Jump to content
Annons

RELEASE! Musikmemoarer: ROCKSTAR WANNABE


Valle

Recommended Posts

Så härligt med så härlig respons!

Lite tillägg/svar på tidigare inlägg:

Boken är alltså inte släppt ännu. I skrivande stund håller jag på med de sista justeringarna (korr etc), därefter kommer manuset att gå ut till några personer för "kontroll"-läsning (inte korr), så att jag slipper juridiskt krångel när boken väl är ute i handeln. Men jag tror, hoppas, att boken är ute innan jul.

Till er med "kass syn" 😉 Dels kommer boken ut i storpocketformat, dels har jag valt typsnitt och typsnittstorlek ytterst omsorgsfullt. Förhoppningsvis blir texten läsbar för de flesta ögonen. Någon PDF-version finns dessvärre inte med i planerna.

Till min omedelbara förtjusning ser jag "förhandsbokningar"! Jag har ärligt talat inte hunnit fundera ut hur det där rent praktiskt ska gå till. Men det ordnar sig såklart; folk har visat intresse, och då kommer jag givetvis göra allt i min makt att de blir ägare till var sitt exemplar. Boken kommer i och för sig att finnas tillgänglig i handeln, både på Internet och bokhandlarna i landet. Men att beställa direkt genom mig kommer antagligen bli en billigare affär, men kan kan ta något längre tid efter att "mitt" lager är slut. (Det är inte så stort lager 😉)

Angående texten på baksidan: Bilden är medvetet skalad så att texten inte ska vara läsbar; av det enkla skälet att texten bara är ett utkast. Men jag kan gå med på att dela med mig av de första raderna:

Vad kan en rockstar-wannabe göra som en rockstar inte kan?

Jo, han kan knarka, knulla och dryga sig utan att världen i övrigt måste få reda på det.

1980-talets Malmö kryllade av wannabes ...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe, ett liiiiiiiitet litet uns av "surt sa räven", någon?

😄 True! Kanske, det. Kanske det! Fast texten blir mer patetisk än så...

Jag vill gärna inhandla ett ex, men jag vill ha den signerad, med dedikation.

Gärna! Smickrande!

Fast det tar emot att skriva: Till min gode vän och antagonist, SadamJR.

Och det är inte "gode", "vän" eller "antagonist" jag syftar på...

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 True! Kanske, det. Kanske det! Fast texten blir mer patetisk än så...

Gärna! Smickrande!

Fast det tar emot att skriva: Till min gode vän och antagonist, SadamJR.

Och det är inte "gode", "vän" eller "antagonist" jag syftar på...

Varför helt enkelt inte bara be om ursäkt? Det löser sig säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

får vi några avslöjanden om claes?

fast nåt säger mig att han vare sig knarkade eller knullade så mycket....

Jag var ingen rocker, så jag höll mig ganska lugn - och var mest vild på basen på den tiden... 😉

...fast jag får kanske erkänna att jag faktiskt försökte prova hasch en gång, men det blev två gånger samtidigt (både första och sista) - för det luktade så j-a äckligt sött, att det bara inte gick...

Link to comment
Dela på andra sajter

6246 sidor fredagstråd om varför Valle inte blev rockstjärna. Count me in. Jag kommer läsa både boken och (den med all säkerhet intressanta och långa) tråden som följer. Vem vet, forumet kanske imploderar.

edit: redigerade antalet sidor till en lite mer realistisk nuffra.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

får vi några avslöjanden om claes?

fast nåt säger mig att han vare sig knarkade eller knullade så mycket....

Hehe... Sorry, inga avslöjanden om Claes. Men man skulle kanske fundera ut några... 😉 Även om Claes var ett lika stort arsle som alla oss andra, så var han en av de få man försökte hålla sig bäst på god fot med. Han var nämligen en ovärderlig resurs i inspelningstekniska frågor. Claes producerade en av våra tidigare demos; jag har den kvar – på kassett!

En liten disclaimer, bara sådäriallhast: Min berättelse är inte lika mycket en "skandalbok" som det är en hyllning till den härliga rockstar(wannabe)-atmosfär som hängde över Malmö på 80-talet. Det är mer stunderna och händelserna jag har lagt fokus på och som jag vill/hoppas att läsaren på ett eller annat sätt ska känna igen sig i – särskilt om läsaren själv var musiker. Jag har också jobbat särskilt hårt med att ge berättelsen en bra balans mellan allvar och humor; vi får se om jag lyckades.

