Jump to content
Annons

Swedish House Mafia lägger av


pikzel

Recommended Posts

Suck. Det finns ingen med minsta intresse i SHM och den scenen som bryr sig. Om det nu är så viktigt för dig

Verkar ju vara viktigt för vissa andra också... 😉

Ett DJ-set med SHM är: 2) musikframförande

Är en biovisning en teaterföreställning? Man framför ju ett skådespel genom att starta en förinspelad version av det sistnämnda?

3) inför en primärt på musiklyssning förberedd publik.

De flesta jag pratar med som går på sådana här tillställningar verkar göra det för att dansa. Alltså är dom inte där primärt för musiklyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är imponerad av din slutledningsförmåga, det måste jag erkänna. Swedish House Mafias spelningar är inga musikframföranden (biovisningar är ju inga teaterföreställningar) och deras besökare är inte där primärt för musiken.

Nu ska jag göra lite vettigare saker (som att pilla mig i naveln), men ha det så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är imponerad av din slutledningsförmåga, det måste jag erkänna.

Tack.

deras besökare är inte där primärt för musiken.

Det är väl på sätt och vis en definitionsfråga. Men som sagt, de jag pratat med verkar tycka att det primära är att dansa och ha kul. Därmed inte sagt att musiken är oviktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Det är väl på sätt och vis en definitionsfråga. Men som sagt, de jag pratat med verkar tycka att det primära är att dansa och ha kul. Därmed inte sagt att musiken är oviktig.

Till skillnad från spelningar med "riktiga" musiker där folk kommer för att stå still och titta på musikers teknik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om 30 år kommer vi(inte alla på det här forumet kanske) sitta där o lista tidernas bästa musik a la Rolling Stones(tidningen) o tycka att Strobe med Deadmau5 är den tidens Stairway to heaven och säga att det var bättre förr när riktig musik gjordes, Leave the world behind e med på 100listan och Tim Bergling är gråhårig och är den där sköne, ev bittre gubben som var superstar som 22åring men som har gift om sej nåra gånger a la Lundell och kallas gubbsjuk.

Själv e jag 40 och innerligt trött på all gubbrock och insnöad gubbtänksmentalitet emellanåt. Och då älskar jag ändå Neil Young och Lundell egentligen! Är det inte skönt med SHM som ändå har gjort en sån dänga som Leave the world behind som man i sin 40årskris bara vill d-d-d-d-d-dansa till, va, jag dansar väl inte, jo, ibland i luftgitarrposen till Down by the river och ibland när jag har One i lurarna!!

Link to comment
Dela på andra sajter

F'låt att jag är så gubbig. Jag ska genast tycka att de är ena jäklar till att trycka på play på ett bra sätt!

😉

Skämt åsido, för min del handlar det inte så mycket om vad SHM (som jag för 1 månad sen aldrig hört talas om) gör musikaliskt. Det handlar mer om tendensen hos deras fans att höja dem till skyarna. Det är väl okej med några som producerar sånt som folk gillar - det gör McDonalds också. Jag lägger ingen värdering på sånt, lika lite som jag känner mig tvingad att gilla det. Men jag ser heller inte att det är nåt mer än just en kommersiell framgång med ett mediokert material som inte är nyskapande - vilket i sig inte är ett nytt fenomen.

Det verkar ju finnas grund för att höja dem till skyarna för deras affärsmässighet, där verkar de (eller deras produktionsteam) excellera. Men när det handlar om konstnärlighet så ser jag inget som når högre än det mediokra. Ungefär som hon Gaga. Gilla det gärna, och intala gärna er själva att det är hög konstnärlig kvalitet. Men jag ser inget som tyder på det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om 30 år kommer vi(inte alla på det här forumet kanske) sitta där o lista tidernas bästa musik a la Rolling Stones(tidningen) o tycka att Strobe med Deadmau5 är den tidens Stairway to heaven och säga att det var bättre förr när riktig musik gjordes, Leave the world behind e med på 100listan och Tim Bergling är gråhårig och är den där sköne, ev bittre gubben som var superstar som 22åring men som har gift om sej nåra gånger a la Lundell och kallas gubbsjuk.

