Jump to content
Annons

Musik och politik, bra kombo eller vidrigt!


hwasser

Recommended Posts

Du tror det är så lätt, alltså?

Varför tror du inte på det fria valet i detta sammanhang, och varför låter du din åsikt om olika artister avgöra om de är kommeriella eller inte. Att en artist är kommersiell kan aldrig betyda något annat än att vederbörandes musik säljer, eller anses säljbar nog för någon ska vara intresserad av att företräda artisten ifråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Även om det innebar livstids avstängning att deklarera sin avsmak för musiker som inte bryr sig huruvida Breivik hade använt deras musik som sin "anthem", så skulle jag säga samma sak igen.

Herre..gud.. jag skrev inte att jag inte skulle bry mig, men jag kan inte förbjuda honom att ha min låt som hans "anthem" om han skulle haft det, ska ja göra inbrott hos honom och sno tillbaka mina skivor? xD Kämpa dagarna i ända att rapportera människor som har mina låtar i bakgrunden till deras privatinspelade videor?

Jag skulle fundera över hans tolkning av mina texter, det skulle få mig att grubbla väldigt mycket, förmodligen bli förskräckt först direkt när jag hörde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en artist är kommersiell kan aldrig betyda något annat än att vederbörandes musik säljer, eller anses säljbar nog för någon ska vara intresserad av att företräda artisten ifråga.

Håller med.

så du säger alltså att Beatles är äckliga svin för det?

Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte ha nåt emot att mina låtar sålde som fan. Även fast jag inte är helt vän med tanken på en oreglerad kapitalism. Det är inte ATT folk är rika som svin som är problemet, det är HUR dom har blivit det som är problemet. Skulle min låt ha blivit skriven och inspelad av folk som jobbar 18 timmar/dygn i en sweatshop för en femma och en fimp i timmen i lön i typ Kina, och jag sen kammade hem profiten (som jag dessutom såg till att jag slapp skatta för) skulle jag däremot kunna erkänna att jag led av en viss dubbelmoral. Om låten dessutom hette typ "keep warm, burn out the rich" skulle jag vada kneedeep i skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ATT folk är rika som svin som är problemet, det är HUR dom har blivit det som är problemet. Skulle min låt ha blivit skriven och inspelad av folk som jobbar 18 timmar/dygn i en sweatshop för en femma och en fimp i timmen i lön i typ Kina, och jag sen kammade hem profiten (som jag dessutom såg till att jag slapp skatta för) skulle jag däremot kunna erkänna att jag led av en viss dubbelmoral.

Det där är ytterligheter... Jag tänker själv mer på punkfjantar som står och bölar över att systemet som annars stöds av säg 80% av invånarna är "så jäla fel asså"... För punkarna, de vet.

rolleyes.gif

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, majoriteten har ju alltid rätt och i världen finns inga orättvisor.

Jo, men om vi vände på det så att endast minoriteten hade "rätt", då skulle ju orättvisorna bli ännu större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ytterligheter... Jag tänker själv mer på punkfjantar som står och bölar över att systemet som annars stöds av säg 80% av invånarna är "så jäla fel asså"... För punkarna, de vet.

rolleyes.gif

Fast 100-80=20 är ju en jävla massa. Jag vill fan inte ha en miljö där 20% är fel.

Punkarna vet, hair metal däremot, det är musik för retards. Störta kungen!

/Bengt

Öfre Vasastan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kan inte se det "OK":a med att utnyttja sina fans för att finansiera sina fix idéer som inte har ett skit med musik att göra. T.ex. när Bono skrev som en "förlåt mig"-låt till sin fru, för att han hade missat hennes födelsedag (eller vilken trivialitet det nu handlade om). På fruns begäran skulle låtens intäkter gå till hennes favorit-välgörenhetsprojekt (CCPI).

Välgörenhetsgesten i sig är ju helt OK. Men att ta sina betalande fans så förgivet som i detta fallet är skitäckligt. Han gjorde det för frun, inte fansen, men fansen betalade det.

Nu var det ju som sagt för en god sak. Men imorgon kan det (givetvis inte av U2 eller Bono) bli för att finansiera förverkligandet av Anders Behring Breiviks manifest.

Och vad tycker vi om det?

Men det här med att man ska vara så jävla vördnadsfull mot fansens pengar, vad kommer det ifrån?

Varför är det värre att de indirekt finansierar vad det nu kan vara för politiskt arbete artisten kan tänkas lägga pengar på än knark, horor, bilar och hus som artister gjort i alla tider?

Personligen finansierar jag hellre politiskt arbete, även om jag inte delar åsikterna än rock-klyschorna ovan.

Chansen att det skulle vara några jävla dårar som sympatiserar med terrorister bara för att de har öppna åsikter är ju minimala, att anta det är ju bara cyniskt och konspiratoriskt.

Om bandet nu sympatiserar med Breivik är det väl lika stor chans att de gör det om de är öppet politiska än att de skulle göra det i det dolda, varför sätter du ett likhetstecken mellan politik och extremism?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, men om vi vände på det så att endast minoriteten hade "rätt", då skulle ju orättvisorna bli ännu större.

Dom flesta människor lägger sig inte i politik så mycket, det är endast en bråkdel av befolkningen som gör det, jag har övergivit det som kommunisterna brukar tjata om "den dumma massan", sanningen är ju egentligen ointresse, inte avsaknaden av intelligens. Det är därför det bara är en minoritet som klagar.

