Jump to content
Annons

Hur börjar ni skalor?.. - delad tråd


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Är det ändå inte lite av en omöjlig diskussion detta? Lite som meningen med livet eller om gud finns eller inte? Avgränsningarna för gehör och musikteori är olika hos olika individer och säkert lite flummiga även internt för varje individ. Att utifrån detta försöka tilldela signifikans-m agnituder till de olika kreationsinspiratörerna bakom musikskapandet känns för mig, lite i flummigaste laget. Jag tror precis som psykologerna attt allt handlar om sex egentligen

och att det finns vissa absoluta skönhets ideal inom alla konstformer. Vägen dit är nog även inom musikskapandet ett mish-mash av alla mönster och intellektuella landvinningar som vi som art kommit fram till och överens om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För mycket kunskap kan döda kreativiteten lixom!

Sluta med det där skitsnacket. Alla som kör på den myten. Det handlar aldrig om kunskapen utan om vad man gör med den, hur man hanterar den som spelar roll. Allt annat är just skitsnack.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha provocernade?? första gången jag stötte på dig valle så körde du min älskade bruce springsteen rätt ner i botten som tidernas mest underskattade artist hahaha,

Mest överskattade var det, för det tycker jag att sopan är. Han sjunger falskt och är dessutom på tok för politisk för att vara kommersiell artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mest överskattade var det, för det tycker jag att sopan är. Han sjunger falskt och är dessutom på tok för politisk för att vara kommersiell artist.

För politisk för att vara kommersiell artist? Vad menar du med det? Om han nu är kommersiell är väl det enda det kan betyda att det han gör är säljbart i stor skala, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

För politisk för att vara kommersiell artist? Vad menar du med det? Om han nu är kommersiell är väl det enda det kan betyda att det han gör är säljbart i stor skala, eller?

Han, likt U2-Bono, utnyttjar sina stjärnstatusar till att driva sina politiska skitkampanjer; detta med pengar från kids och fans som betalar för att få se/höra artisten (och inte för att stötta en politisk åsikt de inte delar).

Det kan aldrig sägas för sällan: Underhållning och politik går INTE ihop.

Fast nu blev det riktigt Off Topic...

Link to comment
Dela på andra sajter

Han sjunger falskt och är dessutom på tok för politisk för att vara kommersiell artist.

Falskt är det ju fler av de stora som sjunger. Men vad menar du med för politisk för att vara kommersiell? Han har väl sålt ofantliga mängder skivor, och kan därmed räknas som kommersiellt ytterst framgångsrik?

Han, likt U2-Bono, utnyttjar sina stjärnstatusar till att driva sina politiska skitkampanjer; detta med pengar från kids och fans som betalar för att få se/höra artisten (och inte för att stötta en politisk åsikt de inte delar).

Det kan aldrig sägas för sällan: Underhållning och politik går INTE ihop.

Fast nu blev det riktigt Off Topic...

Ok, då förstår jag vad du menar.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan aldrig sägas för sällan: Underhållning och politik går INTE ihop.

Varför säger du det i så fall hela tiden. Att något är kommersiellt betyder bara att väldigt många människor är beredda att betala för det, innehållet är betydelselöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan aldrig sägas för sällan: Underhållning och politik går INTE ihop.

Klart som fan att underhållning och politik går ihop, underhållning går ihop med det mesta. Skriver man en låt och man just då har ett samhällsproblem som man märkt av och känner en smärta i bröstet så är det klart som fan att man skriver om det. Tycker man dom rika är svin så skriver man en låt om det, tycker man fattiga är slödder kan man skriva en låt om det också, tycker man dendrofiler är vår nutids superhjältar så skriver man om det också. Man skriver ju om ditt man känner i sinnet, det man tycker är viktigt, det man brinner för. Ot, gör en ny tråd om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför säger du det i så fall hela tiden. Att något är kommersiellt betyder bara att väldigt många människor är beredda att betala för det, innehållet är betydelselöst.

Det var som fan... Har alltid undrat vad det betydde.

(Ärligt talat, jag tror inte vi talar om samma sak. Jag har ältat detta förr och förklarat i detalj; om jag pallar ska jag ta fram trådlänkarna...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan att underhållning och politik går ihop, underhållning går ihop med det mesta.

Mmmm...

