Jump to content
Annons

Studiobygge dagbok!


skonare

Recommended Posts

Annons
Ogonen (oregistrerad)

Snyggt!

Kul att höra!

Idag har diffusormolnet kommit upp och elektriciteten testats med spotlights och slutsteg till midfieldarna. Testspelades allt från krämig country till untzig psykadelika. Känns faktiskt vansinnigt nice! Ordentliga mätningar kommer göras inom kort.

20130420163316.jpg

...men först tillbaka till dalarna för att sätta i det sista glaset som kommit till våra dörrar.

http://studiobygget.blogg.se

, det är här det händer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt!

Spännande att se vingarna där som både du och wellness använder till tak-diffusion och tycker det funkar bra.

Ska själv faktiskt göra en test till sommaren fast då lite omvänt, med ett par vingar på sidan och absorption och prd i taket. Får se om det ändrar mätningar eller upplevelse något. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan gubbz! i dag har vi gjort våra första mätningar i rew och är redo för den kompletterande akustikbehandlingen! Börjar gropa ner sig redan vid 75 och sen 150 och 450 osv. Nu ska vi bärja klia oss i huvudet för vilken slags behandling som står på shemat.

Mest nöjda är vi med med kurvan mellan 30 och 100hz.

Höger

hoger_5186820dddf2b30da961ea53.jpg

Vänster

vanster_518682119606ee096271211f.jpg

Litet kontrollrum ekar inte särskillt länge...

vatenfall_5186820fddf2b30dc937de77.jpg

Skitsvårt att sätta sig in i.... Vad säger ni pröffs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogonen (oregistrerad)

Precis som min gode kollega är jag enormt glad att vi äntligen är den här "roliga" fasen av bygget. Och ganska lättad över att vi inte har några enorma peakar eller dippar i lågbasen. Decaytiden vid 28Hz känns som jag kan leva med, då den inte är alltför extrem.

Vår egen teori är väl att problemen som vi har vid typ 300hz och uppåt är multiplar av själva grundproblemet som är runt 160hz, och att om vi behandlar detta så följer de höga frekvenserna automatiskt med.

Vad tror ni kunniga om det, är vi väl helt ute och cyklar?

Hojta om ni vill se andra grafer för att kunna göra en så bra bedömning som möjligt, jag ska ner i grottan imorgon igen och kan då göra ytterligare mätningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag följer tråden med spänning, främst för att lära mig hur ni gör allt 😛 och appropå det, vad använder ni för program för alla mätningar här? 🙂 Inte långt kvar tills jag ska börja mäta mitt första studiobygge själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där såg ju svinbra ut grabbar!

Jag får intrycket att ni har väldigt bra koll själva men om ni behöver input från folk här så lägg upp lite mått på rummet osv. Sen kan ni om ni inte redan gjort detta mäta på lite olika ställen i rummet. Dels för att hitta den optimala sweetspoten, så om ni har möjlighet att flytta er lite i rummet, göra detta.

Och för att bekräfta om de där dipparna ni (300-1kHz)har är stående våg eller reflektioner.

Om dom ändrar frekvens när ni flyttar micken någon decimeter är dom inte relaterade till ståendevåg.

Jag har varit med på ett flushmount-bygge tidigare och det var i ett mindre rum. Ert rum ser mycket finare ut.

Lägg gärna upp lite info om rummet och om ni vill kan ni lägga upp rew filerna också.

Jag skulle spontant gissa att ert fina bord skapar en del reflektioner.

Funktioner ETC, energy time curve i rew tyckte jag var fint för att leta reflektionspunkter i mitt rum. Där ser ni först direktljudet följt av reflektionerna och med hjälp av tidsaxeln är det ganska lätt att räkna ut hur långt reflektionen har färdats. Sen är det bara att använda ett måttband, snöre etc och böja det mot lämpliga reflekterande ytor (då mäter man såklart mellan högtalaren och micken).

Här är det bra att ha lösa absorbenter att tillgå för att snabbt kunna bekräfta om man hittat rätt reflektionspunkt.

Så mycket bättre lågbas än vad ni har i ert rum tror jag inte man kan önska sig! Jag har letat på nätet efter mätningar från så kallade erkända studios, men det verkar inte finnas. Dom törs inte visa dom fegisarna...

ha de gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att vet vad problemet boro på mellan 100-1-2khz, men för det mästa bordet på reflektions problem(eller för grunda abstorbent konstruktioner). Men troligtvis så behöver ni akustikbahandla hela rummet, alstå bakre sidoväggarna, mitten av bakreväggen och taket.

efter som lågbasen ser bra ut, så behövs inga avanseradeskonstuktioner. Bredabndabsorbering 2-300mm djupt. dock man man klä det med väldigt tunn plast innan tyg för undvika böverabsorbering av högfrekvens men då bör man vinkla paralella yta minst 12 grader(6+6grader på sidoväggarna) för att undvika flutter. jag mins inte exakt men jag tror Johin sayers rekomenderade 0,003mm tjocklek på plast eller 3 mickrometer.

