Jump to content
Annons

Musik och politik, bra kombo eller vidrigt!


hwasser

Recommended Posts

Jo, jag försto det – även om det kan verka otroligt.

Men jag är ändå nyfiken på hur du resonerar. Vilka band tänker du på, vars musik handlar om politik eller religion och som inte hade funnits om de var tvungna att sjunga om något annat än politik och/eller religion?

De flesta av banden hade ju kanske existerat, jag syftade väl mer på deras sound och budskap snarare än personerna själva. Några exempel är väl allt från mina favoritband Pink Floyd, Black Sabbath, Yes, Genesis etc till andra band som hela punkrörelsen i England, hela proggrörelsen här i Sverige och alla andra band med politiska texter och budskap. Sen har vi alla kristna band, alla satanistiska band, såklart alla andra band som fokuserar på budskap relaterade till andra religioner (inte alltför vanliga här i vår del av världen men de finns garanterat).

Sen kommer vi ju också till frågan om personerna själva i bandet hade varit de personer de är om de inte brytt sig om politik eller religion. Ta Roger Waters i Pink Floyd till exempel. Politiken påverkade honom djupt som person genom hela hans liv, precis som för de flesta människor formade politiken till stor del hans personlighet. Om du på allvar tror att han hade skrivit likadan musik fast bara med annan text om han inte brytt sig om politik, då kan jag nog inte fortsätta den här diskussionen med dig 😄

Det blir också väldigt svårt att tänka sig för mig iaf... Vi är människor, vad vill vi uttrycka i vår konst? Det självklara svaret enligt mig är: Våra liv, våra reflektioner, våra erfarenheter. Så länge politik och religion existerar, vilket jag likt JJRockford anser är ett måste eftersom de är ett resultat av vår natur, så kommer man att skriva om det.

Angående detta:

"Dessutom: Varför är det mindre viktigt för artister som inte sjunger om politik och religion att sjunga om just politik och religion – om nu deras liv också helt genomsyras av politik och religion?"

Det var ju inte en fråga till mig, men jag skulle väl säga att bara för att vi påverkas av något behöver det inte betyda att vi bryr oss om det eller ens lägger märke till det.

Min lilla slutsats är väl att det är teoretiskt möjligt med en värld där absolut ingen konst är kopplad till religion eller politik, men det är min övertygelse att detta skulle leda till oändligt mycket tråkigare konst.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Politik och musik? Nej tack.

Jag vill inte höra om varken jobbskatteavdrag eller solidaritet när jag lyssnar på musik.

Det är nästan förargelseväckande.

Nu är ju politik lite mer än så. Det är ju t ex en serie av politiskt handlande och beslut som gjort det möjligt för dig att sitta här och fritt diskutera politikens vara eller icke-vara i musik.

Men annars är det väl inget värre problem för dig än att du låter bli att lyssna på låtar med politiska budskap?

Visserligen kommer du missa en hel del bra musik, allt från Beatles "Taxman" via Queen's "One vision" och "Björn Afzelius "Don Quixote" till System of a down's "BYOB", men det är din förlust 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju politik lite mer än så. Det är ju t ex en serie av politiskt handlande och beslut som gjort det möjligt för dig att sitta här och fritt diskutera politikens vara eller icke-vara i musik.

Men annars är det väl inget värre problem för dig än att du låter bli att lyssna på låtar med politiska budskap?

Visserligen kommer du missa en hel del bra musik, allt från Beatles "Taxman" via Queen's "One vision" och "Björn Afzelius "Don Quixote" till System of a down's "BYOB", men det är din förlust 😉

Åja tackar och bockar för yttrandefrihet, och möjligheten att sprida min musik som virus över nätet hehe.

Men sant, oftast så lyssnar jag inte på låtar med politiska budskap. Kan dock vara lite halvkul och sätta på nån gammal Ebba Grön låt om höjda hyror eller dylikt och skratta lite med polare 😉

Iallafall skulle jag akta mig för att skriva något med politiskt budskap då jag ständigt ändrar mig! haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag talar om vad jag själv tycker, det är väl ändå underförstått på ett diskussionsforum?