I sovjet var majoriteten för regimen (vet jag genom familjemedlemmar), i tredje riket var majoriteten för regimen, i Sverige är en majoritet för regimen. Dom flesta människor vill inte lägga sig i, dom vill bara leva sina leva, knega och ta med ungarna till lekparken, eller bli bäst i världen på gura eller bäst på att mixa! 😉

Att motarbeta en regim genererar problem för en själv, därför kommer endast en minoritet syssla med det.

Och chansen för att någon skulle stödja Breivik, vilket jag antar att du tog som ett extremt exempel bara, vore nog minimalistisk. Ingen stödjer honom, varken hans bröder i frimurarordern, nazister kallar honom judarnas vapen, kommunisterna kallar honom nazist, media utnyttjar honom som en stämpel som dom sätter på allt från Jimmie Åkesson till Per Ström. Först tänkte jag att Breivik lider av skizofreni när han börjar snacka om något tempelriddarbrödraskap som ingen någonsin har hört talats om, varken mina vänner i extremvänstern eller nationalistpolare, inte heller på nätet, inte ens ett enda skvaller på flashback vafan 😛 .. antingen så är dom den bästa hemliga terroristgruppen i norra europa någonsin eller så har han hittat på gruppen. Jag tror dock nu mer inte att han är skizofren, utan snarare att han har dåligt självförtroende, han ville bli en martyr, liksom vissa kungar som trott att det folkliga missnöjet mot dom skulle vända om dom förklarade krig och vann en "hjälteseger". Liksom dessa kungars krig så ledde Breiviks krig till missnöje från alla håll. Till och med den galna norska BlackMetal-terroristen Varg Vikernes kallar Breivik för: ".. en judestyrd mördardocka". Om man är norsk psycho och inte ens lyckas få med sig Varg Quisling Vikernes så har man failat! xD (.. ja han tillskriver sig själv Quisling i mellannamn, inget jag hittat på, haha 😛)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

(angående varför jag skrev så mycket om Breivik så är det för att jag alltid haft ett stort intresse för psykopater. Den mestadels påhittade "Hannibal Lecter" är ju världens coolaste mördare, Richard "Iceman" Kuklinski är likaså grymt intressant, det intressanta är deras drivkraft, deras ofta väldigt höga intelligens eller/och otroliga sinnen och förmågor. Rekommenderar boken The Iceman btw, riktigt riktigt bra - och obehaglig, särskilt med tanke på att det man läser verkligen har hänt, det är en biografi alltså)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

3. Det som skall diskuteras är om politik/musik eller politik/konst i övrigt är en bra kombination eller någonting vidrigt.

det hänger ju helt på hur det framförs

skriva-på-näsan-verk som den svenska proggen ägnade sig åt är ju fullkomligt vidrigt i många stycken

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en artist är kommersiell kan aldrig betyda något annat än att vederbörandes musik säljer, eller anses säljbar nog för någon ska vara intresserad av att företräda artisten ifråga.

eller att man producerar för att i första hand sälja

aldrig är ett starkt ord

Link to comment
Dela på andra sajter

(angående varför jag skrev så mycket om Breivik så är det för att jag alltid haft ett stort intresse för psykopater. Den mestadels påhittade "Hannibal Lecter" är ju världens coolaste mördare, Richard "Iceman" Kuklinski är likaså grymt intressant, det intressanta är deras drivkraft, deras ofta väldigt höga intelligens eller/och otroliga sinnen och förmågor. Rekommenderar boken The Iceman btw, riktigt riktigt bra - och obehaglig, särskilt med tanke på att det man läser verkligen har hänt, det är en biografi alltså)

Har du sett dokumentären om the iceman? Finns nog på youtube. Den är intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Cool mördare? Så snackar bara nån som aldrig har behövt oroa sig för mer än vilka kläder hen ska ha på sig till skolan.

Haha xD yeah right, du känner inte mig. Coola att läsa om, intressanta, inte att personerna på något sätt är bra. Jag kanske har haft det 100 gånger jävligare än dig i mitt liv, har ju inte du någon aning om

Du skriver det ena inlägget dummare än det andra.

One-liner efter one-liner. När jag skriver att dom flesta inte bryr sig om politik så syftar jag verkligen på att dom flesta inte bryr sig, med BRYR sig räknas inte att klaga i fika rummet eller gå med i en facebook-grupp, att verkligen BRY sig är att engagera sig och kämpa.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man producerar för att sälja är ingen garanti för att det man gör är säljbart. Aldrig är rätt ord i sammahanget.

du förväxlar "kommersiell" med "kommersiellt gångbar"

man ska aldrig säga aldrig - eller åtminstone vara sparsam

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

. hair metal däremot, det är musik för retards. Störta kungen!

He,he! ☺️ Hatade det när det kom och tål inte det idag heller. Inte konstigt att den genren inte fick nya fans eller efterföljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag kanske har haft det 100 gånger jävligare än dig i mitt liv, har ju inte du någon aning om

Och du vet ingenting om vad andra här har genomlevt. Kanske haft det värre än dig. Du är ingen måttstock för andras jävligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förväxlar ingenting. Det är precis samma sak. Bra att du tar ett steg tillbaka.

så du menar att alla produkter som sålt dåligt som fan inte var kommersiella?

Kommersiell verksamhet är en verksamhet som omsätter pengar och vars avsikt är att ge intäkter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommersiell

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror det är så lätt, alltså?

Det är väl ändå mycket lättare än med många andra varor? Tänk t ex när du tankar bilen. Vipps har du supportat militärdiktaturen i Saudiarabien. Eller när du handlar mjölk på Ica. Affärsinnehavaren kanske skänker en del av sin vinst till Folkpartiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...