenhet och kunskap!!!!

Man kan faktiskt göra det själv OCH ha både erfarenhet och kunskap. Att lära sig "mastra" är precis lika lätt som att lära sig mixa.

Skälet till att kidsen idag fortfarande tror annorlunda är för att många som fastnat i gammeldaxrutiner dels envisas med att tuta i omvärlden att mastring är en superkonst, dels ger sken av att de har en "egen stil" som de såklart håller "hemlig".

Även mastring, precis som allt annat, utvecklas och blir mer en allmän kunskap vad det lider! Och mastring har lidit rejält sedan 90-talet.

Det är kanske dax att kliva ner från de höga hästarna nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hos mig är du välkommen att sitta med any time 🙂

När du drar upp Ozone och en preset. Det går snabbt det. 😆

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

"Presets" är till för att hjälpa mindre kunniga att göra inställningar!

Nej, det där var lite väl dumt vinklat. "Presets" låter dig öppna (spara) utgångslägen som är typiska för givna situationer. En tidssparare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det också, men jag tror diskussionen handlade mer om "presets" gjorda av "proffs", men jag kan ha fel...

OK, men på vilket sätt menar du att presets skapat av proffs hjälper "mindre kunniga att göra inställningar"? Jag menar, du själv är ju beredd att lägga ner hela din musikverksamhet än att behöva använda en preset, vilket snarare ger intrycket att presets inte hjälper alls.

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Man kan faktiskt göra det själv OCH ha både erfarenhet och kunskap. Att lära sig "mastra" är precis lika lätt som att lära sig mixa.

Skälet till att kidsen idag fortfarande tror annorlunda är för att många som fastnat i gammeldaxrutiner dels envisas med att tuta i omvärlden att mastring är en superkonst, dels ger sken av att de har en "egen stil" som de såklart håller "hemlig".

Även mastring, precis som allt annat, utvecklas och blir mer en allmän kunskap vad det lider! Och mastring har lidit rejält sedan 90-talet.

Det är kanske dax att kliva ner från de höga hästarna nu...

Har du något bra tips på texter eller videos, ställen på webben som

är bar och där man kan lära sig mer om grunderna....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något bra tips på texter eller videos, ställen på webben som

är bar och där man kan lära sig mer om grunderna....

För det första: I motsats till vad Frekvensspektrumanalysator tror om det här forumet, så skulle jag vilja påstå att här finns många proffs som mer än gärna delar med sig av sin yrkeskunskap och tekniker. Och då menar jag inom alla produktionsområdena, inte bara maaaastering.

För det andra: Om du vill ha tips av mig så vill jag först veta hur gammal du är, hur många års erfarenhet av musikproduktion du har samt vilka dina mål är inom branschen. Annars är det helt meningslöst att ge tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe! Maken till kukmätartävling har jag då sällan skådat!

A little bit modesty might suit you better?!

Jag har bara vart med ett riktigt proffs i en materingsstudio. Och det var med Limpan på Cutting Room.

Mig veterligen så satt han inte och körde floskler, haranger el självhävdade sig!

Kanske därför han har jobb upp över öronen?! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att för min del så är det bara onödigt att öppna/leta "presets", eftersom jag hamnar i det läget att jag ändå skulle "redigera" inställningarna. Då hoppar jag hellre över "presets" och gör inställningar direkt. Jag tar helt enkelt bort ett, för min del, onödigt steg.

OK, då förstår jag.

Själv sparar jag alltid en "lyckad konfiguration" för att vi nästa lämpliga tillfälle studera hur jag har resonerat och rattat. Att hålla på att "söka [lyssna] rätt" på målsondet och/eller försöka memorera konfigurationer är åt helvete för prestigekått för mig (beakta då att jag redan är en prestigekåt jävel). Det tar för mycket tid.

Jag påstår inte härmed att jag konsekvent använder presets på material utan att post-konfigurera. Jag tror aldrig det har hänt, faktiskt. Men som sagt, mina preset sparar mig tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

vilket program och vilka pluggar är era favoriter?

Jag mastrar andras material och brukar då börja i Logic eller Cubase. Där ställer jag nivåer, gör in- och utfejdar och justerar dynamik och frekvensrespons.

Jag brukar använda pluggar från Waves och Voxengo. Mina favorit-eq's är GlissEQ och HarmoniEQ. Gliss för dess mångsidighet och användarvänlighet. HarmoniEQ har en saturation som funkar i vissa lägen.

Ibland kör jag en enkel kompressor på mastern, ibland stoppar jag in en multibandare. Och ibland föredrar jag M/S- Det beror på materialet och hur det ska anpassas.

När jag satt allt, inklusive pauser mellan låtar, exporterar jag resultatet och importerar det i Wavelab eller Waveburner för att göra klart för CD-duplicering. Om det behövs. Jag brukar vänta med brickwalllimiter till det här läget eftersom det händer att kunden vill ha allt liite starkare efter en första genomlyssning.

Bonusfråga. Finns det några bra men relativt billiga (1000-2000kr) hörlurar för mixning och mastring?

Det finns en låång tråd som behandlar ämnet.

Bonusfråga #2. Låt oss säga att jag ska mastra en låt på min laptop, är det samma sak att använda datorns inbyggda ljudkort som att koppla in mitt Saffire pro40-kort, om jag ändå ska köra med hörlurarna som tillhör fråga nr 1?

Inte samma sak. Men är det interna ljudkortet av bra kvalitet kan det duga lika gott som det externa. Lyssna på referensmusik i lurarna och jämför de båda hörlursutgångarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...