Jump to content
Annons

Musik och politik, bra kombo eller vidrigt!


hwasser

Recommended Posts

Annons

Terrorist, det är när man inte är född i USA va?

...Gillar Madam Terror. Vad händer om man låter "andra sidan" få hightech-vapen och klä sig i blå soldatuniformer, och bete sig enligt diverse krigslagar (som jag inte har koll på). Vad är en terrorist? är väl frågeställningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I usa stödjer man sina trupper och är enade i kampen mot terrorism. Medans i sverige är det precis tvärtom.

Eh, va..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ÄR det: 😉

Politik ÄR en krydda som kan göra musiken viktigare, större mer på ”riktigt” men också göra den ännu mer urvattnad än den kanske varit med en riktigt pissig ”I love you –text”.

Generellt gillar jag vänstertexter (om de inte är FÖR puckade…). Till saken hör att jag i grunden är borgerlig då jag tror att det är ett sätt att bygga det effektivaste samhällssystemet.

Jag har alltid varit svag för punk, visor och viss progg. Mycket av denna musik skulle bli ganska meningslös med ”I love you –text” (precis som jag tycker mycket ”listmusik” är meningslös). Jag blir inte berörd av perfekt spelad, inspelad, mixad och producerad musik som inte betyder ett piss för de som är bakom (mer än pengar på kontot). Möjligen att jag på senare år blivit mer ”imponerad” dock fortfarande inte ”berörd” (imponerad av ”hantverket”/kunskapen).

Vad som får mig riktigt spyfärdig är påklistrad vänster-image kombinerat med ett beteende som en ”klassisk borgerlig person” som mig själv tycker är ego/fel (se vänsterband som låter sina skivbolag stämma skiten och krossa privatpersoner för några nerladdade låtar etc).

Lite som i Hans Alfredsson film ”Den enfaldige mördaren” där det finns en ondskefull brukspatron som på själva julafton har kallat upp en av sina livegna bönder till kontoret för att betala en skuld. Det framgår att bonden och hans familj kommer att få svälta denna julafton. När brukspatronen tagit emot pengarna slänger han dom med utsökt arrogans i den öppna brasan inför den häpne bonden, med orden: ”Det är inte pengarna, det är PRINCIPEN.” Det är människoförakt och knappast i linje med den påklistrade vänsterimagen.

Misstänker även att politik är en ”viktig” del för nasseband etc…

Så, sann politisk färgning av musik och texter kan vara en bra krydda (om inte för jävla dum) MEN påklistrat trams = Dynga!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

I usa stödjer man sina trupper och är enade i kampen mot terrorism. Medans i sverige är det precis tvärtom.

Vad menar du med det här? Och vad baserar du detta insiktsfulla uttande på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför den aversion mot kombon musik och politik? Om man kan använda en musik som en kraft för att få till förbättringar i samhället så är det väl bara bra?

Absolut. Men samma sak gäller ju åt andra hållet - den hand som har kraft att bygga har också kraft att rasera. Musik kan ju, och har, använts till annat än att "få till förbättringar i samhället". Det är ju inte så att vi har att göra med en för samtliga samhällsmedborgare enbart positiv kraft när det gäller att förstärka politikska budskap med musikens hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du förväntar dig väl inte ett vettigt inlägg från vederbörande?

Äsch, jag lever på hoppet. Och drivs av en omättlig nyfikenhet. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår helt ärligt talat inte vad det är du tror dig har bevisat. Att ingen av oss sympatiserar med Breivik?

Du undrade varför jag ansåg att just musiken vara så "helig". Jag kontrafrågade med om du ansåg att den var ohelig nog för att i kommersiella syften utnyttja musik för att med därav intäkter stötta och marknadsföra t.ex. Breiviks manifest. Efter tre upprepningar från min sida bestämde du dig för att du inte tyckte det, och därmed besvarade du din egen fråga.

Jag försöker inte bevisa att du inte sympatiserar med Breivik. Sådant är snarare upp till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reflexion:

Det är märkligt. Hur man än formulerar sig, uttrycker och formulerar så villa många i tråden få det till att jag menar att musiken inte får/kan "innehålla" politik, åsikter etc. Jag vet att många tycker att jag är tveklöst korkad, men inte ens jag skulle gå på linjen att musiken inte får/kan "innehålla" politik, åsikter etc. Bara för att en text kan ha en "politiskt grundad åsikt" så betyder inte det att musik + politik = sant.

Vad (i alla fall) jag konsekvent har lyft fram är artister som utnyttjar sin stjärnstatus för att med intäkter (från kids) finansiera politiska frågor som artisten brinner för mer än han/hon brinner för själva musiken.