Om något politiskt ultraflanksparti (det av dem du minst sympatiserar med) hade hört av sig till dig och bett om att få använda en av dina låtar som sin "anthem", vad hade du svarat?

Nä, just det.

Och för att citera mig själv från den här tråden:

Det finns en historia – och om denna på något sätt inte är riktig får jag be om ursäkt – om en låt som Bono skrev som en personlig "ursäkt" till sin fru. På fruns begäran skulle låtens intäkter gå till hennes favorit-välgörenhetsprojekt (CCPI). Nå, själva välgörenhetsgesten i sig är ju helt OK. Men är det inte lite väl förgivettaget att sätta sig ner och skriva en "förlåt mig älskling"-låt vars mål med intäkterna man kallt utgår ifrån kommer att finansieras av fansen?

Visste fansen att de betalade till fruns intressen?

Nu var det ju som sagt för en god sak. Men imorgon kan det (givetvis inte av U2 eller Bono) bli för att finansiera förverkligandet av Anders Behring Breiviks manifest.

Tänk nu på principen, inte så mycket på den enskilda artisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om något politiskt ultraflanksparti (det av dem du minst sympatiserar med) hade hört av sig till dig och bett om att få använda en av dina låtar som sin "anthem", vad hade du svarat?

Allvarligt talat så skulle jag tycka att det var okej, alla tolkar ju musiken på olika sätt. Breivik, IRA och ett parti som är för utrotandet av alla med glasögon skulle alla få använda mina låtar, jag skulle fundera över hur dom tyckte min musik var passande för deras kamp. Alltså, Charles Manson fick ju för sig att Beatles Helter Skelter var en profetia om hur vita människor gömde sig i skyddsrum när raskriget skulle äga rum. Tycker det är ett bra bevis för hur extremt annorlunda en text kan tolkas från hur man själv tänkte när man skrev den (helter skelter är döpt efter en åkattraktion i England).

Tycker media har varit ovanligt fula med breivik-fallet dock, när någon skribent på DN går så långt att hon skriver att "det vore tjänste fel att inte dra paralleller mellan Breivik och Per Ström" (en anti-feminist, inte av den sorten som vill att kvinnan skall stanna i köket. Han som skrev en bok som hette Sex Feministiska myter). Dom har verkligen utnyttjat Breivik-grejer för sina egna agendor, även nu ett år senare, mjölkar ur det sista som går att mjölka ur Breivik-fallet. Snacka om respektlöshet för dom som blev mördade.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvensspekteraskdaösdkölaskda:

Tillgång till musik är väldigt fri idag, människor lägger upp musik till sina egna hemvideoklipp på youtube, till sina bloggar, det är väldigt svårt att kontrollera vilka som använder din musik. Jag skulle inte kräva att dom tog bort låten från sin youtube-video eller liknande där dom använder den. Det där med utrotandet av alla med glasögon hittade jag TYP på (Pol Pot försökte utrota alla i landet som hade glasögon pga stereotypen av att alla som har glasögon är intelligenta).

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvensspekteraskdaösdkölaskda:

Tillgång till musik är väldigt fri idag, människor lägger upp musik till sina egna hemvideoklipp på youtube, till sina bloggar, det är väldigt svårt att kontrollera vilka som använder din musik. Jag skulle inte kräva att dom tog bort låten från sin youtube-video eller liknande där dom använder den. Det där med utrotandet av alla med glasögon hittade jag TYP på (Pol Pot försökte utrota alla i landet som hade glasögon pga stereotypen av att alla som har glasögon är intelligenta).

Skulle IRA använda min musik i sin propaganda skulle jag göra allt för att upplysa folk om att jag verkligen inte står bakom deras ideologi. Om jag nu inte gjorde det, då skulle jag väl bli ganska pepp. Men det gör jag inte. Kul att bli sammankopplad med ett gäng religiösa terrorister liksom.

EDIT: nog om det. tråden handlar om annat.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Breivik, IRA och ett parti som är för utrotandet av alla med glasögon skulle alla få använda mina låtar

Du kommer inte att få särskilt många uppdrag i framtiden, inte inom musik i alla fall; inte så länge du stoltserar med den inställningen.

Om Breivik med ditt godkännande använde din låt som sin "anthem" så skulle du alltid bli sammankopplad med honom. Det spelar ingen roll hur mycket du än hade hävdat att du inte delade hans åsikter.

