Jump to content
Annons

Hur kan jag förbättra mixen?


Terror

Recommended Posts

Annons

Du är inte så långt ifrån. Men backa på kompression, limitering och diskant.

Allright 🙂 Menar du diskanten p gitarrerna? För om jag drar ner den mer så blir det nästan cleant 🙁

Känns som trummisen sitter bakom en vägg av gitarrförstärkare.

Håller med över.

Jag använder Iozone izotop 5 (eller va det nu heter), och de verkar alltid vilja gömma trummorna även om trummorna överröstade innan jag applicerade pluggen. Men jag ska försöka ta fram dem lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade låten generellt, men just nu är riff-guran väldigt överrepresenterad tyvärr. Nu vet jag inte om det motsvarar vad du vill ha, men jag hade dessutom lagt ett ganska litet & luftig rum på den för att få lite lyster, i stort sett enbart bestående av early reflections! Sen håller jag med om att cymbalen är väldigt hårda & den skulle vinna på lite mindre kompression.

Schysst i övrigt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade låten generellt, men just nu är riff-guran väldigt överrepresenterad tyvärr. Nu vet jag inte om det motsvarar vad du vill ha, men jag hade dessutom lagt ett ganska litet & luftig rum på den för att få lite lyster, i stort sett enbart bestående av early reflections! Sen håller jag med om att cymbalen är väldigt hårda & den skulle vinna på lite mindre kompression.

Schysst i övrigt :-)

Först och främst, tack. När du säger att riff-guran är överrepresenterad, menar du då att de är för hög volym på den? Jag vill iof att den ska sticka ut lite då det är riffet, kärnan i låten. Men du tycker att jag ska skruva ner volymen lite mer?

ett luftigt rum, är det en reverb du menar då? Ingen Hall-reverb men ett mindre rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, tack. När du säger att riff-guran är överrepresenterad, menar du då att de är för hög volym på den? Jag vill iof att den ska sticka ut lite då det är riffet, kärnan i låten. Men du tycker att jag ska skruva ner volymen lite mer?

ett luftigt rum, är det en reverb du menar då? Ingen Hall-reverb men ett mindre rum?

Schyssta puckar :-)

Jepp! Jag förstår vad du menar, det blir grymt lätt tråkigt när inget sticker ut, men i min åsikt skulle du vinna mer på att låta den samsas mer med de andra instrumenten i samma nivå, men filtrera den lite styggare i mellanregistret!

Reverb: Precis. Vad man gillar är givetvis en smaksak, föredrar du ett torrare sound så är det absolut inte fel, men själv tycker jag det skulle vara snyggt med ett reverb mer som ett litet bright vardagsrum, ungefär, men på ganska låg nivå så det känns mer än det hörs :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Var försiktig med att använda multibands kompressorn i Ozone.

Och hur tror du att man ska kunna lära sig då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...