Masselito Postat 18 februari 2012 Anmäl Dela Postat 18 februari 2012 (redigerat) Jag är lite nyfiken. Hur lägger ni upp era projekt när ni ska mixa låtar som innehåller mestadels mjukvarusynthar? Bounce'ar ni deras spår till audiospår i samma projekt som syntharna finns i, eller skapar ni ett nytt rent mix-projekt med enbart audiospår i som ni bounce'ar alla spår till? Eller kör ni utan att bounce'a dem till audiospår innan slutmix? Redigerat 18 februari 2012 av Masselito Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 18 februari 2012 Anmäl Dela Postat 18 februari 2012 Jag gör alltid om dom till audiospår men behåller midispåret utifall man vill ändra något i sista och näst sista sekund osv... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 18 februari 2012 Anmäl Dela Postat 18 februari 2012 (redigerat) Är kvar i samma projekt hela tiden, och jag fryser mjukvarusynt-spåren (Cubase freeze). Antingen fryser man bara själva spåret+synten, eller så hela kanalen (inkluderar allt, inserts, automation m.m.). Vill man ändra i efterhand så är det bara trycka Un-freeze, tar 3 sekunder. Det sparar in CPU, minne, men även om jag har gott om CPU/minne kvar så är frysning ett sätt att "skriva av" spåret, att det är klart liksom. Det är mest om någon annan ska ha det som jag exporterar ett spår till audio. Redigerat 18 februari 2012 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
axeman Postat 18 februari 2012 Anmäl Dela Postat 18 februari 2012 (redigerat) Jag bouncar gärna till audio. Det är skönt att sätta punkt för ett arr på det sättet. Rensa bort allt skräp, bara audiospår och spara om projektet till "låt x, mix". Om inte annat är det ett bra sätt att lära sig ta produktionsbeslut. Man frågar sig själv om det är bra så och svara man ja så bouncar man. Redigerat 18 februari 2012 av axeman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 18 februari 2012 Anmäl Dela Postat 18 februari 2012 Jag låter syntharna gå i realtid. Finns ingen anledning att besvära sig när man sitter med en i7 950. Det är bara att göra det man vill och använda det man vill. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godhead Postat 18 februari 2012 Anmäl Dela Postat 18 februari 2012 Kör allt öppet och i realtid, utan freeze, men mappar ut alla mjukvarusynthars kanaler till grupper så det blir mer överskådligt sen när man mixar. Försöker göra så mycket som möjligt av effektprocessande och volym/pan-inställningar inuti själva pluggarna om de tillåter detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sadomachine (oregistrerad) Postat 18 februari 2012 Anmäl Dela Postat 18 februari 2012 Kör allt öppet och i realtid, utan freeze, men mappar ut alla mjukvarusynthars kanaler till grupper så det blir mer överskådligt sen när man mixar. Försöker göra så mycket som möjligt av effektprocessande och volym/pan-inställningar inuti själva pluggarna om de tillåter detta. Precis så gör jag också, med en intel I7 så ser jag ingen anledning att bounca eller frysa spåren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
novation (oregistrerad) Postat 19 februari 2012 Anmäl Dela Postat 19 februari 2012 Precis så gör jag också, med en intel I7 så ser jag ingen anledning att bounca eller frysa spåren. Samma här, en hyffsad dator bara så behövs inte det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Terror Postat 19 februari 2012 Anmäl Dela Postat 19 februari 2012 funkar tom med min Mac mini som har 8gig ram och i5-processorn. Jag kör MIDI rakt av, har ingen ork att bounca ner de. Det r i så fall om jag vill göra någon konstig effekt eller typ "reversa" en del av klippet, då bouncar jag ner. Annars behåller jag det i MIDI. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 19 februari 2012 Anmäl Dela Postat 19 februari 2012 Jag kör allting i realtid, för att ha alla möjligheter öppna ända fram till slutmix. Mixar precis som om det hade varit "riktiga" instrument - alltså med vissa grupperade tillsammans, för att lättare kunna jobba med grupper när det gäller nivå och effekter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
persuader (oregistrerad) Postat 19 februari 2012 Anmäl Dela Postat 19 februari 2012 Stannar som orginaltrack fram till första grovmixen är gjord Sedan spelar jag över på audiotrack och gömmer och inaktiverar synth spåret. Men det hela beror lite på hur stort projektet är Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 21 februari 2012 Anmäl Dela Postat 21 februari 2012 Använder båda metoderna men under skiss / förprod-stadiet bounce'ar jag aldrig ned något En sak är bra med att bounce'a förutom att det är nästan nödvändigt vid kollaborationer: man bestämmer sig snabbare för en form vilket det andra fallet lämnar öppet för variationer så man slutar med ett 20 tal olika mixar istället... men ett 20 tal variationer talar kanske snarare för att man är lika intresserad av tekniken bakom en mix som av den låtskrivande delen av mixningen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 21 februari 2012 Anmäl Dela Postat 21 februari 2012 Ni som använder gruppspår till synthar. Hur brukar ni dela in synthar, gruppa, och vad lägger ni på gruppspåren? Brukar ni komprimera ihop ex. alla basfattiga synthar i en grupp? Låter ni bassynthar ligga utanför gruppen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
novation (oregistrerad) Postat 22 februari 2012 Anmäl Dela Postat 22 februari 2012 Ni som använder gruppspår till synthar. Hur brukar ni dela in synthar, gruppa, och vad lägger ni på gruppspåren? Brukar ni komprimera ihop ex. alla basfattiga synthar i en grupp? Låter ni bassynthar ligga utanför gruppen? Mitt defaultprojekt i Cubase har ett antal grupper upplagda, som utgångspunkt kör jag: En grupp för Leadljuden (EQ/Filter,kompressor/Reverb/delay), En för övriga instrument (EQ/Filter,kompressor/reverb/delay), En egen grupp för bassljud. (EQ/Filter,kompressor) Ofta läggs ett antal grupper till under arbetets gång, en ny grupp för effektljud etc. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.