Jump to content
Annons

Ivy Bridge släpps i April överklockar som en "gud"


Ekstasis

Recommended Posts

Ivy Bridge släpper nya processorer i April core i5 och core i7 modeller, i 22 nm med trigate transistorer.

Vad som gjorde mig mest intresserad är dess överklocknings potential, den ska kunna överklocka till 5GHZ med en vanlig luftkylare för 300-400 kr utan problem.

Väntar med stor spänning på benchmarks, då jag alltid har stor brist på cpu kraft i min dator, tror det blir dax att uppgradera nu ifrån 1366 nehalem core i7 920.

Intel_ivy_bridge_0023_Layer+2.jpg?t=original&k=4db90de0

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör intels i7 med 6core så jag får 12kärnor i PT. Men jag maxar fortfarande datorn i mixläge så jag hade lätt varit intresserad av 8-12-core

Hur mycket har du överklockat ???

Prova Reaper för skojjs skull, du kommer bli imponerad av hur bra den använder processorn..det är just därför jag använder det...överlägsen cpu prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag funderar faktiskt på att byta DAW när jag går in i mixläge. PT i editerings läge är ju skeetbra däremot.

Det är speciellt 2pluggar som äter upp typ all CPU. Slate VCC och The Glue. kör jag max oversampling på pluggarna så äter de säkert 60%. Så hade jag kört Reaper lr Cubase med offline bouncning så hade jag kunna bounca spår med vissa pluggar haha I-lands problem 😄

Och jag har inte överklockat dem faktiskt. Då borde jag väll kunna kräma ut 10% mer prestanda kanske :S

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag funderar faktiskt på att byta DAW när jag går in i mixläge. PT i editerings läge är ju skeetbra däremot.

Det är speciellt 2pluggar som äter upp typ all CPU. Slate VCC och The Glue. kör jag max oversampling på pluggarna så äter de säkert 60%. Så hade jag kört Reaper lr Cubase med offline bouncning så hade jag kunna bounca spår med vissa pluggar haha I-lands problem 😄

Och jag har inte överklockat dem faktiskt. Då borde jag väll kunna kräma ut 10% mer prestanda kanske :S

Jo Slate digital är väl typ de mest cpy krävande pluggar du kan hitta...har inte provat VCC ännu men kör FG-X, den suger rejällt med CPU, men med tanke på hur BRA den låter så har man inget väl än att köra med den iallafall. Wave arts Tube saturator drar också, kör alltid dessa.

Har ingen aning om hur mycket du kan klocka din. Jag kunde klocka min från 2.6ghz till 3.5ghz utan att ens ändra spänning eller något... Men du behöver ju en hyfsat stor luftkylare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ivy Bridge släpper nya processorer i April core i5 och core i7 modeller, i 22 nm med trigate transistorer.

Vad som gjorde mig mest intresserad är dess överklocknings potential, den ska kunna överklocka till 5GHZ med en vanlig luftkylare för 300-400 kr utan problem.

Väntar med stor spänning på benchmarks, då jag alltid har stor brist på cpu kraft i min dator, tror det blir dax att uppgradera nu ifrån 1366 nehalem core i7 920.

Intel_ivy_bridge_0023_Layer+2.jpg?t=original&k=4db90de0

Jag såg benchmarks någonstan för ngn månad sen lr så. Ivy bridge är inte så jättemycket snabbare 20-30 % om jag kommer ihåg rätt, däremot är integrerade grafiken mycket bättre.

Det som är minst lika intressant är

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080279

Intels nya Ssd, om den är buggfri så kommer jag nog köpa en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg benchmarks någonstan för ngn månad sen lr så. Ivy bridge är inte så jättemycket snabbare 20-30 % om jag kommer ihåg rätt, däremot är integrerade grafiken mycket bättre.

Det som är minst lika intressant är

http://www.prisjakt....t.php?p=1080279

Intels nya Ssd, om den är buggfri så kommer jag nog köpa en.

okej, men dess benchmarks du talar om är ju icke överklockade benchmarks ???

Tycker den SSDn är rätt dyr fortfarande... Samsung 830.. är billigare..

Förresten så har ju Intel börjat använda andra Sandforce styrkretsar nu som typ alla andra ssd enheter använder (förutom samsung)... dock det som skiljer dom åt är att Intel har betydligt bättre firmwares...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men dess benchmarks du talar om är ju icke överklockade benchmarks ???

Tycker den SSDn är rätt dyr fortfarande... Samsung 830.. är billigare..

Förresten så har ju Intel börjat använda andra Sandforce styrkretsar nu som typ alla andra ssd enheter använder (förutom samsung)... dock det som skiljer dom åt är att Intel har betydligt bättre firmwares...

Nej det var nog ej överklockade benchmarks.

Sandforce har ju haft sina problem tydligen och man kan ju hoppas att Intel fått ordning på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tanke slog mig just: Vi jagar vår egen svans! Ju tyngre och grymmare datorerna blir, ju tyngre och grymmare kommer programmen/pluggarna bli, och vi kommer aldrig komma ifrån en överbelastad cpu... Nä, det är dags för 100% analogt i studion...

Jo absolut är det så...ju mer cpu...desto kraftfullare emuleringar..

Det är ju också en fara med snabbare cpuer...det gör att programmerare blir mindre motiverade att optimera koden..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
BurninSven (oregistrerad)

Överklocka är som regel = mer kylning vilket ganska säkert ger behov av ljuddämpning eller för den som vill och orkar vattenkylning. För mig är det intressant vad det blir för pris och vad det klarar av i grundläget så man slipper allt det där mecket.

Men det är klart om man är spel entusiast då blir det väl en annan grej kan jag tro. Men jag kan ju lätt se att det kan sticka iväg prismässigt bara för lådan och kylsystemet med värsting grafikkortet och fullsmockat i alla portar med uadkort och grejor. Det är klart kör man alla diskar SSD då slipper man ju oljud och värme från dom men då blir det ju verkligen dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överklocka är som regel = mer kylning vilket ganska säkert ger behov av ljuddämpning eller för den som vill och orkar vattenkylning. För mig är det intressant vad det blir för pris och vad det klarar av i grundläget så man slipper allt det där mecket.

Men det är klart om man är spel entusiast då blir det väl en annan grej kan jag tro. Men jag kan ju lätt se att det kan sticka iväg prismässigt bara för lådan och kylsystemet med värsting grafikkortet och fullsmockat i alla portar med uadkort och grejor. Det är klart kör man alla diskar SSD då slipper man ju oljud och värme från dom men då blir det ju verkligen dyrt.

Man får ju hitta rätt balans mellan prestanda och ljudnivå. Men intels core cpuer, dom klockar riktigt bra, utann att du ens behöver höja volten...

Har man en stor kylare som jag har..så kan du ha bra klock men fläkten på lägsta rpm..

Sedan finns det en helt passiv kylare också som är mega stor... Nofan CR-95C om du har råd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...