Jump to content
Annons

hörlursförstärkare, viktigt?


FreudianSlip

Recommended Posts

Joo, men audiotor ser verkligen inte bra ut alltså, den ser så plastig ut, den ger ju inte direkt intrycket av att kunna låta lika bra som phonitor, men tydligen ska den vara identisk..Tror SPL medvetet har gjort den ful för att Phonitor ska ha mer värde...finns ju folk som köper den enbart för VU mätarna så 🙂

det där sa mig ingenting, inte för att var dryg, men jag förstod itne ett skit av va du sa 🙂 ..du menade... vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

ser ju u

phonitor-1288-4.jpg

SPL-Auditor-Black.jpg

säg nåt om dem instället, jag har sett alla hörlursampar på marknaden , som jag kan komma på, men min ursprungsfråga handlade ju om erfarenheter om olika, ohc vad de kan göra för mig...en bild... det berättar fan ingenting... ursäkta språket....

Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Tror nog ändå inte att jag missförstod dig då jag förmodar att du ska mixa musiken inte bara ha lurarna när ni lirar in. Lurar och förstärkare oavsett prisläge är nog generellt sett ett sämre alternativ än monitorer och jag tror man får mer bang ur pengarna med monitorer + att fler kan lyssna på samma gång när det mixas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tror nog ändå inte att jag missförstod dig då jag förmodar att du ska mixa musiken inte bara ha lurarna när ni lirar in. Lurar och förstärkare oavsett prisläge är nog generellt sett ett sämre alternativ än monitorer och jag tror man får mer bang ur pengarna med monitorer + att fler kan lyssna på samma gång när det mixas.

jo, vi har både referens som vi känner oss bekväma med och dedidikerade monitorer, vad jag fortfarande försöker upplysa om är; jag anser inte rme 800`s hörlursutgång hålller för mig, och vill ha tips,på alternativ...men tack ändå..dina synpunkter beaktas...

Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har flera ggr haft funderingen att man borde få ett bra hörlursuttag på köpet om man skaffar en riktigt bra hifi-förstärkare som Denon, NAD eller Luxman. Sen skaffar man ett par bra passiva högtalare oxå till den så har man både aktiva monitorer, ett alternativt passivt monitorsystem samt ett bra hörlursuttag.

Att man på en hifi-förstärkare även kan kolla hur mixen låter om man drar på full bas o diskant är oxå bra, är allt rätt gjort ska även en basfet mixt tåla det utan att det börjar rossla.

"Några dryper av avund"? Vilka gör det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har flera ggr haft funderingen att man borde få ett bra hörlursuttag på köpet om man skaffar en riktigt bra hifi-förstärkare som Denon, NAD eller Luxman. Sen skaffar man ett par bra passiva högtalare oxå till den så har man både aktiva monitorer, ett alternativt passivt monitorsystem samt ett bra hörlursuttag.

Ingen dum idé alls. Jag föredrar närfältsmonitorer+större HiFi-system än två par monitorer.
Link to comment
Dela på andra sajter

jag anser inte rme 800`s hörlursutgång hålller för mig

Vad är det som gör att du inte anser att den "håller"? Enligt specarna borde det inte vara några problem att driva ett par HD 650 iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är totala budgeten om man vill lägga 10 000 kr bara på hörlurslyssningen!?!

Med tanke på frågeställningens inflik "det handlar om min okunskap också (som nybörjare)" låter det som en väldigt stor kostnad för en liten del av all utrustning som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är totala budgeten om man vill lägga 10 000 kr bara på hörlurslyssningen!?!

Med tanke på frågeställningens inflik "det handlar om min okunskap också (som nybörjare)" låter det som en väldigt stor kostnad för en liten del av all utrustning som behövs.

Håller med där! Jag skulle ha satsat på fina monitorer, eller kanske en riktigt bra mikrofon hellre än en så dyr hörlursförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nu har jag inte sagt att jag kommer lägga så mycket pengar på en hörlursförstärkare, kan ni inte svenska, jag vill ha tips på en ok amp under 10 k? Gränsen satte jag för att slippa få tips på burkar jag inte har budget till, dessutom, lyssnar jag väldigt högt så orkar inte ampen i rme 800 med, ljudet krackelerar. och då spelar jag inte starkt, men högt, därav min undrar om en extern kan hjälpa mig där....

min intention är ju att kunna mixa i lurar helt enkelt, så jo, jag tycker, trots min okunskap, att det är värt att lägga pengar där. sen kan man alltid investera i finare monitorer, amps whatever... pengar kommer alltid. Men just nu är det en lösning till hörlursmixning jag behöver..

Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar jag väldigt högt så orkar inte ampen i rme 800 med, ljudet krackelerar.
Är du säker på att det inte beror på dina hörsnäckor då? Hörlursförstärkaren i Fireface 800 orkar med tungdrivna lurar.
då spelar jag inte starkt, men högt
?!
Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar jag väldigt högt så orkar inte ampen i rme 800 med, ljudet krackelerar. och då spelar jag inte starkt, men högt, därav min undrar om en extern kan hjälpa mig där....

...och då återkommer jag till det jag skrev tidigare. Vad är det för impedans på lurarna du använder nu?

FF800 är specad till 30 Ohm, så om dina lurars impedans är 30 Ohm eller högre, så beror det sannolikt inte på hörlursförstärkaren i FF800 att det bråkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Högt, över 10k kanske...

