Jump to content
Annons

Vad behöver man för att re-ampa?


JJRockford

Recommended Posts

När jag spelar in gitarr nu kör jag gitarren rätt in i mixerbordet. På en av kanalerna, den jag använder, finns en knapp som heter "Hi-Z". Som jag förstått det så aktiverar den en inbyggd DI-box.

Men hur gör man om man i efterhand vill spela in en uppmickad gitarrförstärkare? Behöver man ha något mer än en sladd mellan ljudkortets utgång och gitarrförstärkarens ingång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har sett den där X-amp-boxen men tycker spontant att priset verkar väldigt högt med tanke på vad den gör. Som en DI-box, fast tvärtom.

DrHans skrev i tråden som DieHard länkade till att han kört en vanlig DI-box fast kopplat den bakochfram. Någon annan som provat det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så krånglig elektronik att omvandla tillbaks att boxarna behöver kosta 2-3000 kr? En vanlig linebox för 300 kronor funkar ju hur bra som helst åt andra hållet i a f.

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Är det så krånglig elektronik att omvandla tillbaks att boxarna behöver kosta 2-3000 kr? En vanlig linebox för 300 kronor funkar ju hur bra som helst åt andra hållet i a f.

trodde jag oxå men en special box gör en hel del med impedancen vid input och

och även med utsignalen som skickas till gitrarrförstärkaren. Läs detta för mer info

http://www.recordingmag.com/resources/resourceDetail/203.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att jag ställde en fråga i den gamla tråden, som fick ett kort (korrekt) svar av Joachim. Sen dess har jag läst på lite och byggt en del prylar (effekter) själv. Dock (reservation!) så har jag varken byggt en DI- eller Reampbox själv. Men i princip:

Det finns passiva och aktiva boxar, åt både det ena och andra hållet (DI resp Reamp). Dessa har sina respektive för- och nackdelar. Om man kan koppla en aktiv box "åt fel håll" vete fan, men det går definitivt med en passiv box, eller den lilla prylen hegobald länkar till.

En passiv box består i allt väsentligt av en transformator, som har en impedans åt ena hållet och en annan impedans åt det andra. Kopplad åt det ena hållet blir det en DI-box, åt det andra en Reampbox. Simple as that.

Dock (och här förlitar jag mig på det jag läst på nätet); det är DI-boxens transformator som är "känslig". Här krävs precisionslindning utförd på prexis rätt sätt. Fan vet hur det går till, men det handlar bl a om magnetisk avskärming i speciellt hölje, och trafon kan bli dyr, kanske 5-800 kr(?). Ska man "bara" ha en reamp så ska det funka med billigare trafo, man bör komma undan med kanske en hundralapp för den.

Min försiktiga slutsats, om man håller sig till passiva komponenter: En reampbox bör vara billig. En DI-box kan tillåtas kosta mer. Bägge alternativen går att koppla åt fel håll, men förvänta inte ett "bra" resultat om man kör reampbox som DI.

***

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med på vad re-amping är och hur det fungerar. Men om ni har en stärkare, varför mickar ni inte den på en gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Jag är med på vad re-amping är och hur det fungerar. Men om ni har en stärkare, varför mickar ni inte den på en gång?

om man som jag gör det mesta själv så är det skönt att kunna stå hemma med en

liten tyst stärkare och lina samtidigt för att lägga alla gitarrkomp osv. Sedan redigera

det och gå ner till replokalen för att där kunna koncentrera sig på ljudet, placering

av stärkare och placering av mickar = bättre ljud i slutändan

Link to comment
Dela på andra sajter

om man som jag gör det mesta själv så är det skönt att kunna stå hemma med en

liten tyst stärkare och lina samtidigt för att lägga alla gitarrkomp osv. Sedan redigera

det och gå ner till replokalen för att där kunna koncentrera sig på ljudet, placering

av stärkare och placering av mickar = bättre ljud i slutändan

ok, jag tycker det verkar bökigt bara:)

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

ok, jag tycker det verkar bökigt bara:)

jepp att spela in allt analogt på olika platser är j-ligt bökigt...men det låter bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med på vad re-amping är och hur det fungerar. Men om ni har en stärkare, varför mickar ni inte den på en gång?

Dels det som persuader säger. Dessutom är det mycket lättare att editera en oprocessad gitarr-signal, om man vill klippa lite och så. Oerhört mycket tydligare vågform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...