Själv e jag 40 och innerligt trött på all gubbrock och insnöad gubbtänksmentalitet emellanåt. Och då älskar jag ändå Neil Young och Lundell egentligen! Är det inte skönt med SHM som ändå har gjort en sån dänga som Leave the world behind som man i sin 40årskris bara vill d-d-d-d-d-dansa till, va, jag dansar väl inte, jo, ibland i luftgitarrposen till Down by the river och ibland när jag har One i lurarna!!

Det handlar inte om att vara gubbe. Jag gillar inte house, det händer inget i låtarna. Men det är jätte kul att det gått så bra för shm. Jag kan inte stå och stampa till det. Jag älskar trance, där händer något oväntat runt hörnet hela tiden. Som får en att villja dansa loss. Så det handlar om att alla har olika smaker och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår såg jag Rihanna. Det var inte så jävla live det inte. Låtsasgitarrer, låtsastrummor, playbacksång.

Sånt är så jävla löjligt, kunde dom fan ha skippat att uppträda. Vem fan vill se playback och sånt larv?

Kan man inte spela live, ska man inte spela överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ditåt allting går. Ta melodifestivalen t ex. Först börja man tillåta förinspelad musik, men alla körer skulle vara live. Nu tillåter dom även förinspelade körer. Vilken väl i princip innebär att man kan köra playback. För det kanske ingår i låtens arrangemang att leadsången ska vara dubbad... 🙂 Tror jag, rätta mig gärna om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad från spelningar med "riktiga" musiker där folk kommer för att stå still och titta på musikers teknik?

Nej, folk går ju enligt SAOL till konserter primärt för att lyssna på musik. Och för att ta del av ett musikframförande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om 30 år kommer vi(inte alla på det här forumet kanske) sitta där o lista tidernas bästa musik a la Rolling Stones(tidningen) o tycka att Strobe med Deadmau5 är den tidens Stairway to heaven och säga att det var bättre förr när riktig musik gjordes, Leave the world behind e med på 100listan och Tim Bergling är gråhårig och är den där sköne, ev bittre gubben som var superstar som 22åring men som har gift om sej nåra gånger a la Lundell och kallas gubbsjuk.

Själv e jag 40 och innerligt trött på all gubbrock och insnöad gubbtänksmentalitet emellanåt. Och då älskar jag ändå Neil Young och Lundell egentligen! Är det inte skönt med SHM som ändå har gjort en sån dänga som Leave the world behind som man i sin 40årskris bara vill d-d-d-d-d-dansa till, va, jag dansar väl inte, jo, ibland i luftgitarrposen till Down by the river och ibland när jag har One i lurarna!!

tvivlar starkt på det. tiderna har förändrats väldigt mycke sen zeps mästerverk.

tack vare informationsnätet som numera är globalt så är där en sån ENORM uppsjö av musik tillgänglig att världen drunkar i låtar.

musikbranschen har oxå blitt så kolossalt vinst-baserad. ALLT ska vara en hit som ger stor avkastning. utrymmet för innovation och kreativitet har minskats ner till intet på grund av vinsthungriga gubbjävlar som sitter på sina feta arslen i skinfotöljer vi hade fått använda en årslön för att inhandla.

det har liksom blitt melodifestival av det hela, den ska va 3 minuter den ska ha de här o de här och ect. och glöm för fan inte autotunen haha.

problemet är då att vad som än släpps, även om det må va nytt och orginellt, och det är jävligt sällan, så blir det snabbt uppslukat i ett hav av liknande låtar. ta T-pain och hans autotune och vad som hände efter branschen såg hur populärt ljudet var hos konsumenterna.

branschen är infekterad av girighet som tar död på chanserna för låtar att hamna i facket "unik".

för i tiden när en ny låt kom som var orginell och stilbildande så kunde den va det i nåt år eller 2.

nu varar "nytt och stilbildande" i ungefär en kvart.

informationsnätet har oxå gjort att allt nytt serveras på ett silverfat. och där är nåt nytt HELA tiden. detta gäller egentligen all media nu för tiden.

spektakulära filmer med enorm budget och ultramegastora effekter produceras på löpande band o matas ut till oss. de gör att ingen film känns märkvärdig längre. om ALLT är stort pampig och extremt, då tappar det känslan av att vara just stort pampigt och extremt. det blir normen.