Verkar som att du redan börjar dra luvan åt dig (som med ABBA-grejen innan).

Du sa "politik och religion är stora ämnen som helt genomsyrar våra liv vare sig vi vill det eller inte. För många är det väldigt viktiga saker, och då är det väl ganska självklart att man väljer att uttrycka sig om något man tycker är viktigt?"

En ganska så klar och tydlig redogörelse för de "många". Här talar du knappast om vad du själv tycker. Därför borde du rimligen kunna svara för de "få":

Varför är det mindre viktigt för artister som inte sjunger om politik och religion att sjunga om just politik och religion – om nu deras liv också helt genomsyras av politik och religion?

Min lilla slutsats är väl att det är teoretiskt möjligt med en värld där absolut ingen konst är kopplad till religion eller politik, men det är min övertygelse att detta skulle leda till oändligt mycket tråkigare konst.

Låttexter som talar gott om gudar och religioner som uppmuntrar till kvinnoförtryck och barnmisshandel, vad säger din övertygelse om dessa – faller de inom ramen för trevlig konst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att du redan börjar dra luvan åt dig (som med ABBA-grejen innan).

Du sa "politik och religion är stora ämnen som helt genomsyrar våra liv vare sig vi vill det eller inte. För många är det väldigt viktiga saker, och då är det väl ganska självklart att man väljer att uttrycka sig om något man tycker är viktigt?"

En ganska så klar och tydlig redogörelse för de "många". Här talar du knappast om vad du själv tycker. Därför borde du rimligen kunna svara för de "få":

Ok, jag har ingen aning om ifall det varit viktigt för Ulf Dageby, Bruce Springsteen eller Tom Morello att uttrycka sig politiskt med musiken. Men dom har i alla fall gjort det.

Varför är det mindre viktigt för artister som inte sjunger om politik och religion att sjunga om just politik och religion – om nu deras liv också helt genomsyras av politik och religion?

Det finns väldigt många människor som inte orkar bry sig, även om det är saker som påverkar dom. Det gäller förmodligen majoriteten. Man sitter hemma och berättar för sina närmast sörjande vad som är fel och vad man borde göra. Men oftast händer det nog inte så mycket efter det.

För mig är det obegripligt att man _inte_ använder sin ställning som artist och försöker påverka saker i den riktning man tycker det borde vara.

Edit: På tal om Abba-grejen förresten, svarade ju för ett tag sen att jag tyckte att det var bra gjort av proggarna. Vad händer nu?

Redigerat av JJRockford
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väldigt många människor som inte orkar bry sig, även om det är saker som påverkar dom. Det gäller förmodligen majoriteten. Man sitter hemma och berättar för sina närmast sörjande vad som är fel och vad man borde göra. Men oftast händer det nog inte så mycket efter det.

För mig är det obegripligt att man _inte_ använder sin ställning som artist och försöker påverka saker i den riktning man tycker det borde vara.

Vad handlar dina texter om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väldigt många människor som inte orkar bry sig, även om det är saker som påverkar dom. Det gäller förmodligen majoriteten. Man sitter hemma och berättar för sina närmast sörjande vad som är fel och vad man borde göra. Men oftast händer det nog inte så mycket efter det.

För mig är det obegripligt att man _inte_ använder sin ställning som artist och försöker påverka saker i den riktning man tycker det borde vara.

+1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låttexter som talar gott om gudar och religioner som uppmuntrar till kvinnoförtryck och barnmisshandel, vad säger din övertygelse om dessa – faller de inom ramen för trevlig konst?

Jag anar att en alltför långdragen diskussion om huruvida religioners budskap förvridits av maktlystna människor eller var skapat av maktlystna människor till att börja med är nära förestående. Men jag kan ta ett exempel. Det finns ett band som heter "Black Widow" som 1970 släppte albumet "Sacrifice". Jag gillar en av låtarna på det albumet väldigt mycket, deras mest kända "Come to the Sabbat".

