Jump to content
Annons

Hur åtgärda detta lyssningsproblem?


FreddeHstd

Recommended Posts

Har ett ständigt återkommande problem: mina mixar blir för murriga.

Det tydligaste problemet är att när jag tar mixarna ur mitt kontrollrum och lyssnar genom skräpdatorhögtalarna - först då hör jag att sången behöver gröpas ur. Liksom gitarrer och dylikt.

Inne i mitt musikrum så återger helt enkelt inte mina monitorer dessa överfulla frekvensområden - eller åtminstone framställer de inte dem som ett problem. Vi snackar typ low-mid här.

Jag har ett par JBL LSR, mellanmodellen, med en sub till. Förut hade jag ett par Yamaha HS80 upptill, men jag bytte bort dem, så nu sitter jag bara på en uppsättning monitorer.

Jag skulle påstå att rummet är hyfsat välbehandlat i form av akustikmaterial, tycker att om problemet vore att det sker en basuppbyggnad i detta rum (typ 3*4 m)så borde mixarna låta mindre basiga....eller?

Någon som ser någon lösning på detta?

Ett alternativ som jag fundrar på är att helt enkelt ha skäpdatorhögtalarna i musikrummet för att få en riktig fullyssning upptill mina main-monitorer.

Well, nån som har nån idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har (hade?) samma problem. mixar för "mjukt" och efter mastring (som jag inte brukar göra själv) låter ofta mina mixar "fula" i diskanten då mastringsteknikern ansett sig behöva gasa på där för att anpassa dem till rådande radioklimat. Att lägga på relativt mycket diskant i mastringen ju gör att även ljud som inte behöver mer brightness fått sig en dos av 8k (sång blir essig, cymbaler blir skräpiga osv).

jag referenslyssnar mycket samt har ett par NS10or som hjälper mig få till mycket bättre mixar.

jag referenslyssnade mkt när jag började jobba förr i tiden men under en period (när jag tyckte att jag har rätt och alla andra fel) slutade jag med det och mina mixar led av deta storhetsvansinne.

Så...flera olika högtalare samt referenslyssna på annan musik när du mixar är mina råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiljer sig mixarna på något sätt från varandra? Alltså före respektive efter bytet av monitorer?

Har du mätt rummet? Det kanske finns en noll nod någonstans vid undre mellan/hög bas registret på den plats du sitter...?

/Ulf

Nej, det kan jag inte påstå. Alltså, problemet har inte uppstått i och med att jag gjort mig av med monitorer, JBL var min förstalyssning då också. De andra var bara upptill. Men grejen med dem var att jag tyckte de var rätt lika, så jag upplevde inte behovet av två par. Då.

Nu tycker jag dock att jag har för bra lyssning, behöver något som avslöjar frekvenser som är "fulla".

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har (hade?) samma problem. mixar för "mjukt" och efter mastring (som jag inte brukar göra själv) låter ofta mina mixar "fula" i diskanten då mastringsteknikern ansett sig behöva gasa på där för att anpassa dem till rådande radioklimat. Att lägga på relativt mycket diskant i mastringen ju gör att även ljud som inte behöver mer brightness fått sig en dos av 8k (sång blir essig, cymbaler blir skräpiga osv).

jag referenslyssnar mycket samt har ett par NS10or som hjälper mig få till mycket bättre mixar.

jag referenslyssnade mkt när jag började jobba förr i tiden men under en period (när jag tyckte att jag har rätt och alla andra fel) slutade jag med det och mina mixar led av deta storhetsvansinne.

Så...flera olika högtalare samt referenslyssna på annan musik när du mixar är mina råd!

Du har helt rätt i referenser, det har jag faktiskt slarvat med, om sanningen ska fram... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett par Avantone MixCubes Active som du kan växla till, så har du extramonitorer som drar fram "skiten" i mellanregistret så att du kan jobba med det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett par Avantone MixCubes Active som du kan växla till, så har du extramonitorer som drar fram "skiten" i mellanregistret så att du kan jobba med det. 🙂

Japp, tanken har slagit mig. När ekonomin tillåter.

Är dock sugen på att till dess plånboken tillåter slänga in nämnda skräpdatorhögtalare så länge...

Är det inte rätt skumt egentligen? Att det är först de som avslöjar problemen i mixen?

Jag har upptäckt att om jag slår över till mono så skvallrar mina monitorer om att det finns problem, men långt ifrån så tydligt som vore önskvärt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror förstås på hur bra de nuvarande monitorerna är på upplösning i mellanregistret. Om upplösningen där inte räcker till så behöver man komplettera med annan lyssning. Tråkigt men sant. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Farmer Boy och Claes. Har använt både NS-10 och Auratones/Avantones som förstoringsglas över mellanregistret. Föredrar dom senare. Kör just nu med ett par passiva Mixcubes drivna av ett gammalt men bra technics-steg. Fullt i par med den aktiva varianten. Hyffsade hifi-steg går att hitta beggade för en dryg tusing. Betydligt mer prisvärt än den aktiva varianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog ha gjort någon form av mätning av rummet. Mixarnas förmåga att översättas till andra system torde ju vara en spegling av rum+monitorer (kanske i vissa fall också intag av diverse uppfriskande substanser) 😛 .

Det behöver ju inte vara någon märkvärdig mätning. Åtminstone bara så man kan börja ringa in var problemet ligger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Farmer Boy och Claes. Har använt både NS-10 och Auratones/Avantones som förstoringsglas över mellanregistret. Föredrar dom senare. Kör just nu med ett par passiva Mixcubes drivna av ett gammalt men bra technics-steg. Fullt i par med den aktiva varianten. Hyffsade hifi-steg går att hitta beggade för en dryg tusing. Betydligt mer prisvärt än den aktiva varianten.

Japp, den passiva varianten skulle det nog få bli. Men till dess så blir det nog nån slags fattigmanslösning. I kombination med mycket mera ordentlig referenslyssning.

Jag skulle nog ha gjort någon form av mätning av rummet. Mixarnas förmåga att översättas till andra system torde ju vara en spegling av rum+monitorer (kanske i vissa fall också intag av diverse uppfriskande substanser) 😛 .

Det behöver ju inte vara någon märkvärdig mätning. Åtminstone bara så man kan börja ringa in var problemet ligger...

Ja, mätning kanske är grejen. De uppfriskande dryckerna tar jag till tröst när jag hör hur mixarna låter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som du har en förtätning i basregistret i ditt rum vilket maskerar mellanregistret och då vill vi gärna kompensera detta i vår lyssning.

Låter ju rimligt. Om det nu är en förtätning lågt ner- är det fler basfällor som ska till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...