samma sak om vi pumpas fulla med hits, alltid med en grym hook, alltid med en trallvänlig refräng att nynna på och en djup dunkande bas perfekt för dansgolvet.

om allting är speciellt så blir inget speciellt, allt blir det vanliga.

om alla äger en lamborghini så är det ingen som bryr sig om en lamborghini kör förbi.

jag tror inte en kotte kommer minnas deadmau5 om 50 år. och inte nån annan från de senaste 10 åren heller skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror många inte vet vilka dom är nu ens.

Det där beror helt och hållet på vem man frågar. Jag pluggar på universitet och spelar även ute som DJ, och Deadmau5 (som är en person, inte flera) är något man kan spela på rakt igenom kommersiella golv och få i princip jubel som respons. Deadmau5 var headliner på Göteborgsupplagan av årets Summerburst, uppträdde med Foo Fighters på Grammygalan och har 6 miljoner fans på facebook. Dom som ska komma ihåg Deadmau5 om 50 år är dom som är 15-25 nu, och dom har garanterat koll på vem det är. Därmed inte sagt att jag tror han kommer vara en modern motsvarighet till The Beatles, Led Zeppelin, etc, men man kan inte säga sådär svepande att många i dagsläget inte vet vem det är.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte en kotte kommer minnas deadmau5 om 50 år. och inte nån annan från de senaste 10 åren heller skulle jag tro.

Så inget band från de senaste 10 åren kommer inte att finnas i folks medvetande om 50 år?

Och vad är så hemskt med "informationsnätet" egentligen? Är det någon som tvingar dig att se på amerikanska superhjältefilmer varje gång du blir filmsugen? Det finns oändligt med filmer som inte är superpåkostade Hollywoodproduktioner, det finns till och med alternativa filmgalor för just sådana. Rekommenderar Independent Spirit Awards om du vill få lite inspiration på andra filmtitlar. Samma sak gäller ju musik, du måste inte lyssna på det som feta skivbolagsdirektörer serverar dig. (Feta skivbolagsdirektörer måste väl för övrigt vara en av de mest seglivade myterna, eller är det fortfarande så? Och var det ens så någon gång?) Jag lyssnar mest på musik från mindre indiebolag, det finns - tro det eller ej - massvis av sådana som är riktigt grymma. Jag förstår inte problemet, skivbolagen serverar någonting som efterfrågas, men vill man inte ha det så behöver man inte köpa det. Då kan man vända sig någon annanstans. Du får det att låta som att allt är fabriksproducerat och att det inte finns någonting som sticker ut eller avviker på något sätt, men jag tycker snarare det är mer så nu än någonsin. Men då får man kanske leta efter musiken på andra ställen än bland skivorna på Statoil.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt är så jävla löjligt, kunde dom fan ha skippat att uppträda. Vem fan vill se playback och sånt larv?

Kan man inte spela live, ska man inte spela överhuvudtaget.

Lite så, men samtidigt förstår man väl att folk vill se sina idoler. Massa tjejer där ute som har henne som förebild och vill få se henne stå där framme. De allra flesta bryr sig ju inte om att få se en skicklig musiker, de vill se sitt färdigpackade producerade paket. Av samma anledning som folk tittar på melodifestivalen, knappast för att få se de främsta musikerna där ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så inget band från de senaste 10 åren kommer inte att finnas i folks medvetande om 50 år?

Och vad är så hemskt med "informationsnätet" egentligen? Är det någon som tvingar dig att se på amerikanska superhjältefilmer varje gång du blir filmsugen? Det finns oändligt med filmer som inte är superpåkostade Hollywoodproduktioner, det finns till och med alternativa filmgalor för just sådana. Rekommenderar Independent Spirit Awards om du vill få lite inspiration på andra filmtitlar. Samma sak gäller ju musik, du måste inte lyssna på det som feta skivbolagsdirektörer serverar dig. (Feta skivbolagsdirektörer måste väl för övrigt vara en av de mest seglivade myterna, eller är det fortfarande så? Och var det ens så någon gång?) Jag lyssnar mest på musik från mindre indiebolag, det finns - tro det eller ej - massvis av sådana som är riktigt grymma. Jag förstår inte problemet, skivbolagen serverar någonting som efterfrågas, men vill man inte ha det så behöver man inte köpa det. Då kan man vända sig någon annanstans. Du får det att låta som att allt är fabriksproducerat och att det inte finns någonting som sticker ut eller avviker på något sätt, men jag tycker snarare det är mer så nu än någonsin. Men då får man kanske leta efter musiken på andra ställen än bland skivorna på Statoil.