Om man lyssnar på texten till denna låt märker man väldigt snart att det handlar om satanism. Är jag satanist för att jag gillar den låten? Är det ok att tycka att det är konst när texten handlar om något som till stor del strider mot demokratiska principer? Det är här det underbara begreppet tolkning kommer in, jag är fri att tolka texten som mer än typ "avguda Lucifer eller dö", något jag självklart utnyttjar. Nu behöver jag inte gå in på att analysera texten, jag kan bara sammanfatta det som att jag ser något inspirerande, intressant och i högsta grad konstnärligt i den här texten, men framför allt i själva musiken. Om du känner för att göra en egen bedömning har du texten här:

http://www.allthelyrics.com/lyrics/black_widow/come_to_the_sabbath-lyrics-1221550.html

Och låten här:

När det kommer till mer rumsrena religioner som kristendom och islam till exempel, som ändå gjort sig skyldiga till mycket mer brott än de mindre ens kan drömma om, så gäller ett liknande resonemang. Gudadyrkan är, trots att vissa religiösa envist förnekar detta, något personligt. Det anser jag att man helt enkelt inte kan komma ifrån. Därför vore det självklart fel att dra alltför starka paralleller mellan säg ett kristet metalband och korstågen. Om bandet nu sjunger om hur underbara dessa korståg var och hur bra det skulle kännas att mörda människor eller så, ja då är det återigen upp till lyssnaren om man ska tolka detta som "trevlig konst" eller om det bara är överprovokativ smörja. (Överprovokativ är inget ord eller hur? :S) Ibland kan det krävas rejält med fantasi för att tolka texter och budskap, jag vet själv att till och med vissa av mina egna texter kan vara lite kluriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl väldigt enkelt att ta reda på, eller hur? Länken finns i min signatur.

Ber du mig sitta och tolka dina texter?

Nä, så galen i tråden är jag inte...

Tala om för mig vad det är du vill förmedla med dina texter (om där finns något att förmedla, alltså; mina texter, till exempel, är bara narcissistiska och handlar bara om mig själv). Eller så får det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man lyssnar på texten till ["Come to the Sabbat"] märker man väldigt snart att det handlar om satanism. Är jag satanist för att jag gillar den låten? Är det ok att tycka att det är konst när texten handlar om något som till stor del strider mot demokratiska principer?

Nej, satanist är man inte nödvändigtvis, men jag hade nog haft svårt att se konsten i texten om den uppmanade till o-demokratiska principer (därmed inte sagt att "Come to the Sabbat" gör det). Jag anser att många religiösa texter gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, satanist är man inte nödvändigtvis, men jag hade nog haft svårt att se konsten i texten om den uppmanade till o-demokratiska principer (därmed inte sagt att "Come to the Sabbat" gör det). Jag anser att många religiösa texter gör det.

Ja jag antar att det helt enkelt handlar om vad som är intressant. Med risk för att låta pretantiös och självgod så brukar jag personligen gilla att läsa om/höra om extremare åsikter och idéer, till och med om de strider mot demokratiska principer, antagligen för att jag fått för mig att de på något sätt kan hjälpa mig bredda mina egna perspektiv. Jag tycker att Mein Kampf är en delvis intressant bok till exempel, så har inte svårt att förstå att man kan tycka att de mest extrema formerna av satanistisk eller bara allmänt våldsam musik är intressant. Jag ogillar satanistisk metal för att det låter extremt dåligt, inte för att det strider mot demokratiska principer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber du mig sitta och tolka dina texter?

Nä, så galen i tråden är jag inte...

Tala om för mig vad det är du vill förmedla med dina texter (om där finns något att förmedla, alltså; mina texter, till exempel, är bara narcissistiska och handlar bara om mig själv). Eller så får det vara.

Har man inget att säga så säger man det lite högre och med attityd. Eller? 🙂 Vad är det du rädd för? Det är bra musik, du kommer inte att ångra att du lyssnar! Och det måste ju ändå bli vettigare om du själv får bilda dig en uppfattning om dem innan jag beskriver hur jag tänkt?