Ni som stenhårt tror på att musik + politik = sant är inga musiker/underhållare – och det är säkert därför ni inte ser det absurda i föreningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

>Vad (i alla fall) jag konsekvent har lyft fram är artister som utnyttjar sin stjärnstatus för att med intäkter (från kids) finansiera politiska frågor som artisten brinner för mer än han/hon brinner för själva musiken.

är det okej att ha ett annat jobb så man har råd att pyssla musik (köpa instrument, inspelningsutrustning osv)? om ja, varför skulle det vara ok men inte att ha musik som yrke och använde de pengarna för att finansiera ens "riktiga intresse"?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

är det okej att ha ett annat jobb så man har råd att pyssla musik (köpa instrument, inspelningsutrustning osv)? om ja, varför skulle det vara ok men inte att ha musik som yrke och använde de pengarna för att finansiera ens "riktiga intresse"?

Det är väl helt OK, antar jag, att ha musik som yrke och använda intäkterna till att finansiera ens "riktiga intresse".

Vad (i alla fall) jag konsekvent har lyft fram är artister som utnyttjar sin stjärnstatus för att med intäkter (från kids) finansiera politiska frågor som artisten brinner för mer än han/hon brinner för själva musiken. (Är lite osäker på om detta gick fram ovan.)

Anledningen till ovan är att musik + politik != sant. Om du tror på att musik + politik = sant så är du ingen musiker/underhållare – och det är i sådant fall därför som du inte ser det absurda i föreningen. (Är lite osäker på om detta gick fram ovan.)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår exakt det du säger, men det är mer jag undrar. så om vi kan lämna den aspekten och gå vidare vore jag tacksam.

exakt vad är det som skiljer politiken från andra intressen som gör det mindre ok? (vi utgår såklart ifrån de fall du inte tycker är ok med musik + politik)

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

I usa stödjer man sina trupper och är enade i kampen mot terrorism. Medans i sverige är det precis tvärtom.

😆 Har du läst det i DN eller SVD? *Oj ett helt land där alla står enade? Fantastiskt vad du vet hur alla där tänker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ni som stenhårt tror på att musik + politik = sant är inga musiker/underhållare – och det är säkert därför ni inte ser det absurda i föreningen.

Valle=gärdsgårdsfilosof :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

exakt vad är det som skiljer politiken från andra intressen som gör det mindre ok? (vi utgår såklart ifrån de fall du inte tycker är ok med musik + politik)

Det finns säkert fler områden än politik – religion, till exempel – som är oförenliga med musik/underhållning. Vad som exakt skiljer sig är, som påpekat, mest uppenbart om man är mer musiker än politiker. Men en sak är väl säker: politiker sätter riktlinjer och bestämmelser för hur vi kan/får leva våra liv, även för musikerna; musikern gör det inte.

Men då undrar jag: Vad exakt menar du är den avgörande faktorn för att politik och musik/underhållning faktiskt är förenligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert fler områden än politik – religion, till exempel – som är oförenliga med musik/underhållning. Vad som exakt skiljer sig är, som påpekat, mest uppenbart om man är mer musiker än politiker. Men en sak är väl säker: politiker sätter riktlinjer och bestämmelser för hur vi kan/får leva våra liv, även för musikerna; musikern gör det inte.

jag vet inte om jag bara missar något fundamentalt i det du säger, men jag fattar fortfarande inte vad skillnaden skulle vara riktigt? visst, att vara politiker och musiker är två skilda saker, men jag förstår fortfarande inte varför man inte skulle kunna vara båda och? eller ja, varför det skulle vara värre om musiken kommer i andra hand, och politiken i första?

Men då undrar jag: Vad exakt menar du är den avgörande faktorn för att politik och musik/underhållning faktiskt är förenligt?

rent spontant skulle jag säga att det är upp till konsumenten att bestämma, och inte upp till mig. men det känns som att jag inte ser hela bilden av problemet än, så jag ska inte uttala mig ytterligare om vad jag tycker, för jag är osäker (därav frågorna!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det finns säkert fler områden än politik – religion, till exempel – som är oförenliga med musik/underhållning.

Hur länge har musik funnits? Ända sen människans början. Hur länge har musik kunnat göras utan religiösa inslag? Under väldigt kort tid i människans historia. Att påstå att religion och musik är oförenliga är totalt ohistoriskt. Sen kan man tycka vad man vill om religion.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte om jag bara missar något fundamentalt i det du säger, men jag fattar fortfarande inte vad skillnaden skulle vara riktigt?

Du kanske inte är musiker/underhållare "nog"?

visst, att vara politiker och musiker är två skilda saker, men jag förstår fortfarande inte varför man inte skulle kunna vara båda och?