tvivlar starkt på det.

vet inte riktigt va du vill ha sagt med hela inlägget. har aldrig sagt där inte finns annan musik.

va inte riktigt det som var poängen med inlägget.

och att disskutera hurvida direktörer är feta är ju bara löjligt, det är ett talesätt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

tvivlar starkt på det.

vet inte riktigt va du vill ha sagt med hela inlägget. har aldrig sagt där inte finns annan musik.

va inte riktigt det som var poängen med inlägget.

och att disskutera hurvida direktörer är feta är ju bara löjligt, det är ett talesätt.

Vad är då problemet? Det finns massvis av musik för alla smaker, vad gör det då att majorbolagen bland annat ger ut superkommersiell pop? Min poäng var att musikvärlden är extremt stor och komplex, och att säga att allt är skit och likriktat är i min värld ett helt och hållet felaktigt påstående. Kanske i det översta kommersiella skiktet, men det finns ju så mycket mer så det är ju bara att strunta i. Förklara gärna poängen du ville göra.

Ja, det är ett talesätt, men jag tycker det är en ganska onödig grej att slänga sig med. Redan där visar man väldigt tydligt vilken inställning man har (och troligtvis fortsättningsvis kommer att ha).

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det konstiga att dansmusik numera upplevs på arenor istället för klubbar och att publiken står och stirrar på gubbarna som vänder plattor 100 meter bort bakom kravallstaket - istället för att dansa med varandra.

Tvärtemot vad några av er i tråden skriver så tycker jag att den bredare dansmusiken, vi kan kalla den "den svenska", anammat rockklyscheriet - istället för att som förr sätta en tumme i ögat på posörer och statusjägare. Arenahouse är en oxymoron, på alla sätt.

Den utvecklingen är för mig obegriplig.

Redigerat av Lindeberg
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är då problemet? Det finns massvis av musik för alla smaker, vad gör det då att majorbolagen bland annat ger ut superkommersiell pop? Min poäng var att musikvärlden är extremt stor och komplex, och att säga att allt är skit och likriktat är i min värld ett helt och hållet felaktigt påstående. Kanske i det översta kommersiella skiktet, men det finns ju så mycket mer så det är ju bara att strunta i. Förklara gärna poängen du ville göra.

Ja, det är ett talesätt, men jag tycker det är en ganska onödig grej att slänga sig med. Redan där visar man väldigt tydligt vilken inställning man har (och troligtvis fortsättningsvis kommer att ha).

mitt inlägg var en förklaring på varför han jag citerade hade fel. när han sa vi kommer sitta om 50 år och se tillbaka på deadmau5 på samma sätt som vi nu ser tillbaka på tex rolling stones.

jag anser inte att det kommer bli så, och jag förklarade varför.

jag skrev utförligt varför jag tror att klimatet i musikbranshen idag bidrar till att låtar inte längre uppnår "oförglömlig" status.

finns faktiskt en ren psykologisk vinkel oxå. den männskliga hjärnan har mycket svårare att minnas (långtidsminnet) saker som är lika varandra.

vilket faktiskt gör att om Släpper skivbolagen ifrån sig 10 låtar som låter liknande så är det faktiskt ett faktum att dom kommer bli svårare att komma ihåg än om dom släppt 1 låt.

jag försökte skriva att skivbolagen, när dom ser ett pengabringande koncept, mjölkar ur "unikheten" i det och bidrar på det viset till att den musiken kommer bli mindre ihågkommen.

tror du tog mitt inlägg som ett klassikt "dagens musik är skit"-inlägg. men det var inte det som det handlade om.

Redigerat av DaCriLL
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...