Är i övrigt lite nyfiken på varför du släppt de tidigare trådarna i tråden, om Abba och proggen, motivationen för folk hämtar sin inspiration ifrån politiska ståndpunkter och frågan om varför inte alla gör politiska texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, satanist är man inte nödvändigtvis, men jag hade nog haft svårt att se konsten i texten om den uppmanade till o-demokratiska principer (därmed inte sagt att "Come to the Sabbat" gör det). Jag anser att många religiösa texter gör det.

Sällan har man sett en inlägg som slår ihop så många förmodligen helt olösliga filosofiska frågor på en och samma gång.

Vem bestämmer vad som är konst? Är det ok att framföra odemokratiska åsikter i en demokrati? Vem blir mest kränkt, den som inte får utöva sin religion via musiken, eller den som lyssnar på det och inte gillar budskapet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du själv? Och var ska man dra gränsen?

som vanligt är själva gränslinjen svår att peka ut

enklare att se när den klart överskrids eller inte

det hela hänger på vad som förmedlas - vilket var det jag försökte peka på

vit makt kontra jesus

Link to comment
Dela på andra sajter

som vanligt är själva gränslinjen svår att peka ut

enklare att se när den klart överskrids eller inte

det hela hänger på vad som förmedlas - vilket var det jag försökte peka på

vit makt kontra jesus

Jag skulle vilja tillägga att det också beror på hur man förmedlar det. Nationaldemokraterna, som ju finns representerade kommunalt i t ex Södertälje, lyckas ju förmedla ett budskap på ett sätt som gör att dom kan ställa upp i kommunala val. Fast budskapet lika gärna kunna åtalas som "hets mot folkgrupp" om man varit lite mer saklig i sin framställan.

Och så länge vi inte har metoder för att låta en eller flera helt objektiva personer sätta sig in i andra personers sinnen och känslor till 100% kommer det att vara helt omöjligt att säkert avgöra vem som blir mest kränkt av något.

Så det man får göra är väl att kämpa på för de idéer man har och då kan ju musik vara en viktig del. Sen får resten av världen avgöra om det är bra eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och så länge vi inte har metoder för att låta en eller flera helt objektiva personer sätta sig in i andra personers sinnen och känslor till 100% kommer det att vara helt omöjligt att säkert avgöra vem som blir mest kränkt av något.

Några såna metoder finns inte och kan inte existera eftersom det inte finns något som objektiva personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är i övrigt lite nyfiken på varför du släppt de tidigare trådarna i tråden, om Abba och proggen, motivationen för folk hämtar sin inspiration ifrån politiska ståndpunkter och frågan om varför inte alla gör politiska texter.

Av i princip samma skäl som ovan där du "tvingar" mig att fördjupa mig i din musik och tolka dess texter för att kunna gå vidare med frågan. Sådana här, vad jag kallar "ping-pong-trådar" är trevliga. Men för att de ska vara uthärdliga måste man hålla tempot, och när (jag misstänker att) du inte kommer att svara direkt på frågor, då skiter jag gärna i det.

PS: Bespara mig löften om att du kommer att svara "den här gången" eller liknande.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Av i princip samma skäl som ovan där du "tvingar" mig att fördjupa mig i din musik och tolka dess texter för att kunna gå vidare med frågan.

Ok, så vad du egentligen försöker säga är att du helt enkelt är tillräckligt insatt för att diskutera ämnen som du själv slänger ur dig?

Sådana här, vad jag kallar "ping-pong-trådar" är trevliga. Men för att de ska vara uthärdliga måste man hålla tempot, och när (jag misstänker att) du inte kommer att svara direkt på frågor, då skiter jag gärna i det.

Bekväm ursäkt för att slippa undan när man känner på sig att man kanske inte tänkt riktigt rätt? Vad du misstänker eller inte om mina svar är just bara just misstankar. Det enklaste sättet är att ta reda på om dina misstankar stämmer måste väl ändå vara att köra på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några såna metoder finns inte och kan inte existera eftersom det inte finns något som objektiva personer.

