Jump to content
Annons

Musik och politik, bra kombo eller vidrigt!


hwasser

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article14933274.ab

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Det där gjorde du med flit, din skit!

Ojdå, det det gick faktiskt av bara farten... Men precis allting du köper kan ju generera en vinst som någon eller några kan använda till syften som du inte stödjer. Varför skulle musik var så heligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant och jag är även själv starkt kritiker till detta. Angående punken: dom sjunger om saker som ofta inte ens är aktuella längre, 70-tals politik osv. Black Metal: det är inte lika extremt kontroversiellt att vara satanist idag som det var då dom började med det, det är ju till och med MER MAINSTREAM att hata kristendomen än att ta den i försvar idag, så satanisterna är bara löjliga i folks ögon. Om jag skulle säga att jag var radikal satanist skulle folk garva åt mig, skulle jag säga att jag var radikal kristen skulle folk tycka jag var otäck, rollerna har blivit ombytta 😛

Det bästa med Black Metal är ju att de ger sig på en religion som redan ligger ner så att säga. Skulle vilja se det metalband som vågar ge sig på t.ex. islam...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men precis allting du köper kan ju generera en vinst som någon eller några kan använda till syften som du inte stödjer. Varför skulle musik var så heligt?

Tycker du att musiken är ohelig nog för att kunna utnyttjas i kommersiellt syften för att med därav intäkter stötta och marknadsföra t.ex. Breiviks manifest?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att musiken är ohelig nog för att kunna utnyttjas i kommersiellt syften för att med därav intäkter stötta och marknadsföra t.ex. Breiviks manifest?

Jag vet inte riktigt var du försöker komma. Du får väl utnyttja din konsumentmakt här, precis som i alla andra sammanhang?

Om någon gör en låt som supportar Breivik, låt bli att köpa den. Uppmana andra att göra som du.

Eller ännu hellre, ladda ner den, radera, ladda ner, radera och upprepa det där några gånger. Hen som har gjort låten förlurar väl i runda slängar 250 000 kr per nedladdning. Då har du snart kraschat dennes ekonomi totalt och omintegjort möjligheten att stödja Breivik (i det här fallet).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sant och jag är även själv starkt kritiker till detta. Angående punken: dom sjunger om saker som ofta inte ens är aktuella längre,

Något speciellt du tänker på?

Själv tycker jag precis tvärtom. Birdnest hade ju t ex 30-årsjubileum häromveckan. Och när Strebers spelade "

", så slog det mig att fastän låten väl är runt 25 år gammal, så är den minst lika aktuell idag som den var då.
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tycker du att musiken är ohelig nog för att kunna utnyttjas i kommersiellt syften för att med därav intäkter stötta och marknadsföra t.ex. Breiviks manifest?

Vill man vinna en diskussion så tar man till ytterligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, det är tydligen dags att återinföra 70-talet nu. Allting ska vara politik, musik såväl som barnprogram. Och "politiskt korrekt" är inte längre ett skällsord utan tvärtom någonting bra.

Jag säger nej tack till det. 70-talsnostalgisk får man vara utan mig, jag är inte intresserad. Musik är musik, och politik är politik, och aldrig mötas de två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Musik är musik, och politik är politik, och aldrig mötas de två.

Musik har använts i politiska syften länge och det kommer att fortsätta. Sen kan man tycka vad man vill. Det är som när man påstår att idrott och politik inte hör ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon gör en låt som supportar Breivik, låt bli att köpa den. Uppmana andra att göra som du.

OK, så du ser inget fel i att i kommersiella syften utnyttja musik för att med därav intäkter stötta och marknadsföra t.ex. Breiviks manifest?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik är musik, och politik är politik, och aldrig mötas de två.

+1

Musik har använts i politiska syften länge och det kommer att fortsätta. Sen kan man tycka vad man vill. Det är som när man påstår att idrott och politik inte hör ihop.

Underhållning och politik hör inte ihop. Sedan får man tycka vad man vill.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Underhållning och politik hör inte ihop. Sedan får man tycka vad man vill.

Underhållning och politik hör ihop. Sedan får man tycka vad man vill.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar ni hur mycket musik som har spelats vid mord, våldtäkter, misshandlar osv. Det är helt omöjligt för en musiker eller grupp att veta vem som lyssnar på ens musik vid sådana bisarra tillfällen. Givetvis kan man alltid förbjuda någon att använda ens musik och det bör man göra vid dom gränser där man själv har möjlighet och tycker ett förbud är det enda rätta.

Det har hänt att musiker hotat stämma amerikanska presidentkandidater för dom använt deras musik. Bla Tom Petty hotade att stämma George w bush om han inte slutade använda låten i wont back down på sin president kampanj år 2000

Se bara i irak och afghanistan där dom amerikanska trupperna spelar bla metallica för att driva sina motståndare till vansinne.

http://www.nme.com/news/metallica/50560

Och samma låtar används som tortyr i deras fängelse läger

Och inte fan bryr sig metallica om det....