Sorry, men fy fan, vilken äcklig inställning du har till musik (och de människor som miste livet på Utøya).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mest överskattade var det, för det tycker jag att sopan är. Han sjunger falskt och är dessutom på tok för politisk för att vara kommersiell artist.

oj, överskattad mena jag såklart ja.

ja de kan du ju tycka om du vill;) sen att han efter ullevi i sommar kommer var 1a,2a,3a,4a på publikrekordslistan i sverige det känner ju jag att det underminerar din åsikt en aning. men va vet jag,, är bara ett korkat bruce springsteen fan 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

ja de kan du ju tycka om du vill;) sen att han efter ullevi i sommar kommer var 1a,2a,3a,4a på publikrekordslistan i sverige det känner ju jag att det underminerar din åsikt en aning

Men det är ju just därför jag tycker att han är överskattad – att han har lyckats bli så accepterad av musikkonsumenterna, trots att han tenderar att sjunga falskt.

Kolla annars vilka krav som ställs på de stackars ungdomar som söker till Idol och liknande... Din idol hade aldrig blivit så stor som han är idag om dagen krav gällde när han drog igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju just därför jag tycker att han är överskattad – att han har lyckats bli så accepterad av musikkonsumenterna, trots att han tenderar att sjunga falskt.

Kolla annars vilka krav som ställs på de stackars ungdomar som söker till Idol och liknande... Din idol hade aldrig blivit så stor som han är idag om dagen krav gällde när han drog igång.

nej men sen är idol BEVISLIGEN inte ett recept till en långlivad och lyckad karriär.

sen anser jag ju att "mainstream" klimatet idag är helt uppåt väggarna. tillspacklat och tillgjort med musiker som inte skriver sina egna låtar och tillomed en del RAPPARE använder gosthwriters, rappare som ska va så jävla "real" och "straight from the hood".

du tror inte att han blitvit den legend han är idag TROTS(din åsikt) sitt falsksjung, för att han gör jävligt bra musik med texter som tilltalar folk?

tiderna har väl rätt bra bevisat att folk kräver inte en röstbegåvning i klass med celine dion för att folk ska tycka om musiken.

musikindustrins klimat idag här precis som mycke av samhället så FÖRBANNAT fixerad på yta, yta, yta. ingen själ längre. den ena ska vara flashigare än den andra. tycker det är en hemsk utveckling. rapartister får storhits genom att sitta i 3 minuter och rabbla upp hur jävla mycke pengar dm har, hur många bitches dom belägrat, hur jävla blinging deras stor halsband är och hur jävla bad ass dom är in da hood.

därhar du fullkomligt identitetslös och opolitisk musik. hur rolig är den.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte heller något Springsteen fans direkt men jag tycker att han imponerar...Såg videon för nåt år sedan där hans och frugan tillsammans med andra musiker jobbade i hans studio och blev verkligt imponerad. Han har musikalisk begåvning och jag tror att det skulle gått hem även idag.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

>sen anser jag ju att "mainstream" klimatet idag är helt uppåt väggarna. tillspacklat och tillgjort med musiker som inte skriver sina egna låtar

Idag? Elvis skrev ju inte heller sina egna låtar.

nu va det kanske inte PRECIS just det jag mena som var problemet med dagens musikklimat.

du får ju gärna läsa HELA inlägget innan du skriver en vittsig kommentar tebax.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu va det kanske inte PRECIS just det jag mena som var problemet med dagens musikklimat.

jaha, du skrev något men menade något annat? att jag bommade det 😊

Först och främst: Min erfarenhet av musicerande och dess bransch sträcker sig över en period som är en bra bit längre än du är gammal. Så jag har mer vett i huvudet än att "fabricera sådana påståenden i mitt huvud". Jag vet när man kan och inte kan dra rövarhistorier, förstår du.

Sedan så: I tråden som jag länkar till ovan grundar sig just på en sådan händelse där noterna kan bli till "beroende". Läs tråden (igen), eller så tar du och läser Claes poängfyllda skämt om pianisten ovan... Det är inte säkert att du fattar just idag. Men det kommer 🙂

Napoleon ringde och vill ha sitt syndrom tillbaka.

Jag fattar skämtet. Men det betyder inte att det stämmer.

Och instrumentalisten i tråden du länkade kunde förstås spela låten utan och innan före han lärde sig läsa noter?

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...