Vem har påstått att man inte kan vara både och? Det kan man ju uppenbarligen.

varför skulle [det] vara värre om musiken kommer i andra hand, och politiken i första?

Tyvärr måste jag återigen svara: Vad (i alla fall) jag konsekvent har lyft fram är artister som utnyttjar sin stjärnstatus för att med intäkter (från kids) finansiera politiska frågor som artisten brinner för mer än han/hon brinner för själva musiken.

rent spontant skulle jag säga att det är upp till konsumenten att bestämma, och inte upp till mig.

Ah, du menar "gillar du det inte, köp det inte". Du tror också att det är så lätt. Nåja, när Bono gjorde sin "förlåt mig älskling"-låt var det säkert många betalande kids som trodde att de köpte något Bono hade skrivit i egenskap av artist, inte toffelhjälte, och definitivt inte politiker...

Och som jag har påpekat (angående Bono): Nu var det ju som sagt för en god sak. Men imorgon kan det (givetvis inte av U2 eller Bono) bli för att finansiera förverkligandet av Anders Behring Breiviks manifest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge har musik funnits? Ända sen människans början. Hur länge har musik kunnat göras utan religiösa inslag? Under väldigt kort tid i människans historia. Att påstå att religion och musik är oförenliga är totalt ohistoriskt. Sen kan man tycka vad man vill om religion.

Du anstränger dig verkligen för att missförstå mig. Du gör ett bra jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

´Tyvärr måste jag återigen svara: Vad (i alla fall) jag konsekvent har lyft fram är artister som utnyttjar sin stjärnstatus för att med intäkter (från kids) finansiera politiska frågor som artisten brinner för mer än han/hon brinner för själva musiken.

ja, du har konsekvent lyft fram ATT det är fel men inte en enda gång varför. för dig verkar det här vara väldigt självklart. det är det inte för oss andra. förklara!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du anstränger dig verkligen för att missförstå mig. Du gör ett bra jobb.

Du gör det så bra själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, du har konsekvent lyft fram ATT det är fel men inte en enda gång varför. för dig verkar det här vara väldigt självklart. det är det inte för oss andra. förklara!

Jag förstår. Jag ska försöka förklara för dig och dem ("oss") du anser dig företräda Jag ställer frågan som jag ställt ovan till dig med; sedan funderar du ett tag och ger mig ett svar:

Vad skulle du säga om artister som i kommersiella syften utnyttjade musik för att med därav intäkter stötta och marknadsföra t.ex. Breiviks manifest – OK, eller NOK?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert fler områden än politik – religion, till exempel – som är oförenliga med musik/underhållning.

Helt riktigt. Det finns inga religiösa artister, och ingen musik som någonsin spelas i religiöst rituella sammanhang. Ordet "jesus" har aldrig använts i någon låt! Bach skrev inga låtar till kyrkan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt. Det finns inga religiösa artister, och ingen musik som någonsin spelas i religiöst rituella sammanhang. Ordet "jesus" har aldrig använts i någon låt! Bach skrev inga låtar till kyrkan!

I geddit!

Jo, det finns det. Jo, det gör det. Jo, det har det. Och, jo, det gjorde han.

Men om du vill dra den liknelsen här måste du ställa den i relation till det jag ovan menar med att politik och musik/underhållning inte är förenligt.

När vi ändå är inne på religiöst skit kan man väl säga att religiös musik är ännu värre än "politisk musik". Här är det tydligen helt OK att sjunga gott om en "gud" som hatar bögar, eller förtrycker kvinnor och/eller uppmuntrar till att misshandla barn.

Religiös musik är inget för mig.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att Valle själv vet riktigt vad det är han skriver. Alternativt att det roar honom ordentligt att se hur folk försöker svara seriöst på inlägg som består att slumpmässigt sammansatta ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag tror inte att Valle själv vet riktigt vad det är han skriver. Alternativt att det roar honom ordentligt att se hur folk försöker svara seriöst på inlägg som består att slumpmässigt sammansatta ord.

Det är hans taktik att försöka slingra sig. Eller påstår att man inte har fattat. Allt för att vinna och få rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är inne på religiöst skit kan man väl säga att religiös musik är ännu värre än "politisk musik". Här är det tydligen helt OK att sjunga gott om en "gud" som hatar bögar, eller förtrycker kvinnor och/eller uppmuntrar till att misshandla barn.

Religiös musik är inget för mig.

Men vänta lite. Är det de moraliskt förkastliga texterna du angriper nu?

Om politik och musik inte hör ihop, och inte heller religion och musik, då börjar vi snäva av rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...