Edit... Claes hann emellan som vanligt, mitt inlägg gällde Linus inlägg ovanför Claes... 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

...och då återkommer jag till det jag skrev tidigare. Vad är det för impedans på lurarna du använder nu?
jag sitter med mina in*ear bower& wilkins c5 ( som jag har till vardagslyssnings) men tänkte på sennheiser hd 650 som lurar då...
Link to comment
Dela på andra sajter

...och då återkommer jag till det jag skrev tidigare. Vad är det för impedans på lurarna du använder nu?

FF800 är specad till 30 Ohm, så om dina lurars impedans är 30 Ohm eller högre, så beror det sannolikt inte på hörlursförstärkaren i FF800 att det bråkar...

Claes, har för mig att du köpte en SPL 2489 nyligen?

Har du hunnit testa den och i så fall är du nöjd med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

ser ju u

säg nåt om dem instället, jag har sett alla hörlursampar på marknaden , som jag kan komma på, men min ursprungsfråga handlade ju om erfarenheter om olika, ohc vad de kan göra för mig...en bild... det berättar fan ingenting... ursäkta språket....

Jag pratade ju om deras utseende och jämförde dessa... du skrev att du inta fattade något vad jag snacka om, så jag gav dig bilder så du kunde jämföra.

Jag köper Phonitor för att den representerar ljudet väldigt bra och detaljrikigt, och färgar inte ljudet och den passar till dom flesta lurarna...den är väldigt allround, och är nog ett bra köp på lång sikt också hoppas jag.

Kommer även använda Crossfeed funktionen när jag mixar.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, har för mig att du köpte en SPL 2489 nyligen?

Har du hunnit testa den och i så fall är du nöjd med den?

Det var MTC (2381) jag köpte (varför ska de tvunget ha två olika beteckningar...? 🤪 ).

Jag är väldigt nöjd med den, så den kan jag mycket gärna rekommendera. 🥰

Funderade tidigare på att skaffa en Big Knob som ersättning för min gamla SM Pro Audio M-Patch, men är glad att jag väntade - för denna är betydligt bättre enligt all info jag har kunnat hitta. Den är dyrare också, men det är ju smällar man får ta... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade ju om deras utseende och jämförde dessa... du skrev att du inta fattade något vad jag snacka om, så jag gav dig bilder så du kunde jämföra.

Jag köper Phonitor för att den representerar ljudet väldigt bra och detaljrikigt, och färgar inte ljudet och den passar till dom flesta lurarna...den är väldigt allround, och är nog ett bra köp på lång sikt också hoppas jag.

Kommer även använda Crossfeed funktionen när jag mixar.

tack! och återigen, ursäkt för drygheten

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att det inte beror på dina hörsnäckor då? Hörlursförstärkaren i Fireface 800 orkar med tungdrivna lurar.

?!

ja, hehe..knepig formulering.. jag menar at jag är inte på max, men över hälften, och då spricker det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var MTC (2381) jag köpte (varför ska de tvunget ha två olika beteckningar...? 🤪 ).

Jag är väldigt nöjd med den, så den kan jag mycket gärna rekommendera. 🥰

Funderade tidigare på att skaffa en Big Knob som ersättning för min gamla SM Pro Audio M-Patch, men är glad att jag väntade - för denna är betydligt bättre enligt all info jag har kunnat hitta. Den är dyrare också, men det är ju smällar man får ta... 😉

Helt rätt, jag blandar ihop beteckningarna. Härligt att höra du är nöjd med den. Funderar på en sån själv då den även har talkback. Har lyssnat på lillebror (den utan T/B och blev fascinerad av transparansen. Vet du om det är samma kretsar i dessa två?

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ingen orsak, jag är lika dryg jag 🙂

Många dryga människor här på forumet förövrigt, så vi är inte ensamma 😉

hehe.. men jag är glad av all input. allt man vill är ju att det ska kännas rätt när man i sitter sin grotta och skapar...

Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var MTC (2381) jag köpte (varför ska de tvunget ha två olika beteckningar...? 🤪 ).

Jag är väldigt nöjd med den, så den kan jag mycket gärna rekommendera. 🥰

Funderade tidigare på att skaffa en Big Knob som ersättning för min gamla SM Pro Audio M-Patch, men är glad att jag väntade - för denna är betydligt bättre enligt all info jag har kunnat hitta. Den är dyrare också, men det är ju smällar man får ta... 😉

Men om du vill ha en Big Knob så säg till, jag kan ta din SPL och betala dig mellanskillnaden så slipper du ta den smällen 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var MTC (2381) jag köpte (varför ska de tvunget ha två olika beteckningar...? 🤪 ).

Jag är väldigt nöjd med den, så den kan jag mycket gärna rekommendera. 🥰

Funderade tidigare på att skaffa en Big Knob som ersättning för min gamla SM Pro Audio M-Patch, men är glad att jag väntade - för denna är betydligt bättre enligt all info jag har kunnat hitta. Den är dyrare också, men det är ju smällar man får ta... 😉

HALLLÅÅÅÅ,

Du kan ju för feen inte köpa en bigknob om du har så bra lyssning. En Gaintrain eller en Crane Song Avocet i minsta laget för dig!!!

Vad har du för /da?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Jag har ett par Sennheiser HD25 som jag kör direkt i hörlursutgången på min Macbook Pro, och ska förmodligen köpa ett Focusrite Scarlett 2i2. Jag kommer att mixa en del med lurarna, hur viktigt är det med en hörlursförstärkare? I specen om kortet står "Output Impedance < 10Ω", men det är väl line-out och inte hörlursutgången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...