Jump to content
Annons

Varför låter det så heminspelat?


Millen1981

Recommended Posts

Sitter och lyssnar på mycket musik som folk gör här på forumet och det känns som att allt låter så proffsigt gämförelsevis med mina egna grejjer. Dock ska jag tillägga att ja aldrig har mixat en enda grej ja spelat in utan ja bara tar ett schysst ljud i ex guitar rig och spelar in. Samma med trummorna i ez drummer där jag bara letar upp passande komp och lägger till.

Spelar mixen så stor roll. Ibland känns det som att jag blir så less när allt man gör låter så heminspelat så ja har bara lust att sälja prylarna jag har. Dock så har ja ju inget märkvärdigt utan ja har ett m audio fast track ljudkort med phantommatning, en supreme kondensatormikrofon cu-1, och en akustisk nylonsträngad cort gitarr och en billig ibanez rx40 tror ja den heter och en gammal ibanez roadstar II elbas och ett evolution mk-461C usb klaviatur.

Dock så sitter jag ju och spelar in mitt material i Garageband (det lilla ja faktiskt spelar in) vilket kanske sänker standarden på ljud eller? Ska man kanske prova på logic ett tag och lära sig det eller har själva DAWet inte så mycket med ljudkvaliten att göra.

Kanske nån som har lust att mixa ett par spår så man kan få höra skillnaden.

Har spelat in 2 Coca Carola låtar som ja gjort covers på dock så hade jag varken elgitarr eller elbas då jag spelade in dom utan gitarren fick bli min akustiska nylonsträngade cort och basen lirade jag nog in via usb klaviaturen.

Låtarna finns att lyssna på här: http://soundcloud.com/search?q%5Bfulltext%5D=Millen1981

Det är låten Livet och låten Bullerberga jag syftar på. Det andra ja har på min soundcloud e bara lite test o trams. Ska passa på nån dag att spela om låtarna med elgitarr istället för akustisk. Vet att ja måste sjunga om sången och a allt egentligen men det gick ju fort o spela in.

Som sagt, hur ska jag få det att låta mer riktigt och inte inspelat i vardagsrummet liksom. Handlar allt om mixningen?

Blev ett ganska långt inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar.

Sorry om ja postar i fel kategori.

Ha det bra alla där ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Grundmaterial och mixkunskaper avgör. Du inbillar väl inte dig att du spelar in hemma på din kammare och att det ska låta lika bra som om det kom från en proffsig studio? Om du aldrig har mixat själv en enda gång så kan du knappast förvänta dig att det ska låta proffsigt, oavsett grundmaterial? Och för det tredje så får man varken ladda upp eller länka till covers man gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få en "sovrumsmix" att låta skiva och du kan få en "miljonprojektsmix" att låta skit. Allt handlar om vem som sitter bakom spakarna. Att en mix låter bra består av flera steg, men börjar självklart i en bra inspelning. Med det menar jag inte bara användbara grundljud, utan även också en god prestation. Efter detta handlar det om arrangera låten, hitta låtens kärna och karaktär, filtrera bort onödigt skräp och skapa utrymme och känsla. Det finna inga recept på "en bra mix", det är bara träning och åter träning som gäller...

Sen kan man alltid diskutera vad "en bra mix" är, det råder väldigt delade meningar om detta.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man inte man ska fokusera på att det är hemmainspelat eller proffsinspelat, man ska få det att låta bra. Mixningen är en del av det hela att uppnå den ljudbild man vill ha. Helt omixat material kan låta sämre p.g.a. grötigt osv. Försök att börja mixa dit material lite grann så kanske du blir mer nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar. Man får väl helt enkelt börja med att försöka lära sig mixa steg för steg men det e ju så mycket.

Kan ez mix programmet va nåt att börja med eller ska man börja lära sig på nåt helt annat sätt.

Tex det här med högpassfiler och lågpassfilter, vart och när ska sånt användas. Finns det ingen ungefärlig generell regel?

Får väl börja med att kanske spela om allt med riktig elgura och riktig bas och se om det hjälper något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan skriva en hel bok om det där. Men det som jag tror är de allra största problemen är akustiken i inspelningsrummet samt mikrofonplaceringen. Blir det fel där så kommer det att bli fel hela vägen, och då låter det verkligen "hemgjort". Är det något man ska lägga fokus på så är det där.

