Jump to content
Annons

Loreen - Euphoria vs One Direction - Stole my heart


ton-not

Recommended Posts

Annons

I och med att albumet och låten släpptes i November 2011 så tror jag inte

att Euphoria gjordes tämligen långt innan då One Direction säkerligen har i minst sex månader jobbat på sitt debut album.

Låten i sig : likheter med inte ett plagiat åt något håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, fast tillräckligt för att inte ha kunnat plagiera ens om man hade velat det. G-son och Boström alltså. Euphoria skickades ju in senast den 20 september och innan det hade den gått runt till diverse artister som tackat nej till den.

Hur som helst, det är inte överhuvudtaget ett plagiat, det har du helt rätt i. En av de fånigare anklagelserna den senaste tiden tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synth ljuden är lika, men alla använder dom där jävla ljuden nuförtiden.

Så då är inte konstigt att det låter lika. Ofta spelar man enklare ackord som passar väldigt bra till ljuden så då blir så samma grött och skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådant där kommer upp varje år. Jag är mer bekymmrad av att hon ser ut som en sjungande soptipp i sina utstyrslar.

Allvetande+skr%C3%A4ph%C3%B6gen.jpg

...och Loreen stal det giget från Fragglarna 😮😱

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mer på Taio Cruz - Dynamite på en snutt av riffet på One Direction-låten 🙂

Precis vad min dotter sade, hehe.

Allvetande+skr%C3%A4ph%C3%B6gen.jpg

...och Loreen stal det giget från Fragglarna 😮😱

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Om det där ska föreställa plagiat bara för att det är liknande sound i låtarna skulle det inte längre gå att skapa musik.

Ärligt talat, har folk inga hämningar alls när man börjar hävda låtstöld/plagiat? Jag hör inga likheter alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades med konststycket att lyssna på båda låtarna samtidigt (!) och märkte att tempot var nästan detsamma och det var troligtvis samma tonart eftersom det inte lät det minsta falskt. Kanske är det samma ackordföljd också? Men, jag blev än mer övertygad om att det inte är fråga om någon stöld. Att tempo, tonart och ackordföljd kan vara lika utgöra ingen grund för plagiatanklagelser.

Nej, det här kan vi lägga till handlingarna. Jag skulle vara mycket förvånad om RedOne gick vidare med det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta är en lika idiotisk diskussion som när Satriani stämde Coldplay.

Särskilt när han själv stulit en brygga i låten "Crowd Chant" från Faurés "Pavane"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta är en lika idiotisk diskussion som när Satriani stämde Coldplay.

Tja, fast det är ju i och för sig lätt att säga såna saker när det inte handlar om ens egen låt... Det fanns betydligt större likheter mellan de låtarna än i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftade mest åt hooken. Ljud & tonart är egentligen irrelevant. Men eftersom det är snartlikt så blir det ännu värre! Att inte folk hör likheten skrämmer mig på ett sådant här ställe? Tror nog jag hamnat på fel forum. Ingen här verkar ha örat med sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftade mest åt hooken. Ljud & tonart är egentligen irrelevant. Men eftersom det är snartlikt så blir det ännu värre! Att inte folk hör likheten skrämmer mig på ett sådant här ställe? Tror nog jag hamnat på fel forum. Ingen här verkar ha örat med sig!

Tror snarare att vi hör bättre än det flesta. En spontan lyssning på dessa två låtar gör att man tycker de låter lika men analyserar man i detalj så är detta ingen som helst låtstöld. Så det så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...