Jump to content

Ibowfornoman

Medlem
  • Content Count

    119
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About Ibowfornoman

  • Rank
    Med i gänget
  • Birthday 01/01/1978

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  1. F.A.N.T.A.S.T.I.S.K.T!!! BETYDER MYCKET FÖR MIG!!
  2. Hej! Sjukt klantigt av mig.. De är verkligen seriöst projekt och jag är som sagt väldigt beroende av vad folk tycker. Hoppas verkligen att du försöker igen! Mvh Michal Här kommer en fungerande länk: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfbr8sgLDc2kClDJXy5Fqc8T5rB_FhIyUDchAoPLCTnM6D2bg/viewform?usp=sf_link
  3. De är inte sant! Får be så hemskt mycket om ursäkt för detta... Jag har cirka 50 sidor skrivet om detta och är väldigt beroende av vad ni tycker. Kanske detta också kan bli ett framtida yrke för mig så försök gärna igen på länken här.. Mvh Michal https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfbr8sgLDc2kClDJXy5Fqc8T5rB_FhIyUDchAoPLCTnM6D2bg/viewform?usp=sf_link
  4. Nu behöver jag VERKLIGEN eran hjälp. Jag har fått äran att skriva en digital strategi (med fokus på sociala medier) som exjobb åt ett mycket intressant företag som tillverkar inspelningsmikrofoner med banbrytande teknik! Företaget är ett litet företag med hjärtat på rätt plats och om min strategi träffar rätt kan de hjälpa företaget att ta andelar på en global marknad inom kort! Ni som har en inspelningsstudio i hemmet, eller en professionell studio utanför hemmet, SNÄLLA svara på denna enkät. Går lika snabbt som ett gulligt kattklipp tar att se på youtube! With your help this will escalate quickly! Här är länken: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfbr8sgLDc2kClDJXy5Fqc8T5rB_FhIyUDchAoPLCTnM6D2bg/viewform?usp=sf_link
  5. Kanon! Tack för tipset. Du får gärna utveckla delade tennisgolv och spånskivor. Hur skulle nåt sånt se ut? Hur kom du i ordning med 50Hz förresten? Tror du att jag skulle få ner decibelen om jag struntade i långväggarna, Eller kommer ljudet fraktas via betongväggen upp i taket ändå?
  6. Hej alla! jag har ett källarrum på 3x4 meter, med takhöjd 2,4 som eventuellt behöver ljudisoleras mot grannar ovanför, och mot trappuppgång. Mitt på kortväggen sitter ett fönster på 1,5m² som slutar 20 cm från taket. Som jag har förstått, från Malestrom (build it like the pros) går mina rumsmått under sk. "2000 f.s" gränsen där rekommendationerna då är att göra rummet "helt dött". Det här suger ju givetvis hårt... Jag har börjat resonera om jag istället skulle försöka räkna ut hur mycket db som kommer genereras i rummet (slag mot eltrummor, gitarranslag, ljudmonitorer m.m) för att på så sätt lyckas undvika ljudisolering mot grannen ovanför. Min "kalkylering" är, än så länge, byggd på ljudvolym från radion i den verkstad som ligger under min lägenhet. De brukar pumpa jävligt hårt på morgonen... Vi har "identiska lokaler" (betongkonstruktion är den samma i alla fall) och när jag kommer mäta db-nivån så vet jag hur mycket db som läcker. Jag kommer använda rummet som en skrivarverkstad först och främst, men vill ju inte känna risken över att jag stör med för hög volym. Då blir det inge kul att sitta där. Hur skulle ni resonera? Mvh M
  7. Intressant läsning! lirade in 17 spår trummor i en studio med sample rate 48kHz för ett tag sedan. Skall nu linea guror och bas på min pc med ett focusrite 18i6 för reamping senare (då kommer troligtvis filerna gå tillbaks till studion igen) Det verkar som om min pc inte klarar ett projekt med 48kHz. jag resamplade mitt nuvarande projektet (där alla slasktagningar ligger) från 44 till 48 för att börja spela in i 48kHz och sen importera min trummor inspelade i 48kHz i detta projekt. MEN Får tydliga glitchar och dropouts som jag härleder till detta. Detta kommer när jag börjar spela in. Visserligen ligger det nu 37 spår var av 5 är vst intrument.. MEN! nu till min frågor 1. Om jag nu resamplar trummorna til 44,1kHz, för att jag skall kunna jobba på min pc med resterande pålägg utan dropouts.., är det risk för att jag tappar "high ends" om jag resamplar dom? 2. OCH! om jag skulle välja att slänga in projektet i den andra studion igen, i 48kHz projekt för mix och reamping, då jag måste resampla mina filer från 44 till 48. Detta måste väl också bli lite knass va?
  8. Det kanske är det tekniska spelarna som inte är "nöjda" med vad det prestera, och det är kanske också Därför många övar fingrarna av sig för att bli "bättre". Det vore även intressant och få fram statistik över vilken slags musik slarviga, kontra tekniska spelare, lirar.
  9. Har fått för mig att jag vill försöka blanda ett fett moog ljud tillsammans med ett rockig basljud. Jag vill att basen skall poppa ut ordentligt i låten. Har kollat på side chaining med tror inte att det är de jag är ute efter, samt försökt med "audio to midi" men tonerna blir helt upp mot väggarna. Är det någon som har några goa tips?
  10. Den kreativa processen fram till första tonen eller rytmen är sjukt viktig för mig. Jag letar först och främst efter känslan. Infinner sig inte den "rätta" känslan är det något som inte stämmer vid just det givna ögonblicket. Då brukar jag "ladda om", nollställa mig med olika intryck. Kan vara allt från pauser, böcker, polare, sprit, jesus, satan. You name it.. Det viktigaste är att jag är nöjd med det jag gör. I slutändan brukar det ordna sig.
  11. Försök ta reda på vilken slags utrustning dina favoritband har, och lär dig spela de flesta instrument. Om du vet hur de olika instrument fungerar och spelas, och hur man kan frambringa en önskad effekt så har du vunnit mycket tror jag. Ett enda ljud kan sätta tonen för en hel låt.
  12. Bra röst för övrigt! Sitter på en skräpig pc och lyssnar och det låter riktigt bra även på den..
  13. Just nu kampanj på formgjutna på Hörseltekniska Laboratoriet fram till Augusti! 1150:- Har köpt från dom innan och jag har varit helnöjd.
  14. Enligt mig (och många andra) är Steve Albini mannen som kan det där bäst av alla.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.