Ni kan kolla ETC kurvan för att se att alla reflekteriner än under -20db(eller nära) viket är optimalt. En rekomentation är göra en ny mätning att lägga något absorberingmaterial på bordet för att utesluta reflektion från bordet. Sedan kan man jämföra med och utan absorbering på bordet. Kan även testa att flytta lyssningspossition bakåt, altså flyta micken i små steg(altså flera mätningar) och se om det blir bättare frekvens gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogonen (oregistrerad)

@adrumdrum & krillepille;

Tack för inputen!

Jo, vi är absolut intresserade av att få hjälp och förslag på detta, då det är vårt första bygge där vi vill vara så noggranna som möjligt med lyssningen.

Vi ska prova lite fler mätningar i veckan och sätta upp provisoriska lösningar när vi mäter för att frsöka utreda var problemen sitter.

Ska definitivt kolla ETC-kurvan och posta upp rew-filerna här så att ni som är erfarna får tillgång till all info.

Hittils har vi bara provat mäta med de flushmountade midfieldarna, så det ska bli intressant att se vilka nya problem som uppstår när vi plockar fram närfältarna som förmodligen kommer stå för 75% av lyssningen.

Updates kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogonen (oregistrerad)

Ser mycket bra ut! Det enda jag inte riktig gillar är det där tyget/tapeten, jag blir lite lätt snurrig av den. Men det är ju iof en smak sak, om du/ni gillar den är ju det viktigaste.

Haha.., det är superkul att vår tapet väcker så mycket debatt 😛

Själva är vi sjukt nöjda och spenderade flera dagar vansinnigt mycket pengar för den lilla rullen.

Du skulle förmodligen storkna när du ser våra rokoko-lampor och kopparetsningar vi satt upp i entren till lokalen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.., det är superkul att vår tapet väcker så mycket debatt 😛

Själva är vi sjukt nöjda och spenderade flera dagar vansinnigt mycket pengar för den lilla rullen.

Du skulle förmodligen storkna när du ser våra rokoko-lampor och kopparetsningar vi satt upp i entren till lokalen. 😄

Hahaha, du tvingar mig nästa till att komma på ett besök så att jag får se spektaklet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I går och i dag har vi flyttat in i lokalen och gjort massiva volymtester. När man står strax utanför lokalen (med stängda dörrar) och hammrar satan på trummor eller elbas så låter det unjefär lika mycket som när man sitter brevid ngn som lyssnar i hörlurar. Ska försöka låna ihop en db-mätare och lägga upp en video där vi kan gå igenom resultatet efter alla lager greenglue och kalkyler på glasdörrar osv. En tung sten har lättat från våra bröst!

dwt på plats

img_4169_519d21399606ee6c925ed998.jpg

Ngra test-absorbenter ovan trummor, och massa gitarrhängare.

img_4170_519d213bddf2b36b66a86ca7.jpg

img_4171_519d213e9606ee6c735c8670.jpg

img_4173_519d21409606ee6c5d60d964.jpg

img_4175_519d2142ddf2b36b81e699b3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har jag haft premiärsession med Jeremy Irons & the Ratgang malibus. Nästan allt har känts makalöst skönt, förutom att en klimatanläggning måste tryckas in ngn stans då 32 grader efter en halv dag bara leder till snorhög konsumtion av folköl och almän grumlighet.

Släpps kommande vår på Small Stone Records och så här är ett utrag, i bilder.

Mikael lägger solo.

skarmavbild_2013-07-16_kl_144022_51e5cc4addf2b32189c1dd82.png

Testa trums.

skarmavbild_2013-07-16_kl_144136_51e5cc52e087c3640065e47c.png

Mer gitarr. Och tingsryd.

skarmavbild_2013-07-16_kl_144042_51e5cc4eddf2b321d9af505e.png

Hoppas alla har en besvärligt bra sommar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag haft premiärsession med Jeremy Irons & the Ratgang malibus. Nästan allt har känts makalöst skönt, förutom att en klimatanläggning måste tryckas in ngn stans då 32 grader efter en halv dag bara leder till snorhög konsumtion av folköl och almän grumlighet.

Släpps kommande vår på Small Stone Records och så här är ett utrag, i bilder.

Mikael lägger solo.

skarmavbild_2013-07-16_kl_144022_51e5cc4addf2b32189c1dd82.png

Testa trums.

skarmavbild_2013-07-16_kl_144136_51e5cc52e087c3640065e47c.png

Mer gitarr. Och tingsryd.

skarmavbild_2013-07-16_kl_144042_51e5cc4eddf2b321d9af505e.png

Hoppas alla har en besvärligt bra sommar.

Precis vad jag letat efter, en superbillig DIY mikrofonmotvikt, en icakasse med folle!! 😄 skitsmart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...