Jump to content
Annons

House-sidechain, hur gör ni?


JamZam

Recommended Posts

Funderar hur ni andra gör med Sidechain (volymduckning på t.ex. basen när baskaggen slår)? Finns ju många olika metoder, dom vanligaste att antingen koppla typ ett LFO till volymen eller att använda sig av kompressorer. Vad föredrar ni? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Hm, jag brukar köra på samma, fast direkt på kicken jag använder i låten istället för att göra en separat tyst bus... tycker dock att det inte riktigt lever upp till mina förväntningar, får testa det där med en extra tyst kick!

Har hört att antingen Native Instruments eller Deadmau5 (minns inte vilken av dom) har släppt nån plugg speciellt anpassad för sidechains, funkar dock som ett LFO istället för som en kompressor. Nån som vet vad den heter? 🙂

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare körde jag oftast direkt till kicken, nu brukar jag använda LFOTool. Resultatet blir ganska likvärdigt i många fall, och det är lite smidigare. Om LFO inte funkar så kör jag ett separat kickspår med samma kick, men som utan output.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare körde jag oftast direkt till kicken, nu brukar jag använda LFOTool.

Just det, precis det jag tänkte på! Ska se om LFOTool känns prisvärt och kanske testa det istället 😄 Av det jag har hört och sett känns det väldigt mycket smidigare, och det känns som att man får lite mer kontroll också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder också en kick utan output, som är kopplad direkt till kompressorn. Smidigt, genom att jag bara kan göra så att den kicken låter bli att spela om det är någon takt där jag inte vill ha något sidechainpump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också via "tyst kick". Finns flera fördelar som jag ser det. Som ovan så är det skönt att lätt kunna plocka bort sidechainingen ur vissa stycken. Man kan också välja en kick (eller filtrera eller hur man vill göra) så att man får en mer attackig-kick som styr sidechainen. Alltså en med en kort decay så att man kan ha full koll via releasen på kompressorn istället för att sidechaina via originalkicken som kanske har rätt mycket sub som spökar för kompressorn. Så tänker jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Santsant, jag tror att det här med en tyst kick som sidechainar eller LFO Tool eller liknande plugg är dom smidigaste alternativen.

Såg förresten också att jag hade missat en nitad tråd som handlade om just det här ämnet... sorry för det, jag borde lära mig att söka innan jag frågar. Men kul att få lite kortare svar iallafall, så slipper jag läsa så mycket 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vengeance Producer Suite: Multiband Sidechain2

http://www.vengeance-sound.com/plugins-vps-multibandsidechain-frame0.html

Denna plugg är framtagen just för detta ändamål och fungerar perfekt. Trigga från annat spår eller låt den snurra på själv som en LFO. Det går också smidigt att forma kompressorn (när den ska ducka hur snabbt och formen på duckningen).

Rekommenderas varmt - den kommer bli ditt självklara var för ALL Benassi-duckning för alltid :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har både LFO tool och hela Vengance paketet med multiband sidechain, multibandkompressorn, Philta XL o hela klabbet.. Multibandskompressorn är helfet att leka med men LFOtool inbjuder mer till experiment där man inte direkt kan höra vilken plugg man använt... jag menar, kör någon plugg i Vengeance serien och det bara skriker "Manuel Schleis" om ljudet som kommer ut i andra änden.

LFO Tool låter däremot helt annorlunda än en komprimerande dito...

LFO tool är väldigt prisvärd om du frågar mig, och det går att göra helknasiga åkningar om man är på det humöret.

Redigerat av Lundin
visste inte ens Fantomens farbror om.
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...