Jump to content
Annons

Elektronik genom säkerhetsröntgen på flygplats.


Jonnie

Recommended Posts

Hej.

En kompis köper med sig ett pedalbord till mig under sin vistelse i New York.

Jag sitter här och undrar en grej som jag hoppas någon har svar på: Är det skadligt för ett pedalbord att gå igenom en "röntgenport" på flygplatser?

Vilket är det bästa sätt att slippa tull på varan jag ska ha till Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

En kompis köper med sig ett pedalbord till mig under sin vistelse i New York.

Jag sitter här och undrar en grej som jag hoppas någon har svar på: Är det skadligt för ett pedalbord att gå igenom en "röntgenport" på flygplatser?

Vilket är det bästa sätt att slippa tull på varan jag ska ha till Sverige?

Nope, elektroniken skadas inte av röntgen!

Ang tull vet jag inte. Bara hört att det är svårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, jag tror inte man behöver överarbeta. Pedalbordet utan kartong borde räcka. Har för mig att jag packa ner preamps utan kartong, och nån med när jag var där senast. Inget strul med tull heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

OM du slipper tullen är du safe.

Jag plockade med två elgitarrer från USA, i delar. Halsarna avskruvade, liggandes i bubbelplast.

Ner i väskorna med kläder, gärna lite hårda väskor, såklart.

Gick hur bra som helst, ingen i tullen brydde sig om vanliga turister med vanliga resväskor.

Killen som tog med sig ett Thailändskt stränginstrument som handbagage vart betydligt mer poppis hos tullen, en annan resa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för svaren. Men återigen, är det helt safe att ta med bordet igenom röntgen? Det har ju bland annat loop-funktion o massa ljudbanker etc. Finns de inte risk nån hårdvara som typ hårddiskar kan gå helt åt helvete?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för svaren. Men återigen, är det helt safe att ta med bordet igenom röntgen? Det har ju bland annat loop-funktion o massa ljudbanker etc. Finns de inte risk nån hårdvara som typ hårddiskar kan gå helt åt helvete?

Om det fanns risk för att en HD skulle bli skadad så hade man ju knappast tvingat alla som flyger att scanna datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga.

Om jag bryter emballaget och ska lägga pedalbordet nånstans, ska man lägga det i sin resväska eller ta med det som handbagage? Störst chans för att slippa tull o skit?

Om man lägger den tomma kartongen i handbagaget, och pedalbordet i resväskan - eller tvärtom. Blir det suspekt eller hur ser chansen ut att få hem båda sakerna?

Annars lär ja väl få kasta kartongen tänker jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så här står det på Tullverkets hemsida ang. "Köpa varor på din resa från ett land utanför EU":

"Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen"

Eftersom min produkt kostar 3200 svenska kronor antar jag att det ska vara okey 😄?

EDIT: http://www.tullverket.se/innehallao/k/kopavarorparesafranlandutanforeu/kopavarorpadinresafranettlandutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Redigerat av Jonnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...