Det var väl också min poäng. Ändå så har vi ju faktiskt lagar om vad man får och inte får säga i offentliga sammanhang. Vilket jag egentligen tycker är helt riktigt, möjligen att dom är lite uddlösa ibland. Den där Åke Green borde t ex åkt dit tycker jag. Men jag har ärligt talat lite svårt att motivera varför. Ungefär som varför jag inte gillar dansbandsmusik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vad du egentligen försöker säga är att du helt enkelt är tillräckligt insatt för att diskutera ämnen som du själv slänger ur dig?

Ja, varför inte?

Bekväm ursäkt för att slippa undan när man känner på sig att man kanske inte tänkt riktigt rätt? Vad du misstänker eller inte om mina svar är just bara just misstankar. Det enklaste sättet är att ta reda på om dina misstankar stämmer måste väl ändå vara att köra på?

Kejjdå! Som du vill!

För att fortsätta på "ABBA-grejen" måste jag be om svar på frågan vad du anser att dina texter i huvudsak handlar om samt vad du anser det är du i huvudsak vill uppnå med dina texter och din musik.

Jag behöver även veta vilken målgrupp du siktar in dig på med din musik/ dina texter; är det kidsen eller politikerna.

Av vikt är även att veta om alla som du samarbetar med (spelar in din musik med) delar samma värderingar och syften som du i ovan frågor.

Vad jag tolkar av dina texter och din musik är fullständigt irrelevant i det här avseendet.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver även veta vilken målgrupp du siktar in dig på med din musik/ dina texter; är det kidsen eller politikerna.

Av vikt är även att veta om alla som du samarbetar med (spelar in din musik med) delar samma värderingar och syften som du i ovan frågor.

Högst irrelevant. Musik är inte en sak för fokusgrupper. Har man börjat spela in för att blidka en specifik grupp så har man redan förlorat målet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Högst irrelevant. Musik är inte en sak för fokusgrupper. Har man börjat spela in för att blidka en specifik grupp så har man redan förlorat målet.

Åh, låt mig gissa: du spelar bara för att det är kul, inte å det minsta för prestige. Du fullkomligt skiter i vad andra skulle tycka om din musik.

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, varför inte?

Det var ju väldigt viktigt när det gällde dansbandsmusik, men sak samma.

Kejjdå! Som du vill!

För att fortsätta på "ABBA-grejen" måste jag be om svar på frågan vad du anser att dina texter i huvudsak handlar om samt vad du anser det är du i huvudsak vill uppnå med dina texter och din musik.

Att säga att texterna "i huvudsak" handlar om någonting är nog svårt. Politik, religion, kärlek, hat, film, böcker, psykologi, filosofi om vart annat. Ofta blir det ju någon slags kombination mellan några eller flera av de ämnena.

I grunden så gör man ju såklart musik för att man själv har någonting man vill uttrycka. Men det är såklart en gigantisk bonus om andra, ju fler desto roligare, lyssnar, gillar och sen kanske funderar över eller reagerar på låtarna.

Jag behöver även veta vilken målgrupp du siktar in dig på med din musik/ dina texter; är det kidsen eller politikerna.

Ingen speciell inriktning eller målgrupp, gör musik som jag själv gillar att lyssna på. Diggar sättet som Queen verkade på, dom kunde spela vilken stil som helst och ändå få någon slags rocknerv i det, plus att det alltid verkligen lät som Queen.

Av vikt är även att veta om alla som du samarbetar med (spelar in din musik med) delar samma värderingar och syften som du i ovan frågor.

Generellt sett, självklart. Annars hade vi förmodligen inte spelat ihop?

Vad jag tolkar av dina texter och din musik är fullständigt irrelevant i det här avseendet.

Kanhända, men icke desto mindre ointressant! 🙂 Ärligt talat är det ju sällan någon verkar bry sig om texterna. När vi gjorde första VII Gates-skivan var det en del recensenter som anmärkte positivt på just texterna (vilket känns lite märkligt när man lyssnar på den idag 🙂), men annars vet jag inte om jag fått några speciella reaktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...