Vad kommer boken att kosta?

Det där är nog den känsligaste frågan... Eftersom jag inte har (faktiskt inte ens försökt) hitta ett förlag som är berett att stå för hela den ekonomiska risken så kommer boken tyvärr att kosta mer än man normalt är van vid för en pocket. Jag har kollat med förlaget, och de säger att deras pris till bokhandeln (f-pris) kommer att ligga strax över 100 SEK, vilket sedan bokhandeln lägger på ytterligare. Å andra sidan har förlaget inga som helst problem med att jag köper eget lager och säljer för vilket pris jag vill…

Så priset genom mig blir (max) 99 SEK. Och då får man dessutom ett signerat ex 😉

om du behöver hjälp med att styra upp omslaget är det bara att hojta till. det där ser ärligt talat ut som en informationsbroschyr

AARRGGHH! Varför sa du så… Nu ser jag bara en broschyr själv! 😉 Nja… jag fick springa in i arbetsrummet och kolla böckerna i hyllan. Och jag kan faktiskt konstatera att när man ”viker” ut böckerna så ser omslagen ut som broschyrer allihop. Till och med The Dirt; den såg ut som en spritbutiksbroschyr från Ålandsbåten…

Tack för erbjudandet, dock. Omslaget är 90% klart, skulle jag gissa. Några justeringar tillkommer kanske och då är det mycket möjligt att jag efterlyser feedback.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tycker omslaget snarare ser lite mer dansband ut 😉.

HA! Intressant... Fotot på omslaget är från en fotosession 2006, då bandet som det berättas om i boken hade återförening. Så fort vi granskade fotona visste vi att en ny fotosession var ytterst nödvändig; det såg en aning för "dansbandsaktigt" ut. Det värsta var att klädvalet var min idé... Har ingen aning hur jag tänkte där.

Blir det några bilder från tiden i boken?

Helst vill jag det; men det första korrekturexemplaret får avgöra. Jag är begränsad till svart/vitt i boken. Och om färgbilderna gör sig bra, då kör jag på.

Coolt!! Vill ha ett signat ex! Förväntar mig "The dirt" nivå på skandalerna 🙂

"The Dirt" är ett master piece! Min bok kan aldrig mäta sig med den berättelsen på vare sig stjärn- eller skandalnivån. Men jag säger "knulla" minst två gånger...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

borde inte denna tråd ligga i off topic?

Absolut!

Det är inte min mening att snylta på utrymme (och jag hade med handen på hjärtat ingen aning att tråden skulle få något liv). Ber om ursäkt om det uppfattats så.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Helst vill jag det; men det första korrekturexemplaret får avgöra. Jag är begränsad till svart/vitt i boken. Och om färgbilderna gör sig bra, då kör jag på.

Annars kanske du kan kombinera boken med nån slags hemsida där du kan lägga upp bilder och annat material?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

vet inte hur du fick in låtavdelningen i det hela, då du nyss höll med om att den borde ligga i off topic. varför la du den inte i off topic redan från början?

När jag först postade tråden skänkte jag inte en tanke till att det nödvändigtvis måste vara en Off Topic.

Vad exakt är det du vill?

EDIT: Förresten så är det väl inget konstigt att tala om musikmemoarer här, det har gjorts förr. Om du snarare tycker att det är fel för att det är just mig det gäller, så förstår jag din reaktion.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag först postade tråden skänkte jag inte en tanke till att det nödvändigtvis måste vara en Off Topic.

Vad exakt är det du vill?

EDIT: Förresten så är det väl inget konstigt att tala om musikmemoarer här, det har gjorts förr. Om du snarare tycker att det är fel för att det är just mig det gäller, så förstår jag din reaktion.

äsch, det är inte meningen att dra igång något. blev bara lite förbryllad över att du verkade hålla med direkt om att tråden hörde hemma i Off Topic, men att du ändå lagt den i det här delforumet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

äsch, det är inte meningen att dra igång något. blev bara lite förbryllad över att du verkade hålla med direkt om att tråden hörde hemma i Off Topic, men att du ändå lagt den i det här delforumet.

Jag trodde ärligt talat inte att du skulle komma med följdfrågor.

Varför tycker du att den ska ligga Off Topic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...