Jump to content
Annons

Gitarreffekter, är sugen på att köpa nytt!


nicke454

Recommended Posts

Hej,

har idag en gitarreffekt VOX ToneLab, en äldre variant utan pedaler och bara 16 AMP types.

Vill få lite bättre ljud och funderar på att uppgradera mig lite.

När jag har spelat in låtar har jag riggat upp en stärkare (Peavy 6505), och det har blivit ok.

Nu har man fått en liten dotter och jag kan inte micka upp stärkaren längre.

Kolla in länken så hör ni vilken musikstil jag lirar.

Kan någon tipsa om en bra gitarreffekt? är sugen på en digitechGSP1101!

Hälsningar

Nicklas (ENGULFING RAGE)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har ngn Apple-pryl (Ipod Touch / Iphone / Ipad) så går det att ladda ner massor av gitarreffekter gratis. Det verkar som man får olika gratiseffekter med olika appar så det går alltid att hitta nåt som passar om man vill leva riktigt billigt. Bra DAWs går också att hitta för under 100-lappen. En Ipod Touch kan du köpa begagnat för runt tusenlappen. En Ipad kan vara bra för barnen också. Spel, surfning, mm.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Ush, har inte line 6 gått i graven ännu ? Line 6 är ju kända för sin URUSLA effekter...dom är verkligen dåliga..måste jag säga...

deras HD serie känns ju precis som vanliga pod, fast dom har kört alla algoritmer via någon virtual tube algoritm typ... för att få lite konstgjort värme/tube karraktär.... Nej... Fractal Audio Axe FX II har satt ribban.. Line 6 var bra än gång i tiden, men grejjen är det att dom inte släppt en enda vettig produkt sedan pod X3.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man är sugen på en Fractal Audio Axe FX II, men vart köper man den och till vilket pris?

Stomp boxarna du skickade bild på, är inte dom mest till en stärkare?

Du kan nog hitta 1an ganska billigt...speciellt begangnat...2an kostar runt 20 lax... ganska dyr..men med tanke på vad du får för pengarna så är det inga pengar om du frågar mig...

alterntivet är som sagt att micka upp en stärkare.. med allt vad det innebär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja line6 är knappast kända för sina bra effekter precis. Vad vill du ha? En bra distpreamp eller allt tillsammans? En Blackstar HT-Dual eller en Engl e530 är kalas när det gäller distdelen. Bara andvända bra cabimpulser så är den biten klar. Klart bättre än alla ampsims.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på Ekstasis Eventide-pryttlar och DieHard's Blackstar-tips.

Tänker fylla på tipskavalkaden med TC Electronics stamplådor ur Nova-serien. Provade både Delay- och Drive boxen för en tid sedan och de lät alldeles galet jävlajättebra 🙂

Scannar man noga kan man nog hitta på det en och det andra på beggatmarknaden också (i alla fall vad det gäller TC och Blackstar)

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ush, har inte line 6 gått i graven ännu ? Line 6 är ju kända för sin URUSLA effekter...dom är verkligen dåliga..måste jag säga...

deras HD serie känns ju precis som vanliga pod, fast dom har kört alla algoritmer via någon virtual tube algoritm typ... för att få lite konstgjort värme/tube karraktär.... Nej... Fractal Audio Axe FX II har satt ribban.. Line 6 var bra än gång i tiden, men grejjen är det att dom inte släppt en enda vettig produkt sedan pod X3.

Jag har en Axe-Fx II sedan ett tag tillbaka och håller med dig om att den satt ribban. Den är tokbra. Men jag håller inte med dig om att Line6 prylar är rakt igenom usla. Senaste POD-familjen är riktigt prisvärd, så med din budget skulle jag också kunna tänka mig att rekommendera den. Fast gillar du dem inte så är det ju inte att tänka på. Boss GT-10 är bra, Eleven Rack från Avid finns att få till riktigt bra pris nu också. Den är väldigt bra, har haft en sån också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man är sugen på en Fractal Audio Axe FX II, men vart köper man den och till vilket pris?

2299 euro, bara att ställa sig i kö hos G66.com. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

April-Maj eller nåt? 🙂

Om du har tur. Jag väntade väl från februari till november tror jag... Men så hamnade jag i skarven mellan Ultra och II. Sålde min Ultra, dum som jag var. Fast med facit i hand var det ju ett jäkla lyckokast 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta och stryp en kattrackare! blir ett jävla tryck runt 2000 hertz

hur du varierar tonhöjd har jag ingen aning om tyvärr. annars har du också ampsims på datorn, om du combinerar kan du få dom att låta lika bra som AMP FX, fast för 0 kr.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som det står mellan POD, digitech eller möjligen eleven rack!

Kolla in..

http://www.youtube.com/watch?v=VmCl71e-wCY

Om du basserar ditt val på filmerna ovan så fokuserar du på helt fel saker...

På filmerna ovan hör du inte direkt några effekter utan det är amp/speaker simulering som hörs här... ska du ha effekter köp inte något med line 6. Boss har bra effekter men ingen vidare förstärkar/högtalar simulering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper iallafall inte Axe FX för effekterna..villl man ha bra effekter är det eventide som gäller.

Deras stomboxar går dock inte jämföra med deras rackboxar dock... Eventide eclipse kostar run 18 000 vilket är deras billgaste rack... själv ska köpa deras H8000FW vilket är den ultimata effekt maskinen, finns ingen bättre, men den kostar därefter också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Pod HD låter bättre än AXE-FX i väldigt många fall. Man ska inte avgöra hur bra något låter genom att kolla på prislappen, använd öronen istället 😉

Jag håller inte med där. Men det är som du säger, det är helt och hållet öronen som avgör. Inte prislappen. För mig handlar det mycket om valmöjligheterna i respektive maskin. Alla mina favoritstärkare finns i Axe-Fx, oc det gör de inte i PODen. PODen däremot, är ett under av prisvärdhet. Det är inte Axen. Så i "braighet" per krona vinner PODen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper iallafall inte Axe FX för effekterna..villl man ha bra effekter är det eventide som gäller.

Deras stomboxar går dock inte jämföra med deras rackboxar dock... Eventide eclipse kostar run 18 000 vilket är deras billgaste rack... själv ska köpa deras H8000FW vilket är den ultimata effekt maskinen, finns ingen bättre, men den kostar därefter också.

Har du lyssnat ordentligt på effekterna i Axe-Fx II? Deras delay och harmonizers är helt sjukt bra. Men visst, vem hade inte velat ha största Eventide-boxen... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...