Och det var ju ett jävla tjatande om breivik så för er som undrar vad breivik lyssnade på, så lyssnade han på soundtracket från sagan om ringen när han begick sitt sinnessjuka dåd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, det är tydligen dags att återinföra 70-talet nu. Allting ska vara politik, musik såväl som barnprogram. Och "politiskt korrekt" är inte längre ett skällsord utan tvärtom någonting bra.

Jag säger nej tack till det. 70-talsnostalgisk får man vara utan mig, jag är inte intresserad. Musik är musik, och politik är politik, och aldrig mötas de två.

Jag tycker mest folk använder "politiskt korrekt" när dom inte klarar av att bemöta någons sakargument.

Varför den aversion mot kombon musik och politik? Om man kan använda en musik som en kraft för att få till förbättringar i samhället så är det väl bara bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så du ser inget fel i att i kommersiella syften utnyttja musik för att med därav intäkter stötta och marknadsföra t.ex. Breiviks manifest?

Jag vet inte riktigt om jag ska ta ditt resonemang på allvar eftersom du väljer att dra upp just Breivik? Känns lite som någon slags uppdaterad variant på Godwins lag.

Men rent generellt, varför skulle det vara fel att använda just musik som ett medel för att försöka uppnå något?

Link to comment
Dela på andra sajter

I övrigt så förstår jag annars inte riktigt hur ni tänker som tror att man kan skilja ut politik som någon slags egen gren. Precis allting man gör är ju på någon nivå en politisk handling, och resultatet av politiska beslut.

Att då börjar prata om att man ska skilja på politik och musik blir ju ett helt omöjligt resonemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar ni hur mycket musik som har spelats vid mord, våldtäkter, misshandlar osv.

Nej. Berätta!

Det har hänt att musiker hotat stämma amerikanska presidentkandidater för dom använt deras musik. Bla Tom Petty hotade att stämma George w bush om han inte slutade använda låten i wont back down på sin president kampanj år 2000

Just det! Fler som tycker att musik och politik inte nödvändigtvis går ihop.

Se bara i irak och afghanistan där dom amerikanska trupperna spelar bla metallica för att driva sina motståndare till vansinne.

http://www.nme.com/n...metallica/50560

Och samma låtar används som tortyr i deras fängelse läger

Och inte fan bryr sig metallica om det....

Hur vet du vad Metallica bryr sig eller inte bryr sig om det?

för er som undrar vad breivik lyssnade på, så lyssnade han på soundtracket från sagan om ringen när han begick sitt sinnessjuka dåd.

Och för Henber77 och andra som undrar: Det är inte Breiviks musiksmak vi diskuterar i den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt om jag ska ta ditt resonemang på allvar eftersom du väljer att dra upp just Breivik? Känns lite som någon slags uppdaterad variant på Godwins lag.

Ja eller nej: ser du inget fel i att i kommersiella syften utnyttja musik för att med därav intäkter stötta och marknadsföra t.ex. Breiviks manifest?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja eller nej: ser du inget fel i att i kommersiella syften utnyttja musik för att med därav intäkter stötta och marknadsföra t.ex. Breiviks manifest?

"Har du slutat slå din fru?"

Men ja, i det specifika fallet, självklart 100% fel. Men det är bara för att jag såklart starkt ogillar Breivik och de åsikter han representerar. Hade det däremot varit för att generera intäkter till t ex Expo så hade jag tyckt att det varit en alldeles utmärkt idé att använda musik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ergo: Musiken är trots allt inte så ohelig som du ville påskina.

I have no further questions.

Jag förstår helt ärligt talat inte vad det är du tror dig har bevisat. Att ingen av oss sympatiserar med Breivik?

Trodde att du menade att det var generellt fel att använda musik för att föra fram budskap och/eller låta musiken generera intäkter som man kan använda till vad man finner lämpligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför föredrar du det?

Jag vet vad du är ute efter, "så du föredrar att finansiera Brevik än knark och horor".

Ja det är värre med politiska dårar som Breivik än nån som kanske köper verktyg för att stycka och äta sin familj men så ser inte verkligheten ut. Det jag säger är att risken för att du finansierar nån politisk dåre är inte större för att musikern är öppet politiskt och som sagt att sätta ett likhetstecken där är bara konstigt, snarare tvärtom. Precis som att jag inte menar att alla oberoende artister köper horor och knark, MEN poängen är - om musikern är öppen med sina åsikter är det större troligare att du vet var pengarna tar vägen. Hellre det än att inte ha någon jävla aning.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte kombinationen musik och politik då jag ser musik som något som ska få en att komma ifrån verkligheten och politik är tyvärr oftast en väldigt tråkig del av verkligheten.

Vad är verkligheten om inte ett resultat av politiska beslut och handlingar? Politik är ju trots allt "lite" mer än människor i kostym som ägnar sig åt pajkastning i TV-debatter.

Att du kan sitta och skriva här på forumet, eller har tid att få hålla på med musik är t ex resultatet av politiska handlingar och beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...