Din utrustning (inkl. Garageband) duger alldeles utmärkt, så den behöver du inte tänka på. Det är hur du använder den som är av betydelse!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar. Man får väl helt enkelt börja med att försöka lära sig mixa steg för steg men det e ju så mycket.

Kan ez mix programmet va nåt att börja med eller ska man börja lära sig på nåt helt annat sätt.

Tex det här med högpassfiler och lågpassfilter, vart och när ska sånt användas. Finns det ingen ungefärlig generell regel?

Får väl börja med att kanske spela om allt med riktig elgura och riktig bas och se om det hjälper något.

Det här ska väl hålla dig sysselsatt ett tag: http://therecordingrevolution.com/2012/02/02/62-mixing-videos-just-for-you/

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tur är mickar jag ju aldrig upp något så akustiken skippar jag så länge, men jag får väl börja så lätt med att mixa mina spår och se vad som händer, om det blir nån förbättring.

Då tror jag att nästa steg är att lära sig använda en eq och en kompressor på rätt sätt. Kan lova att mina mixar lät 500% bättre (minst) när jag började få grepp om det där. Det är inget man lär sig på en kafferast, utan det är lång tids övande som gäller. Mycket av känslan av "hemgjort" försvinner när man har lärt sig använda eq:n och kompressorn (förutsatt att materialet man arbetar med låter bra från början).

Link to comment
Dela på andra sajter

I en sån här tråd så måste någon bara skriva "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Så. Nu är det gjort. "Öva, öva, öva" är en annan sån sak, som lika gärna kan gälla mixning o instrumenterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det skitsnabba enkla tips på hur du lätt kan få till det hyffsat...PM:a så får du svaret.

och detta gäller mixningen...högpass och lite hur man hanterar delay och sådant.

Även val av kompressor...finns lättare och svårare sådana att jobba med.

Men du tjänar i längden på att inte ta några genvägar och du kommer ha roligare med ditt musicerande om du lär dig från grunden och jobbar i ett bra daw...garageband... är det ett fullvärdigt daw!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger som alla andra. EQa allt så att alla instrument får sin plats i ljudbilden.

Spela in samma sak fler ggr. Tex 2 gitarrer som spelar samma grej utpanorerade låter Betydligt "proffsigare" än en ensam i mitten.

(null)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du tjänar i längden på att inte ta några genvägar och du kommer ha roligare med ditt musicerande om du lär dig från grunden och jobbar i ett bra daw...garageband... är det ett fullvärdigt daw!?

Kan du definiera termen "fullvärdigt DAW"? Har aldrig hört uttrycket förr.

Enligt Wikipedia kan man ju knappt kalla Pro Tools, Cubase och Logic för en DAW. Men det har blivit samlingsnamn idag eftersom det knappt finns några integrerade DAWs längre.

Med Garageband kan man spela in flera spår, mixa volymerna, automatisera dom, använda alla Core Audio plugins och instrument.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio_workstation

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du definiera termen "fullvärdigt DAW"? Har aldrig hört uttrycket förr.

Enligt Wikipedia kan man ju knappt kalla Pro Tools, Cubase och Logic för en DAW. Men det har blivit samlingsnamn idag eftersom det knappt finns några integrerade DAWs längre.

Med Garageband kan man spela in flera spår, mixa volymerna, automatisera dom, använda alla Core Audio plugins och instrument.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio_workstation

Ordet fullvärdigt måste du väl veta vad det betyder...och det du beskriver om GarageBand var det jag syftade på, trodde att det var ett enklare inspelningsprogram!?

Öm tå...kör du på GarageBand eller, hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Garageband är lika bra som vilket annat inspelningsprogram som helst. Kanske var det din gissning om att GB inte skulle vara tillräckligt bra som engineer reagerade på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en favorit låt från en favoritgrupp och importera den i ett audiotrack i din DAW.

Försök sen att härma det ljudet genom att vrida och vända på varenda liten ratt i ditt DAW.

Är det något du inte förstår så är Google och studio forum din vän!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...