Jump to content
Annons

Projekt med mjukvarusynthar i, hur mixar ni?


Masselito

Recommended Posts

Jag är lite nyfiken. Hur lägger ni upp era projekt när ni ska mixa låtar som innehåller mestadels mjukvarusynthar? Bounce'ar ni deras spår till audiospår i samma projekt som syntharna finns i, eller skapar ni ett nytt rent mix-projekt med enbart audiospår i som ni bounce'ar alla spår till? Eller kör ni utan att bounce'a dem till audiospår innan slutmix?

Redigerat av Masselito
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är kvar i samma projekt hela tiden, och jag fryser mjukvarusynt-spåren (Cubase freeze).

Antingen fryser man bara själva spåret+synten, eller så hela kanalen (inkluderar allt, inserts, automation m.m.). Vill man ändra i efterhand så är det bara trycka Un-freeze, tar 3 sekunder. Det sparar in CPU, minne, men även om jag har gott om CPU/minne kvar så är frysning ett sätt att "skriva av" spåret, att det är klart liksom.

Det är mest om någon annan ska ha det som jag exporterar ett spår till audio.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bouncar gärna till audio. Det är skönt att sätta punkt för ett arr på det sättet. Rensa bort allt skräp, bara audiospår och spara om projektet till "låt x, mix". Om inte annat är det ett bra sätt att lära sig ta produktionsbeslut. Man frågar sig själv om det är bra så och svara man ja så bouncar man.

Redigerat av axeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör allt öppet och i realtid, utan freeze, men mappar ut alla mjukvarusynthars kanaler till grupper så det blir mer överskådligt sen när man mixar. Försöker göra så mycket som möjligt av effektprocessande och volym/pan-inställningar inuti själva pluggarna om de tillåter detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Kör allt öppet och i realtid, utan freeze, men mappar ut alla mjukvarusynthars kanaler till grupper så det blir mer överskådligt sen när man mixar. Försöker göra så mycket som möjligt av effektprocessande och volym/pan-inställningar inuti själva pluggarna om de tillåter detta.

Precis så gör jag också, med en intel I7 så ser jag ingen anledning att bounca eller frysa spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Precis så gör jag också, med en intel I7 så ser jag ingen anledning att bounca eller frysa spåren.

Samma här, en hyffsad dator bara så behövs inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör allting i realtid, för att ha alla möjligheter öppna ända fram till slutmix.

Mixar precis som om det hade varit "riktiga" instrument - alltså med vissa grupperade tillsammans, för att lättare kunna jobba med grupper när det gäller nivå och effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Stannar som orginaltrack fram till första grovmixen är gjord

Sedan spelar jag över på audiotrack och gömmer och inaktiverar

synth spåret. Men det hela beror lite på hur stort projektet är

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder båda metoderna men under skiss / förprod-stadiet bounce'ar jag aldrig ned något

En sak är bra med att bounce'a förutom att det är nästan nödvändigt vid kollaborationer: man bestämmer sig snabbare för en form vilket det andra fallet lämnar öppet för variationer så man slutar med ett 20 tal olika mixar istället... men ett 20 tal variationer talar kanske snarare för att man är lika intresserad av tekniken bakom en mix som av den låtskrivande delen av mixningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som använder gruppspår till synthar. Hur brukar ni dela in synthar, gruppa, och vad lägger ni på gruppspåren? Brukar ni komprimera ihop ex. alla basfattiga synthar i en grupp? Låter ni bassynthar ligga utanför gruppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Ni som använder gruppspår till synthar. Hur brukar ni dela in synthar, gruppa, och vad lägger ni på gruppspåren? Brukar ni komprimera ihop ex. alla basfattiga synthar i en grupp? Låter ni bassynthar ligga utanför gruppen?

Mitt defaultprojekt i Cubase har ett antal grupper upplagda, som utgångspunkt kör jag:

En grupp för Leadljuden (EQ/Filter,kompressor/Reverb/delay),

En för övriga instrument (EQ/Filter,kompressor/reverb/delay),

En egen grupp för bassljud. (EQ/Filter,kompressor)

Ofta läggs ett antal grupper till under arbetets gång, en ny grupp för effektljud etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...